Gå til innhold
Hundesonen.no

Opprykk

Wanderlust

Recommended Posts

Jeg har blitt skikkelig i tvil om hva som gjelder for å få opprykk til neste klasse. Alltid trodd at man fikk opprykk om man fikk over en viss poengsum. Men så ble jeg fortalt av en fyr at man måtte få over den poengsummen OG ha karakter i alle øvelser for at det var godkjent opprykk. (og skulle tro han visste hva han snakket om).

Flere har jo sagt de har fått opprykk om de bare har nådd poengsummen. Så da spør jeg her, HVA skal til for å få opprykk til ny klasse. Ta f.eks utgangspunktet i klasse 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt skikkelig i tvil om hva som gjelder for å få opprykk til neste klasse. Alltid trodd at man fikk opprykk om man fikk over en viss poengsum. Men så ble jeg fortalt av en fyr at man måtte få over den poengsummen OG ha karakter i alle øvelser for at det var godkjent opprykk. (og skulle tro han visste hva han snakket om).

Flere har jo sagt de har fått opprykk om de bare har nådd poengsummen. Så da spør jeg her, HVA skal til for å få opprykk til ny klasse. Ta f.eks utgangspunktet i klasse 1.

Du trenger opprykksummen :) For å få merket trenger du poeng i alle øvelser, uavhengig om du får opprykk eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha 1. premie i klassen for å få opprykk til neste. 160 poeng i klasse 1. Du kan godt ha null i noen øvelser, og du får opprykket for det, men du får ikke merket. Men har du 0 i noen øvelser, så må jo hunden gå veldig bra i de andre da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder opprykk i offisiell lydighetskonkurranse, så holder det å oppnå den poengsummen som er oppgitt for opprykk, dvs i klasse 1 så har du opprykk til neste klasse om du får 160 poeng. Enkelt og greit.

Fyren du snakket med har antakelig blandet sammen dette med reglene for opprykk i det nordiske bruksprøveprogrammet. Der kan du ha langt over opprykkspoengsummen totalt uten å greie opprykket fordi du har fått for få poeng på enten skogsøvelsene eller på apellen (man må liksom oppnå et minimum både innen skogsøvelsene OG på apellen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder opprykk i offisiell lydighetskonkurranse, så holder det å oppnå den poengsummen som er oppgitt for opprykk, dvs i klasse 1 så har du opprykk til neste klasse om du får 160 poeng. Enkelt og greit.

Fyren du snakket med har antakelig blandet sammen dette med reglene for opprykk i det nordiske bruksprøveprogrammet. Der kan du ha langt over opprykkspoengsummen totalt uten å greie opprykket fordi du har fått for få poeng på enten skogsøvelsene eller på apellen (man må liksom oppnå et minimum både innen skogsøvelsene OG på apellen).

Det som er litt rart er at jeg sto på mitt og sa at jeg var helt sikker på at man kun trengte summen. Men han var også helt sikker på at det var som han sa. Så jeg syns det var rart. Og dette kom fra en som BØR vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt rart er at jeg sto på mitt og sa at jeg var helt sikker på at man kun trengte summen. Men han var også helt sikker på at det var som han sa. Så jeg syns det var rart. Og dette kom fra en som BØR vite det.

Da finner du reglene på NKK, og slenger i bordet til han. Må laste ned fra linken der; Nederst på side 10

Premiering i klasse I og klasse II:

1. premie tildeles hund som oppnår 160-200 poeng.

2. premie tildeles hund som oppnår 140-159,5 poeng.

3. premie tildeles hund som oppnår 100-139,5 poeng.

Alle hunder som oppnår premie i klasse I og en godkjent karakter i alle øvelser,

tildeles Appellmerke grad 2-sølv.

Det står ingenting om at du må ha opprykkspremien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra reglementet:

Det konkurreres i 4 klasser.

Klasse I er åpen for hunder som tidligere ikke har deltatt i klasse II.

Klasse II er åpen for hunder som har oppnådd 1. premie i klasse I, og som tidligere

ikke har deltatt i klasse III.

Premiering i klasse I og klasse II:

1. premie tildeles hund som oppnår 160-200 poeng.

2. premie tildeles hund som oppnår 140-159,5 poeng.

3. premie tildeles hund som oppnår 100-139,5 poeng.

Alle hunder som oppnår premie i klasse I og en godkjent karakter i alle øvelser,

tildeles Appellmerke grad 2-sølv.

For å få opprykk MÅ man kun ha oppnådd 1.premie. (det står jo faktisk ikke noe om at man må ha karakter i alle øvelser).

For å få appellmerket grad 2-sølv må man ha over 100 poeng og karakter i alle øvelsene?

Hvorfor kan ikke folk være litt flinkere til å kunne slikt, så de kan svare korrekt når jeg spør. (jeg var sikker, men ble usikker når en slik fyr påstår noe annet).

Litt OT (tillater meg det i egen tråd): Hvordan er reglementet for løpetisper?

I reglementet står det:

Hund har ikke adgang til stevnet dersom:

- den er syk, den har utøy, den er blind og/eller døv, den er aggressiv, tisper med

løpetid, er mer enn 5 uker drektig og har valper under 8 uker.

Stevneleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert.

Men spesielt for Elite står det:

Tisper med løpetid må starte til slutt og må holdes borte fra konkurranseområdet til

alle de andre deltagerne har avsluttet sin konkurranse.

Da er det slik at tisper med løpetid IKKE kan delta i klasse 1,2 og 3? MEN kan i Elite dersom de starter sist? (Dette var det jeg trodde, men igjen et annet hundemenneske som bør vite det svarte at løpske tisper kan delta uansett klasse dersom de startet sist). Blir jo forvirret når man tror man kan reglementet selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT (tillater meg det i egen tråd): Hvordan er reglementet for løpetisper?

I reglementet står det:

Hund har ikke adgang til stevnet dersom:

- den er syk, den har utøy, den er blind og/eller døv, den er aggressiv, tisper med

løpetid, er mer enn 5 uker drektig og har valper under 8 uker.

Stevneleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert.

Men spesielt for Elite står det:

Tisper med løpetid må starte til slutt og må holdes borte fra konkurranseområdet til

alle de andre deltagerne har avsluttet sin konkurranse.

Da er det slik at tisper med løpetid IKKE kan delta i klasse 1,2 og 3? MEN kan i Elite dersom de starter sist? (Dette var det jeg trodde, men igjen et annet hundemenneske som bør vite det svarte at løpske tisper kan delta uansett klasse dersom de startet sist). Blir jo forvirret når man tror man kan reglementet selv. :)

Det er KUN i elite en løpetispe kan stille. I de lavere klassene er ikke løpetisper velkomne. Nirm hadde en opplevelse, så jeg, hvor folk i lavere klasse likevel fikk stille med løpetispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk være litt flinkere til å kunne slikt, så de kan svare korrekt når jeg spør. (jeg var sikker, men ble usikker når en slik fyr påstår noe annet).

Jeg er vel ikke direkte overrasket over at folk svarer på ting de ikke kan *flir*. Det skjer jo rett som det er her inne også ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det slik at tisper med løpetid IKKE kan delta i klasse 1,2 og 3? MEN kan i Elite dersom de starter sist? (Dette var det jeg trodde, men igjen et annet hundemenneske som bør vite det svarte at løpske tisper kan delta uansett klasse dersom de startet sist). Blir jo forvirret når man tror man kan reglementet selv. ;)

Den regelen kommer an på hvem som er i andre enden av båndet og dommeren. Noen får lov til å starte sist i de lavere klassene med løpske tisper, andre ikke. Selv for samme dommer. Så her er det nok en ting som er veldig tellende. Trynefaktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...