Gå til innhold
Hundesonen.no

Vår første trening :)


Akita

Recommended Posts

Idag hadde vi vår første trening og det gikk over all forventning. Klarte alle hinderne. Er så stolt. :D

Men hadde noen gidda og fortelt meg litt om agility,regler og hvordan mange "trinn" det er.

Veit eg ikkje kan konkurrere på det øverste nivå med en blanding.

Kommer til å trene hjemme og være med på de 2 treningene så ofte eg kan med klubben.

Falt helt for denne sporten :D

Mhv Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hadde vi vår første trening og det gikk over all forventning. Klarte alle hinderne. Er så stolt. :D

Men hadde noen gidda og fortelt meg litt om agility,regler og hvordan mange "trinn" det er.

Veit eg ikkje kan konkurrere på det øverste nivå med en blanding.

Kommer til å trene hjemme og være med på de 2 treningene så ofte eg kan med klubben.

Falt helt for denne sporten :D

Mhv Anette & Akita

Jo, du kan konkurrere i øverste klasse med blanding, du kan bare ikke få championat eller delta på landslaget.

Resten får andre hjelpe deg med, jeg er ikke dreven på AG-regler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to "grener" innen agility; vanlig agility og agility hopp. Agility hopp er som vanlig agility, men uten felthindrene (vippa, bommen, mønet..) I disse er det tre klasser; klasse 1 er laveste klasse, klasse 3 er høyeste klasse. En bane har en fastbestemt standardtid, som opplyses om på konkurransen, denne bør man overholde, hvis ikke får man såkalt tidsfeil, dvs tiden utover standardtiden man har brukt. Bortsett fra tidsfeil er de tre andre vanligste feilene feltfeil (at hunden ikke berører feltet), og riv (river et hopp), i tillegg til vegring. (Se linken.)

Når man konkurerer kan man få premieringer (1.-3.), dvs hvor godt du gjorde banen (antall feil, inkl tidsfeil). Man får også plasseringer, dvs hvor godt du gjorde banen i forhold til de andre i konkurransen (1. plass - x.plass alt etter som hvor mange som var med). Reglene for når man får hvilken premiegrad, finner du på nkk's sider her.

Når man får 1. premie har man fått et såkalt napp. Man må har tre napp i agility for å rykke opp en klasse, og man må ha tre napp i agility hopp for å rykke opp en klasse i agility hopp. Opprykk er frivillig, dvs at du kan i teorien konkurrere og få så mange napp du orker i en klasse uten å rykke opp. Men har du først rykket opp, kan du ikke rykke ned igjen, uansett hvordan det går.

Du kan konkurrere med blandingshund, men det krever at du har et slags registreringsnummer på den. Se denne linken for mer informasjon om hvordan du lager det. Hvis du melder på en konkurranse via denne siden, får du beskjed om å skrive inn reg.nr (eller noe sånt), og så tror jeg du får opp en oversikt over hvordan du kan gjøre det. Lenge siden jeg gjorde det første gangen, og man behøver kun å gjøre det en gang, så blir hunden din lagret med det nr.

Agility er kjempegøy, og det er bare koselig å få flere "konkurrenter"! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :icon_redface:

Men hva er stor cert?

Stor cert er vel på et NKK-stevne. Har ikke kommet SÅ langt enda, hihi, men hvis det er det samme som i utstilling, så er lite/vanlig cert det man får rundt omkring på "små" utstillinger, mens stor-cert er det man får på NKK-utstillinger (eller raseutstillinger, men det gjelder jo ikke ag). Når NKK arrangerer utstillinger har de jo ofte ag-konkurranser i tillegg. Oppnår man et cert der, er det et såkalt stor-cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor cert er vel på et NKK-stevne. Har ikke kommet SÅ langt enda, hihi, men hvis det er det samme som i utstilling, så er lite/vanlig cert det man får rundt omkring på "små" utstillinger, mens stor-cert er det man får på NKK-utstillinger (eller raseutstillinger, men det gjelder jo ikke ag). Når NKK arrangerer utstillinger har de jo ofte ag-konkurranser i tillegg. Oppnår man et cert der, er det et såkalt stor-cert.

Men då kan ikkje ein blanding oppnå et cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men då kan ikkje ein blanding oppnå et cert?

Nei, blandinger oppnår aldri cert, siden tre cert betyr tittel. Men i agility er det veldig enkle regler for når man får cert og ikke (ikke bare dommerens skjønn, som på utstilling..) :closedeyes: , så du kan enkelt "regne" deg frem til om hunden hadde fortjent cert, og når den i tilfelle har fått tre (da skulle den hatt en tittel hvis den var renraset). Men det er LANGT frem dit! Kos dere på veien! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...