Gå til innhold
Hundesonen.no

Verk fra øynene

Jtk

Recommended Posts

Nå er jo dette en rase som ofte er plaget med slike typer ting, de har mye hud og sliter ofte med trange/tette tårekanaler og noen får også såkalte "cherry-eyes". Hvis det er veldig ille, ville jeg definitivt besøkt veterinær for nærmere undersøkelse. Kanskje kan du finne ut om dette er noe kronisk. Hvis det renner mye kan det bli fuktig mellom hudfoldene i ansiktet, noe som igjen kan føre med seg andre typer infeksjoner. Rennende øyne kan også skyldes allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å skylle øynene hans med saltvann et par dager og se det an om det ikke er veldig ille nå? Dachsen min hadde litt gult puss som rant fra øynene, men etter noen dager med skylling morgen og kveld var hun helt fin igjen. Jeg gjorde forøvrig det samme med terven, men hun ble ikke bedre så da måtte vi få tak i øyedråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de øynene som DDB'en har, så kan jeg se for meg at entropion/ektropion er relativt utbredt på rasen?

Jeg ville fått en veterinær til å ta en titt på dem, jeg. Spesielt siden det har vart så lenge, så får du i det minste utelukket om det er noe galt fatt.

Entropion/ektropion kan fikses med operasjon, men er en genetisk lidelse, så oppdretter bør isåfall bli informert om det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...