Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam metoden, no jeg fant

Brunette88

Recommended Posts

Har selv blitt veldig advart får at det måtte jeg absolut ikke trene! Bikja kom jo til å få nervøst samenbrudd osv osv..

Hei alle sammen;

Som ny hundeeier bestemte jeg meg for å lære mer om hund og samtidig gå ett dressurkurs. Jeg lette meg nesten i hjel etter ett passende opplegg.

Jeg kom over Nordenstams Hundeskole i Trysil, og jeg meldte meg på ett av sommerkursene. Vi dro oppover og ankom på Søndag ettermiddag. For en livlig gjeng med hunder som skulle være sammen denne uken. Jeg tenkte med meg selv; -dette kan aldri gå bra. Jeg kom dit med min labradortispe, Farris, på 3 mnd. og en uke!! ( tidlig krøkes osv.)

Vi hadde en hel dag med teori hvor tiden bare fløy med latter og stor etusiasme, Nordenstam kunne virkelig dette med å motivere og holde konsentrasjonen oppe hos oss deltagere. Så var det ut på appelplassen, og vi var alle veldig nervøs på hvordan dette skulle gå. Dag to satt alle hundene SITT BLI i kobbel på rekke å rad.

Siste dagen var det ringtrening og samtlige hunder lå i DEKK med hundeførerne vandrende rundt de, samme med DEKK med skjult fører. Helt utrolig.

Jeg vil bare si til alle som IKKE har vært. DETTE ER BARE MORRO. Jeg, med flere, hadde blitt ´advart´ mot den Nordenstamske metode. Jeg fikk beskjeder om at han slo hundene, til og med med jernstang, at hundene fikk elendige nerver, og ble nervøs. Skulle også passe meg for den såkalte ´bank opp bikkja-metoden´. SKJERP DERE !! Dere vet ikke hva dere beskylder denne skolen for.

Det var ros og atter ros, glede og ikke ett eneste slag på noen av hundene. Jeg har heller aldri sett en mann være så vennlig med hunder noen gang. Han koste med de, lekte med de, roste de og hundene logret vilt. Det samme med Avdelingslederen i Hedmark, Bente Thomassen, ( utrolig flink instruktør ). Hun arbeidet med hunden på en slik måte at det inspirerte oss andre til å bli like flinke hundeførere, og motivatorer for våre hunder.

På tur hjem i går ettermiddag stoppet jeg og Farris i Oslo, og gikk en tur på Aker Brygge. Hun gikk PÅ PLASS, men selvsagt med ett par ´klovnestreker´ fra meg for å bli oppmerksom på meg i det store folkehavet. Helt utrolig.

Jeg håper at Nordenstam skal få slippe disse ´grufulle´ beskyldningene av dem som ikke har vært der. Metoden fungerer faktisk, og Farris har ikke vist ett eneste tegn på dårlige nerver etter dette. Uansett er det ikke Nordenstammetoden som skaper dårlige nerver på hunden, men hundeføreren selv!!

Sikker og glad hundefører, sikker og glad hund.

Jeg vil får takke Geir og Bente for ett utrolig lærerikt opphold, og jeg vil på det sterkeste anbefale dette til alle.

HUNDEN BLIR IKKE NERVØS

Vennlig Hilsen

Harald Haugen, Rauland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :D Nordenstam er en bra metode det vettu. Men det er deler av det jeg ikke liker.

Altså.. Mannen slår ikke hunder med jernstang! Haha. Dummeste jeg har hørt. Men at han kun koser med hundene, det tror jeg heller ikke. Han har nok kustus på dem så det holder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde trodde vel også at nordenstam bare var blide og snille mot bikkjene sine helt til jeg så flere folk som trente med negativ forsterkning med egne øyne. Mange sier: Å hunden min elsker å jobbe for meg osv. men hvis dere kommer opp på hundeklubben min skal dere få se på eiere som kjefter og straffer.. Stakkars hunder sier så bare jeg. Jeg sier ikke at folkene på hundeklubben ved meg misshandler bikkjene sine, men jeg er ganske sikker på at disse hundene ikke liker å trene, og at de kunne vært trent på en annen måte, med til og med bedre ressultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde trodde vel også at nordenstam bare var blide og snille mot bikkjene sine helt til jeg så flere folk som trente med negativ forsterkning med egne øyne. Mange sier: Å hunden min elsker å jobbe for meg osv. men hvis dere kommer opp på hundeklubben min skal dere få se på eiere som kjefter og straffer.. Stakkars hunder sier så bare jeg. Jeg sier ikke at folkene på hundeklubben ved meg misshandler bikkjene sine, men jeg er ganske sikker på at disse hundene ikke liker å trene, og at de kunne vært trent på en annen måte, med til og med bedre ressultat

da syns jeg ikke de kan kalle det nordenstam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her borte går vi ikke på lydighets/dressurkurs med valper på 3 månder, men kaller disse kursene for valpemotivering. Hva er normalt hos dere andre?

Et spørsmål til: Kaller dere kursene for lydighetskurs eller dressur kurs? :)

Grunnen til spørsmålet er at her hos oss er det bare hester man dresserer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her borte går vi ikke på lydighets/dressurkurs med valper på 3 månder, men kaller disse kursene for valpemotivering. Hva er normalt hos dere andre?

Vi kaller det bare lydighets kurs...

hos oss kaller vi det:

nybegynner valp

viderekommen valp

også er det:

bronsjemerke kurs

klasse 1 kurs

klasse 2 kurs

klasse 3 kurs

Elite kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For valper under 3 mnd kaller vi det valpesosialisering.

over 3 mnd så er det valpekurs.

Så kaller vi det neste for grunnkurs, og så er det videregående grunnkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hundeklubben her er det bare valpekurs. Her finner en alt fra små valper til litt mer unghunder, jeg går sammen med en dalmatiner på 11 mnd. Det er fordi den ikke har noe erfaring og trenger å ta alt fra grunnen.

Så kan man velge om man bare vil gå valpekurset og ikke noe mer, eller man kan være medlem i klubben og trene gratis med instruktører mandag og torsdag for 300,- i året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...