Gå til innhold
Hundesonen.no

For mye proteiner ..


bissevov

Recommended Posts

4 hunder, hvor av 2 av de er valper på nesten 5 og nesten 7 mnd. De små får valpefòr, mens de store får voksen fòr.

Begge av merke proplan. Men etter å har brukte det her i ca 3 mnd så fikk Birk (på 5 år) skikkelig utslett under magen. Ble helt rooosa å klødde som besatt.

Var hos dyrlegen som sa det var for mye proteiner i fòret, noe jeg ikke helt fikk til å stemme med en gang, helt til jeg kom på at han pleier å knabbe valpefòr hvis det er igjen noe når jeg slipper ut valpene.

Men så er spm .. nå får han ikke tak i valpefòret overhode.. medisinene har fungert å han har fått resten av labbforet mens han var syk..

Men nå som han er frisk igjen så lurer jeg veldig på om jeg skal bytte fòr tlbake til proplan? for det var mest sannsynelig valpefòret han reagerte på.. eller bytte til et helt annent for.

Noen som har vært borti lignende som evt kan gi meg no tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på protein innholdet i Pro Plan valpefôr kontra adult er 28% voksenfôr vs. 30% i valpefôret.

Jeg tviler sterkt på at det har noe særlig utslag. Isåfall er det noe alvorlig galt med nyrene, siden det er de som skiller ut overskuddproteiner. (For mye proteiner gir generelt ikke problemer for friske hunder.)

Jeg tipper at hunden din enten reagerer på et eller annen ingrediens i valpefôret, eller at han har ligget på/i noe den ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jo, du har kanskje rett. Men dette er ikke sånne sår som han fikk av å ligge hardt. (som når han var 3 år å sov i bur om natta.

Nyrene??? hmm.. har ikke tenkt over det. Tror jeg bytter fòr jeg. Til noe jeg vet han tåler.

Takk for tipset;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jo, du har kanskje rett. Men dette er ikke sånne sår som han fikk av å ligge hardt.

Nei, men han kan jo være allergisk mot et skyllemiddel du bruker, f.eks. Som et teppe han har ligget på muligens har blitt vasket med. Eller at han er allergisk for en eller annen gress sort, og har ligget på magen i gresset.

Mulighetene er uante liksom. Han kan ha kommet borti alt mulig rart han kanskje reagerer på. Alt blir jo bare hypoteser, men alikevel tror jeg at jeg heller mot en allergisk reaksjon på noe, enn proteinteorien.

Lykke til videre :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hunder, hvor av 2 av de er valper på nesten 5 og nesten 7 mnd. De små får valpefòr, mens de store får voksen fòr.

Begge av merke proplan. Men etter å har brukte det her i ca 3 mnd så fikk Birk (på 5 år) skikkelig utslett under magen. Ble helt rooosa å klødde som besatt.

Var hos dyrlegen som sa det var for mye proteiner i fòret, noe jeg ikke helt fikk til å stemme med en gang, helt til jeg kom på at han pleier å knabbe valpefòr hvis det er igjen noe når jeg slipper ut valpene.

Men så er spm .. nå får han ikke tak i valpefòret overhode.. medisinene har fungert å han har fått resten av labbforet mens han var syk..

Men nå som han er frisk igjen så lurer jeg veldig på om jeg skal bytte fòr tlbake til proplan? for det var mest sannsynelig valpefòret han reagerte på.. eller bytte til et helt annent for.

Noen som har vært borti lignende som evt kan gi meg no tips?

Man får ikke hudreaksjoner av "for mye proteiner" - det er nyrene som reagerer hvis det blir for mye proteiner, og det er kun hunder med svake nyrer som reagerer.

Derimot er det ofte feil type proteiner som gir hudreaksjoner. Det er som ved matallergi: man får en reaksjon, f.eks. elveblest, etter å ha spist noe som kroppen er allergisk mot.

Det du kan gjøre, hvis du mistenker at maten kan ha skylda, er å prøve et annet fôr - et som har færrest mulig av de ingrediensene som er i de ProPlan-fôrene du hittil har brukt. Hvis det ene inneholder kylling, så prøv lam. Hvis det ene inneholder mais, så prøv ris. Osv osv.

Men, som Mari skriver: vær også obs på at problemet kan skyldes vaskemiddel/skyllemiddel, eller gress, brennesle (!) osv. Det finnes mye på bakken som kan være irriterende for huden.

Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på protein innholdet i Pro Plan valpefôr kontra adult er 28% voksenfôr vs. 30% i valpefôret.

Jeg tviler sterkt på at det har noe særlig utslag. Isåfall er det noe alvorlig galt med nyrene, siden det er de som skiller ut overskuddproteiner. (For mye proteiner gir generelt ikke problemer for friske hunder.)

Jeg tipper at hunden din enten reagerer på et eller annen ingrediens i valpefôret, eller at han har ligget på/i noe den ikke tåler.

tror det har en litt større forskjell ja! min gikk på valpeforet til proplan og fikk samme prob rundt 10 mnd's aldern.. fikk beskjed om at hun reagerte på allergi pga for mye proteiner i valpefor også at man kanskje foret litt mye med gobiter o.l ved siden av da det blir mye kurs o.l. i den aldern.. Jeg byttet til voksenforet slik jeg fikk beskjed om, shamponerte i ca 2 uker ved siden av og ble kvitt hele problemet.. bruker fortsatt proplan voksenfor i dag uten noe prob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du at det ikke kan ha vært en ingrediens i valpefôret som ikke finnes i voksenfôret som han reagerte på?

For-mye-protein-myten er utbredt, selv blandt veterinærer, som forøvrig får svært lite informasjon om ærnæring på hund fra veterinærutdannelsen. En hund i 10 måneders alder er midt i kjønnsmodningen, og det er en ganske stor trøkk for immunforsvaret. Mange hunder reagerer på ting de ikke har reagert på før, og som de aldri reagerer på igjen.

Jeg har opplevd veterinærer som sier at å fôre en hund på rått kjøtt vil føre til at de blir aggressive også, men vi vet alle at det bare er sprøyt. Veterinærer (og oppdrettere forøvrig) er en altfor stor autoritet og vi har en tendens til å svelge alt de sier som sannhet. Dessverre er de ikke supermennesker som kan alt om alt, de fleste er heldigvis flinke til å innrømme akkurat det også.

Min kilde er derimot Stine Vihle, som har professorgrad i ernæring på hund, og svaret var klart. Overskuddsproteiner blir skilt ut gjennom nyrene, og har ingen effekt på en frisk hund. Derimot kan det ha effekt på hunder som har problemer med nyrene av en eller annen årsak. Jeg tviler på at din hud hadde åroblemer med nyrene i ti måneders alder, så det er jo ganske sannsynlig at det var et eller annet annet hun reagerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du at det ikke kan ha vært en ingrediens i valpefôret som ikke finnes i voksenfôret som han reagerte på?

Jeg bare siterte ut i fra det jeg fikk beskjed om av min vetrinær og da var både blodprøver og urinstix bla vært inne i bilde..

Å da fikk jeg beskjed om at protein % var veldig forhøyet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare siterte ut i fra det jeg fikk beskjed om av min vetrinær og da var både blodprøver og urinstix bla vært inne i bilde..

Å da fikk jeg beskjed om at protein % var veldig forhøyet!

Proteiner i urinen kan komme av mange årsaker. Urinveisinfeksjon, blæreproblemer, problemer med nyrene, urinstein. Bl.a. Det kommer derimot ikke av at en frisk hund får for mye proteiner gjennom maten. Spesielt når de to fôrtypene skilles med 2-3%...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min rottweiler ble syk, tisset og drakk extremmt mye. jeg trodde det var nyresvikt, pga at det er noe som har gått igjen i slekten :D men det viste seg at han reagerte på at det var for mye proteiner i maten, og at han i tilegg hadde en urinveisinfeksjon etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner i urinen kan komme av mange årsaker. Urinveisinfeksjon, blæreproblemer, problemer med nyrene, urinstein. Bl.a. Det kommer derimot ikke av at en frisk hund får for mye proteiner gjennom maten. Spesielt når de to fôrtypene skilles med 2-3%...

Ye ye.. ekke noe dyrlege jeg ! fortalte bare hvordan ståa var for våres del.. seff kan et symptom være ledsagende til mye rart, det skjønner vel alle... men det ble da straks bedre og vært bra i over ett år da vi byttet for! så regner med at her, så var det valpeforet som var ett problem og om det så ikke "var" det så er problemet kvitt. borte og finito :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått streng beskjed om å holde rottisen min unna valpefor pga protein-nivået.... :wub:

Det er sannsynligvis fordi det mistenkes at han har nyreproblemer. Hunder med nyreproblemer kan reagere hvis fôret er rikt på proteiner.

Det betyr ikke at det er noe feil med fôret - det betyr at det muligens er noe feil med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...