Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling med stå (og dekk)

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lyst å begynne på innkalling med stå nå. På Tassa var det bare å kalle henne inn, og si "stå". Etter det var det liksom ikke så mye å trene på. Men jeg tror jeg får hakke mer utfordringer med Extra.

Hvordan trente dere det inn? Jeg ønsker gjerne flere metoder :)

Skrevet

jeg gjorde flere ting parallellt. For det første kalte jeg inn og sa stå mens jeg kastet ball over hodet på det lille dyret så det bråstoppet og løp etter ball. Det er jo en metode som fort gir resultater da, på ballgale dyr, men er jo egentlig bare juks og fanteri...

I tillegg så trente jeg endel stå under baklengs springmarsj.. altså jeg jogget så fort jeg turde baklengs, med hunden følgende rett vei, og lærte han og bråstoppe i fart.. (baklengs for å bedre se hva han drev med.. )

Og så etterhvert kjørte jeg innkallinger med kort kort avstand, og liten fart, for å se at han hadde forståelse av momentet og øvelsen før jeg gradvis økte avstanden opp til konkurranselengden. Da begynte jeg med å øke avstanden han måtte løpe før kommando kom, slik at han fikk opp tempo osv først, og hadde da gjerne ståmomentet like foran meg. Senere økte jeg avstanden til meg også

Skrevet
Godbitskål bak hunden for mer stødig og rak stå? ;)

Og hvordan gjennomføres det?

Jeg trenger gode råd, har trent med å kaste ball bak henne, hun stopper bra, men kikker jo rundt alle veier etter den j.... ballen :)

Skrevet

Jeg trenger gode råd, har trent med å kaste ball bak henne, hun stopper bra, men kikker jo rundt alle veier etter den j.... ballen ;)

Har du prøvd å gi tegn/late kaste med den ene hånda og bruke den andre til å faktisk kaste ballen med? slik at hun skjønner at det ene er en kommando og det andre er belønning, men allikevel beholder bråstoppen som ballkasting gir?

Og så bare drøyer du tida mellom latekast og ekte kast etterhvert? Kanskje hun er lettlurt ;)

Skrevet

Jeg trenger gode råd, har trent med å kaste ball bak henne, hun stopper bra, men kikker jo rundt alle veier etter den j.... ballen

Om du er helt sikker på at hunden kan stå under marsj, skal det ikke være noe problem, så lenge du har betinget skåla bak hunden. Har ikke peiling på hvordan du har trent det inn, men da skal det ikke være noe problem å få det til under innkalling med stå heller. :lol:

Skrevet

Regner med hunden kan stå skikkelig... Tren det vekk fra deg. Kast noe hunden liker, eller bruk en skål med go'biter etc. Slipp hunden og kommander stå med en gang(hunden har ikke kommet opp i skikkelig fart og er fortsatt langt fra det den ønsker), gi den dermed lov å ta det du har lagt ut. Så øker du kriteriene, slik at hunden stadig må stoppe nærmere og nærmere det den vil ha. Om hunden stopper på eget initiativ tas hunden bare tilbake og begynner på nytt. Om hunden ikke stopper og får tak i belønningen, jaja - da har du økt for mye. Er det helt i starten, kanskje hunden faktisk ikke kan kommandoen stå?

Da hunden kan det, så er det som du sier bare å si stå når hunden er på vei mot deg i en innkalling.

Så har faktisk hunden lært noe også, så slipper man gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...