Gå til innhold
Hundesonen.no

Strup på valp

Mirai

Recommended Posts

jeg må ha glemt å si det tydelig nok. Men de fleste er enige med meg i at lenke til hverdags er ikke bra. Prøv å gå med det selv og la noen holde deg i det. Ikke deilig, og jeg husker jeg lærte på seminar at det er farlig å bruke det til hverdags, også kan jeg jo nevne at agility intruktøren Lene, på NKKU leiren også nevnte at det er farlig å bruke det i det hele tatt. Greit til trening mener jeg, men da skal man ikke bruke det på trening hver dag.

Tenker at for oss mennesker så hadde det vært ubehagelig uansett hvilken sort halsband vi hadde gått med... det blir en dårlig sammenligning synes jeg. hadde jeg hatt en så stor hund som IW så hadde nok jeg og brukt stryp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Vel, jeg tror ikke det er hverken farlig eller skadelig med mindre jeg går og rykker i det i tide og utide..

Jeg er ikke en hund. Men jeg er NØDT til å vite at jeg kan kontrollere hunden min. Den er ikke et menneske, og jeg vil ikke ta et silketørkle rundt halsen på henne for at det skal være mest mulig behagelig liksom. Det er kanskje lett for de med små bikkjer å snakke drit om kjettingstrup fordi de aldri vil trenge det selv, men jeg skal gjerne komme og hilse på deg den dagen du sitter med en doberman i hendene Astrid, og se hva slags halsbånd du har på den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker strup på min hund til daglig. Er det eneste båndet jeg bruker er strup. Ser ikke problemet med det. om man bruker vanlig eller strup er det vel det samme så lenge båndet ikke strammer. Blir noe annet hvis hunden henger i strupen. Men det gjør ikke mi. Hun går mye værre med vanlig halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke det er hverken farlig eller skadelig med mindre jeg går og rykker i det i tide og utide..

Jeg er ikke en hund. Men jeg er NØDT til å vite at jeg kan kontrollere hunden min. Den er ikke et menneske, og jeg vil ikke ta et silketørkle rundt halsen på henne for at det skal være mest mulig behagelig liksom. Det er kanskje lett for de med små bikkjer å snakke drit om kjettingstrup fordi de aldri vil trenge det selv, men jeg skal gjerne komme og hilse på deg den dagen du sitter med en doberman i hendene Astrid, og se hva slags halsbånd du har på den :P

Jeg har en stor hund på 50 kg og bruker ikke strup. Jeg mener det har noe med vanene å gjøre... Rottisen vi hadde hjemme brukte jeg strup på fordi jeg var bare ca 10 år gammel da. Men jeg bestemte meg for før jeg fikk Aro at jeg ikke skulle bruke strup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kjettingstrup på dobertispa jeg hadde. Synes det var en fin trygghet å vite at det ikke ville ryke om hun skulle hive seg rundt etter ei katte eller noe sånt. Jeg nappet heller ikke i båndet, hun gikk fint i bånd på eget initiativ, men et vanlig halsbånd hadde nok ikke vært nok på den ålete dober-nakken om det skulle skje noe.  

Når man bruker strup for å slippe å trene gå-pent-i-bånd derimot, det synes jeg er latskap.  

Bare bruk kjetting du IW, du har min støtte :P Bare husk å ta det av når minusgradene kommer :/

Vi hadden en rottis hjemme før og hun røk to strupehalsbånd så ikke stol på det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min hund slet også et strupebånd (kjetting) men det var store kjettingringer i det, og man ser også om hvordan kvalitet ringene er i, og hvordan de er skøytet sammen feks. Jeg bruker nå tette, små ringer og de holder bedre. jeg har ingenting imot strup, virker ikke som om at hunden bryr seg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stramt hele tiden.. Når vi trener er det kun stramt om hun prøver å hoppe mot andre hunder (atså, hun selv forårsaker at det strupes), eller dersom jeg skal si "nei" hardt og gi et napp i båndet.

Går ikke mye tur med henne, og da er hun vekselvis flink og litt stressa :roll: Men det er absolut noe jeg jobber med hver gang vi er ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som jeg da tenker er at hun kanskje vil få vonde minner mot de hundene hun hopper mot sant.. Jeg tror ikke hun veit at " ah, der fikk jeg vondt, det er min feil siden julie bare holdt i båndet". jeg tror hunder tenker ganske enkelt. eks: "jippi hund! au vondt". You see? Kanskje hun da kan tro at enkelte hunder o. l. gir straff..

bare en liten tanke:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikkesant.. det kan liksågodt være det hun tenker.. men det er jo også det som er så vanskelig med hunder. man veit aldri akkurat hva som rører seg i hodene dems :P Men derfor ville jeg ikke brukt strup, siden man aldri veit hva hunden vil assosiere det med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke hunden bryr seg noe om strupen og ser på den som straff fordi den hopper mot andre hunder. Virker ikke som det ihvertfall. da hadde nok hunden ikke hoppet mer og vært rolig. ja det kan bli host og hark, men det gir hunden blanke i. Så det kan ikke være så ubehagelig.. Eller kanskje hunden bare er dum. Uansett så bruker jeg grime jeg da når jeg er på trening med masse hunder rundt. Det er mye lettere for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer på skolen hadde en rottweiler tispe før.. Som han sa at han hadde trent sammen med en nordisk mester i lydighet, som trente schæfere, og en gang det kom en mann med strup ble han bare sendt hjem igjen.

Men jeg vil også legge til at denne samme mannen mente jeg kunne bruke elektrisk halsbånd på Mona :roll: Da sa jeg neitakk, det der gjør jeg ikke!

Helluuu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe har fått tilbud om det selv.. huff at det går an å tenke så kort! men.men.. har selv opplevd at folk ser på strup som negativt, også grime. Har fått noen negative kommentarer på det selv når jeg har vært på trening, men kyss meg en viss plass! :P Jeg bruker det jeg syns er best. Og jeg vil gladelig bruke en grime og ha det behagelig enn å stå å tviholde på båndet og slite av armer. hvis det kommer en hund forbi. Jeg sier: hjelpemidler, ja takk. Det er jo ikke snakk om noe som er vondt for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bruker vel strup fordi du vil at hunden skal synes det er ubehagelig å ha det stramt sant?

Og jeg mente vel egentlig å si at vi ikke veit hva hunden assosierer med straffen den får ( sa det litt feil ).

Og man kan ikke vite hva hunden assoierer med det at et rykkes til i halsen når den hopper fram..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad for strup, har engang brugt det, men gør det aldrig mere. Ser ikke helt vitsen med det, er meget enig med Silje m h i at vi aldrig kan vide hvad hunden associerer til og det er en af grundene til at jeg ikke bruger det. Derudover føler jeg ikke at jeg får mere kontrol på min hund vha strup. Men om andre vil bruge det er deres sak, så længe hunden ikke går rundt og er evig halvkvalt ser jeg vel ikke at det kan skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bruker vel strup fordi du vil at hunden skal synes det er ubehagelig å ha det stramt sant?

Og jeg mente vel egentlig å si at vi ikke veit hva hunden assosierer med straffen den får ( sa det litt feil ).

Og man kan ikke vite hva hunden assoierer med det at et rykkes til i halsen når den hopper fram..

det er et hjelpemiddel for å få hunden til å gå penere. Men dette skal egentlig trenes utenom turer mener jeg. Det er ikke sundt har jeg fått høre på flere seminarer og kurs. Dette er ikke noe jeg bare sier selv. Og en annen ting : strupehalsbåndet mister etter hvert effekten hvis det brukes for ofte! så hvis du vil spare effekten til når du virkelig trenger det er det heller ikke lurt å bruke det hver dag, eller på hver trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...