Gå til innhold
Hundesonen.no

Strup på valp

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Hva syns dere om å bruke strup på valper?

Som dere sikkert veit bruker jeg kjettingstrup på Mona. Jeg ser ikke helt problemet med å gjøre det, jeg er nødt til å vite at jeg har kontroll på henne. Er ikke sikker på om jeg klarer å holde henne igjen dersom jeg bruker et bånd som ikke har strup i det hele tatt. Jobber jo med å lære å gå pent og sånn, og jeg er nokså sikker på at dersom jeg ikke hadde hatt strup på kurset og hun kunne dra seg bort til de andre hundene, hadde jeg ikke klart å ha oppmerksomheten hennes, og å motivere henne.

Går ikke rundt og napper i strupen i tide og utide!

Jeg sa på dyrenett at jeg hadde kjettingstrup, og fikk beskjed om at da måtte jeg få meg en mindre rase jeg kunne kontrollere :roll: ikke bare bruke strup for å ha kontroll liksom.

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Ser ikke problemet så lenge du bruker det skikkelig og ikke napper i tide og utide. (Noe som du sa du ikke gjor. :) )

Selv hadde jeg ikke brukt strup.

Men smak og behag. :)

Skrevet

Jeg ser ikke noe problem med at du skal bruke strupe på henne :) Hallo, du har en monsterhund, noe må du jo få bruke for å i hele tatt ha en sjanse til å holde henne, hihi..

Skrevet

ser ikke på det som spesiellt bra å bruke strup for å få bedre kontroll. Strup kan være skadelig å bruke i lengda. Det er kun et hjelpemiddel jeg ville brukt sjeldent en gang iblant i lydighet. Å bruke det hver dag kan være skadelig.

Skrevet
ser ikke på det som spesiellt bra å bruke strup for å få bedre kontroll. Strup kan være skadelig å bruke i lengda. Det er kun et hjelpemiddel jeg ville brukt sjeldent en gang iblant i lydighet. Å bruke det hver dag kan være skadelig.

ikke så lenge hun bruker det på riktig måte, noe jeg er sikker på at hun gjør. :)

Skrevet

Brukte Strup på Serchaj før, klarte ikke å holde han igjen osv... Han kan gå bedre i bånd osv etter at jeg fikk det, gikk så over til halstrup og siden han gikk så fins bruker jeg nå " vanøig" halsbånd, skal kjøpe meg mynde halsvbånd da... Snart:p

Skrevet

Det er jo ikke noe problem i det. Strup er absolutt IKKE skadelig hvis du bruker det riktig!! Og det er jeg helt sikker på at Julie gjør..

Skrevet

Du var en av dem som anbefalte meg strup, Astrid :D

Oppdretter gjorde også det, så skadelig tror jeg ikke det er :D

Skrevet

Du var en av dem som anbefalte meg strup, Astrid :D

Oppdretter gjorde også det, så skadelig tror jeg ikke det er :D

jeg anbefalte deg strup til trening! man skal ikke bruke strup som halsbånd. DET er skadelig.

Skrevet

Jeg synes å strup er helt greit å bruke. Brukte det selv da min var yngre. Et fint hjelpemiddel som med riktig bruk ikke er skadelig.

Eneste minuset jeg oppolevde med var at det gnagde litt på pelsen, og at hvis jeg ikke husket å ta det av når hunden skulle løpe løs så var d nesten garantert at han mistet det. :roll:

Skrevet

helt ok med strup men vi bruker ikke kjetting for det klipper pelsen til hudnene, her i huset er det bare Aiwa som har strup og det er en i hud og den er rundsydd og klipper ikke pelsen til hundene. :wink:

Skrevet

på NKKU leiren nevnte de også at bruk av strup til daglig er skadelig. Men det teller vel ikke noe når JEG sier det. :roll: Strup er et kjempe godt hjelpe middel.Selv bruker jeg det masse på egen hund, og de jeg trener. Men å bruke det hver dag det syns jeg IKKE noe om. Ta på dere et sånt strupehalsbånd og se hvor behagelig det er. Strup til daglig er greit på hunder som ikke drar, for da sliter du det ikke på halsen, men på en valp som drar er det slett ikke sundt

Skrevet
på NKKU leiren nevnte de også at bruk av strup til daglig er skadelig. Men det teller vel ikke noe når JEG sier det. :roll: Strup er et kjempe godt hjelpe middel.Selv bruker jeg det masse på egen hund, og de jeg trener. Men å bruke det hver dag det syns jeg IKKE noe om. Ta på dere et sånt strupehalsbånd og se hvor behagelig det er. Strup til daglig er greit på hunder som ikke drar, for da sliter du det ikke på halsen, men på en valp som drar er det slett ikke sundt

Men du bruker jo strup under trening, og sier jo selv her at det er ubehagelig for hunden. hvorfor vil du da bruke det under trening? :?

Skrevet

Hmm..skjønner ikke at det skal være værre å bruke det under trening enn på tur.. Man går jo ikke så veldig mye i bånd med bikkja om dagen heller da? i hvertfall ikke jeg *driteribåndtvangheleåret* :D

Skrevet

det er flere som ofte går med bånd en de som ofte går utn trur jeg. jeg bruker bånd så å si hele tiden, men om jeg bruker halvsturp eller vanlig lærhalsbånd, så er det ingen forskjell på resultatet..

Skrevet

Jeg har hørt at en skal bruke brede halsbånd fordi hundene har noen "har-glemt-hva-de-heter-knuter" i halsen, og disse kan bli skadet når en bruker tynne halsbånd. Jeg bruker selv aldri strupebånd, foretrekker brede halsbånd både til trening og ellers...

tror det heter virvler...

Skrevet

Astrid; du nevnte ingenting om at jeg bare skulle bruke det til trening :?

Men jeg stoler på oppdretter, og jeg stoler på valpekursinstruktørene.

Ang. pelsen så har hun det kun på når vi går tur, som vi ikke gjør så ofte pga beinet, eller når vi trener.

Skrevet

Jeg brukte kjettingstrup på dobertispa jeg hadde. Synes det var en fin trygghet å vite at det ikke ville ryke om hun skulle hive seg rundt etter ei katte eller noe sånt. Jeg nappet heller ikke i båndet, hun gikk fint i bånd på eget initiativ, men et vanlig halsbånd hadde nok ikke vært nok på den ålete dober-nakken om det skulle skje noe.

Når man bruker strup for å slippe å trene gå-pent-i-bånd derimot, det synes jeg er latskap.

Bare bruk kjetting du IW, du har min støtte :D Bare husk å ta det av når minusgradene kommer :/

Skrevet
Astrid; du nevnte ingenting om at jeg bare skulle bruke det til trening  :?  

Men jeg stoler på oppdretter, og jeg stoler på valpekursinstruktørene.

Ang. pelsen så har hun det kun på når vi går tur, som vi ikke gjør så ofte pga beinet, eller når vi trener.

jeg må ha glemt å si det tydelig nok. Men de fleste er enige med meg i at lenke til hverdags er ikke bra. Prøv å gå med det selv og la noen holde deg i det. Ikke deilig, og jeg husker jeg lærte på seminar at det er farlig å bruke det til hverdags, også kan jeg jo nevne at agility intruktøren Lene, på NKKU leiren også nevnte at det er farlig å bruke det i det hele tatt. Greit til trening mener jeg, men da skal man ikke bruke det på trening hver dag.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...