Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening for alle

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Fordi et klikk er mer nøyaktig enn et bra. Et nei er mer kontant og lett å si. Tror uansett det er lettere for hunden å skjønne at nei betyr nei, enn at klikk betyr nei, eller at klikk er straff..

Klikk betyr jo "nå kommer belønning, det du gjorde der var bra." Hva skal klikker som straff betyr da? Det du gjorde nå var galt, nå kommer straff? Eller skal man bruke bare selve lyden som straff? Syns det er rart jeg da..

Skrevet

klikk kan like godt være nei det :) og dessuten nei er like presist, eller mer enn et klikk. klikk derimot har ikke noe tonefall, så det blir mer unaturlig. du kommer til å lære på kurs senere, at hunden leser oss mennesker på måten vi snakker og ter oss.

Skrevet

hvis du tror et klikk er mer presist tror jeg ikke du forstår i hvilken stor grad hunden leser oss.

Skrevet

Aha, så du tror jeg er uvitende og dum :) Det er jeg ikke. Jeg vet utmerket godt hvordan og hvor godt en hund leser et menneske.

Men jeg kan skjønne at et klikk kommer mer presist fra mennesket akkurat i det hunden utfører det vi vil at den skal, enn at man skal si braaaa, eller flink hund! Hunden vet at klikket betyr at akkurat det den gjorde var riktig, og det er nettopp derfor det i den sammenhengen og den måten å trene på at det er mer presist enn stemmen.

Skrevet

er man våken(og det skal man) under trening er man mer presis med et bra, eller flott. :) Da har du det verdifulle redskapet: nemlig stemmen.

Skrevet
Nå kjenner  du to:D Skal begynne å trene det. Når jeg finner klikkern min:D

hvorfor vil du det om hunden din er redd som du sier???

Skrevet

Stakkars hund, sier jeg.. Dersom han "klikker" av lyden er det jo bare helt ille å bruek det som straff!

Og for dere som bruker "nei", så har et "nei" et strengt tonefall, det har ikke en klikker. Og dersom man skal bruke klikekr som straff må man lære det inn akkurat som man lærer inn at klikk = belønning. Altså klikke først og så straffe hunden fysisk rett etterpå. Gjenta dette mange ganger til hunden forstår at klikk = straff. Kult.. :roll:

du kommer til å lære på kurs senere, at hunden leser oss mennesker på måten vi snakker og ter oss.

Jeg tror IW vet godt hva hun snakker om, Vicky...

Dersom man lærer at klikk = belønning kan du fange atferder helt nøyaktig. Selvfølgelig kan hunden forstå oss ved hjelp av tonefall, og et bra kan være en klassisk betigning for belønning. Men man kan klikke med nøyaktig enn man kan si et "bra", og klikket er ikke noe man bruker når man snakker til bikkja, så hunden forstår bedre hva et klikk betyr når man skal fange atferd.

Skrevet

er man god til å trene hund greier man å belønne hunden ritig uten klikker. klikkeren viser vår inkompetens til å kunne belønne riktig. når man trener inn øvelser vekk fra deg derimor er det veldig praktisk! for man kan jo ikke være hos hunden i akkratt det øyeblikket helt der borte.

men for all del, bruk klikker.. jeg gjør det jeg også! men husk... du kan ikke ha med klikkeren inn i ringen, men degselv er det ingen som kan trekke deg for å ha med!! degselv, tonefallet og kroppsspråket ditt!!

Skrevet
Forhåpentligvis har man da lært hunden å utføre øvelsen uten klikker, for den brukes vel ford et meste helst i innlæring og som en positiv forsterker

Klikkeren er ikke en positiv forsterker, klikkeren er en betinget forsterker - klikker du så lover du belønning etterpå. Klikket i seg selv er ikke belønningen. Klikkertrente hunder blir gjerne glade for å få klikk, men det er fordi de vet at klikket = belønning. Dette er klassisk betingning - å forbinde en ting med en annen ting, i dette tilfellet klikkeren med belønningen. :wink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...