Gå til innhold
Hundesonen.no

Slalom


Kristiin

Recommended Posts

Slalom må øves inn over lang tid. Om og om igjen (men ikke for lange økter, og helst noe annet imellom, da det lett kan bli kjedelig)

Fortsett treningen. Før tydelig med hånden i starten og så fjerner du den etter sakte men sikkert. Mye ros og oppmuntring. Ikke gå for fort frem, så skal du se at han lærer det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller.. man kan shape den inn. Eller benytte en metode som kalles allèslalåm, eller man kan bruke metoden beskrevet i Susan Garrets bok Shaping Success, husker ikke hva metoden kalles.

Jeg ville i alle fall aldri dratt en hund gjennom en slalåm, de lærer ekstremt sakte av det, ikke rart det tar lang tid! Valpen min på tre mnd har allerede begynt å skjønne poenget, og jeg har bare shapet litt noen ganger..og hun går uten bånd ja. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene i Tønsberg som Frodo snakker om blir værtfal ikke dratt gjennom slalomen! Heller lede med båndet.

er det så stor forskjell og dra de gjennom slalomen, enn og bruke bånd da ? Det blir jo nesten det samme. :wub:

Men jeg vet ikke jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vågar lova att det finns snabbare och bättre metoder än att leda hunden genom slalom med kopplet. Slalom tar faktiskt inte speciellt lång tid att lära in om man bara gör det på ett smart sätt. Dela upp i små bitar och låt hunden tänka själv? Tidigare har jag använt shejping av först två och sedan fyra pinnar med bra resultat. Numera använder jag Susan Garrett's 2x2-metod som ger snabba, självständiga och säkra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med overstående, har selv brukt 2x2 på min unge hund, og han har allerede mye bedre slalåm (mer selvstendig, mer stabil og raskere) enn min eldre hund som ble lokket og ledet med bånd. Selv om jeg har trent utrolig mye mer på slalåmen med den eldre hunden. Men uansett hvilken metode man velger lønner deg seg hvertfall å dele opp slalåmen til 2 og 4 pinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei folkens!

Det er mange forskjellige måter å lære inn en slalom på. Det er nå helt sikkert.

Vist du reiser på eit stevne å ser på klasse 1 hundene og bare observerer, så kan du se hvilke hunder som har blitt innlært med de forskjellige metodene.

Det å føre hunden gjennom slalomen med en godbit i hånda blir jo litt tungvindt spør du meg. Hva tror dere hundene tenker på da? De tenker på godbiten som er forran snuten og ikke hva de gjør på. Eg vi ltro at dette er en måte som vil ta lang tid før hunden vil forstå hva slalom er.

Det å bruke bare 4 eller 8 pinner vil eg også tro at er litt dumt, eg har ikke prøvd det og vil heller ikke prøve eller anbefale noen å lære inn slalom på denne måten.

Det eg ser med min valp er at han begynner ikke å tenke før på slutten av slalomen (12 pinner).

Eg er for å kjøre max og minimum mål på hinderene. altså med slalom så lærer vi inn max antall pinner, altså 12stk, hjul i minste mål, hopp på høyeste innen mål på hund. eller hakket høyere(med unghunder, som min valp, så ligger pinnene på bein støtta eller på bakken, men med min voksne hund så hopper eg hun alltid øverst vist ikke det er en hel trenings dag, da kan eg senke pinnene for å spare hunden) lengden på de høyeste, altså på mellom for eks. de 3 høyeste osv.

Ved å gjøre dette så har eg troen på at du får en hund som hopper alt feilfritt pga at den alltid er vandt til å yte max på alle hinder.

men tilbake til slalom... :ahappy:

eg øver inn slalomen med 12 pinner og leder valpen min gjennom med bånd og avslutter øvelsen når vi kom oss gjennom uten tull. Det vil si at bommer han og vi henger oss opp så går eg helt tilbake på start og prøver på nytt. etter hvert så begynner eg å slakke på båndet for å se om han begynner å gå selv og så kan eg begynne å slippe båndet og til slutt ta det av. ¨

Eg har erfart med denne måten at eg får en sikker hund som fullfører hele slalomen uten rot. Det går jo alltid opp og med med treningen. en dag går de som om de alltid har gjort dette og plutselig så bare roter de, går inn feil, går ut for tidlig osv :hyper:

men alt i alt. Agility er utrolig gøy, både for hund og fører, uansett innlæringsmetode. Ha det gøy! Det er det viktigeste!

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte hunden min slalom ved å lede med bånd, og leke eller godbit til belønning. Etter 3-4 treninger begynte ho å skjønne poenget, slakka av båndet da og lot ho gå selv. Tok til slutt av båndet, og etter ca en mnd begynte farten å komme. Nå går ho slalom så pinnene knekker :blink:

Men det er jo ikkje sikkert denne metoden fungerer på andre hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med Turbo så begynte jeg på kurset å ha båndet på men det syntes jeg bare ble tull egentlig for Turbo var så fryktelig ivrig så jeg valgte å droppe slalomen på kurset men fant heller frem en haug med skistaver som jeg satte opp i hagen, prøvde med alleslalom først og han skjønte jo litt poenget etter vi hadde drevet med det en liten stund men gikk etterhvert over på å sette pinnene etter hverandre og lokket de første gangene og han tok da poenget veldig raskt så etter bare ett par repetisjoner kunne jeg ta bort hånden og lot han prøve selv, hver gang han bommet på en pinne avbrøt jeg bare og gikk tilbake til start. belønnet ikke hvis han ikke gjorde det riktig men belønnet masse når han gjorde det riktig. har så gått lengre og lengre fra han og nå er han selvstendig og synes slalomen er kjempemorsom :blink: Men nå skal det sies at jeg helt klart hadde klart det uten lokking hadde jeg bare hatt tolvmodighet nok. Turbo lærte slalomen på ett par dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig ening med Huldra!

Tror det er best om hunden får bruke hodet mer. Jeg har selv kun brukt klikker. Jeg kan ikke gå, så da har jeg heller ikke anledning til å føre hunden med bånd osv, men jeg har merket meg at det har tatt mye lengere tid for de andre jeg gikk på kurs med som ledet med båndet. Jeg tror ikke alle hunder skjønner hva de skal gjøre i begynnelsen når de får gobit bare ved å følge etter når de blir ledet, men jeg kan ta helt feil!

Jeg synes det er bedre at hunder får brukt hodet mye og at det å kan shape den inn eller noe i nærheten er best :lol:

Jeg startet med 6 pinner da Sara ga rett og slett opp da hun så hvor mange pinner det var når jeg tok frem 12 stk. Jeg økte etter hvert med én og én pinne.

Vi jobbet korte økter, slik at hun ikke ble lei. Hun gjorde fremgang over ganske kort tid, men plutselig en dag etter ei uke med fri hadde det bare gått opp et lys for henne og hun viste meg hvordan det skulle gjøres, og da var 12 pinner ikke noe problem :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...