Gå til innhold
Hundesonen.no

Til dere rottweiler folk...


Tyson

Recommended Posts

Jeg hater rottweilere !

De jeg har møtt, har ikke ridderlighetsinstinkt overfor andre hunder,

de er oppsøkende dominante overfor folk, og generelt er de nervøse..

Hvorfor avles rottweiler til familiebruk når det egentlig er en drapsmaskin?

Kan noen svare meg på det? Amstaff er forbudt, men rottweiler er da MYE værre!

Hilsen frustrert Gråmann-eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

tja, si det.... min rottweiler er en slik ikea variant.i tileg meget høy på forsvar, og null mot. en drømmevakthund, hehe. :P ja det er han jo faktisk. men totalt ubrukelig. frynsete nerver, etc. kommer fra utstillingslinjer, og er til kun fordi han er pen.. så har jeg ikke kjøpt katta i sekken før i livet, så gjorde jeg det definitivt da han kom i hus <_< sterk hd på ene benet har han også. hurra for bra avel :P:icon_confused::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke meg du sikter til (har ikke Rottis selv), men jeg er godt kjent med rasen - har også en bror som har Rottis. Vil tro du tok i litt i overkant i dine beskrivelser :rolleyes:

Men De jeg kjenner til harmonerer i det hele tatt ikke med dine beskrivelser. Skal beskrive den jeg kjenner best, en bamse på vel 60 kg. - han er rolig og avbalansert, kjelen og lydhør. Han går godt sammen med alle hunder og han er tålmodigheten selv sammen med barn etc.

Enten har du vært uheldig eller du har møtte "lugubre" eiere som har skaffet seg en hund de verken har sosialisert eller dressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da rart at akkurat JEG skal være så uheldig med mine møter med Rottweilere..

På klubben der jeg trener er det nå poppis med Rottweiler, ALLE skal ha Rottweiler :icon_confused:

For de er jo "brukshunder"... BRUKSHUNDER??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da rart at akkurat JEG skal være så uheldig med mine møter med Rottweilere..

På klubben der jeg trener er det nå poppis med Rottweiler, ALLE skal ha Rottweiler :icon_confused:

For de er jo "brukshunder"... BRUKSHUNDER??

At raser blir poppis er sjelden bra for noen, det tiltrekker seg mennesker som helst burde holdt seg unna denne rasen (og andre raser for den del). og så er det noen som har en litt merkelig forståelse av hva en brukshund er da.

Men det finnes nok dårlige eiere av rottis som av en hver annen rase - og du har nok kanskje vært litt uheldig ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke flat!

De jeg har møtt, er generelt vimsete og alt for hoppete når det gjelder folk.

De er som sprettballer som aldri lander.

Hvorfor kalles flat en familiehund når den er så stor og vimsete?

Hilsen fornøyd ulvehund og aussieeier.

Nei, det blir for dumt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med BRUKSHUNDER? Mener du at de ikke er brukshunder, eller er brukshunder som IKKE er familiehunder i tilegg til bruks?
Det størtse problemet er vel de som skaffer seg hunder av brukshundlinjer uten at de er klar over hva det kan medføre jf. aktivitetsbehov, stimulering etc. De ender kanskje til slutt opp med en understimulert hund som utvikler problematferd og som dermed verken er egnet som bruks eller familiehund. Syns forresten det skillet er litt rart, en god brukshund bør også fungere som familiehund.

Jeg liker ikke flat!

De jeg har møtt, er generelt vimsete og alt for hoppete når det gjelder folk.

De er som sprettballer som aldri lander.

Hvorfor kalles flat en familiehund når den er så stor og vimsete?

Hilsen fornøyd ulvehund og aussieeier.

Nei, det blir for dumt :lol:

Og jeg liker ikke eldre damer med rulator og rødt hår :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå aldri møtt en rottweiler slik du beskriver den. Rottisen til mamma og pappa er supersosial mot alle hun. Trygg i omgang med barn og andre hunder, og legger seg heller ned på rygg enn å angripe ved provokasjon fra andre tisper.

Sikker på at du ikke bare har møtt den samme hunden flere ganger da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyson!

Påstandene dine er særdeles subjektive. Mulig du har vært uheldig, men de rottweilere du har møtt, høres ikke rasetypiske ut. Så spørsmålet mitt er, er det rasen du hater, eller de individene du har møtt?

Hvis du bor på østlandet, så utfordrer jeg deg også til å møte meg og en "haug" med bruksrottweilere når som helst, hvor som helst. Så skal du hvertfall få se hvordan rasetypiske rottweilere skal være.

Velkommen!

At raser blir poppis er sjelden bra for noen, det tiltrekker seg mennesker som helst burde holdt seg unna denne rasen (og andre raser for den del). og så er det noen som har en litt merkelig forståelse av hva en brukshund er da.

Men det finnes nok dårlige eiere av rottis som av en hver annen rase - og du har nok kanskje vært litt uheldig ja :icon_confused:

Helt enig her. Rottweileren er alt for populær og den avles med et mål for øyet! Rottis til folket. Den lider desverre nå samme skjebne som schäferen gjorde tidlig på 90 tallet. Vi ser nå en klar trend mot to linjer, familie/utstillingslinjer og brukslinjer.

Siden den har blitt populær så har den også et hav av elendige og uegnede eiere desverre. Folk som ønsker ha en brukshund som sofagris og en skogstur i ny og ne. De burde heller skaffe seg en "gruppe-9" hund etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Tibia

Har faktisk bare positive erfaringer med rottweilere, men nå kjenner jeg ikke så mange. Har også positive erfaringer med f.eks. amstaff. Jeg mener at eierene har stor påvirkning på hvilken hund de ender opp med uavhengig av rase. Tror at hovedgrunnen til at noen raser har fått et dårlig rykte på seg er "typen" eier som blir tiltrukket av utssende, rykte, status osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig her. Rottweileren er alt for populær og den avles med et mål for øyet! Rottis til folket. Den lider desverre nå samme skjebne som schäferen gjorde tidlig på 90 tallet. Vi ser nå en klar trend mot to linjer, familie/utstillingslinjer og brukslinjer.

Siden den har blitt populær så har den også et hav av elendige og uegnede eiere desverre. Folk som ønsker ha en brukshund som sofagris og en skogstur i ny og ne. De burde heller skaffe seg en "gruppe-9" hund etter min mening.

Hvor stor forskjell er det egentlig på disse to linjene nå jf. aktivitetsnivå, gemytt etc.? Rottis er nemlig en av rasene jeg vil vurdere neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor forskjell er det egentlig på disse to linjene nå jf. aktivitetsnivå, gemytt etc.? Rottis er nemlig en av rasene jeg vil vurdere neste gang.

Det er nok ikke alltid like tydelig som på schäferen, men man ser mer og mer trenden hvis du skjønner. Hvis du er ute etter brukshunder, så søk etter oppdrettere som har bruks som avlsmål. Det vil si at begge foreldrene er mentaltestet, MH, Korad, FA osv. I tilllegg bør hundene eller linjene inneha schutz/ipo, tjenestehunder, RIK eller NBF titler.

Det man må se etter er selvfølgelig den mentale delen, men også at jakt, kamp, og mot er til stede. Ikke gå for de "STORE" individene. Helst hannhunder under 50kg. Da får du FART og trøkk.

En utstillingsriktig rottis gjør det ikke alltid like bra i bruks, mens det er ikke slik at bruksegenskapene hos en rottweiler automatisk gjør den dårlig for utstilling om du skjønner.

Når det kommer til gemytt så har dette lite å si så lenge den er rasetypisk.

Jeg mener at rottweileren er og skal være en brukshund, og avelen skal speile dette behovet primært. Ønsker man seg en hund til sofakos og en skogstur i ny og ne, så respekterer jeg dette, men avl som sikter seg mot dette segmentet er jeg ikke spesielt glad for, da jeg mener dette ødelegger for rasen. Men det går nok etterhvert mot 2 linjer i avlen er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at rottweileren er og skal være en brukshund, og avelen skal speile dette behovet primært. Ønsker man seg en hund til sofakos og en skogstur i ny og ne, så respekterer jeg dette, men avl som sikter seg mot dette segmentet er jeg ikke spesielt glad for, da jeg mener dette ødelegger for rasen. Men det går nok etterhvert mot 2 linjer i avlen er jeg redd.

Ja enig i det. ang. vekten er det vel også noe HD blant rottiser. Ser forøvrig en del digre rotisser her omkring også, hannhunder som veier mellom 60 og 70 kg. En rottis skal jo i utgangspunktet være en mentalt sterk og avbalansert hund også, men hører en del om det motsatte av og til også. Det er vel kanskje en kombinasjon mellom dårlig avl og hundeeiers manglende kompetanse i mange tilfeller kanskje.

Skal man skaffe seg Schäfer nå må en jo gå grundig til verks for å unngå svakhetene (kanskje begynt å tatt seg opp litt igjen da men ), får håpe det ikke går samme veien med rottissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt rottweiler og elsker rasen. Kunne tenkt meg en til om en stund, så skal ikke se bort ifra at det blir det om noen år. Men for øyeblikket blir det med dalmiser og mynder:P

Jeg har møtt både sinte rottweilere og det stikk motsatte. Det ene møtet med rottweiler var en glad og stor hanne. Han ville hilse og hoppet opp på meg, gjett om eieren ble hysterisk av redsel. Var så livredd for at jeg ville ta det som en dårlig erfaring. Stakkars eier egentlig. Heldigvis ser jeg forskjell på en sint hund og en glad hund :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Rottweiler hannhund som veier 60 kg er STOR. Og veier den 70 - da er den abnormal og ikke ihht rasens standard, og antageligvis er den overvektig.

En godt trent hanne på 60 kg i matchvekt kan ha god fart og være effektiv den og. Motivasjon har mye å si, og tunge hunder kan også brukes, men ingen grunn til å avle frem abnormaliteter som jeg vet enkelte "oppdrettere" gjerne gjør.

En god Rottweiler som kommer fra en oppdretter som tar avlen seriøst og setter pris på gode dyr, den fremskaffer valper som gjør det like bra i utstillingsringen som i bruks. Kan jo nevne tre kjente navn: Tyson Van Het Polderbos, Xato Van Het Polderbos og den nå aktive Bancrott's Doctor Feelgood - her har man 3 hunder som har utrolig mye motor og som gjør det veldig bra innen diverse bruksgener og som har gjort det utmerket (kanskje mest Xato) innen eksteriør.

Må trekke noe på smilebåndet når en som er så "in" i Rottweiler kommer med anbefalinger om hva man bør skaffe seg, men som ikke har fulgt dette selv ;-)

Rottweileren er en utmerket bruks og familiehund - fra rette linjer og med rette oppvekstvillkår/eier, så har man en hund som er nesten like annvennelig som poteten. Det ene utelukker nemlig ikke det andre med tanke på eksteriør og bruks.

Desverre dukker det opp folk som vil forsøke seg innen oppdrett av rasen og har ei tispe de synes er fin, også finner de en hannhund de synes er fin - og vips ble det valper. Så sitter de med valper, som kanskje får hvite brystflekker som de ikke vokser av seg, som de ikke kjenner bakgrunnen til annet enn at kanskje en av foreldredyrene har stamtavle, priser dumpes pga. valpenes alder og folk som egentlig aldri burde hatt hund anskaffer seg en Rottweiler. Så har vi oppdrettere som gjennomfører alle tester for å få kullet godkjent via raseklubben, men som glemmer at foreldrene kanksje er hundeagressive (desverre noe man ser oftere og oftere hos rasen), at de har allergi og ene med det andre, så har vi en ond sirkel da kanskje en av disse hundene er flotte eksteriør og bruksmessig, men ikke fungerer optimalt mht. helse og gemytt, så blir den brukt mye i avl osv.

En annen ting er at vi i Norge har lite nytt blod, så man roter gjerne innenfor de samme gamle linjer, og dette er ikke alltid like heldig.

Når det gjelder helse så er HD et lite problem kontra f.eks allergi, da HD er synlig på et bilde og man får info om dette på DogWeb og via stamtavlen, så her har man muligheten til å sjekke opp. Allergi er noe som ikke "synes" slik, og derfor vil ikke en valpekjøper være klar over at linjene de vil kjøpe hund fra kanskje har allergi, men oppdretteren velger å holde tyst om dette. Våteksem (dårlig immunforsvar) er også en ting som rasen sliter med. Så har vi sensetive mager hos enelte individer og linjer, svake korsbånd mm.

Uansett hvordan rase man skaffer seg bør man gå grunndig til verks for å sjekke ut alt innen sykdom. Det er desverre ingen hunderaser som er fri for sykdommer, og ikke vil de bli det heller så lenge oppdrettere ikke er åpne om avlsdyrenes fysikk.

Jeg har truffet mange dårlige Rottweilere, ikke bare som er blitt slik pga. dårlige oppvekstvillkår/eiere, men pga. linjene de kommer fra. Det er f.eks enkelte linjer som gir agressjon, desverre mye brukt pga. bruks og eksteriøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Rottweiler hannhund som veier 60 kg er STOR. Og veier den 70 - da er den abnormal og ikke ihht rasens standard, og antageligvis er den overvektig.

En godt trent hanne på 60 kg i matchvekt kan ha god fart og være effektiv den og. Motivasjon har mye å si, og tunge hunder kan også brukes, men ingen grunn til å avle frem abnormaliteter som jeg vet enkelte "oppdrettere" gjerne gjør.

En god Rottweiler som kommer fra en oppdretter som tar avlen seriøst og setter pris på gode dyr, den fremskaffer valper som gjør det like bra i utstillingsringen som i bruks. Kan jo nevne tre kjente navn: Tyson Van Het Polderbos, Xato Van Het Polderbos og den nå aktive Bancrott's Doctor Feelgood - her har man 3 hunder som har utrolig mye motor og som gjør det veldig bra innen diverse bruksgener og som har gjort det utmerket (kanskje mest Xato) innen eksteriør.

Må trekke noe på smilebåndet når en som er så "in" i Rottweiler kommer med anbefalinger om hva man bør skaffe seg, men som ikke har fulgt dette selv ;-)

Rottweileren er en utmerket bruks og familiehund - fra rette linjer og med rette oppvekstvillkår/eier, så har man en hund som er nesten like annvennelig som poteten. Det ene utelukker nemlig ikke det andre med tanke på eksteriør og bruks.

Desverre dukker det opp folk som vil forsøke seg innen oppdrett av rasen og har ei tispe de synes er fin, også finner de en hannhund de synes er fin - og vips ble det valper. Så sitter de med valper, som kanskje får hvite brystflekker som de ikke vokser av seg, som de ikke kjenner bakgrunnen til annet enn at kanskje en av foreldredyrene har stamtavle, priser dumpes pga. valpenes alder og folk som egentlig aldri burde hatt hund anskaffer seg en Rottweiler. Så har vi oppdrettere som gjennomfører alle tester for å få kullet godkjent via raseklubben, men som glemmer at foreldrene kanksje er hundeagressive (desverre noe man ser oftere og oftere hos rasen), at de har allergi og ene med det andre, så har vi en ond sirkel da kanskje en av disse hundene er flotte eksteriør og bruksmessig, men ikke fungerer optimalt mht. helse og gemytt, så blir den brukt mye i avl osv.

En annen ting er at vi i Norge har lite nytt blod, så man roter gjerne innenfor de samme gamle linjer, og dette er ikke alltid like heldig.

Når det gjelder helse så er HD et lite problem kontra f.eks allergi, da HD er synlig på et bilde og man får info om dette på DogWeb og via stamtavlen, så her har man muligheten til å sjekke opp. Allergi er noe som ikke "synes" slik, og derfor vil ikke en valpekjøper være klar over at linjene de vil kjøpe hund fra kanskje har allergi, men oppdretteren velger å holde tyst om dette. Våteksem (dårlig immunforsvar) er også en ting som rasen sliter med. Så har vi sensetive mager hos enelte individer og linjer, svake korsbånd mm.

Uansett hvordan rase man skaffer seg bør man gå grunndig til verks for å sjekke ut alt innen sykdom. Det er desverre ingen hunderaser som er fri for sykdommer, og ikke vil de bli det heller så lenge oppdrettere ikke er åpne om avlsdyrenes fysikk.

Jeg har truffet mange dårlige Rottweilere, ikke bare som er blitt slik pga. dårlige oppvekstvillkår/eiere, men pga. linjene de kommer fra. Det er f.eks enkelte linjer som gir agressjon, desverre mye brukt pga. bruks og eksteriøret.

Kjempebra innlegg! Deilig oppklarende for meg som ikke liker rasen, og som får slengt i trynet at "du har bare møtt feil dyr" eller liknende :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre om en ting. .jeg har ikke så veldig stor erfaring med rottweilere.. Men er det veldig stor forskjell på tisper og hanner? jeg kjenner noen rottis tisper, og de har jo vært de mest elskverdige dyrene i verden.. Så utrolig tålmodige og greie. .men jeg har møtt på et par hannhunder (blandt annet naboen sin) som virker totalt gale og hiver seg i bånd og brøler etter Blondie selv om Blondie er tispe og valp i tilegg :):wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Rottweiler hannhund som veier 60 kg er STOR. Og veier den 70 - da er den abnormal og ikke ihht rasens standard, og antageligvis er den overvektig.

En godt trent hanne på 60 kg i matchvekt kan ha god fart og være effektiv den og. Motivasjon har mye å si, og tunge hunder kan også brukes, men ingen grunn til å avle frem abnormaliteter som jeg vet enkelte "oppdrettere" gjerne gjør.

En god Rottweiler som kommer fra en oppdretter som tar avlen seriøst og setter pris på gode dyr, den fremskaffer valper som gjør det like bra i utstillingsringen som i bruks. Kan jo nevne tre kjente navn: Tyson Van Het Polderbos, Xato Van Het Polderbos og den nå aktive Bancrott's Doctor Feelgood - her har man 3 hunder som har utrolig mye motor og som gjør det veldig bra innen diverse bruksgener og som har gjort det utmerket (kanskje mest Xato) innen eksteriør.

Må trekke noe på smilebåndet når en som er så "in" i Rottweiler kommer med anbefalinger om hva man bør skaffe seg, men som ikke har fulgt dette selv ;-)

Rottweileren er en utmerket bruks og familiehund - fra rette linjer og med rette oppvekstvillkår/eier, så har man en hund som er nesten like annvennelig som poteten. Det ene utelukker nemlig ikke det andre med tanke på eksteriør og bruks.

Desverre dukker det opp folk som vil forsøke seg innen oppdrett av rasen og har ei tispe de synes er fin, også finner de en hannhund de synes er fin - og vips ble det valper. Så sitter de med valper, som kanskje får hvite brystflekker som de ikke vokser av seg, som de ikke kjenner bakgrunnen til annet enn at kanskje en av foreldredyrene har stamtavle, priser dumpes pga. valpenes alder og folk som egentlig aldri burde hatt hund anskaffer seg en Rottweiler. Så har vi oppdrettere som gjennomfører alle tester for å få kullet godkjent via raseklubben, men som glemmer at foreldrene kanksje er hundeagressive (desverre noe man ser oftere og oftere hos rasen), at de har allergi og ene med det andre, så har vi en ond sirkel da kanskje en av disse hundene er flotte eksteriør og bruksmessig, men ikke fungerer optimalt mht. helse og gemytt, så blir den brukt mye i avl osv.

Takk for info. Det du skriver kan vel sise om mange raser desverre. Vet ikke helt ennå, hva jeg kommer fram til etterhvert. sysn genrelet Rottisen er litt for tung og "treg" kanskje (fornærmer sikkert mange nå :rolleyes: Men jeg har erfraing fra en del individer, som har vært med på turer sammen med bikkja mi, og det blir som en trailer sammanlignet med en landrover i terrenget, så egentlig endre jeg nok opp med en annen rase til slutt (tror jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god Rottweiler hannhund er utrlig elskverdig den og. Kosete og skjønner ikke bestandig hvor stor den er. Rottweilere skal som regel kose med hele seg. De igler seg innpå deg og legger hele tyngden sin på deg, gjerne sitte på fanget.

Det er ikke uten grunn jeg kaller en Rottweiler for "trailer" - bde pga. dens masse og pga. at den (om den er riktig mntalt) går på uansett hindring - en murvegg skal de gjennom, den er fryktløs og kommer seg frem. Og for mange (avhengig av rasen man har og er vant til) så er det en tung rase. Men, den har god kondis, klarer lange og mange turer med høyt temop, men fartsmessig vil den ikke nå opp til lettere raser.

Ta deg en titt på Beaceron. En høy, kraftig hund, som regel i black/tan-farger, mye tempo og herlige å jobbe med. Egner seg omtrent til det meste den og. Desverre ikke så mange som har lagt merke til at den har gode bruksegenskaper og f.eks kan gjøre det bra innen IPO, ettersøk ol.

Folk snakker om bruksrottweileren, at den er lettere osv. Vel, om den er lettere og tynnere (ligner mer en kryss av Rottweiler og Dobermann i kroppen) så er den ikke ihht rasens standard og vil ikke gjøre det bra innen eksteriør og jeg må helt ærlig si jeg ikke forstår grunnen til at folk velger en langbent Rottweilersak i steden for da å velge seg en annen rase. Jeg er ikke fan av å dele raser, det skal være unødvendig så lenge man avler bra. Det er se på Schäferen det: En god oppdretter med bra avlsdyr vil få frem hunder som er supre innen utstillingog innen bruks. Brains and Beauty kan utmerket gå hånd i hånd (bare se på meg *fnis*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater Rottweilere !

De jeg har møtt, har ikke ridderlighetsinstinkt overfor andre hunder,

de er oppsøkende dominante overfor folk, og generelt er de nervøse..

Hvorfor avles Rottweiler til familiebruk når det egentlig er en drapsmaskin?

Kan noen svare meg på det? AmStaff er forbudt, men Rottweiler er da MYE værre!

Hilsen frustrert Gråmann-eier.

Da kan du jo møte en rottweiler som er "som dem skal være" her: rani`s hjemmeside

Hvis du har kun møtt slike "farlige" rottweilere... Da lurer jeg på hva slags miljø du henger i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo møte en rottweiler som er "som dem skal være" her: rani`s hjemmeside

Hvis du har kun møtt slike "farlige" rottweilere... Da lurer jeg på hva slags miljø du henger i...

Insinuerer du at jeg er i nark-miljø kanskje??

I safall må jeg skuffe deg, jeg har aldri drevet med noe ulovlig, jeg er vekter liksom hehe :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...