Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og Barn


Vissarah

Recommended Posts

Er det noen hundefolk her inne som kan hjelpe meg litt??

Jeg har nemlig ei Toller tispe på 7 år som er skrekkelig nervøs. det har resultert i masse bjeffing og bråk og knurring på fremmede. Hun tror rett og slett alt og alle er ute etter å ta henne selv om hun faktisk aldri har opplevd at hverken folk eller andre bikkjer og ikke minst katter har gjort henne noe vondt.

Hvis jeg er sammen med henne er det stor stas å hilse på både andre hunder (untatt andre tisper) og folk. Katter hater hun, enda hun er oppvokst med 2 stk.

Det store problemet kom da min lille frøken begynte å krabbe og gå. De kan rett og slett ikke være i samme rom. Jenta mi er overhode ikke interessert i hunden, men hunden er nervøs og knurrer bare ungen rører på seg. Det er greit nok det, men det jeg ikke skjønner er: Hvordan kan samme hund og unge være bestevenner bare de kommer ut av huset?? Hunden står stort sett i bånd og burde jo føle seg enda mer truet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er nytt for henne at et barn krabber så kan hun synes det er rar og uvant? Prøv og gi hun godbiter når de er i samme rom når hun ikke knurrer og ta det sammens med barnet. Kanskje hun føler seg tryggere da? Har aldri opplevd det selv men er ikke værre og prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at et barn kryper eller går ustøtt kan faktisk være skummelt/truendes for hunden og ikke minst at når barn kryper så har de øynene på høyde med hundens øyne og dette kan hunden oppfatte som skummelt/truende.

så det kan jo være grunnen til hundens oppførsel.

no har jo våres hunder vokst opp med barn fra de var liten av (både hunder og barn) og det har jo gått helt bra og har aldri vært noe problem for verken hunder eller barn. men forskjellige hunder har også forskjellig lynne. våres hunder elsker barn mennesker, katter og alt mulig og vil helst overfalle folk og dyr av pur glede. men det er jo våres hunder. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...