Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid


shyn

Recommended Posts

Nå høres kanskje ikke dette spørsmålet så veldig smart ut da, men dere som har tisper; hva gjør dere når hun kommer i løpetid? Bruker dere truse på hun da de spotter under løpetiden? Mine foreldre hadde tispe da jeg var 10-12 år gammel og jeg husker løpetiden som slitsom. Muligens det var fordi jeg var nettopp 10 år gammel og opplevde det hele fra et helt annet perspektiv :P Husker også at hun pleide og nappe av seg trusen og så løp hun bare rundt uten hvis de var f.eks borte fra huset en time eller noe for å handle litt o.l. Når de kom hjem så fant de blodspor over alt.. og trusen som regel under kaffebordet :rolleyes:

Tenkte det kanskje var kommet noen mer 'moderne' løsninger på dette, eller driver dere og løper etter tispene og trer på bukser dere også? xD Tenker litt på valg av kjønn, for og i mot og da kom jeg til å tenke på dette med løpetid.

Setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tispe :P Hun bruker en slik tispetruse. Når hun er alene trer jeg en oppklippet strømpebukse over og da får hun den ikke av (den er ikke stram, men den holder fast.)

Men hun har den aldri på en hel dag. Det er jo helt sikkert ikke behagelig for henne, så iløpet av dagen har hun "trusepauser." :P Jeg vasker heller litt blod da.

Løpetid er for meg ikke noe problem. Det er noe hun bare får, og det går over.

EDIT: Det blir jo litt ekstra vask da, men ikke særlig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisa hadde sin førte løpetid for ikke så lengesiden. Vi hadde på henne trusen når vi var inne,

men det var så fint vær den tiden så vi var hele tiden ute.

Som Vilde sa: hun er alene trer jeg en oppklippet strømpebukse over og da får hun den ikke av (den er ikke stram, men den holder fast.)

Det er jo også et forslag.

Vi kan ikke ha kaisa ute av buret når hun er alene, hun finner bare på tull og tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg havde tispe, fik hun lov til at gå uden tispetrusser og hun var i hele mit hus selv når jeg ikke var hjemme, jeg så ingen problemer med det, og jeg fandt max 1-2 dråber blod, som hun ikke selv havde fået rengjordt, så det var bare en våd klud på.

Da jeg fik hanhund blev de lukket hver for sig når de var alene, og ellers var der ikke store forandringer i hvedagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea har løpetid nå, men vi bruker ikke truse. Hun liker det utrolig dårlig, så det lar jeg henne slippe. Hun går løs i hele huset, så noe blodflekker blir det på parketten, men det er ikke verre enn at vi tørker det bort når vi kommer hjem egentlig. Dekker til sofaen og gulvteppet, ellers gjør vi lite. Denne gangen blør hun ikke så mye heller. I vinter var det helt ekstremt, så da måtte vi stenge av dørene til stua for å unngå blod over alt. Heldigvis slipper vi det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt til å være flink med truse om natten med Normas løpetid, med tanke på at hun stort sett sover i sengen sammen med meg. Hun brukte den vel en eller to netter, men hun blødde såpass lite at det ikke var nødvendig likevel. Krysser fingrene for at vi er like heldige neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør normalt ingenting spesielt mtp blod, lar det heller komme en flekk på gulvet iblandt. De fleste tisper er ganske flinke til å vaske seg. Av denne grunnen fraråder også de fleste å bruke tispetruse de første løpetidene slik at de kan lære å vaske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe er nettopp ferdig med løpetiden, og vi bruker truse innendørs på henne. Så tar vi den av på kvelden og natten. Skifter bind ofte. I begynnelsen da hun skulle rota baki der og bite på truse og bindet sa vi bare nei, og hun lar den være på nå uten å røre den. Hun vasker seg, men hun blør litt ekstra når hun blir oppgira og så slikker hun ikke opp etter seg, og derfor er det best med truse. Så slipper man å være redd for flekker på gulvteppene, og vaske rundt hele tiden.

Syns ikke er er store problemet egentlig. 3 uker går ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Vi HAR truse, men har brukt den veldig sjelden (fant den en gang på gulvet, med hele truseinnlegget i fillebiter rundt omkring, men tror ikke hun ville gjort det nå, mulig valpen ville hjulpet til). Hun blør tidvis som en gris, men det lever vi godt med! :P Hun får ligge i sofaen som vanlig (på sin faste plass, med teppe som vanlig), men hun har tydeligvis vært andre steder i sofaen om nettene.. Når vi er i TVstuen, legger vi teppe i hele sofaen for å skåne den (den er hvit og er ikke enkel å vaske). I sengen ligger hun sjelden til vanlig, men jammensann har vi fått blodflekker på sengetøyet også! På typen sin side. Av en eller annen grunn er vi ikke så fisefine, og vi blir ikke akkurat rent ned av besøk på døren, så nå som hun er ferdig med løpetiden må vel sengetøy og sofaputetrekk vaskes. Det har det nok godt av uansett! :P Blodflekker på gulvet vasket jeg bort nesten med en gang før, nå gidder jeg ikke det mer, så nå tar jeg det en gang i blandt. Som sagt; lite besøk, og vi har tross alt hund med løpetid, så såpass får besøket i så fall tåle, haha! Generelt har det vært veldig grisete hos oss en periode nå; tispe med løpetid, valp som ikke er stueren kombinert med eksamenstid; sånt blir det litt ekkelt av. :P (Men nå er det vasket ganske nylig altså..) :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tisper, og har såvidt brukt truse en gang på dachsefrøkna, men den tok jeg av for hun er flink til å vaske opp etter seg selv. Chili får utgangspunktet ikke lov til å være i møbler og Vesla kommer seg ikke opp i seng/sofa på egenhånd så vi har egentlig ikke behov for truser. Det eneste jeg gjør er å holde dem unna andre hunder(fortrinnsvis hannhunder, selvsagt), siden Chili aller helst skal rygge inn i alt som står og går på fire ben under løpetiden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvtepper fjernet vi da en eller annen hund ikke fikk det inn i hodet at det ikke var finfin alene hjemme do selvom all tissen trakk seg fint inn i teppet. Siden har aldri teppene kommet på igjen. Glatt skinnsofa kjøpte vi da Solo kom i hus. Dermed er ikke løpetid heller noen big deal. Truser er ekle bakteriebomber, så her er tørkerullen god å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie har ikke fått løpetid enda (men nærmer seg vel raskt :P ) Men med forrige tispa mi så brukte vi ikke truse i det hele tatt. .Hun vasket seg selv, og hvis hun sølte mye, så ropte jeg på henne og viste henne blodflekkene (kjeftet IKKE, bare viste henne det og da ryddet hun som regel opp etter seg) og da ble hun gradvis flinkere til å vaske seg og evnt rydde opp etter seg. .Men litt blodsøl ble det likevel.. Det må man nesten regne med når man har tispe.. jeg ser det egentlig som en bjørnetjeneste å konstant bruke tispetruse under løpetiden. Tispen lærer seg ikke til å holde seg ren selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia fikk sin andre i går(8mnd gammel) Og jeg brukte en av guttungens truser med bind den første gangen og det virket bra og gjør det nå. Første 2minuttene hun løper krakilsk rundt men går over. ser litt komisk ut men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker truse innendørs på min tispe. Hun hadde en med plastikklips som hun tygde av, men jeg satte en sikkerhetsnål på isteden, og da får hun den ikke av. Hun synes nok det er litt ekkelt første dagen, men vender seg raskt til det. :lol:

Kan ikke si jeg synes det er no særlig styr med løpetiden. Den kommer og varer i 3uker, og det klarer jeg fint. Verre med hannhund som slutter å spise og lager ulekor hver gang en tispe i området løper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...