Gå til innhold
Hundesonen.no

Eierskifte av hund...

BC

Recommended Posts

Skrevet

En bekjent av meg overtok en hund for litt over to år siden. Hunden, som da var fem måneder, ble solgt fordi eier ikke hadde tid valpen, vedkommende hadde fire andre hunder i tillegg. De inngikk en muntlig avtale (dessverre), men de var egentlig godt kjent, og vanket i samme miljø, noe de for så vidt gjør fremdeles, ergo, ny eier så ikke for seg noen komplikasjoner i forhold til sitt kjøp. Ny eier har flere ganger spurt etter papirene på hunden, uten å ha fått disse. Da ny eier ikke har hatt bruk for papirer i noen sammenheng, har det jo ikke "hastet", men hun har likevel ikke fått disse.

Nå, to år senere, ymter gammel eier om at hun ønsker hunden tilbake, fordi hun ønsker å bruke hunden til utstilling. Hva bør ny eier gjøre? Man kan vel ikke akkurat kalle ny og gammel eier for venninner, men de kjente hverandre godt nok til å inngå en muntlig avtale, som gammel eier nå vil bryte. Problemet oppstår jo i forhold til papirene, for juridisk sett kan man regne hunden som gammel eier sin? Det er, slik jeg har forstått det, i gammel eiers navn hunden fremdeles er registrert..

Jeg har rådet om først å prøve å få en dialog med gammel eier, for å prøve å løse dette uten konflikter, ved at ny eier får papirene, men det er jo i en perfekt verden. Råd og tips mottas gjerne for hvordan man bør gå frem i situasjoen, spesielt med tanke på dersom gammel eier "slår seg vrang" og krever hunden tilbake...

Skrevet

Er vel uansett ikke noe problem. Ville ringt NKK og hørt om de har noen juridisk på slikt - de har sikkert vært borti uhorvelig mange like saker. Kjøpt er uansett kjøpt, og muntlig avtale er like gyldig som skriftlig. Om de ikke skulle få hunden så er det jo litt vel sent å oppdage at den ikke er der etter 2 år. Den som har hatt hunden til daglig vil jo uansett regnes som eier. tviler på at selger kan påberope seg 2 års angrefrist heller ;) Dersom det var tenkt at hunden skulle stå hos forvert så skulle det ha foreligget kontrakt på det.

Om tidligere eier går hardt på så kan de jo legge fram regnestykke for hva det koster å sette bort hunden 2 år i fullpensjon med trening. Blir dyrt for dem å få den tilbake da... 200 om dagen, 700 dager... 140 000 eller så... :P

Spøk til revolver.. om de ønsker å holde det litt ryddig med gammel eier om det er mulig, så skal de be om å få papirene overført umiddelbart, det har de rett på som kjøper. Om gammel eier ønsker å stille ut hunden så kan de jo eventuelt lage en avtale på det om de syns det er greit - men jeg forstår jo ikke hva poenget er med å skulle ha en hund tilbake for å stille den ut. Var det fordi det var eget oppdrett og man ønsket premiering så kan man jo bare spørre om å få melde hunden på engang og låne den med. Gammel eier har sikkert tenkt å avle på hunden og tjene litt på den.

Skrevet

Ja, var det da... Komplisert det også selvsagt, men: Gammel eier skyldte ny eier 4500 kr fra før, og krevde 5000 kr for hunden. Dette resulterte i at ny eier betalte 500 kr kontant (slik jeg har forstått det) og de ble enige om at dette var ok betaling. Så det er , så vidt jeg har forstått, ingen bevis for at ny eier har kjøpt hunden. Den eneste som kan regnes som "vitne" vil være den lokale veterinæren, fordi hunden har vært inne for ulike ting i løpet av de siste to årene. Innviklet sak, men veldig vond for ny eier, som ikke hadde regnet med dette problemet. Hun regner hunden som sin, og vil selvsagt ikke for noe i verden at han skal tilbake til gammel eier.

edit: ment som svar til LinKr

Om gammel eier ønsker å stille ut hunden så kan de jo eventuelt lage en avtale på det om de syns det er greit - men jeg forstår jo ikke hva poenget er med å skulle ha en hund tilbake for å stille den ut. Var det fordi det var eget oppdrett og man ønsket premiering så kan man jo bare spørre om å få melde hunden på engang og låne den med. Gammel eier har sikkert tenkt å avle på hunden og tjene litt på den.

Dette har jeg også foreslått. Poenget med å ta tilbake hunden forstår heller ikke min bekjente, det eneste som visstnok ligger til grunn er at gammel eier vil stille ut. Gammel eier hadde på kjøpstidspunktet fire hunder av stor rase, og ikke tid til valpen, men har nå bare to av de hundene igjen.

Det er ikke sikkert at dette blir en stor sak, men greit å vite hvor en kan få hjelp dersom gammel eier velger å aktivt gå inn for å ta tilbake hunden.

*Dobbeltpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Raksha.*

Skrevet

Det har garantert vært rettsaker på akkurat samme problemstilling før - uten tvil. Sjekk opp det. NKK eller forbrukertvisutvalget (eller hva de nå heter) Hund går under vanlig kjøpslov. 2 år kan jo heller ikke regnes som at hunden var på ferieopphold.

Om tidligere eiers intensjon var å oppbevare den der noen år så skulle det vært kontraktfestet i overdragelsen av tidligere eier slik at det ikke for noen av partene rådde noen tvil om hvor hunden skal være, når. Tidligere eier har jo og hatt 2 år på seg til å kunne forklare ny eier dette og vise til kontrakten, de begge skulle ha undertegnet, ved forespørsler om stamtavlen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...