Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta fly med en noe skeptisk hund?

PsychoLynx

Recommended Posts

Skrevet

Vi vurderer altså en tromsø tur i sommer, med fly, og MED Bridie..

Men, Bridie er som kjent litt stressa i bil etter vi har kjørt en stund. (grensa ligger på ca 45 min, og i hastigheter over 70-80). Da begynner hu å pese, og klarer ikke ligge rolig i buret. Hu kaster IKKE opp eller gjør andre ting i buret, det er kun pesing.

Hvordan vil Bridie kunne takle en flytur til Tromsø? (er det ca en time det tar? Fra Gardermoen?)

så, noen spørsmål fra en som aldri har flydd med hund...

Hva må jeg tenke på?

Ang bur så vet jeg at det må være flygodkjent (se gjerne flybur tråden min).

Skal hunden ha tilgang på drikke i buret?

Er det andre ting å tenke på?

Skal buret låses? Skal buret merkes med noe spes hjemmefra, eller får jeg evnt det jeg trenger på flyplassen?

Tips og råd ønskes ;)

Skrevet

ang redd hund kan jeg ikke svare på. Har flydd noen ganger med mine, og jeg har puttet dem i en fly godkjent bur, ( husk og bestille på forhånd at du har med hund) dem kommer fram litt matt etter flyturen men de har hentet seg raskt inn.

På flyplassen kan det hende buret skal gjennom en liten tollskjekk, det har skjedd når jeg har hatt med mine. De klistrer på noen svære lapper på buret så det trenger du ikke tenke på. Ville nok valgt og bruke et bur med en god burlåsemekanisme for sikkerhets skyld. På en liten flytur på knappe noen timer har jeg ikke hatt vann inni.. jeg gav dem vann før og rett etter turen. Og ventet helt til sist og putte dem i bur så dem skulle slippe og vente så lenge.. Men det blir jo uansett litt skummelt for en redd hund kasnje, da de skal lastets først på de bagasje bilene, så oppi flyet og samme visa når dem skal ut fra flyet. Og er man riktig uheldig så kan det skje at hunden ikke kommer med flyet :rolleyes: det skjedde sist med min mor da hun skulle til finnmark, da hun kom til kirkenes, viste det seg de stod igjen i Oslo ;) så ble noen ekstra timer venting da ja...

Skrevet

Vi fløy for første gang med våre 2 hunder i desember i fjor.

Hampus er litt pysete, og på han brukte jeg DAP-halsbånd.

Gikk veldig bra med begge 2, selv pysa Hampus var rolig da han kom inn i terminalen.

Flytiden Oslo - Tromsø er mellom mellom 1 time og 45 minutter og 2 timer.

Merkelig nok flyr Norwegian raskere enn SAS.

I tillegg må jo hunden leveres minimum 1 time før avgang, og kommer jo inn i terminalen ei stund etter at flyet har landa.

Så uten forsinkelser blir det fort 3 1/2 time fra du forlater hunden til du ser den igjen.

Vår erfaing var såpass ok at vi skal fly med hundene igjen nå til helga.

Vi fløy med SAS sist, gikk greit.

Er spent på om det går like fint med Norwegian.

Skrevet
Vi vurderer altså en tromsø tur i sommer, med fly, og MED Bridie..

Men, Bridie er som kjent litt stressa i bil etter vi har kjørt en stund. (grensa ligger på ca 45 min, og i hastigheter over 70-80). Da begynner hu å pese, og klarer ikke ligge rolig i buret. Hu kaster IKKE opp eller gjør andre ting i buret, det er kun pesing.

Hvordan vil Bridie kunne takle en flytur til Tromsø? (er det ca en time det tar? Fra Gardermoen?)

så, noen spørsmål fra en som aldri har flydd med hund...

Hva må jeg tenke på?

Ang bur så vet jeg at det må være flygodkjent (se gjerne flybur tråden min).

Skal hunden ha tilgang på drikke i buret?

Er det andre ting å tenke på?

Skal buret låses? Skal buret merkes med noe spes hjemmefra, eller får jeg evnt det jeg trenger på flyplassen?

Tips og råd ønskes ;)

Hunden trenger ikke tilgang til drikke i buret. Min erfaring er at det bare skvulper over og gjør hunden våt. Ha heller ei skål og vann tilgjengelig til henne etter at hun kommer ut fra buret. Da er de gjerne noe pesete. Noen hunder vil fort ut for å tisse, gjerne hvis de har stresset noe underveis, så vær klar for å gå ut ganske kjapt, hvis det er mulig.

Buret låses ikke. Du får klistrelapper til buret på flyplassen (ala det man har på bagasjen).

Andre ting å tenke på:

-ha en godt trent og litt sliten hund før dere entrer flyplassen, slik at hun ikke er understimulert og stresser ekstra pga det

-ta det med ro selv! Dette er antakelig det viktigste ;) Det er fælt for oss å forlate dem, men det hjelper ikke dem at vi engster oss..

Og: velkommen hit! ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...