Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedgang i vekt

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Nå begynner jeg og bli litt bekymret. Lille voffen (7 månder) spiser veldig lite om dagen. Hun er rask og fin, men spiser utrolig lite og det har resultert i at hun har gått ned i vekt. Litt mye i vekt faktisk.

Hun får akkurat samme mengde med mosjon/mat/lek/etc som tidligere men spiser nesten ikke i det hele tatt. Har begynt å kjenne ribbeinene på siden, og det skal man jo ikke akkurat på en Berner Sennenhund, ikke så mye som jeg gjør i allefall. Da jeg tenker meg om blir det vel mer aktivitet om kvelden da det er alfor varmt for pelsdotten om dagen, og hun ikker er et stort fan av det våte vann, men det burde vel ikke gjøre noe forskjell...

Det begynte når jeg dro til Englang i 3 dager, og hun ble tatt hånd om av min far, det er 8 dager siden.

Noen idèr om hvordan jeg kan få puppy til å spise igjen. Burde jeg eventuelt få en sjekk hos vetrinær, selv om alt annet virker helt fint. :lol:

Blir litt satt ut og litt hjelpesløs når man er hundeeier for første gang. Overreagerer også, kan jo bare være en fase :)

Skrevet

Har samme problem med Blondie.. Hun spiser veldig lite om hun bare får tørrfor, så jeg bruker å blande inn et par skjeer med boksemat i maten hennes og røre godt rundt. Da spiser hun! Tenkte jeg skulle kjøpe V&H (vom og hundemat) til henne og blande 50/50. Da tror jeg hun får opp appetitten..

Skrevet

Hvordan er allmenntilstanden hennes? Er avføringen som normalt? Kan det ha skjedd noe mens du var borte? Kan hun ha fått i seg noe? Har hun vondt noe sted? Har du sjekket inni munnen at hun ikke har betennelse eller noe?

Noen valper har en fase der de ikke spiser så mye, men de pleier ikke sulte seg ihjel heller. Det er også vanlig at hunder gjerne iekke spiser fullt så mye når det er veldig varmt ute, men kanskje ikke fullt så grådig som du forklarer ovenfor her..

Dyrlegen er i alle fall en sikker vinner, hvis det er virkelig gale og du merker det på hele hunden ville jeg tatt den til veterinær :lol:

Lykke til..

Skrevet

Hvis hun ellers er frisk og rask ville jeg ikke bekymret meg så veldig - ja, jeg vet det er lettere å si det enn å gjøre det :lol:

Er det varmt, så kan det være derfor hun har redusert matlyst. Kanskje er det noe løpetidsgreier på gang? Får hun i seg nok væske så er det nok ikke noe hokuspokus. Men sjekk munnen om det sitter noe i munn eller svalg som kan være årsaken.

Skrevet

Takker for alle svar :)

Tillstanden hennes vil jeg si er ganske normal, men hva er normalt for en 7 månder gammel valp. Er ikke noe tegn til fysiske skader noe sted, alt går som normal, avføring er normal, blir jo litt mindre når hun ikke spiser så mye. Heller ikke noe i munn eller svelg som jeg kan se, helt normal dårlig ånde har hun også. :lol:

Hun drikker masse vann i denne varmen, nærmer seg 27 i skyggen.

Løpetid :) Å nei! Gruer meg skikkelig til dette, hehe :P Håper den ikke kommer før om LENGE...

Venter til over helgen jeg da, og ser om det utvilker seg til noe bedre eller dårligere. Evnt. ta kontakt med vetrinær da hvis jeg blir mer bekymret. Virker ikke som om voffen bryr seg i det hele tatt, hihi, tror hun synes jeg er litt pingle :P

Skrevet

Som andre nevner kan det være både løpetid på gang, eller rett og slett bare varmen. Se det an litt, det er SJELDEN hunder sulter foran matskåla :lol:

Skrevet

Hva med ormekur - har du gitt valpen det i det siste? Valper har nemlig mye større sjans for å få innvollsorm enn voksne hunder pga. dårlig motstandskraft og høyt smittepress. Et vanlig symptom er avmagring (blant mange flere, som f.eks glansløs pels, diare, oppkast, forstoppelse...).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...