Gå til innhold
Hundesonen.no

Vår første trening :)


Akita

Recommended Posts

Idag hadde vi vår første trening og det gikk over all forventning. Klarte alle hinderne. Er så stolt. :D

Men hadde noen gidda og fortelt meg litt om agility,regler og hvordan mange "trinn" det er.

Veit eg ikkje kan konkurrere på det øverste nivå med en blanding.

Kommer til å trene hjemme og være med på de 2 treningene så ofte eg kan med klubben.

Falt helt for denne sporten :D

Mhv Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hadde vi vår første trening og det gikk over all forventning. Klarte alle hinderne. Er så stolt. :D

Men hadde noen gidda og fortelt meg litt om agility,regler og hvordan mange "trinn" det er.

Veit eg ikkje kan konkurrere på det øverste nivå med en blanding.

Kommer til å trene hjemme og være med på de 2 treningene så ofte eg kan med klubben.

Falt helt for denne sporten :D

Mhv Anette & Akita

Jo, du kan konkurrere i øverste klasse med blanding, du kan bare ikke få championat eller delta på landslaget.

Resten får andre hjelpe deg med, jeg er ikke dreven på AG-regler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to "grener" innen agility; vanlig agility og agility hopp. Agility hopp er som vanlig agility, men uten felthindrene (vippa, bommen, mønet..) I disse er det tre klasser; klasse 1 er laveste klasse, klasse 3 er høyeste klasse. En bane har en fastbestemt standardtid, som opplyses om på konkurransen, denne bør man overholde, hvis ikke får man såkalt tidsfeil, dvs tiden utover standardtiden man har brukt. Bortsett fra tidsfeil er de tre andre vanligste feilene feltfeil (at hunden ikke berører feltet), og riv (river et hopp), i tillegg til vegring. (Se linken.)

Når man konkurerer kan man få premieringer (1.-3.), dvs hvor godt du gjorde banen (antall feil, inkl tidsfeil). Man får også plasseringer, dvs hvor godt du gjorde banen i forhold til de andre i konkurransen (1. plass - x.plass alt etter som hvor mange som var med). Reglene for når man får hvilken premiegrad, finner du på nkk's sider her.

Når man får 1. premie har man fått et såkalt napp. Man må har tre napp i agility for å rykke opp en klasse, og man må ha tre napp i agility hopp for å rykke opp en klasse i agility hopp. Opprykk er frivillig, dvs at du kan i teorien konkurrere og få så mange napp du orker i en klasse uten å rykke opp. Men har du først rykket opp, kan du ikke rykke ned igjen, uansett hvordan det går.

Du kan konkurrere med blandingshund, men det krever at du har et slags registreringsnummer på den. Se denne linken for mer informasjon om hvordan du lager det. Hvis du melder på en konkurranse via denne siden, får du beskjed om å skrive inn reg.nr (eller noe sånt), og så tror jeg du får opp en oversikt over hvordan du kan gjøre det. Lenge siden jeg gjorde det første gangen, og man behøver kun å gjøre det en gang, så blir hunden din lagret med det nr.

Agility er kjempegøy, og det er bare koselig å få flere "konkurrenter"! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :icon_redface:

Men hva er stor cert?

Stor cert er vel på et NKK-stevne. Har ikke kommet SÅ langt enda, hihi, men hvis det er det samme som i utstilling, så er lite/vanlig cert det man får rundt omkring på "små" utstillinger, mens stor-cert er det man får på NKK-utstillinger (eller raseutstillinger, men det gjelder jo ikke ag). Når NKK arrangerer utstillinger har de jo ofte ag-konkurranser i tillegg. Oppnår man et cert der, er det et såkalt stor-cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor cert er vel på et NKK-stevne. Har ikke kommet SÅ langt enda, hihi, men hvis det er det samme som i utstilling, så er lite/vanlig cert det man får rundt omkring på "små" utstillinger, mens stor-cert er det man får på NKK-utstillinger (eller raseutstillinger, men det gjelder jo ikke ag). Når NKK arrangerer utstillinger har de jo ofte ag-konkurranser i tillegg. Oppnår man et cert der, er det et såkalt stor-cert.

Men då kan ikkje ein blanding oppnå et cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men då kan ikkje ein blanding oppnå et cert?

Nei, blandinger oppnår aldri cert, siden tre cert betyr tittel. Men i agility er det veldig enkle regler for når man får cert og ikke (ikke bare dommerens skjønn, som på utstilling..) :closedeyes: , så du kan enkelt "regne" deg frem til om hunden hadde fortjent cert, og når den i tilfelle har fått tre (da skulle den hatt en tittel hvis den var renraset). Men det er LANGT frem dit! Kos dere på veien! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...