Gå til innhold
Hundesonen.no

Møkkaferje!


Boubou

Recommended Posts

Var en tur på hytta i helgen, da drar vi over fra Horten til Moss, og der er det flott å ha med hund, hunderommet er rent og pent, med utslagsvask, rennende vann og gode stoler... Denne gangen skulle vi hjem over Strömstad, og der var det andre boller :lol:

For det første står det tydelig over hele båten "IKKE DYR". I utgangspuntet er vi uønsket. VEL. Vi spør om dyrerommet, og blir fulgt ut på dekk, langs hele skipet, og inn i et JÆ***, rustent, stinkende rom med fire harde klappseter og fem bur. Et bur er stort, og inn der skysses en engelsk bullmastiff. De resterende er ca 40*70*100, med gitter bare foran, og inn der går en Dober(tror jeg)jente (såvidt, hun må bøyes litt på...). To bur står på gulvet, de to andre oppå disse, med det store rustne gitterburet ved siden av.

Hadde ikke planer om å ha Kaos i bur i det hele tatt, så det gjorde ikke noe at det siste buret på bakkenivå hadde ødelagt lås.

Vel. I det båten starter rister hele rommet, burene skrangler, og det er generelt ukoselig. (Skulle tatt noen bilder av sint bullmastiff og redd Doberjente og ynkelig Kaos selv ved mammas fot da, så hadde det strømmet inn henvendelser for å redde de stakkars hundene, tenker jeg :P) Eieren til bullmastiffen fortalte at de hadde tatt båten i høy sjø i vinter og da hadde det vært minusgrader og burene hadde gått veggimellom (de er ikke festet noe sted...).

Dette er en overfart som tar to og en halv/tre timer, ikke en liten svipptur, og da lurer jeg på om det virkelig står så himla dårlig til med reisefasilitetene for dyr her i landet? For det her var sjokkerende dårlig, da...

Ellers ble jeg litt irritert på eierne som på død og liv skulle ha bikkjene i bur(Doberjente peip i to timer), men jeg vet ikke hvorfor de valgte å gjøre det sånn og sa ikke noe mere. Kanskje de ikke er koselige med andre hunder/mennesker, og det rommet var ikke stort nok til privatliv for å si det sånn...Så satt jeg der og var sur, da :P

(Jeg burde jo ha snakket mer med de andre, men fikk ikke lyst, for GRRR...de kom inn der og "STAPPET" hundene inn i burene og hilste ikke eller noe og jeg ble litt sjokka...)

Noen andre som har gode/dårlige anmeldelser av hundetransport på diverse nivåer, med eller uten eier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det blir lagt bedre til rette for hundeeiere når det er så mange av oss. Mødre har egne stellerom for å skifte bleie på skrikerungene sine, men vi med hund må finne oss i både det ene og det andre.

Ferja som går mellom Mortavika og Arsvågen i Rogaland har ikke hunderom i det hele tatt. Hundene er tillatt på dekk og ingen andre steder. Det betyr at hvis det er dårlig vær, og man har vært uheldig og fått bilplass på underdekket hvor det ikke er lov å være under overfarten, må man enten ta med bikkja opp på dekk i drittvær, eller la den være igjen alene. Vi har spurt mannskapene om vi kan få parkere på det øvre dekket, når vi ser det er plass til oss der, fordi da kan alle være igjen i bilen, men det kom ikke på tale. De har all verdens med sikkerhetsregler ombord, blant annet den at man ikke får være på underdekket under overfarten, men at man må la et levende dyr være igjen i bilen som man ikke får reddet hvis det skulle begynne å brenne eller noe enda verre, det er helt greit. Det er jo bare dyr... Denne båten tar jo bare en halvtime, så vi overlever jo, men disse ferjene er helt nye og veldig "luksuriøse" i forhold til at de bare går en halvtime per vei, så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kunne lage et lite hunderom...

Men nok sutring. Jeg må skryte av Hurtigruta som går mellom Bergen og Stavanger, der er det kjempegreit å ha med hund. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i kritikken din. Begge båtene som trafikkerer strekningen har egne hunderom, eller man kan velge å ha hunden i bilen. Med vinduene godt åpne og vann i buret er det helt uproblematisk. Det virker som du har reist med Bohus, der ligger hunderommet lokalisert ute med inngang fra dekket. Det står ikke på skiltene "ikke dyr", det står "dyr henvises til hunderom på dekk X". Hvis du ikke vil ha hunden i buret kan du selvfølgelig sitte med den uten bur, enten inne på hunderommet eller på dekket. Bohus rister veldig idet den går fra kai, både fra Sandefjord og Strömstad. Det spiller ingen rolle hvor du sitter akkurat da, det rister akkurat like mye. Dette er over på 5 minutter, og mine hunder har aldri reagert på det. Så jeg vet ikke helt hva du kritiserer jeg. Det er jo hunderom på Horten- Moss ferjen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok også den fergen i sommerferien. Vi hadde to papilloner med oss, men de var så små at vi hadde dem inne på båten i vogner hvor ingen merket det :lol: Når vi var det var det bare fire gigantiske bur på dekket, og ingen hunder i. Men jeg synes selv det er alt for dårlig at de ikke har festet burene, eller har bedre dyrerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det blir lagt bedre til rette for hundeeiere når det er så mange av oss. Mødre har egne stellerom for å skifte bleie på skrikerungene sine, men vi med hund må finne oss i både det ene og det andre.

:lol: Nå er jeg både da mamma og hundeeier...Men den der sammenlingingen syntes jeg var drøy!

Men helt enig at hvis dem først tilater man kan ta med dyr ombord kunne dem tilrette lagt forholdene best mulig på det lille rommet dem pleier og ha som hunderom osv , for både hund og eier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi reist så snabla masse med ferje, men de få gangene det har skjedd, har vi enten sittet på dekk (når det er fint vær), hatt bikkja i buret i bilen (og jeg driter så utrolig langt i om jeg ikke får lov å være der under overfarten, og jeg kommer til å redde bikkja før jeg selv hopper i havet), dvs enten har jeg sittet i bilen selv også, eller så har jeg hatt rask tilgang til bilen utifra hvor jeg selv har sittet, eller sittet helt nederst, hvor det ikke er servering. Og den "salongen" helt nederst har vært okei den. Typisk litt eldre ferje, men ellers som vanlig. Noe hunderom har jeg aldri brydd meg om å se etter, selv om jeg husker jeg har sett et svært bur ute på dekk en gang, som jeg ikke helt skjønte vitsen med; det stod utsatt til for vær og vind, og det var ingen sitteplasser i nærheten.

Edit: Det JEG reagerer mest på derimot, er tog, type langdistanse NSB. Skal jeg ta tog langt, spør jeg alltid om hvilken type tog det er, og jeg reiser ALDRI med den nye signatur-typen. De nye togene er håpløse med hund; man har tre sitteplasser som er for alle reisende med dyr. Dvs at man kan ende opp med å sitte med en hannhund selv, sammen med en katt (som utløser diverse piping og frustrasjon kanskje) og kanskje en hannhundaggressiv annen hund, eller en tispe med løpetid. I tillegg sitter man rett ved siden av et slags kontrollrom for konduktører, som går ut og inn og snakker i rare walkie-talkier (og har lyst at bikkja skal bjeffe på den av en eller annen syk grunn), man sitter rett ved en utgang; ergo MYE gjennomgangstrafikk. Det er ikke plass til alle dyrene under bordet, dvs at ett eller alle må ligge i midtgangen, og derfor flytte seg hver bidige gang det kommer noen forbi, noe som jo er ofte. I tillegg er handicaptoalettet rett ved siden av, noe som brukes flittig av de fleste. Rett borti gangen er det barneavdeling, og barna kommer og kaster chips og popcorn på hundene, og hyler når de snuser på de, og så skal hele familien forbi fordi de skal kjøpe noe på kiosken, og så tilbake igjen, og så er det mange som er redd hunder som er nødt å gå forbi der, og generelt er det et himla leven og spetakkel uten like, null fred og ro å få og ikke sjans for en hund å få slappe av. Jeg velger de gode gamle togene, hvor man har en hel halv vogn for seg selv, uansett hvor mange dyr som reiser er det god plass. Man har to seter for seg selv, hunden kan ligge i setet, og den kan slappe av og sove uten å bli tråkka på, kjørt over av barnevogner eller kasta chips på, snakket til gjennom en walkie-talkie eller i det hele tatt være nødt å ligge oppi en hund (eller katt) som den kanskje ikke tåler trynet på. Den dagen NSB tar de togene ut av bruk, kommer jeg til å slutte å reise med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i kritikken din. Begge båtene som trafikkerer strekningen har egne hunderom, eller man kan velge å ha hunden i bilen. Med vinduene godt åpne og vann i buret er det helt uproblematisk. Det virker som du har reist med Bohus, der ligger hunderommet lokalisert ute med inngang fra dekket. Det står ikke på skiltene "ikke dyr", det står "dyr henvises til hunderom på dekk X". Hvis du ikke vil ha hunden i buret kan du selvfølgelig sitte med den uten bur, enten inne på hunderommet eller på dekket. Bohus rister veldig idet den går fra kai, både fra Sandefjord og Strömstad. Det spiller ingen rolle hvor du sitter akkurat da, det rister akkurat like mye. Dette er over på 5 minutter, og mine hunder har aldri reagert på det. Så jeg vet ikke helt hva du kritiserer jeg. Det er jo hunderom på Horten- Moss ferjen også?

Jeg tipper det er dette som kritiseres jeg:

et JÆ***, rustent, stinkende rom med fire harde klappseter og fem bur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Det JEG reagerer mest på derimot, er tog, type langdistanse NSB. Skal jeg ta tog langt, spør jeg alltid om hvilken type tog det er, og jeg reiser ALDRI med den nye signatur-typen. De nye togene er håpløse med hund; man har tre sitteplasser som er for alle reisende med dyr. Dvs at man kan ende opp med å sitte med en hannhund selv, sammen med en katt (som utløser diverse piping og frustrasjon kanskje) og kanskje en hannhundaggressiv annen hund, eller en tispe med løpetid. I tillegg sitter man rett ved siden av et slags kontrollrom for konduktører, som går ut og inn og snakker i rare walkie-talkier (og har lyst at bikkja skal bjeffe på den av en eller annen syk grunn), man sitter rett ved en utgang; ergo MYE gjennomgangstrafikk. Det er ikke plass til alle dyrene under bordet, dvs at ett eller alle må ligge i midtgangen, og derfor flytte seg hver bidige gang det kommer noen forbi, noe som jo er ofte. I tillegg er handicaptoalettet rett ved siden av, noe som brukes flittig av de fleste. Rett borti gangen er det barneavdeling, og barna kommer og kaster chips og popcorn på hundene, og hyler når de snuser på de, og så skal hele familien forbi fordi de skal kjøpe noe på kiosken, og så tilbake igjen, og så er det mange som er redd hunder som er nødt å gå forbi der, og generelt er det et himla leven og spetakkel uten like, null fred og ro å få og ikke sjans for en hund å få slappe av.

Signeres! Det morsomste er jo de gangene det er fullt, så hunden plasseres i godsvogna eller man må sitte på gulvet ved doen (selv om man har kjøpt billett og sagt ifra at man har med hund). Det er sjelden jeg har mulighet til å velge mellom Signatur-tog og gammeltog - jeg må ta det toget som passer meg tidsmessig liksom. Nattogene og Rørosbanen er gammeltog, så det er jo greit nok, men dagtogene mellom Trondheim og Oslo over Dovre er alltid Signatur-tog, og det er alltid håpløst å ta med seg hunden sin der. Alle blir misfornøyde: Konduktøren fordi hunden ligger i midtgangen, ungene fordi den "store skumle hunden" ligger midt i veien mellom barnevogna og restaurantvogna, foreldrene fordi jeg som hundeeier ikke har vett på å holde bikkja mi unna midtgangen og jeg fordi det ikke er noe annet sted å gjøre av hunden enn i midtgangen. Hadde ikke hunden min vært et svært bedagelig drog så hadde nok hun også blitt frustrert av å hele tiden bli forstyrret i søvnen sin (men hun ligger bare og sover uansett hvor mange hylende unger med Pringles det er som løper over henne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signeres! Det morsomste er jo de gangene det er fullt, så hunden plasseres i godsvogna eller man må sitte på gulvet ved doen (selv om man har kjøpt billett og sagt ifra at man har med hund). Det er sjelden jeg har mulighet til å velge mellom Signatur-tog og gammeltog - jeg må ta det toget som passer meg tidsmessig liksom. Nattogene og Rørosbanen er gammeltog, så det er jo greit nok, men dagtogene mellom Trondheim og Oslo over Dovre er alltid Signatur-tog, og det er alltid håpløst å ta med seg hunden sin der. Alle blir misfornøyde: Konduktøren fordi hunden ligger i midtgangen, ungene fordi den "store skumle hunden" ligger midt i veien mellom barnevogna og restaurantvogna, foreldrene fordi jeg som hundeeier ikke har vett på å holde bikkja mi unna midtgangen og jeg fordi det ikke er noe annet sted å gjøre av hunden enn i midtgangen. Hadde ikke hunden min vært et svært bedagelig drog så hadde nok hun også blitt frustrert av å hele tiden bli forstyrret i søvnen sin (men hun ligger bare og sover uansett hvor mange hylende unger med Pringles det er som løper over henne).

Å, fysj! Jeg har heldigvis sluppet å oppleve signaturtogene fulle, men jeg var en gang på gammeltogene, hvor det var nesten tjue (!20!) hunder samtidig ombord! Det kom jo et helt spann med trekkhunder, i tillegg til ørten folk som skulle på påskeferie eller noe, heldigvis hadde vi plass fra start til stopp, men det var mange som måtte stå i midtgangen da ja. Skulle likt å se dette skje på et signatur-tog.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lot dere ikke hunden sitte igjen i bilen under overfarten ?

Tar selv ofte Moss-Horten ferja og tar aldri med meg hundene opp i hundrommet, lar de heller sitte trygt i bilen i buret sitt med en bolle vann og takluken oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det blir lagt bedre til rette for hundeeiere når det er så mange av oss. Mødre har egne stellerom for å skifte bleie på skrikerungene sine, men vi med hund må finne oss i både det ene og det andre.

Eeehhhhhh.... nå er hunder dyr da, å jeg tror du enten har misforstått en del av livets realiteter eller er lettere naiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, Inger Vilde og hundene tok den samme ferja som deg tipper jeg. Jeg gjorde noe litt 'ulovlig' da, men hadde med meg vognen (vogn jeg bruker til aron mtp tranport i buss, båt, tog osv, slik at han får være med over alt. Aron sover ekstremt godt i vognen sin, så han sov under hele turen (ikke en eneste lyd) og hadde babyteppe forran vognen slik at ingen kunne se at det var en hund. Med en gang vi kom (hadde han i bånd da) fikk vi klar beskjed om å tå heisen rett opp i dyrerommet. Fikk rett og slett sjokk hvor ukoslig det var der. Så bestemte meg for å ta han med ned (og ha han i vognen slik at han kunne sove) med de andre menneskene (han sov seg til og med igjennom en hel time i taxfree'en. Ingen merka at det var en hundevogn, og hunden var lydløs hele turen, så det var supert. Men jeg synes likevel fryktelig synn på de andre som måtte sitte opp i hunderommet med sine hunder.

En gang (midt på vinteren) skulle jeg ta båten fra stavanger - hommersåk (halvtime ? ) så måtte jeg stå UTE på dekk pga hunden. Uten tak eller vegger osv. Aron var bare valpen og skalv av kulde. Hadde en god boblejakke på meg så han fikk den rundt seg. Jeg frøs derimot, men det fikk bare være. Etter den gang bestemte meg for å kjøpe vogn til han slik at han kunne være med over alt. Ingen har reagert på vognen, og han har vært med over alt og komt inn som om han skulle vært en menneskebeibi. Godt kjøp for å si det mildt. Værre med de som har stor hund eller hund som ikke slapper av hvor som helst. Da er det kanskje ikke like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig OT, men har du VOGN som i barnevogn til hunden din ???? :lol:

Nei, det er hundevogn. Hvis du noen gang har vært på utstilling ser du ofte transportvogn til mindre hunder, i steden for å la hunden være i bur på utstillinger, treninger osv. Utrolig praktisk å kunne ha med hunden inn over alt og slippe å bære på bur. Vognen blir som oftes stappet full av bagasje ettersom jeg reiser mye. (Hunden er det kun under transport, utstillinger og treninger. Ikke alle har bil, så greit med vogn :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er hundevogn. Hvis du noen gang har vært på utstilling ser du ofte transportvogn til mindre hunder, i steden for å la hunden være i bur på utstillinger, treninger osv. Utrolig praktisk å kunne ha med hunden inn over alt og slippe å bære på bur. Vognen blir som oftes stappet full av bagasje ettersom jeg reiser mye. (Hunden er det kun under transport, utstillinger og treninger. Ikke alle har bil, så greit med vogn :lol: )

Sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er hundevogn. Hvis du noen gang har vært på utstilling ser du ofte transportvogn til mindre hunder, i steden for å la hunden være i bur på utstillinger, treninger osv. Utrolig praktisk å kunne ha med hunden inn over alt og slippe å bære på bur. Vognen blir som oftes stappet full av bagasje ettersom jeg reiser mye. (Hunden er det kun under transport, utstillinger og treninger. Ikke alle har bil, så greit med vogn :lol: )

Nei, en sånn vogn har jeg aldri sett før, men så er ikke jeg den mest utstillingsdrevne personen heller, men er mye på LP, Brukshundstevner og treninger osv, men der har jeg med hånden på hjertet aldri sett noe slikt før.

Skjønner godt at den kan forveksles med en barnevogn ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en sånn vogn har jeg aldri sett før, men så er ikke jeg den mest utstillingsdrevne personen heller, men er mye på LP, Brukshundstevner og treninger osv, men der har jeg med hånden på hjertet aldri sett noe slikt før.

Skjønner godt at den kan forveksles med en barnevogn ja.

Hehe, men nå er jo ikke miniatyrhunder dem som sees mest på brukskonkurranser og sånn, så ikke rart om du ikke har sett hundevogn der :lol: Jeg har den alltid med vognen på agility og lydighetstrening om jeg må gå. Da hiver jeg alt utstyr og ting oppi den og Aron går ved siden av. Men i pausene ligger han i den. Men så er jeg den enste som har vogn på de treningene da (de andre har jo belgere og BC liksom :P ), men på utstillinger ser jeg mange, spesielt rundt miniatyr ringen :closedeyes:

(Huff, dette ble OT. Beklager så mye, mener ikke å ødlegge tråden din! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke seg til bilen. Jeg har tatt hurtigbåt noen ganger med hund, men det er dårlig tilrettelagt der for hund. Det er et veldig lite rom, med kun tre seter. Burene er alle i samme størrelse (medium), og de større hundene får ikke plass inni burene. Og der stues sammen både hunder og katter, og det er ingen vinduer der, og litt klaustofobisk. Noen hunder har begynt å sloss der inne pga flere som må sitte der. Og er det dårlig vær, blir man ikke akkurat bedre av å sitte der inne..

Så jeg foretrekker absolutt bil hvis jeg skal reise med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidst vi sejlede med flagruten, blev jeg bedt om af personalet om at sætte begge mine hunde i bur, måtte pænt forklare dem, at jeg ikke kan putte en hund i bur, der nemt bliver søsyg, er 10 cm højere end burene, og hvis den skulle krympe sig, så er den ca 20 cm for lang, og ville hverken kunne vende sig, sidde eller ligge der.

Udover det så bliver al folks bagage læsset af der, man sidder ved siden af toilettet og folk der skal af/på båden skal der forbi og gangen er så smal, så man ikke kan sidde der med en stor hund, så vi måtte rejse os hele tiden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i kritikken din. Begge båtene som trafikkerer strekningen har egne hunderom, eller man kan velge å ha hunden i bilen. Med vinduene godt åpne og vann i buret er det helt uproblematisk. Det virker som du har reist med Bohus, der ligger hunderommet lokalisert ute med inngang fra dekket. Det står ikke på skiltene "ikke dyr", det står "dyr henvises til hunderom på dekk X". Hvis du ikke vil ha hunden i buret kan du selvfølgelig sitte med den uten bur, enten inne på hunderommet eller på dekket. Bohus rister veldig idet den går fra kai, både fra Sandefjord og Strömstad. Det spiller ingen rolle hvor du sitter akkurat da, det rister akkurat like mye. Dette er over på 5 minutter, og mine hunder har aldri reagert på det. Så jeg vet ikke helt hva du kritiserer jeg. Det er jo hunderom på Horten- Moss ferjen også?

Vi var altså der i går kveld og på de skiltene jeg så stod det "ikke dyr".

Kanskje jeg er bortskjemt, hunderommene på Moss-Horten ferjene er som sagt finfine, alltid rent, friskt vann og i det hele tatt, de er flotte, men fire bur i samme størrelse, høye og smale, ikke montert men stablet, med låster som ikke er i orden, mangel på vann (vi hadde med flaske, såklart, men likevel), og da vi kom stod det en plastbøtte med skittent vann i en krok, var mark eller fluelarver eller noe som beveget seg oppi der..., hele rommet stinket piss, det var bare så sinnsvakt ukoselig og ekkelt der...Men jeg er kanskje bare en snobb?.

Det var jo i tillegg ikke plass til den ene hunden i det buret som var tilgjengelig, men eieren KUNNE jo godt latt henne være ute, da. Stakkars Dobertispe med brett på.

Hvorfor lot dere ikke hunden sitte igjen i bilen under overfarten ?

Tar selv ofte Moss-Horten ferja og tar aldri med meg hundene opp i hundrommet, lar de heller sitte trygt i bilen i buret sitt med en bolle vann og takluken oppe.

Vi kjørte bilen til mannen min...uten bur...og i den bilen kan ikke en hund ligge løs (bruker nesten alltid min kassebil, da hadde det ikke vært noe problem, men den har bare tre plasser og nå var vi fire, så vi måtte gjøre det sånn...) skinnseter og polert alu og sånn diverse som ikke skal ripes eller bites eller sikles eller legges igjen hår på eller noe. Ja, mannen min er en syk syk jævel og veldig glad i TINGENE sine... Sånn er det bare. Og tre timer alene med delvis heftig risting... vel, jeg bare liker det ikke helt. Ser ikke hvordan gutten reAGERER DA, SELVOM HAN ER KUL NOK VANLIGVIS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Det JEG reagerer mest på derimot, er tog, type langdistanse NSB. Skal jeg ta tog langt, spør jeg alltid om hvilken type tog det er, og jeg reiser ALDRI med den nye signatur-typen. De nye togene er håpløse med hund; man har tre sitteplasser som er for alle reisende med dyr. Dvs at man kan ende opp med å sitte med en hannhund selv, sammen med en katt (som utløser diverse piping og frustrasjon kanskje) og kanskje en hannhundaggressiv annen hund, eller en tispe med løpetid. I tillegg sitter man rett ved siden av et slags kontrollrom for konduktører, som går ut og inn og snakker i rare walkie-talkier (og har lyst at bikkja skal bjeffe på den av en eller annen syk grunn), man sitter rett ved en utgang; ergo MYE gjennomgangstrafikk. Det er ikke plass til alle dyrene under bordet, dvs at ett eller alle må ligge i midtgangen, og derfor flytte seg hver bidige gang det kommer noen forbi, noe som jo er ofte. I tillegg er handicaptoalettet rett ved siden av, noe som brukes flittig av de fleste. Rett borti gangen er det barneavdeling, og barna kommer og kaster chips og popcorn på hundene, og hyler når de snuser på de, og så skal hele familien forbi fordi de skal kjøpe noe på kiosken, og så tilbake igjen, og så er det mange som er redd hunder som er nødt å gå forbi der, og generelt er det et himla leven og spetakkel uten like, null fred og ro å få og ikke sjans for en hund å få slappe av. Jeg velger de gode gamle togene, hvor man har en hel halv vogn for seg selv, uansett hvor mange dyr som reiser er det god plass. Man har to seter for seg selv, hunden kan ligge i setet, og den kan slappe av og sove uten å bli tråkka på, kjørt over av barnevogner eller kasta chips på, snakket til gjennom en walkie-talkie eller i det hele tatt være nødt å ligge oppi en hund (eller katt) som den kanskje ikke tåler trynet på. Den dagen NSB tar de togene ut av bruk, kommer jeg til å slutte å reise med de.

Jeg bruker endel slike tog, og jeg har alltid med meg bur. Det er egentlig ikke plass (men jeg har tøybur, så de er litt bøyelige), jeg tar meg plass. Innimellom har konduktørene prøvd å si noe på dette, men jeg har bare saklig sakt noe om a) barnevogn rett bak, b) fullt opp med andre hunder, og så har det gått helt greit. Da har mine ligget og sovet forholdsvis rolig hele turen, både som valper og voksne, og jeg har kunnet hatt tyggebein/fòr/vann inne i buret. Det har fungert helt fint, og alle konduktørene har tatt poenget. Men optimalt? Definitivt ikke, jeg har vært med på en tur hvor det var tre hannhunder på disse tre setene (en BC- min, en rottman som ikke var spesielt glad i hverken barn eller andre hunder, og en flat som ble satt i en ski/sykkelvogn fordi det ikke var plass), og jeg skulle virkelig ønske de kunne hekte på en ekstra vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker endel slike tog, og jeg har alltid med meg bur. Det er egentlig ikke plass (men jeg har tøybur, så de er litt bøyelige), jeg tar meg plass. Innimellom har konduktørene prøvd å si noe på dette, men jeg har bare saklig sakt noe om a) barnevogn rett bak, b) fullt opp med andre hunder, og så har det gått helt greit. Da har mine ligget og sovet forholdsvis rolig hele turen, både som valper og voksne, og jeg har kunnet hatt tyggebein/fòr/vann inne i buret. Det har fungert helt fint, og alle konduktørene har tatt poenget. Men optimalt? Definitivt ikke, jeg har vært med på en tur hvor det var tre hannhunder på disse tre setene (en BC- min, en rottman som ikke var spesielt glad i hverken barn eller andre hunder, og en flat som ble satt i en ski/sykkelvogn fordi det ikke var plass), og jeg skulle virkelig ønske de kunne hekte på en ekstra vogn.

Jeg har faktisk bare brukt tøybur på tog to ganger, selv om jeg har hatt det med omtrent hver gang jeg har reist med regiontog. Den ene gangen var mens Tinka ble plassert i godsvogna (riktignok med Marie, Christine, Ask og Vegas fordi de mistet det toget som gikk før som de skulle ha :icon_redface:) mens jeg satt i en annen del av toget. Den andre gangen plasserte jeg buret ved doen mens jeg selv satt på et av de tre setene. Ellers har jeg ikke fått lov til å sette opp buret fordi det i følge konduktøren sperrer for dodøra (nei, det gjør ikke det) eller for midtgangen (ja, forsåvidt - det går an å gå forbi, men det blir atskillig trangere enn det allerede er).

De hadde ikke trengt å henge på ei ekstra vogn heller, de kunne bare sagt at halve vogn nr 3 (vogna ved siden av der hvor de tre dyreplassene er (ikke barnevogna)) - der er det lov å ha med dyr - men man trenger selvsagt ikke å ta med dyr for å sitte der. Er man allergisk så må man si ifra så man slipper å havne i den vogna. Det hadde vært så utrolig mye greiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...