Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp en hund i nød!


shatique

Recommended Posts

I spania finnes det mange hunder,hunder som settes ut på gata av sine eiere når eierne blir lei av dem og de er vokst opp å ikke er valp lengre. De går gatelangs uten hverkan mat eller kjærlighet og menneskelig kontakt. En spesiell rase kaldt Galgos er veldig utsatt for misshandling. Forferdelig,de brukes til hundeveddeløp og når sesongen er over går eierne intens inn for å kvitte seg med hundene. Noen av dem blir skutt og jaget vekk,blødene og forlatte. Andre hives ned i brønner så de ligger der og sulter ut mens de sakte dør av dehydrering og utsulting. Noen hunder som har blitt kjørt langt oppå fjellet og forlatt,hvor det verken er mat eller vann. Det har vært mange tilfeller hvor hunder blir hengt i et tre,hengende i den lengen hvor de står såvidt på bakbena å pines til de siste kreftene er gått ut og de selv å krøke sammen av utmattelse og da blir kvalt av tauet. Dette er forferdelige saker som ikke verden helt har fått innsyn i. Mange hunder kastes ut av sine eiere og sitt hjem på dagelig basis. Hadde det ikke vært for en svensk dame som heter Julie. Som opprettet Julie Rescue,henne flyttet til et sted ikke så langt fra Malaga. Hvor henne har brukt alle sine penger og all sin tid på å hjelpe disse hjemløse hundene. Tar dem inn til seg å gir dem dem hjem,helseskjekk og behandling og så adopterer dem vekk til nye og kjærlige hjem i Sverige og i Norge. Henne har omtrent 200 hunder og valper som trenger nye hjem,henne har mange frivillige som hjelper for å gjøre en god innsats for å finne nye og gode hjem som dyrene kan få en ny start og et bedre liv i.

Til de som føler at de kan strekke ut en hjelpende hånd,å gi en av disse hundene en sjanse til et bedre liv skjekk ut hjemmesiden hennes nedenfor. Det finnes mange forskjelige hunder i alle størrelser og fasonger. Kanskje du finner en som du kan gi et bedre liv til. :P

julierescue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Ja, det er synd på de hundene i Spania. Men hvorfor ikke redde en hund her i Norge? Det finnes mange uønskede hunder her. Bare se hvor mange som står på omplasseringsentre rundt om. Sjekk med Dyrebeskyttelsen osv. Det finnes tragiske skjebner her hjemme i landet. Burde vi ikke ta vare på disse hundene først og få bukt med problemet her hjemme, før en begynner å ta inn hunder fra andre land? Eller er det ikke synd nok på norske hunder siden mishandelen og vanskjøten er mindre synlig her?

dyrebeskyttelsen Mandal

dyrebeskyttelsen Farsund

foreningen for omplassering

FOD

trofast

Dette er bare noen av eksemplene på at vi virkelig TRENGER å hjelpe hunder her i Norge. Viktig å sette fokus på hva som skjer mellom våre egne fire vegger, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er synd på de hundene i Spania. Men hvorfor ikke redde en hund her i Norge? Det finnes mange uønskede hunder her. Bare se hvor mange som står på omplasseringsentre rundt om. Sjekk med Dyrebeskyttelsen osv. Det finnes tragiske skjebner her hjemme i landet. Burde vi ikke ta vare på disse hundene først og få bukt med problemet her hjemme, før en begynner å ta inn hunder fra andre land? Eller er det ikke synd nok på norske hunder siden mishandelen og vanskjøten er mindre synlig her?

Dette er bare noen av eksemplene på at vi virkelig TRENGER å hjelpe hunder her i Norge. Viktig å sette fokus på hva som skjer mellom våre egne fire vegger, er det ikke?

Vel fordi situsajonen her til lands ikke kan måles med elendigheten der nede i samme grad. Uansett hvordan du legger det fram. Jeg sier ikke at man ikke skal ignorere hva som skjer her hjemme,men man skal heller ikke snu ryggen til hva som skjer andre deler i verden. Jeg prøver bare å engasjere meg i de saken jeg føler trenger mest hjelp,som har mest elendighet. Dyrene som bor på ompalsseringehjem her io norge har det betydelig mye bedre enn andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel de samme Galgo-valpene på Julierescue og Dyrebeskyttelsen Mandals sider... Lurer på om Dyrebeskyttelsen har for vane å importere valper som skal omplasserers, jeg.

Men ja - sikkert et æreverdig prosjekt å redde hunder i andre land. Men jeg skulle fått en tanke dårlig magefølelse når man da hører om valper/unghunder her i Norge som må bøte med livet fordi de er uønsket. Men, men..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Nå er det vel de samme Galgo-valpene på Julierescue og Dyrebeskyttelsen Mandals sider... Lurer på om Dyrebeskyttelsen har for vane å importere valper som skal omplasserers, jeg.

Men ja - sikkert et æreverdig prosjekt å redde hunder i andre land. Men jeg skulle fått en tanke dårlig magefølelse når man da hører om valper/unghunder her i Norge som må bøte med livet fordi de er uønsket. Men, men..

Susanne

Akkurat dem Galgo valpene har også lagt på Finn i lengre tid. Så vidt jeg kan lese meg fram er det en hund fra julierescue som har fått ett hjem i Norge og viste seg å være drektig. Nå er problemet å faktisk finne ett hjem til valpene i Norge.

Og det syns jeg viser litt at det faktisk er mer enn nok hunder i Norge som trenger ett hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hunder i norge som trenger et nytt hjem å. Men har ikke noe imot at folk også redder hunder fra andre land. Tilfellende der nede er faktisk mer ekstreme enn her. Hvor mange løs hunder er det i norge? som blir kasta på gata og forlatt der.???

I norge er det sikkert mange hunder som blir avlivet fordi de er uønsket. Men det må være noe eiere gjør.

Løs hunder som kommer inn på viking i oslo og ingen melder savnet blir SJELDEN avlivd. så sant de ikke einer seg eller er for syke til det.

Hvorfor skal vi BARE tenke på hundene her i norge? Selv om de står på omplasserings senter så har de det MYE bedre enn de der nede..

Så synes man kan velge selv jeg hvor man har lyst å få en omplasserings hund. De redder en hund.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan lese meg fram er det en hund fra julierescue som har fått ett hjem i Norge og viste seg å være drektig.

Nummer 1: Hunder som omplasseres på grunn av et overpopulasjonsproblem skal per prinsipp kastreres! Hvilket signal gir det når hunder leveres intakte og med mulighet for å biddra til problemet de et er forsøk på å å forkjempe?

Dette er blitt diskutert før. Her er tråden. Jeg har vel skrevet hva jeg mener om gatehunder og deres livskvalitet der.

Men jeg sitter uansett og spør meg selv om hva slags signaler tiltak som dette egentlig gir? Jeg synes det er et perfekt eksempel på hvordan man forsøke å fikse symptomer i stedet for årsaken. Problemet her er vel hundeveddeløp, og at de kvitter seg med hunder som er uønskede. Så er det ikke hundeløpproblematikken, og deres bruk og kast-mentalitet som må fikses opp i, ikke fjerne avfallet deres fra syne.

Det gir jo gode signaler til hundeveddeløpsfolka om at det blir fikset opp i ting for dem. Hvorfor skal de da slutte med det de holder på med?

For hver hund som hentes inn fra utlandet på denne måten, er det én mindre hund i Norge som får et godt hjem. Jeg ser ikke hvorfor utenlandske hunder har mer rett til et verdig liv enn de norske.

Og dess fler vi "redder", dess større sjanse er det for at vi begynner å skape lignende overpopulasjonsproblematikk i vårt eget land. Det er det siste jeg ønsker, og det gagner iallefall ikke hundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Nummer 1: Hunder som omplasseres på grunn av et overpopulasjonsproblem skal per prinsipp kastreres! Hvilket signal gir det når hunder leveres intakte og med mulighet for å biddra til problemet de et er forsøk på å å forkjempe?

Dette er blitt diskutert før. Her er tråden. Jeg har vel skrevet hva jeg mener om gatehunder og deres livskvalitet der.

Men jeg sitter uansett og spør meg selv om hva slags signaler tiltak som dette egentlig gir? Jeg synes det er et perfekt eksempel på hvordan man forsøke å fikse symptomer i stedet for årsaken. Problemet her er vel hundeveddeløp, og at de kvitter seg med hunder som er uønskede. Så er det ikke hundeløpproblematikken, og deres bruk og kast-mentalitet som må fikses opp i, ikke fjerne avfallet deres fra syne.

Det gir jo gode signaler til hundeveddeløpsfolka om at det blir fikset opp i ting for dem. Hvorfor skal de da slutte med det de holder på med?

For hver hund som hentes inn fra utlandet på denne måten, er det én mindre hund i Norge som får et godt hjem. Jeg ser ikke hvorfor utenlandske hunder har mer rett til et verdig liv enn de norske.

Og dess fler vi "redder", dess større sjanse er det for at vi begynner å skape lignende overpopulasjonsproblematikk i vårt eget land. Det er det siste jeg ønsker, og det gagner iallefall ikke hundene!

Hvor er nummer 2? (Bare tuller :P )

Jeg er helt enig i at alle hunder som omplasseres pga ovepopulasjon skal kastreres! Og du sa vel egentlig alt jeg har tenkt på selv.

Sist så tror jeg det er å lukke seg inne i en boks når man tror at alle hunder i Norge har det bra, at FOD får alle hunder inn til seg osv osv. Kanskje vi ikke har noen løshund problematik i Norge, men hundene kan ha det vel så vondt innenfor husets 4 vegger <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi BARE tenke på hundene her i norge?

Fordi det er feil bruk av ressurser å bruke masse penger på å hente inn hunder til Norge, med alt det innebærer av både forberedelser og praktisk gjennomføring. De ressursene kunne litt brukt langt mer fruktbart of effektivt på tiltak for å fikse problemet med overpopulasjonen. Ikke bare symptomene.

Disse hundene bør ikke bli skyvet ut av landet, slik at de maskerer omfanget av problematikken i hjemlandet. Heller omvendt. De burde bli brukt for å sette igang tiltak hvor bruk&kast-metaliteten blir satt på agendaen.

Og for hver eneste hund vi henter inn og gir et godt hjem fra utlandet, er det én mindre hund i Norge som får et godt hjem. Hvorfor har utenlandske hunder mer rett til et godt liv enn norske?

Selv om de står på omplasserings senter så har de det MYE bedre enn de der nede..

Livskvalitet er relativt, du kan aldeles ikke si at dette har noen rot i virkeligheten.

Hvor er nummer 2? (Bare tuller :P )

Nummer 2: Jeanette har gode poenger i sitt inlegg, og bør derfor leses en gang til! :P

*Dobbelpost, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir irritert!

Spiller da vel absolutt ingen trille om hunden er herfra eller derfra! :P

Hovedpoenget er da å hjelpe et dyr som ikke kan noe for at det har endt opp alene og forlatt!

Ja at man bør fjerne hovedårsaken er lett å si om et land som har gjordt dyremisshandling til en kultur!

De har jo tyrefekting, okseløp, hanekamp, hundekamper og de stakars galgohundene. De blir jo trent for jakt og etter jakta blir de rituelt hengt!

Jeg har hvertfall ingen planer om å lene meg tilbake å vente på at det skal gå over.

Kastrering er jeg helt i mot! Dessuten får du en kontrakt med som du skriver under på at hunden ikke skal brukes i avl!

Det sier seg selv også syns jeg! Gjør man det alikevel så er man temmelig tett i pappen å skulle absolutt ikke ha dyr!

Jeg har en Spansk skjønnning og belive me han blir ALDRI kastrert!

Skal en hund kastreres skal det være en virkelig god grunn for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bruker relativt mye MER penger for å redde én hund, fordi den er i Spania, så er kanskje ikke det det lureste å gjøre - dersom man har det å hjelpe "hunder" som motivator, og ikke hjelpe for "selv å føle seg god".

I den andre tråden henviste jeg til en eselredningsorganisasjon i Storbritannia, som finansierer "hvilehjem" for esler i utlandet <_<

Men jeg personlig synes det er "bedre ressursbruk" dersom man melder seg som fadder, betaler inn faste beløp etc, heller enn å bruke mye penger på å hjelpe én. Eller kanskje man kan gjøre begge deler.

Man ser jo i statene at det å ha "en rescue" liksom er ekstra interessant og "edelt", og at filmstjernene gjerne stiller opp på slike ting - fordi det har slik appell til hjerterøttene. Jeg tror det kan være en fare for at dette med utenlands"adopsjon" oppfattes som mer høyverdig og interessant, enn å ta over bikkja fra nabokommunen som hadde forfyllet eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hvertfall ikke det er noe mere stas den ene eller andre veien!

Jeg blir kjempe glad når jeg hører noen har tatt til seg en omplasseringshund uansett hva.

Hvis man tar til seg en utenlandsk hund fordi det er mere stas så mangler det nok noe oppi topplokket mener jeg! Det er jo ikke derfor man skal hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering er jeg helt i mot! Dessuten får du en kontrakt med som du skriver under på at hunden ikke skal brukes i avl!

Det sier seg selv også syns jeg! Gjør man det alikevel så er man temmelig tett i pappen å skulle absolutt ikke ha dyr!

Jeg har en Spansk skjønnning og belive me han blir ALDRI kastrert!

Skal en hund kastreres skal det være en virkelig god grunn for det!

Litt OT, men hvorfor er du så i mot det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom tråden og valgt ut noen ting jeg ville kommentere. Innleggene er klippet deretter, uten at jeg har markert hvert klipp.

Nummer 1: Hunder som omplasseres på grunn av et overpopulasjonsproblem skal per prinsipp kastreres! Hvilket signal gir det når hunder leveres intakte og med mulighet for å biddra til problemet de et er forsøk på å å forkjempe?

Hvem sitt prinsipp du snakker om her, vet jeg ikke, men enig er jeg.

Fordi det er feil bruk av ressurser å bruke masse penger på å hente inn hunder til Norge, med alt det innebærer av både forberedelser og praktisk Og for hver eneste hund vi henter inn og gir et godt hjem fra utlandet, er det én mindre hund i Norge som får et godt hjem. Hvorfor har utenlandske hunder mer rett til et godt liv enn norske?

Hva jeg bruker mine penger på, er min sak. Vi snakker da ikke om offentlige midller. Og hvor i all verden er det skrevet at utenlandske hunder blir reddet på bekostning av de norske? Det ene utelukker da ikke det andre.

Kastrering er jeg helt i mot! Dessuten får du en kontrakt med som du skriver under på at hunden ikke skal brukes i avl!

Hvorfor er du imot kastrering? Hundene mine kan ikke lese, så hva jeg undertegner på er dem knekkende likegyldig når det er snakk om forplantningsbeovet. :P

Tror jeg starter en egen kastraksjonstråd, så det ikke blir så mye surr i denne...

Poenget blir vel.. er det mer STAS å hente inn en stakkar fra Spania, da har man reddet en gatehund? Enn en omplassert, normal hund på 18mnd som eier ikke var forberedt på, i Norge?

Ærlig talt. Herregud, hvis du tror det vi har vært igjennom for å få vår lille dødsdømte gategutt hit hadde noe med stas å gjøre, er du langt langt ute på viddene.

*Dobbelpost, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Herregud, hvis du tror det vi har vært igjennom for å få vår lille dødsdømte gategutt hit hadde noe med stas å gjøre, er du langt langt ute på viddene.

Ser at dette kanskje er en vanskelig diskusjon for dere som har disse hundene :closedeyes:

Vurderte å skrive i slutten av innlegget mitt at det var mer generelt, og ikke ment mot noen her inne. For jeg syns det er forskjell på å være på ferie og så plutselig er hjertet fylt opp uten at man mente det. I motsetning til å sitte og surfe innpå JulieRescue, plukke seg ut en søøøt liten, stakkars, mishandla valp som man "kjøper" seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har vi ikke et overpopulasjonsproblem fordi hundene ikke er kastrert og sterilisert - det er for mange eiere som ikke vil HA hundene de skaffer seg fra normale kanaler, og bare gir dem vekk.

Jeg tror omplasseringsorganisasjoner i utlandet prøver å "helgardere" seg gjennom å kastrere - i forhold til atferd. En kastrert hannhund blir mer kjønnsløs og mindre krevende, også dressurmessig, så da mener man vel at man gir dem en maksimal sjanse. I tillegg lager de ikke flere hvalper. Samtidig massesteriliseres vel tisper også, iallfall i USA såvidt jeg har sett på tv. Jeg har sett dette pussige standpunktet her på sonen også - noen som skriver at "de vil kastrere fordi de ikke vil ha uønskede hvalper"; og da lurer jeg jo litt på hundeholdet - vi har hatt hunder i flere generasjoner i vår familie, og det går da utmerket godt uten at det blir "masse hvalper" ut av det.

Jeg er også imot lettvinthetskastrering, fordi jeg synes det har mentale ulemper jeg ikke liker min hund skal ha. Hvis folk vil gjøre det lett for seg, å ha hannhund og tispe, eller slippe å oppdra ordentlig, så får de styre på - men det er de som har mest å forsvare.

Husker vi møtte en kastrert utenlandsanskaffet hannhund i parken - den ble herjet fælt med av andre hunder, og sist jeg så den var den begynt å bli ganske ekkel fordi den gikk så lei av å bli ridd og mast på. Så nei, jeg hadde neppe tatt noen omplasseringshund hvis den ble kastrert - men nå vil jeg ha godt sosialiserte, nøye oppdrettede hvalper fra dyktige oppdrettere, så jeg lar meg ikke bli noen Mor Teresa på hundefronten nei. Og jeg har kjent to utenlandsrescues godt, og selv om jeg liker dem, ville jeg ikke hatt noen av dem... for å si det slik.

Men jeg kan godt donere penger til rescues, det er fint arbeid de gjør, og de har jo sine kunder også. Jeg har også underskrevet mot det som skjer med de spanske jakt- og veddeløpshundene, når det er organisasjoner lokalt som jobber for å endre holdninger såvel som lovgivning etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til en ting i forhold til det siste innlegget mitt.

At jeg tror at mange velger "spaniahunder" fremfor FODhunder, betyr ikke at ALLE som gjør det, gjør det fordi det er mer stas, eller at det overhodet ikke finnes dem som gjør det av andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til en ting i forhold til det siste innlegget mitt.

At jeg tror at mange velger "spaniahunder" fremfor FODhunder, betyr ikke at ALLE som gjør det, gjør det fordi det er mer stas, eller at det overhodet ikke finnes dem som gjør det av andre grunner.

En ting jeg har lagt merke til, er at mange som henter seg hunder fra de sydlige strøkene er veldig opptatt med å få fram akkurat hvor de kommer fra.... Hadde det ikke vært av betydning hvor hunden stammet fra, så hadde man ikke vært så opptatt med å fremheve det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lagt merke til, er at mange som henter seg hunder fra de sydlige strøkene er veldig opptatt med å få fram akkurat hvor de kommer fra.... Hadde det ikke vært av betydning hvor hunden stammet fra, så hadde man ikke vært så opptatt med å fremheve det?

Hihi. OK. Vi fant en hund på gata i syden (syden er ikke noe sted, da men....). Blir det bedre?

Det har forresten en betydning for meg at folk vet hvor hunden min kommer i fra, hvordan vi hadde med ham i tiden vi fikk med ham før vi reiste, hvordan han hadde det mens vi ventet og hvordan vi hadde det mens vi ventet. Det er viktig for meg å snakke om hans bakgrunn til de som gidder å høre. Det er like viktig som å snakke om andre ting i livet mitt som er viktig for meg. Det er ikke viktig fordi det er "stas", eller fordi Kreta har større betydning enn Enebakk (tilfeldig valgt stedsnavn), men fordi det er hans historie og den er spesiell. Bite me.

EDIT: Dessuten kan jeg fortelle alt jeg vet om han uten å "henge ut noen", for jeg vet ikke annet enn at han bodde på gata uten tilgang på annet enn søppel til mat og spylevann fra folk som vasket bilene sine, eller vannet i hagen til drikke i den varme greske sommeren.

Fibi forteller jeg da også masse om, men der er det viktigere å trå litt varsomt i forhold til å bebreide enkeltpersoner for at ting ble som de ble før hun kom til oss. (Det har jeg forresten lært mye om her inne og bra er det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd heller en hund i Norge. Det er mange som trenger et nytt hjem her også, og de har muligens også et bedre grunnlag for å klare seg i en vanlig norsk familie.

Bare hos oss er det avlivet tre friske og fine hunder i dag, fordi ingen vil ha de, og fordi at eieren ikke ønsker å betale mer for de. Noe som er helt unødvendig og forferdelig trist.

Mulig vi bør begynne å skrive "kan du redde en av disse" i annonsene våre, men man skal da ikke spille på folks samvittighet. Det mener jeg mange av disse "Spania annonsene" gjør.

Tenk heller på alle de 1000 hundene som trenger nye hjem her i Norge. Nå mot sommeren spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert dem er så opptatt med å fremheve det..Hunden er der den er fra,og det er for dumt om man skal "holde kjeft" om hvor hunden kommer fra,i fare for å bli beskyldt for å briefe med det...

Min hund er fra Sverige,så da sier jeg at den er derfra..

Så har jeg en fra Hommersåk og en fra Bergen.Ferdig med det liksom.

Jeg så en helt nydelig gatemix i Rhodos som jeg gjerne skulle tatt med hjem.

En sosial,og bånn trygg hundevalp på ca 6-7 mndr,som i byens gater som lå og koste seg med retaurantbordene ved bena til folk,vandret å hilset på folk,og det så i begynnelsen ut som den var eid av dem den fulgte etter/lå med...

Jeg ville valgt den fordi jeg falt for den...Om jeg kunne hjulpet den skulle jeg gjort det uten å mokke,men vet ikke hvordan man får tak i hunder fra Rhodos..Så da får den bare være en av maskotene i gamlebyen.

Dessuten var det nok bare jeg som syntes synd på den fordi jeg ser annerledes på hundehold enn dem der nede.

Den hadde det jo egentlig ikke vondt sånn sett..Den var velfødd,trygg,tillitsfull og ingen var stygge med den..

Menneskene der nede er stort sett vennlige og ordentlige.

Det eneste den så ut til å savne var noen å henge med..Da den fulgte etter og søkte kontakt med alle som var interessert..Så jeg fikk vondt av at den var uten flokk...

Andre hunder hadde venner,og var 2-3 stk..Men denne "Goldenaktige" fikk beskjed av "lille ca 8 kg flokete sjefen i gata"at den fikk holde seg unna!

Syns det er flott at folk hjelper hunder uansett om det er fra *abadabaland* eller fra lokale omplasseringsbyrå...

En hver hund som får hjelp trenger det uansett hvor den kommer fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg bruker mine penger på, er min sak. Vi snakker da ikke om offentlige midller. Og hvor i all verden er det skrevet at utenlandske hunder blir reddet på bekostning av de norske? Det ene utelukker da ikke det andre.

Hva du bruker penger på er selvsagt din sak. Men jeg kan alikevel mene at det er feil bruk av ressurser å bruke ti tusentalls kroner på å få én hund inn til Norge, når de samme pengene kunne kjøpt langt flere gode hundeliv enten i hjemlandet, eller her hjemme.

Og det er nå engang så, at for hver hund som blir tatt inn fra utlandet og havner i et godt hjem, så går jo det på bekostning av den hunden i Norge som kunne vært "reddet" og fått det samme hjemmet.

Bare hos oss er det avlivet tre friske og fine hunder i dag, fordi ingen vil ha de, og fordi at eieren ikke ønsker å betale mer for de.

[klipp]

Tenk heller på alle de 1000 hundene som trenger nye hjem her i Norge. Nå mot sommeren spesielt.

QFT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...