Gå til innhold
Hundesonen.no

Da var FLÅTTBÅNDET på i år igjen...


Jane

Recommended Posts

Vi har ikke flååååått! Eller... Det er vel 2-3 personer som roper og skriker om at de har fått flått på hunden sin hver sommer, men jeg tror uheldigvis det blir å øke fort fremover... Det blir stadig varmere, og flåtten kommer lengre og lengre nord :D:devil::D :D :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Jeg kommer til å få hetta hvis jeg ser flått på bikkja :) Greit å bo langt nord + ha svart bikkje, men jeg har helt fobi mot edderkoppdyr. *hyyyl*

Er det .... noen er i nord som har fått flått? (haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har schæfer og bor i flåttland (en del av moss hvor det virkelig kryr av flått) og det er ikke vanskelig og finne flått på henne. Vi har faktisk tatt på exspot først nå. Det har ikke vært noe særlig flått. Har ikke tatt på hestene for flåttens del før nå heller. Det begynte å komme flått på senvinteren, men så frøs det jo til så voldsomt i gjen, så jeg har tippet at det ble klekket endel flått som bare døde . Flåtten pleier å komme i to sesonger, med en pause midt på sommeren, og det ser ut til at det gradvis øker på nå.

Flåtten i år er vel ikke giftigere enn tidligere. Men det har vært mye skriverier i media om flått fra russland som *er på vei*. Den er vel i finland nå, så litt tid tar det nok før den vandrer hitover :)

Ang økt eller mindre mengde med hunder med borreliose, så tror jeg faktisk det er så enkelt som at flere folk er ops på det, og flere hunder er testet for det ...

men for de som går turer i Moss og på Jeløya, det er helt hundre prosent sikkert borreliasmitte i flåtten på øya. Så bruk middel på bikkja og dere selv (den gule myggsprayen, autan, holder i stor grad flåtten vekk)

edit for å si at jeg har tilgode å få en eneste flått på bikkja med exspot. Her er kun middel som virkelig hjelper godkjent. Hvitløk hjelper ikke særlig til for å holde vår flått vekk iallfall, og er vel neppe spesielt sunt for dyrene heller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg kommer til å få hetta hvis jeg ser flått på bikkja :) Greit å bo langt nord + ha svart bikkje, men jeg har helt fobi mot edderkoppdyr. *hyyyl*

Er det .... noen er i nord som har fått flått? (haha)

Hvorfor er det bra med svart hund? Må jo være en fordel å finne flotten så man får tatt den av hvis hunden først får flott.

Bare vent, den kryper nordover...

Flåtten i år er vel ikke giftigere enn tidligere. Men det har vært mye skriverier i media om flått fra russland som *er på vei*. Den er vel i finland nå, så litt tid tar det nok før den vandrer hitover :)

Den trenger ikke vandre hit selv, vi og dyra er så snille at vi bærer den hit <_<

Ellers er det faktisk påvist borelia i en større prosent av flåtten nå enn for noen år siden. Og når flere av flottene bærer borelia er det jo ikke unaturlig at det er flere som blir syke av det heller. Men heldigvis kan man behandle borelia ganske bra nå.

Men det var nå helst de store mengene med flott i år jeg har reagert på. Så ille har det aldri vært før (selv i Oslofjordområdet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart hund med kort skinnende pels synes jeg er lettere å finne flått på, enn f.eks en schæfer eller en annen langhåret farget hund. Men det ideele må vel være Chinese Crested (ikke powder puff)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble en 5 mnd gammel Portugisisk spaniel avlivet på vetrinærkontoret her pga flåttbitt, eier trodde ikke expot eller scalibor kunne brukes på valper så hadde bare gitt hvitløkstabletter.

Ble plukket av 10 flått på hunden med mye pels så var ikke så lett å finne de, valpen hadde blitt lam i begge bakbein og var full av gift.

Tragisk, pass på hundene deres folkens, flåtten har ALDRI vært giftigere enn nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, jeg kjøpte flåttmiddel i går, for første gang. Har aldri hatt bruk for det før, men i år skulle begge hundene dryppes. Jeg har igrunn null peiling, så jeg sa til dyrlegedamen at jeg ville ha dråper, ikke halsbånd, til sheltie og bc. Damen ga med Expot, jeg dryppet, og fikk senere vite at sheltie (og bc) ikke skal ha Expot. Men som Silje, eieren til Zima, "beroliget" meg med; hadde de reagert hadde de dødd for lenge siden ( :rolleyes: ). Teite dyrlegedamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg har ikke på Kings fire leveår og Kodas snart to leveår plukket en eneste flått, ikke at jeg faktisk leter etter flått på dem uansett, ei heller bruker jeg flåtthalsbånd el.lignende.

Her oppe skal det visst være flått, men jeg har ikke sett noe til de. Og godt er det, for på to sorte, veldig godt pelsede sheltier ville det vært en h*******s jobb å faktisk finne noen flått, og ikke pokker om jeg gidder å lete gjennom så mye pels etter hver tur. Fatter ikke at folk gidder jeg :)

Takk gud for nord norge og lite flått.

Vi har så lite skog og tett vekst her, at den trives nok dårlig.

Vi har ikke flååååått! Eller... Det er vel 2-3 personer som roper og skriker om at de har fått flått på hunden sin hver sommer, men jeg tror uheldigvis det blir å øke fort fremover... Det blir stadig varmere, og flåtten kommer lengre og lengre nord :) :) :) :) :):D :D

Jeg kommer til å få hetta hvis jeg ser flått på bikkja :D Greit å bo langt nord + ha svart bikkje, men jeg har helt fobi mot edderkoppdyr. *hyyyl*

Er det .... noen er i nord som har fått flått? (haha)

Per dags dato vet jeg om 4 hunder som har fått flått i Tromsø... Det er funnet en flått på tre av bikkjene og tre på den fjerde. Desverre har ikke disse hundene fått flåtten fra noe annet sted enn Tromsø... :D Og jeg som har gått og håpet på at vi aldri får flått hit opp.. Tror nok ikke hundene får halsbånd eller exspot mot det med det første her, siden vi har så himla lite av det enda. 4 hunder og 5 flått er jo ikke all verdens liksom. Vet dog at det er plukket noen på Finsnes også (så da må dere vel ha en og annen i Bodø også da Anniken.. men trenger vel ikke å lage krise av det ennå).

Vi skal en tur sørover i to uker i august, så da får Lyng på seg scalibore halsbånd for første gang... Exspot funker så dårlig på ham av en eller annen grunn...

RED: Aya; det der har vært diskutert i forhold til Aussie også. Konklusjonen ble vel at noen hunder kan reagere på "sånne" middel, og andre reagerer på andre middel som vistnok ikke skal være farlig for aussie. Det har nok med MDR1 å gjøre:) Kan jo være greit å teste bikkja, koster en 6-700kr her, så vet man hva bikkja reagerer på eller ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha plukket av ett par flått på hver av hundene var jeg på apoteket i dag å hentet Scalibor sine flåttbånd.

*Klipp*

Det må jo være nesten umulig å finne en flått i f.eks pelsen til en Leonberger, Flat, Schæfer, Bernen osv.. ?!

*klipp*

Synes ikke det er vanskelig egentlig.Går igjennom pelsen hans hver dag,bruker fingrene som kam og da kjenner du lett nye ting som ikke var der i går. Jeg er ikke tilhenger av å gi pelsen min giftige ting og bruker derfor ikke flått middel.Har vurdert købers hvitløk men har ikke funnet en flått på pelsen min i år.Enda det er en del her..Flaks sikkert så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dags dato vet jeg om 4 hunder som har fått flått i Tromsø... Det er funnet en flått på tre av bikkjene og tre på den fjerde. Desverre har ikke disse hundene fått flåtten fra noe annet sted enn Tromsø... :) Og jeg som har gått og håpet på at vi aldri får flått hit opp.. Tror nok ikke hundene får halsbånd eller exspot mot det med det første her, siden vi har så himla lite av det enda.

Du vet ikke noe om hvor de hadde vært? Type tromsdalen/prestvannet/fjellet ett sted/kvaløya/lysløypene på øya osv?

Ser for meg at det er mye flått i nærheten av fugl, og vi går jo en del korte turer i Holtmarka = fuglereservat...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hunden har vært stort sett kun vært i folkeparken, den ene litt over alt rundt Tromsø (Ramfjordmoen, Tromsdalen, Kvaløya, Prestevannet/Øya, m.m.), mens de andre to aner jeg ikke hvor har vært, sånn forutenom at de ikke har vært utenfor kommunen (en bor på øya og en i dalen)....

Så tja, men 5 flått er jo ikke veldig mye. Er nå greit å kjenne igjennom hunden uansett, gjør det til en vane nå når hun er valp at du kjenner igjennom henne varsomt og pent, som litt massasje-kos når hun er rolig. Hun vil nok like det, også er det kjekt at hun er vant til sånt når hun blir voksen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er vanskelig egentlig.Går igjennom pelsen hans hver dag,bruker fingrene som kam og da kjenner du lett nye ting som ikke var der i går. Jeg er ikke tilhenger av å gi pelsen min giftige ting og bruker derfor ikke flått middel.Har vurdert købers hvitløk men har ikke funnet en flått på pelsen min i år.Enda det er en del her..Flaks sikkert så langt

"At du tørr å satse på flaksen din" sier nå bare jeg, spesiellt med tanke på hvor giftig flåtten er i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk Orry på Scalibor-båndet. Det fungerte meget bra i fjor, han fikk da én flått hele sesongen. Norma kan dessverre ikke ha halsbåndet, huden hennes er så ødelagt for tiden at veterinæren ikke anbefalte det. Hun må derfor klare seg med dråper, noe som kan bli problematisk med tanke på at hun er så badeglad... Jeg får bare være flink til å gå nøye over daglig, heldigvis har hun ikke så mye pels ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"At du tørr å satse på flaksen din" sier nå bare jeg, spesiellt med tanke på hvor giftig flåtten er i år.

Dette er tredje gang du sier nettopp dette. Hva mener du med at flåtten er giftigere i år enn tidligere ?? Hva baserer du det på ? borrelia og den andre bakterien jeg aldri husker navnet på errchetellerannet er ikke MER smittsomt nå enn tidligere, og så vidt jeg har fått med meg iallfall, er det ingen ny smitte i flåtten på disse trakter... flåtten er heller ikke giftig .. ville satt stor pris på om du fortalte litt mer om hvorfor flåtten er mer giftig enn tidligere, og hvor du har den opplysningen fra ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har satt på halsbåndet jeg og på mine. men rottisen fikk en meget stygg alergisk reaksjon :closedeyes: så da lurer jeg på hva jeg skal bruke på ham...... :P han bader myyyye nemlig :P

Hva slags reaksjon fikk han? Utslett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble en 5 mnd gammel Portugisisk spaniel avlivet på vetrinærkontoret her pga flåttbitt, eier trodde ikke expot eller scalibor kunne brukes på valper så hadde bare gitt hvitløkstabletter.

Ble plukket av 10 flått på hunden med mye pels så var ikke så lett å finne de, valpen hadde blitt lam i begge bakbein og var full av gift.

Tragisk, pass på hundene deres folkens, flåtten har ALDRI vært giftigere enn nå!

"Hæ1": 10 flått gjorde den 5 mnd. gamle valpen lam????? Eh... hæ??? Det var da voldsomt til svartmaling.

*Hæ2": Hvitløk er det mange som tyr til med meget godt resultat. Jeg vurderer det selv. Med Frontline må jeg fremdeles plukke, så da er jo det mer naturlige mer sunt. Hvorfor fremstiller du hvitløk som IKKE et alternativ?

"Hæ3": Hvordan har det seg at flåtten er mer giftig nå enn tidligere? Du tenker kanskje på at det er flere flått enn tidligere? Big difference...

har satt på halsbåndet jeg og på mine. men rottisen fikk en meget stygg alergisk reaksjon :closedeyes: så da lurer jeg på hva jeg skal bruke på ham...... :P han bader myyyye nemlig :P

Hvis rottisen din reagerer, så er det jo ikke noe å diskutere.

Hvis han bader mye, så dropper du halsbånd og bruker Frontline eller andre midler som du kan dryppe i nakken hans. Da må han være unna vann i ca. 4 dager (2 deg. før og 2 deg etter drypping).

EDIT: skrive litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hæ1": 10 flått gjorde den 5 mnd. gamle valpen lam????? Eh... hæ??? Det var da voldsomt til svartmaling.

*Hæ2": Hvitløk er det mange som tyr til med meget godt resultat. Jeg vurderer det selv. Med Frontline må jeg fremdeles plukke, så da er jo det mer naturlige mer sunt. Hvorfor fremstiller du hvitløk som IKKE et alternativ?

"Hæ3": Hvordan har det seg at flåtten er mer giftig nå enn tidligere? Du tenker kanskje på at det er flere flått enn tidligere? Big difference...

Hvis rottisen din reagerer, så er det jo ikke noe å diskutere.

Hvis han bader mye, så dropper du halsbånd og bruker Frontline eller andre midler som du kan dryppe i nakken hans. Da må han være unna vann i ca. 4 dager (2 deg. før og 2 deg etter drypping).

EDIT: skrive litt mer...

ja han får bli helt fin igjen der kjøttsåret var, og så gir jeg ham noe annet :P

Hva slags reaksjon fikk han? Utslett?

han fikk et kjempestygt stort kjøttsår. ekkkkelt, blodig og fullt av betennelse og verk :P

*Dobbelpost, bruk siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 5 dager i Stockholm har vi måttet plukke bort förste flåtten fra Hampus i dag.

Hadde med flåttmiddel, men tenkte å vente til over helga med å påföre det, men det er jo bare å glemme.

Nå er gutta dryppet i nakken, og kampen mot flåtten har begynt.

Vår Danske veterinär har advart oss mot enormt mye flått i området vi skal feriere i når vi kommer til Danmark...

ÄSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hæ1": 10 flått gjorde den 5 mnd. gamle valpen lam????? Eh... hæ??? Det var da voldsomt til svartmaling.

*Hæ2": Hvitløk er det mange som tyr til med meget godt resultat. Jeg vurderer det selv. Med Frontline må jeg fremdeles plukke, så da er jo det mer naturlige mer sunt. Hvorfor fremstiller du hvitløk som IKKE et alternativ?

"Hæ3": Hvordan har det seg at flåtten er mer giftig nå enn tidligere? Du tenker kanskje på at det er flere flått enn tidligere? Big difference...

Ja, valpen ble lam i bakdelen, hjernehinnebetenelse og var full av gift, etter 1 uke frem og tilbake på dyresykehuset hver dag med valpen ble den avlivet og jeg stod å pratet med eierene ute og de fortalte meg denne historien. Så det er ikke svartmaling, men kalde fakta!

Jeg sier ikke at hvitløkstabletter er noe dårligere, men de hjalp ikke i dette tilfelle, noe som var mye på grunn av ikke rikitg forebygging og bruk, hvitløsktabletter skal man begynne med 90 dager før flått-tiden, noe som ikke var gjort da de hadde kun hatt valpen i 10 uker.

Leste i lokalavisen her at på 10 år så har det gått fra å være kun 20 % av flåtten til 40 % av flåtten som er smittebærere av borrelia. Så blir man bitt i år er sjangsene dårligere enn dersom du ble bitt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"At du tørr å satse på flaksen din" sier nå bare jeg, spesiellt med tanke på hvor giftig flåtten er i år.

Flåtten er vel ikke mer giftig nå enn ellers,vil tro forskning på området har avdekket mer enn det man forstod før.

Og at jeg "tørr" stole på flaksen min er vel at jeg unngår områder jeg vet det er flått og at jeg sjekker bikkja hver dag.Vil ikke ha gift satt på bikkja om jeg kan unngå det. Dessuten om jeg må inn i slike områder,blander jeg edikk og vann og sprayer på pelsen før tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåtten er vel ikke mer giftig nå enn ellers,vil tro forskning på området har avdekket mer enn det man forstod før.

Og at jeg "tørr" stole på flaksen min er vel at jeg unngår områder jeg vet det er flått og at jeg sjekker bikkja hver dag.Vil ikke ha gift satt på bikkja om jeg kan unngå det. Dessuten om jeg må inn i slike områder,blander jeg edikk og vann og sprayer på pelsen før tur.

Hvert individ av flått er vel ikke giftigere enn før, men når det er så mange som 40 % av flåtten som er smittebærer av virus som kan få hunden din til å bli dødsyk så syns jeg det er skremmende nok. Unngå flåtten tror jeg er vanskelig, jeg fikk flått på bikkja på en vanlig gressplen i park midt i byen før jeg fikk på scalibor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...