Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling med stå (og dekk)


Marthe

Recommended Posts

Jeg har lyst å begynne på innkalling med stå nå. På Tassa var det bare å kalle henne inn, og si "stå". Etter det var det liksom ikke så mye å trene på. Men jeg tror jeg får hakke mer utfordringer med Extra.

Hvordan trente dere det inn? Jeg ønsker gjerne flere metoder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjorde flere ting parallellt. For det første kalte jeg inn og sa stå mens jeg kastet ball over hodet på det lille dyret så det bråstoppet og løp etter ball. Det er jo en metode som fort gir resultater da, på ballgale dyr, men er jo egentlig bare juks og fanteri...

I tillegg så trente jeg endel stå under baklengs springmarsj.. altså jeg jogget så fort jeg turde baklengs, med hunden følgende rett vei, og lærte han og bråstoppe i fart.. (baklengs for å bedre se hva han drev med.. )

Og så etterhvert kjørte jeg innkallinger med kort kort avstand, og liten fart, for å se at han hadde forståelse av momentet og øvelsen før jeg gradvis økte avstanden opp til konkurranselengden. Da begynte jeg med å øke avstanden han måtte løpe før kommando kom, slik at han fikk opp tempo osv først, og hadde da gjerne ståmomentet like foran meg. Senere økte jeg avstanden til meg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbitskål bak hunden for mer stødig og rak stå? ;)

Og hvordan gjennomføres det?

Jeg trenger gode råd, har trent med å kaste ball bak henne, hun stopper bra, men kikker jo rundt alle veier etter den j.... ballen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan gjennomføres det?

Jeg trenger gode råd, har trent med å kaste ball bak henne, hun stopper bra, men kikker jo rundt alle veier etter den j.... ballen ;)

Har du prøvd å gi tegn/late kaste med den ene hånda og bruke den andre til å faktisk kaste ballen med? slik at hun skjønner at det ene er en kommando og det andre er belønning, men allikevel beholder bråstoppen som ballkasting gir?

Og så bare drøyer du tida mellom latekast og ekte kast etterhvert? Kanskje hun er lettlurt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan gjennomføres det?

Jeg trenger gode råd, har trent med å kaste ball bak henne, hun stopper bra, men kikker jo rundt alle veier etter den j.... ballen

Om du er helt sikker på at hunden kan stå under marsj, skal det ikke være noe problem, så lenge du har betinget skåla bak hunden. Har ikke peiling på hvordan du har trent det inn, men da skal det ikke være noe problem å få det til under innkalling med stå heller. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med hunden kan stå skikkelig... Tren det vekk fra deg. Kast noe hunden liker, eller bruk en skål med go'biter etc. Slipp hunden og kommander stå med en gang(hunden har ikke kommet opp i skikkelig fart og er fortsatt langt fra det den ønsker), gi den dermed lov å ta det du har lagt ut. Så øker du kriteriene, slik at hunden stadig må stoppe nærmere og nærmere det den vil ha. Om hunden stopper på eget initiativ tas hunden bare tilbake og begynner på nytt. Om hunden ikke stopper og får tak i belønningen, jaja - da har du økt for mye. Er det helt i starten, kanskje hunden faktisk ikke kan kommandoen stå?

Da hunden kan det, så er det som du sier bare å si stå når hunden er på vei mot deg i en innkalling.

Så har faktisk hunden lært noe også, så slipper man gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...