Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplasseringshund


kittykatt

Recommended Posts

Det er mye frem og tilbake, valp - omplasseringshund.. Hva skal en velge.. Bruker mye tid på å tenke å tenke.. Hva skal jeg bruke hunden til, hva blir planene fremmover.. Har fra tidligere en BC tispe på 19 mnd nå som brukes i hovedsak lydighet, men vi er også innom AG å prøver oss nå... En valp kan jeg jo forme opp selv, en omplasseringshund har jo på en måte blitt formet alt om den har blitt noen år. Har veldig lyst til å bruke neste hund i NRH, men tror jeg tar meg vann over hodet ved å skaffe en hund til som krever så mye trening som det trengs, pluss at jeg vil ikke sette min første hund til side, og hun krever kanskje ikke så veldig mye mental trening som en Bc kanskje gjør, i grunn ikke noe stress å se på henne og kan ha rolige uker med bare tur å hun er fortsatt gla og fornøyd, stille og rolig inne.. Men føler vi har kommet ett stykke på vei nå innen for lp og vi begynner å ta form.. å vil fortsette å jobbe med henne på det.. Så tror kanskje at den neste hund, kommer til å bli en lekekamerat og venn for Pakita, og en venn for meg.. som ikke trenger annet en kos, og turer ect.. Vi går lange turer i skogen hver dag, så om hunden krever mye mosjon er ikke det noe problem. Den kommer også til å bli brukt på trekk og kløv, men ikke noe særlig mye mental trening annet enn hverdagslydighet og litt triks o.l. Om den ikke viser seg å være en reser på noe da som en bare må benytte sjangsen av.. Men nok om det!

Har vært inne å kikke på de som omplasseres, mye fint folk kan skrive, men stemmer alt liksom.. Noen som har erfaring fra å ha tatt til seg en omplasseringshund, og hva må man passe på når man er på utkikk?

ønsker ikke en hund som det kreves masse av som (seperasjonsangst o.l.)

noen spørsmål som kan stilles i den grunn at man merker om de nåværende eiere "lyver" ang noe

Papirer på vet og årlig kontroller burde vel være en god ting??

selvfølgelig ha ett møte med hund og eiere, burde da dette være hjemme hos de så jeg kan skaffe meg ett inntrykk av hvordan de har det?

Andre vesentlige ting jeg kan ta med ???

Hva hadde du valgt?

Valp - Omplasseringshund ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo være hunder der ute som eieren måtte kvitte seg med av helt "greie" årsaker. enten at de faktisk ble allergiske, at hunden ble litt mere enn de klarte osv.... du som er såpass aktiv og bruker mye tid på hunden, burde jo kunne tilby en sånn hund et perfekt liv. det trenger jo ikke være en hund som er så veldig gammel, men eldre enn valpestadiet, og de tingene der. :D får du en hund som er frisk og rask, men ikke er omplassert pga problemer, så kan det jo være en vinn-vinn situasjon. både for deg, og hunden :D det gjelder bare å finne den :P bare noen tanker :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar i mot en hund på omplassering får man vel en "prøve periode"??

Pleier det ikke å være avgjørelse etter 1 eller 2 mnd om man faktisk beholder hunden og dermed finner selv ut hvordan hunden er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar i mot en hund på omplassering får man vel en "prøve periode"??

Pleier det ikke å være avgjørelse etter 1 eller 2 mnd om man faktisk beholder hunden og dermed finner selv ut hvordan hunden er?

prøvetiden er ofte for kort til å finne ut alt... derfor kan det vre greit å finne ut via bekjente etc, dersom man har mulighet til det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Få navnet på oppdretter for å sjekke om hva den mener om kullet hunden kom fra. Tok til meg en omplasseringshund hvor jeg fant oppdretter senere og hun sa dette hadde blitt en dårlig krysning på det kullet. En informasjon jeg syntes er viktig i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en hund fra før er det vel kanskje lurt å la de møtes på en nøytral plass først? (og da mener jeg med omplasseringshund).

Jeg vet jo ikke hvordan hunden din oppfører seg med andre hunder, men hvis jeg skulle ha tatt imot en omplasseringshund, og fremdeles hatt den hunden jeg har i dag, ville jeg latt de møtes først. Ellers hadde Maja kommet til å synes at den hunden hadde trengt seg inn i "hennes" hjem.... Og da kan det hende at hun hadde blitt veldig utålmodig og overbeskyttende mot den andre hunden.. -- Bare noen tanker -- :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar =)

Ikke tatt noe valg enda.. har bare tittet litt rundt på forskjellige sider, og omplasseringshjem.. Pakita takler andre hunder veldig bra, ikke noe problem.. var ikke noe prob når vi hadde valp i hus 1 uke, eller når vi passer andre hunder over flere dager.. tror hun storkoser seg ved å ha en lekekamerat og har "åpnet" hjemme sitt for de.. hu gir til og med fra seg lekene sine. hehe..

Men jeg skal bruke god tid før valget tas, men føler at de jeg har snakket med og møtt ett par, så stemmer ikke alt de sier med det jeg ser.. så syns det er så mye "useriøse" folk, som legger på for mye slik at ting skal se bra ut.. men men, finner nok den rette til slutt =) Litt usikker på tispe el hann, om hann så skal den være kastrert.. og to tisper blir vel kanskje litt klinsj det og ??? burde da den ene stereliseres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Voksen omplasseringshund som eier har hatt noen få måneder, hund har knurret på eier noen få ganger tidligere. På tur så havner båndet bak beinet på hunden, eier bøyer seg ned for å løfte opp beinet og fjerne båndet, hunden knurrer da på eier. Igjen havner båndet bak beinet og eier bøyer seg ned og da biter hunden såpass at hånd måtte sys 15 sting.  Hunden er stresset ute når den møter andre hunder men rolig hjemme. Ikke vist aggression tidligere, knurret noen få ganger når feks blir holdt for å fjerne flått, klippe klo.  Eier har vært streng tidligere på tur, gjentar kommandoer med streng stemme flere ganger helt til hunden hører etter. lagt hunden i bakken 3x tidligere for å "vise" hunden hvem som er sjefen når den har hatt stress reaksjon i møte med andre hunder.  Kan det være en reaksjon på en allrede stresset hund som ikke håndterer ny eiers strenge væremåte ? Eier er også kosete og mild så ikke kun streng altså.  Kan eier stole på hunden igjen ? Blir det lettere for hunden å bite igjen nå ? Kan hunden snus med positiv belønnings basert trening uten streng tone og sjefete trenings metode ?  Litt spent på svar da jeg har ment at eier har skapt mer stress i hunden med denne strenge "jeg er sjefen" metoden og selvom dette er en rase som kan prøve seg på rang stigen så mener jeg dette er basert mer på frykt og stress hos hunden en dominant oppførsel.  Hva ville du ha gjort i situasjonen ? Vurdert omplassering, avliving da hunden har bitt et menneske ? Forsøkt positiv hundetrening med fokus på mental trening ? Ville du tørt å ha denne hunden rundt en tenåring ?   
    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...