Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskriminering!?!

m-k-berr

Diskiriminering?  

70 stemmer

1. 1.

• Premierte raser er best
      9
    • Har ingenting med rase og utstilling å gjøre
      62

Recommended Posts

Når man utelukker mixene slik så stiller de ikke likt etter min mening. Jeg ser ikke hvorfor de ikke kan få cert og championat eller hvorfor de ikke kan komme på landslaget.

Cert og championat er ment som avlsverktøy i raser som er godkjent av NKK. Hvorfor skal mixer få cert og championat? Hvorfor de ikke kan komme på landslaget, har jeg vel egentlig ingen mening om, men om cert og championat er så innmari viktig å sikte etter, så får dere bare kjøpe dere renraset hund neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar
Guest Tibia

Synes hundesporten ligger langt etter f.eks hestesporten hvor man avler hester basert på brukskunnskaper, andre avler etter rase. Hvorfor satses det ikke på hundesporten basert på bruksegenskaper? Dette vil ikke automatisk bety at rasene blir borte.

Det er faktisk mulig å satse separat på bruks og rasehunder, akkurat som det blir gjort innen hestemiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Synes hundesporten ligger langt etter f.eks hestesporten hvor man avler hester basert på brukskunnskaper, andre avler etter rase. Hvorfor satses det ikke på hundesporten basert på bruksegenskaper? Dette vil ikke automatisk bety at rasene blir borte.

Det er faktisk mulig å satse separat på bruks og rasehunder, akkurat som det blir gjort innen hestemiljøet.

Ehh......... kanskje greit å sette seg litt inn i ting før man uttaler seg?

Hunder har minst like lenge som hester blitt avlet frem for sine bruksegenskaper. De fleste raser som i dag finnes innen bruks, lp og agility (som er renraset) er avlet for spesifikke formål. ref. gjeterhunder, fuglehunder, elghunder - polit/tjenestehunder osv. De ER avlet for spesifikke formål.

Og det FINNES reine brukslinjer innenfor en del raser som f.eks. belgiske fårehunder, schæfer, kelpie, spaniels osv. der utseende ikke betyr allverden men kun bruksegenskaper fremelskes.

For oss som mener at en spesifikk rase skal se ut som den rasen er det intet alternativ å avle kun på bruksegenskaper - det er det heller ikke hos hester faktisk - for det er faktisk sånn at for de fleste raser som brukes til noe vettig så sier standarden noe om hvordan en sunn utgave av arten skal se ut og for å være en god brukshund så må den være sundt bygd og konstruert.

At det innen hundeverdenen avles på ekstremiteter legger ingen skjul på, men de rasene er heller ikke å se andre steder enn i sofaen hos eierne eller i utstillingsringen.

Men det gjelder jaggu for hester også - man har avlet frem ubrukelige miniatyrer som ikke har noen misjon her i livet annet enn å bli feite hos spesielt interesserte..

At hesteavl er noe særlig lenger fremme enn hundeavl er vrøvl fra ende til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Tibia
Ehh......... kanskje greit å sette seg litt inn i ting før man uttaler seg?

Hunder har minst like lenge som hester blitt avlet frem for sine bruksegenskaper. De fleste raser som i dag finnes innen bruks, lp og agility (som er renraset) er avlet for spesifikke formål. ref. gjeterhunder, fuglehunder, elghunder - polit/tjenestehunder osv. De ER avlet for spesifikke formål.

Og det FINNES reine brukslinjer innenfor en del raser som f.eks. belgiske fårehunder, schæfer, kelpie, spaniels osv. der utseende ikke betyr allverden men kun bruksegenskaper fremelskes.

For oss som mener at en spesifikk rase skal se ut som den rasen er det intet alternativ å avle kun på bruksegenskaper - det er det heller ikke hos hester faktisk - for det er faktisk sånn at for de fleste raser som brukes til noe vettig så sier standarden noe om hvordan en sunn utgave av arten skal se ut og for å være en god brukshund så må den være sundt bygd og konstruert.

At det innen hundeverdenen avles på ekstremiteter legger ingen skjul på, men de rasene er heller ikke å se andre steder enn i sofaen hos eierne eller i utstillingsringen.

Men det gjelder jaggu for hester også - man har avlet frem ubrukelige miniatyrer som ikke har noen misjon her i livet annet enn å bli feite hos spesielt interesserte..

At hesteavl er noe særlig lenger fremme enn hundeavl er vrøvl fra ende til annen.

Nå tror jeg du misforsto meg litt.

Selvsagt har både hunde- og heste-raser vært avlet i blitt avlet frem på grunn av sine bruksegenskaper og det er dette som danner grunnlaget for dagens raser.

Poenget mitt er at hundemiljøet er mer ekskluderende med tanke på individerer som ikke er renraset. Og jeg ser ingen grunn til at mixer ikke skal fullstendig likestilles med renrasede hunder i brukskonkuranser. Ser ingen fare for at rasene skal forsvinne med dette.

Jeg mente ikke at hesteavlen er kommet lengre enn hundeavlen, men at hestesporten er mer inkludrende og har kommet lengre enn hundesporten. Basert på det jeg skriver over :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du misforsto meg litt.

Selvsagt har både hunde- og heste-raser vært avlet i blitt avlet frem på grunn av sine bruksegenskaper og det er dette som danner grunnlaget for dagens raser.

Poenget mitt er at hundemiljøet er mer ekskluderende med tanke på individerer som ikke er renraset. Og jeg ser ingen grunn til at mixer ikke skal fullstendig likestilles med renrasede hunder i brukskonkuranser. Ser ingen fare for at rasene skal forsvinne med dette.

Jeg mente ikke at hesteavlen er kommet lengre enn hundeavlen, men at hestesporten er mer inkludrende og har kommet lengre enn hundesporten. Basert på det jeg skriver over :wub:

HVORFOR kan vi ikke holde oss til de 4-500 hundeRASENE? Det er nok å velge i der man kan få AKKURAT den arbeidsegenskapen man ønsker å ha i hunderasen man kjøper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi jeg har stilt to ganger og røk ut med en elegant gul begge gangene :wub: Ene gangen med kommentaren at hun så ut som en setterblanding. Hun var riktignok iferd med å røyte av seg pelsen, men det er en berner sennen vi snakker om :)

Den gule har jeg fått å med kritikk på at greyen min så ut som en Galgo Español^^

Men litt mer OT for å snakke om virkelig diskriminering av blandingshund. Ei jeg kjenner har blandingshund, men driver nå å skal finne den rette rasehunden. Hun har lyst til å prøve seg innen utstilling. Bare for gøy. Hun spurte litt rundt ang det med utstillingstrening og om man måtte ha rasehund får å være med å kanskje lære litt. Folk hun spurte sa at neida, spilte ingen rolle hva slags hund hun hadde med. Til og med instruktører sa at det er helt greit. Og instruktøren som skulle være der var en av de som sa det var greit å ha med en blandinghund. Hun kommer på første kvelden, men en annen instruktør hadde tatt over kurset i siste liten. Når han ser henne får hun slengt i ansiktet "Og den sabbete kjøteren kaller du hund? Sånne ting har ikke noe på mitt kurs å gjøre. Kom tilbake når du har skaffa deg en hund. Med papirer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gule har jeg fått å med kritikk på at greyen min så ut som en Galgo Español^^

Men litt mer OT for å snakke om virkelig diskriminering av blandingshund. Ei jeg kjenner har blandingshund, men driver nå å skal finne den rette rasehunden. Hun har lyst til å prøve seg innen utstilling. Bare for gøy. Hun spurte litt rundt ang det med utstillingstrening og om man måtte ha rasehund får å være med å kanskje lære litt. Folk hun spurte sa at neida, spilte ingen rolle hva slags hund hun hadde med. Til og med instruktører sa at det er helt greit. Og instruktøren som skulle være der var en av de som sa det var greit å ha med en blandinghund. Hun kommer på første kvelden, men en annen instruktør hadde tatt over kurset i siste liten. Når han ser henne får hun slengt i ansiktet "Og den sabbete kjøteren kaller du hund? Sånne ting har ikke noe på mitt kurs å gjøre. Kom tilbake når du har skaffa deg en hund. Med papirer"

Ja da hadde jeg trykt tenna ned i magen pån :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er verre at jeg ikke får mentalteste dem.

Det er værre, blandingshunder kan jo da ikke konkurrere i bruks...

Dog kan de ikke representere Norge i EM, Vm eller delta i NM - men himmel og hav - når det gjelder EM og VM så er 95% av alle deltagerne som konkurrerer i klasse III ag og Elite lydighet ekskludert - så jeg skjønner seriøst ikke problemet ditt.

Blandingshunder kan fremdeles delta i VM, men ikke i FCI sitt :P IFCS-VM er derimot åpen for alle hunder, og det er prestisjefylt å hevde seg der også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Siste NKKutstilling (Norsk Kennel klub) i Harstad vant en blandingshund agilitykonkurransen. Tror ikke det har noe med rasehund eller ikke å gjøre, men ferdigheter i apparatene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Men kan blandinger delta i NM? og då vinne på lik linje som rene raser?

Sto litt forskjellig her.

Ellers er eg enig i de reglene som er nå.

Dette stod det i reglene:

"2. Deltagerberettigede hunder

NM er åpent for alle kvalifiserte norskeide hunder. Fører, eier (ved flere registrerte eiere: minst én) må være bosatt i Norge. Tellende resultat for kvalifisering i lagklassen oppnås bare når alle deltakere på laget oppfyller de generelle krav mht. å være bosatt i Norge for fører, eier og hund.

Det presiseres at kravet om at fører, eier og hund må være ”bosatt i Norge” ikke betyr at det kreves norsk statsborgerskap for fører og eier, bare at de har adresse i Norge. Hvis eier og/eller fører flytter fra Norge til utlandet (eller omvendt) mellom kvalifiseringstidspunktet og NM, kan hunden likevel delta i NM.

NM er åpent for løpske tisper, eier må varsle arrangør om dette og til enhver tid rette seg etter de retningslinjer arrangør gir med tanke på oppstilling, rekkefølge osv.."

Fant ingenting om krav om registreringspapirer der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stod det i reglene:

"2. Deltagerberettigede hunder

NM er åpent for alle kvalifiserte norskeide hunder. Fører, eier (ved flere registrerte eiere: minst én) må være bosatt i Norge. Tellende resultat for kvalifisering i lagklassen oppnås bare når alle deltakere på laget oppfyller de generelle krav mht. å være bosatt i Norge for fører, eier og hund.

Det presiseres at kravet om at fører, eier og hund må være ”bosatt i Norge” ikke betyr at det kreves norsk statsborgerskap for fører og eier, bare at de har adresse i Norge. Hvis eier og/eller fører flytter fra Norge til utlandet (eller omvendt) mellom kvalifiseringstidspunktet og NM, kan hunden likevel delta i NM.

NM er åpent for løpske tisper, eier må varsle arrangør om dette og til enhver tid rette seg etter de retningslinjer arrangør gir med tanke på oppstilling, rekkefølge osv.."

Fant ingenting om krav om registreringspapirer der...

Jøss, jeg var nesten sikker på at kun renrasede og registrerte hunder kunne delta i NM jeg.. Men tydeligvis så står det ingenting i regelverket om det nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...