Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?

Linx

Recommended Posts

Hvis mellompuddelen appellerer til deg, synes jeg du skal gå for det, i hvert fall gjøre ytterligere undersøkelser. Har ennå til gode å høre en puddeleier angre rasevalget. Om du bare er passe interessert i utstillinger, kan du jo gjøre det litt mer intensivt en sesong eller to, og så klippe ned (er det ikke det de fleste puddeleiere gjør, tro?)

Sett i forhold til en del andre raser tror jeg en eventuell stahet hos enkeltindivider av mellompuddel må være av det milde slaget.

Den største ulempen med puddelen slik jeg ser det, er ikke selve pelsstellet, men hvordan pelsen oppfører seg i kladdesnø og i forhold til skitt - men du ville jo ha en røytefri hund, så da blir det ull eller ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel høres ut som et bra valg, men jeg ville valgt dverg i stedet for mellom. Bare min personlige smak og erfaring som tilsier det :lol:

Ellers er raser som Toller, Finsk lapphund og Sheltie innenfor de fleste kriteriene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel høres ut som et bra valg, men jeg ville valgt dverg i stedet for mellom. Bare min personlige smak og erfaring som tilsier det :lol:

Ellers er raser som Toller, Finsk lapphund og Sheltie innenfor de fleste kriteriene dine.

Jeg ble nysgjerrig når du sa du ville valgt dverg forran mellompuddel, hvilke erfaringer har du gjort deg som tilsier det?

Sheltie har jeg også vurdert men har desverre bare møtt individer som er litt for usikre.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddelen har jeg sett MYE på da den er den som er mest aktuell, men det at den er sta..hmm.. her må det vel gå an med et par repetisjoner av en øvelse, for så å leke litt, og deretter ta en helt ny, ukjent øvelse og så tilbake til den første igjen..? eller blir det bare surr, kanskje? :lol:

Coton de tulear er også en herlig, liten krabat jeg har sett på men vet ikke helt hvordan de egner seg med lydighet og flyball?

Mellompuddel høres ut som et godt alternativ og portugisisk vannhund eller lagotto kan sikkert også gode kandidater.

Når det gjelder bichonrasene tror jeg at bichon havanais er et bedre valg enn coton utifra de kriteriene du har satt opp. Havanaisen burde egentlig passe deg ganske bra! En havanais er nok mer lærevillig og "eager to please", og det er betraktelig mindre lyd i en havanais enn i en coton. Dessuten kommer jo havanaisen i så mange fine farger :D (men det er jo en smakssak :( Ellers er havanaisen mer utadvendt (litt mer "labrador") enn puddel og portis. Mellompuddel og havanais er nok ganske like når det gjelder morsjonsbehov og utholdenhet. De kan mye, men ikke mye hele tiden. Portisen er nok mer krevende i så måte.

Når det gjelder lydighetstrening, så er mitt inntrykk at havanais og puddel er ganske like på det området. Havanaisene lærer superkjapt og de er lette å motivere, men de liker å få litt variasjon i øvelsene. Etter min erfaring er det bedre å veksle litt mellom øvelser enn å terpe for lenge på én ting (og nei, de går ikke i surr da ;))

Her kan du se havanais i aksjon:

Flyball:

Freestyle:

Agility:

Ulempen med havanaisen (og puddel og portis) er at pelsen krever ganske mye og de tar med seg "hele skogen" inn etter en tur. Man kan klippe dem for å redusere pelsstellet, men da kan man ikke stille ut.

Bare spør hvis du vil vite mer om havanaisen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville valgt mellom i stedet for dverg - først og fremst fordi dvergene etter min erfaring er litt mer "løsmunnete", og gjerne har noen sopranstemmer som ikke klinger særlig godt i mine ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de røyter liksom ikke? Min erfaring med disse hundene er at de røyter, MYE.

Takk for hyggelig kommentar om jenta mi, Linx :D

Det jeg synes skiller vannhunden fra puddelen er først og fremst at jeg ser på vannhunden som noe mer robust og tøff, samt at den bjeffer vesentlig mindre enn de mellom- / dvergpudlene jeg har møtt. I tillegg er den ikke så vanlig, det er jeg opptatt av. Som Mari nevnte i sitt rasevalg-innlegg trenger jeg en rase som på meg har litt POW-effekt, noe en puddel ikke har på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville valgt mellom i stedet for dverg - først og fremst fordi dvergene etter min erfaring er litt mer "løsmunnete", og gjerne har noen sopranstemmer som ikke klinger særlig godt i mine ører...

:lol: Jeg har vel ikke så mye til overs for skravlete individer..

Mellompuddel høres ut som et godt alternativ og portugisisk vannhund eller lagotto kan sikkert også gode kandidater.

Når det gjelder bichonrasene tror jeg at bichon havanais er et bedre valg enn coton utifra de kriteriene du har satt opp. Havanaisen burde egentlig passe deg ganske bra! En havanais er nok mer lærevillig og "eager to please", og det er betraktelig mindre lyd i en havanais enn i en coton. Dessuten kommer jo havanaisen i så mange fine farger :D (men det er jo en smakssak :( Ellers er havanaisen mer utadvendt (litt mer "labrador") enn puddel og portis. Mellompuddel og havanais er nok ganske like når det gjelder morsjonsbehov og utholdenhet. De kan mye, men ikke mye hele tiden. Portisen er nok mer krevende i så måte.

Når det gjelder lydighetstrening, så er mitt inntrykk at havanais og puddel er ganske like på det området. Havanaisene lærer superkjapt og de er lette å motivere, men de liker å få litt variasjon i øvelsene. Etter min erfaring er det bedre å veksle litt mellom øvelser enn å terpe for lenge på én ting (og nei, de går ikke i surr da ;))

Her kan du se havanais i aksjon:

Flyball:

Freestyle:

Agility:

Ulempen med havanaisen (og puddel og portis) er at pelsen krever ganske mye og de tar med seg "hele skogen" inn etter en tur. Man kan klippe dem for å redusere pelsstellet, men da kan man ikke stille ut.

Bare spør hvis du vil vite mer om havanaisen :(

Ojoj, slik har jeg ikke sett havanaisen før :shocked: En serdeles lærevillig sak på linkene i allefall, jeg har sett havanaisen i et nytt lys, takket være deg :P Du må gjerne fortelle mer om rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått gode forslag av de andre her.

Tror også du bør sjekke ut Puddel, Havanais og Portugisisk Vannhund.

Når det gjelder Havanaisen så må jeg bare si meg helt enig med Havanas forklaring av rasen.

Det er virkelig en "potethund" som kan brukes til det meste. Størrelsen gir jo noen begrensninger selvfølgelig, og IPO/RIK er ikke noe du går til topps med hvis du har en Havanais. :lol:

Jeg må også legge til at Havanaisen foreløpig er en veldig frisk rase, og at de jevnt over har et veldig godt gemytt.

De er veldig sosiale og omgjengelige hunder som er med på alt!

Selv har jeg prøvd lydighet og spor med min, og han gir masse uansett hva vi holder på med.

Til høsten skal vi gå en Funksjonsanalyse, og det blir spennende å se hva slags resultater vi får! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nysgjerrig når du sa du ville valgt dverg forran mellompuddel, hvilke erfaringer har du gjort deg som tilsier det?

Sheltie har jeg også vurdert men har desverre bare møtt individer som er litt for usikre.. :lol:

Dvergene jeg har møtt har vært lite gneldrete, omvendt for de mellom. I tillegg har mellom'ene jeg har vært på kurs med osv, vært oversosiale og litt for ukonsentrert for min smak. Men dette varierer jo så klart fra individ til individ.

Se over :lol: Dessuten så sa jeg at det var min personlige mening. Det er nok mye forskjeller ute å går blant individene :yes:

Og de røyter liksom ikke? Min erfaring med disse hundene er at de røyter, MYE.

Takk for hyggelig kommentar om jenta mi, Linx :)

Det jeg synes skiller vannhunden fra puddelen er først og fremst at jeg ser på vannhunden som noe mer robust og tøff, samt at den bjeffer vesentlig mindre enn de mellom- / dvergpudlene jeg har møtt. I tillegg er den ikke så vanlig, det er jeg opptatt av. Som Mari nevnte i sitt rasevalg-innlegg trenger jeg en rase som på meg har litt POW-effekt, noe en puddel ikke har på meg.

Toller vet jeg ikke noe om røytenivå på, men ser for meg at det kan være en del ja. Sheltien røyter ikke mye. Den røyter i røyteperioden, resten av året er det omtrent ingenting fra min. Er jo en del klipping osv med puddel igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddelen har jeg sett MYE på da den er den som er mest aktuell, men det at den er sta..hmm.. her må det vel gå an med et par repetisjoner av en øvelse, for så å leke litt, og deretter ta en helt ny, ukjent øvelse og så tilbake til den første igjen..? eller blir det bare surr, kanskje? :lol:

..

Jeg burde kanskje presisere litt. :lol: Slik jeg kjenner puddelen og slik den er beskrevet i de fleste rasebøker er det er en klok, egenrådig hund som lett kan kjede seg ved terping. Puddelen kan derfor virke sta fordi den ikke vil/gidder å gjøre samme øvelse utallige ganger, det betyr ikke at den ikke vil trene f.eks lydighet, den vil bare trene variert. Dvs en flatcoat kan gjøre samme øvelsen 20 ganger etter hverandre og synes det er knallgøy, det gjør ikke en puddel. En puddel ville kjedet seg, - Hallo, jeg kan øvelsen liksom, kan vi gjøre noe annet nå..? Den kan heller gjøre flere typer øvelser etter hverandre og kose seg. Og det gjør f.eks lydighetstrening mer variert og gøy synes jeg. Alle pudlene jeg kjenner elsker hodetrim og trening, enten det er lydighet, agility, søk osv, puddelen er virkelig som poteten, kan brukes til alt. :) Jeg vet om flere pudler som gjør det bra i agility og det har blant annet vært mellompudler med på landslaget i lydighet.

Forskjellen på mellompuddel og dverg er etter min erfaring støy nivået.. jo mindre hund, jo løsere munn, generelt sett. Men selvfølgelig finnes det unntak. Min dverg gneldrer lite, men så har jeg hatt et sterkt fokus på lyd i oppdragelsen, jeg kjøpte valpen med minst lyd og har vært streng når det gjelder gneldring i tide og utide. Helsemessig vil jeg påstå at dvergen er den friskeste av disse to, puddel er uansett er frisk rase, men det er en del HD på mellompuddel og det kan det være greit å sjekke nøye ut.

For min del har puddelen førsteplass i hjertet mitt. :yes: Bare tenk, den kommer i 4 størrelser, 6 farger (rød, aprikos, sølv, hvit, brun, sort) og er leken, klok, livlig og morsom som bare en puddel kan være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått gode forslag av de andre her.

Tror også du bør sjekke ut Puddel, Havanais og Portugisisk Vannhund.

Jeg må også legge til at Havanaisen foreløpig er en veldig frisk rase, og at de jevnt over har et veldig godt gemytt.

De er veldig sosiale og omgjengelige hunder som er med på alt!

Det inntrykket jeg har fått av rasen er at de er morsomme, glade og engasjerte vesener, og utrolig sjarmerende *smelt* Som du også sier er med på alt. Tror jeg hadde ledd hele tiden hadde jeg hatt en Havanais ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje presisere litt. ;) Slik jeg kjenner puddelen og slik den er beskrevet i de fleste rasebøker er det er en klok, egenrådig hund som lett kan kjede seg ved terping. Puddelen kan derfor virke sta fordi den ikke vil/gidder å gjøre samme øvelse utallige ganger, det betyr ikke at den ikke vil trene f.eks lydighet, den vil bare trene variert. Dvs en flatcoat kan gjøre samme øvelsen 20 ganger etter hverandre og synes det er knallgøy, det gjør ikke en puddel. En puddel ville kjedet seg, - Hallo, jeg kan øvelsen liksom, kan vi gjøre noe annet nå..? Den kan heller gjøre flere typer øvelser etter hverandre og kose seg. Og det gjør f.eks lydighetstrening mer variert og gøy synes jeg. Alle pudlene jeg kjenner elsker hodetrim og trening, enten det er lydighet, agility, søk osv, puddelen er virkelig som poteten, kan brukes til alt. :P Jeg vet om flere pudler som gjør det bra i agility og det har blant annet vært mellompudler med på landslaget i lydighet.

Forskjellen på mellompuddel og dverg er etter min erfaring støy nivået.. jo mindre hund, jo løsere munn, generelt sett. Men selvfølgelig finnes det unntak. Min dverg gneldrer lite, men så har jeg hatt et sterkt fokus på lyd i oppdragelsen, jeg kjøpte valpen med minst lyd og har vært streng når det gjelder gneldring i tide og utide. Helsemessig vil jeg påstå at dvergen er den friskeste av disse to, puddel er uansett er frisk rase, men det er en del HD på mellompuddel og det kan det være greit å sjekke nøye ut.

For min del har puddelen førsteplass i hjertet mitt. :P Bare tenk, den kommer i 4 størrelser, 6 farger (rød, aprikos, sølv, hvit, brun, sort) og er leken, klok, livlig og morsom som bare en puddel kan være. :P

Det høres ut som man kan komme så langt man bare vil med en puddel, uansett hva det skulle være, agility eller søk. Og at det er en selv som eventuelt setter en stopper for hvor langt man vil nå. Og at man trener riktig, uten terping:)

Mellompuddelen er vel den størrelsen som er aktuell blandt pudlene, men da må jeg granske nøye for å luke ut HD, får vel titte litt på opdrettere i Sverige også.

Den kommer i for mange farger, alle er like nydelige :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj, slik har jeg ikke sett havanaisen før :shocked: En serdeles lærevillig sak på linkene i allefall, jeg har sett havanaisen i et nytt lys, takket være deg ;) Du må gjerne fortelle mer om rasen!

Ja, det er mange som blir overrasket når de ser en havanais jobbe :P Kathryn Braund - erfaren lydighetsinstruktør og oppdretter av havanais og portugisisk vannhund - sier følgende om rasen:

The Havanese is very bright and WILLING when it comes to obedience. Well, there are a few with independent attitudes re repetition, but they are the exceptions. The Havanese is a natural heeler, always looking up at you, so heeling is fun for them. They can excel in competitive obedience, in agility and in any active dog sport. It comes naturally to them. They are as you know very active and their ancestry proves it, coming down from the Barbet (cousin to Portuguese Water Dog and Poodle). ... In herding, some herd very well, others simply chase. In long ago times, they were excellent ratters as well as being the clowns of circuses. They are quite capable dogs. ... They are quite perceptive of moods of owners. Love the outdoors regardless of weather and are exceptionally easy to train.

Jeg er riktignok ikke 100% enig i dette med været. De blir fort kalde hvis de blir våte. Regndekken/varmedekken kan komme godt med i nordisk høst- og vintervær. Men som man sier: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær :P

Her kan du lese mer om havanaisen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Havanese

På dette nettstedet er det masse informasjon:

http://www.mts.net/~mckay55/main.html

Du kan også melde deg inn i det norske havanaisforumet:

http://www.bichonhavanais.no/forum/

Det inntrykket jeg har fått av rasen er at de er morsomme, glade og engasjerte vesener, og utrolig sjarmerende *smelt* Som du også sier er med på alt. Tror jeg hadde ledd hele tiden hadde jeg hatt en Havanese :P

Ja, de er morsomme. Jeg har hatt mye god underholdning i de 8-9 årene jeg har hatt rasen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Lettlært

- Ikke sta

- "Eager to please"

er vel ikke akkurat ofte brukte beskrivelser på Tibetanske Spanieler.. :ahappy:

De jeg har møtt har ihvertfall vært mer "hva kan du gjøre for meg?" enn "hva kan jeg gjøre for deg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...