Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie


TrudeM

Recommended Posts

Vel, i mine øyne så er en hund som er "generellt stressa" stressa mesteparten av tiden. Og det å "stresse seg opp" er hvis man f.eks er i en skolegård og det kommer en haug unger løpende forbi med 3 fotballer. Hvis hunden reagerer med å hoppe i båndet, dra og kanskje pipe så vil jeg si at hunden stresser seg opp ved synet av ungene som løper forbi og det faktum at hunden ikke får løpe etter.

Og i min verden er det stor forskjell på en hund som går rundt og reagerer på alt og er stressa konstant enn en hund som stresser seg opp i visse situasjoner.

Okay, i mine øyne er en hund som "generelt lar seg stresse opp", en hund som er "generelt stressa". Og det er en viss forskjell på å stresse seg opp i noen settinger, og "generelt la seg stresset opp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du kan være engstelig for det, at du ikke skal greie å gi din eventuelle aussie nok stimulanse :icon_confused: De fleste hundeeiere er vel redd for det innimellom. Hvis du likevel vet at du greier å gi den nok trim både fysisk og psykisk, så er det vel bare å kjøre på?

Pass på å få deg en hund som er god mentalt, som har foreldre som avregarer, som kan koble av, er sosial og som har prestert noe innen ag, lp, bruks, gjeting eller redning. Samt som har en MH-test. Prøv å finne ut om de linjene har lett for stress eller ikke. Mange blander arbeidslyst med stress og det er desverre en god del aussier som har alt for lett til å gå opp i stress. Det er også de som kan være redde av seg, så finn heller en med mer mot.

Husk at det er vel så viktig å lære aussien sin å koble av. Den har en avknapp, men egenskapen til å koble av og ta det med ro er noe som må forsterkes.

Hva har du lyst å bruke aussien din til?

Jeg vil først og fremst bruke den til lydighet og agility. Har også lyst til å prøve Rally lydighet, det vet jeg det holdes kurs i på hundeklubben her, men har selv ingen erfaring med det.

Kunne også tenke meg å prøve spor og evt rundering, men jeg vet ikke om noen i området her som driver med det. Får undersøke litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg kjøpte aussie, var jeg også veldig usikker. Men, fant ut at det var like greit å hoppe i det.

Problemet mitt er ikke tiden til å aktivisere, men hvor det skjer. Har ikke lappen, så er jo avhengi av det kollektive.

Jeg tror fint du kunne hatt en aussie :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først og fremst bruke den til lydighet og agility. Har også lyst til å prøve Rally lydighet, det vet jeg det holdes kurs i på hundeklubben her, men har selv ingen erfaring med det.

Kunne også tenke meg å prøve spor og evt rundering, men jeg vet ikke om noen i området her som driver med det. Får undersøke litt:)

Har du vært på aussieforum? Trivelige folk der du kan få tips fra. Har du møtt noen aussier og eierne deres? Er mange av dem på Østlandet. Kjekt å møte noen live, da får man et bedre inntrykk av hvordan dem er, samt at man kan prate med eierne og få tips og råd hos dem. Husk bare at det er ganske stor forskjell innad i rasen, så jeg vil anbefale deg å møte flere fra ulike oppdrettere. Om det er noe du lurer på, er det bare å ta kontakt via PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt noen aussier ja, men det var jo før jeg overhodet tenkte på å få meg en selv, så hvilken oppdretter de var fra spurte jeg ikke om. Tenkte jeg skulle ringe en jeg kjenner i dag og høre hvor hun har fått sin fra.

Jeg har ikke vært på aussiforumet, der skal jeg melde meg inn. Takk for tipset!

Skal spørre om det er noe jeg lurer på:icon_confused:

Kan dere anbefale noen oppdrettere? Har inntrykk av at det er mange her som har hund fra Aussie Gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt meg aussie og måtte velge en norsk oppdretter så ville jeg snakket med: aussieboxy, Nordlandsbris, Skogstrollet og Dancing Skies... Men det er meg da. :wub: Jeg vet iallefall fra min valpeleiting at disse oppdretterne er kjempe flinke med det de gjør og de kjenner hundene sine veldig godt. De kan også mye om RASEN i seg selv og de forteller mer enn gjerne den store og fulle sannheten om hundene sine. Og det er veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*skryte vilt og uhemmet av Skogstrollet!* Men der er det vel ikke akkurat aussier i planene helt med det første.

Kommer vel ann på når Morten kan ha det gøy :wub:

Ellers er de jo MYE hunder derfra da. Men du verden så forelsket jeg er i bikkjene til Trine. ALLE, ikke bare aussiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kontakte valpeformidler Ellen Katrin Enge. Du finner kontaktinformasjon på aussieklubbens hjemmeside. Hun er et meget trivelig menneske som er hyggelig å snakke med og som kan mye om rasen. Se også på klubbens hjemmesider for hvilke oppdrettere som er medlem av aussieklubben og få deg valp fra en av de. Sjekk også i Sverige. Det er vanskelig å anbefale oppdrettere når jeg ikke helt vet hvilken type aussie du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...