Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?


Linx

Recommended Posts

Hvis mellompuddelen appellerer til deg, synes jeg du skal gå for det, i hvert fall gjøre ytterligere undersøkelser. Har ennå til gode å høre en puddeleier angre rasevalget. Om du bare er passe interessert i utstillinger, kan du jo gjøre det litt mer intensivt en sesong eller to, og så klippe ned (er det ikke det de fleste puddeleiere gjør, tro?)

Sett i forhold til en del andre raser tror jeg en eventuell stahet hos enkeltindivider av mellompuddel må være av det milde slaget.

Den største ulempen med puddelen slik jeg ser det, er ikke selve pelsstellet, men hvordan pelsen oppfører seg i kladdesnø og i forhold til skitt - men du ville jo ha en røytefri hund, så da blir det ull eller ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel høres ut som et bra valg, men jeg ville valgt dverg i stedet for mellom. Bare min personlige smak og erfaring som tilsier det :lol:

Ellers er raser som Toller, Finsk lapphund og Sheltie innenfor de fleste kriteriene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel høres ut som et bra valg, men jeg ville valgt dverg i stedet for mellom. Bare min personlige smak og erfaring som tilsier det :lol:

Ellers er raser som Toller, Finsk lapphund og Sheltie innenfor de fleste kriteriene dine.

Jeg ble nysgjerrig når du sa du ville valgt dverg forran mellompuddel, hvilke erfaringer har du gjort deg som tilsier det?

Sheltie har jeg også vurdert men har desverre bare møtt individer som er litt for usikre.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddelen har jeg sett MYE på da den er den som er mest aktuell, men det at den er sta..hmm.. her må det vel gå an med et par repetisjoner av en øvelse, for så å leke litt, og deretter ta en helt ny, ukjent øvelse og så tilbake til den første igjen..? eller blir det bare surr, kanskje? :lol:

Coton de tulear er også en herlig, liten krabat jeg har sett på men vet ikke helt hvordan de egner seg med lydighet og flyball?

Mellompuddel høres ut som et godt alternativ og portugisisk vannhund eller lagotto kan sikkert også gode kandidater.

Når det gjelder bichonrasene tror jeg at bichon havanais er et bedre valg enn coton utifra de kriteriene du har satt opp. Havanaisen burde egentlig passe deg ganske bra! En havanais er nok mer lærevillig og "eager to please", og det er betraktelig mindre lyd i en havanais enn i en coton. Dessuten kommer jo havanaisen i så mange fine farger :D (men det er jo en smakssak :( Ellers er havanaisen mer utadvendt (litt mer "labrador") enn puddel og portis. Mellompuddel og havanais er nok ganske like når det gjelder morsjonsbehov og utholdenhet. De kan mye, men ikke mye hele tiden. Portisen er nok mer krevende i så måte.

Når det gjelder lydighetstrening, så er mitt inntrykk at havanais og puddel er ganske like på det området. Havanaisene lærer superkjapt og de er lette å motivere, men de liker å få litt variasjon i øvelsene. Etter min erfaring er det bedre å veksle litt mellom øvelser enn å terpe for lenge på én ting (og nei, de går ikke i surr da ;))

Her kan du se havanais i aksjon:

Flyball:

Freestyle:

Agility:

Ulempen med havanaisen (og puddel og portis) er at pelsen krever ganske mye og de tar med seg "hele skogen" inn etter en tur. Man kan klippe dem for å redusere pelsstellet, men da kan man ikke stille ut.

Bare spør hvis du vil vite mer om havanaisen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel høres ut som et bra valg, men jeg ville valgt dverg i stedet for mellom. Bare min personlige smak og erfaring som tilsier det :lol:

Og jeg ville valgt mellom i stedet for dverg - først og fremst fordi dvergene etter min erfaring er litt mer "løsmunnete", og gjerne har noen sopranstemmer som ikke klinger særlig godt i mine ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel høres ut som et bra valg, men jeg ville valgt dverg i stedet for mellom. Bare min personlige smak og erfaring som tilsier det :lol:

Ellers er raser som Toller, Finsk lapphund og Sheltie innenfor de fleste kriteriene dine.

Og de røyter liksom ikke? Min erfaring med disse hundene er at de røyter, MYE.

Takk for hyggelig kommentar om jenta mi, Linx :D

Det jeg synes skiller vannhunden fra puddelen er først og fremst at jeg ser på vannhunden som noe mer robust og tøff, samt at den bjeffer vesentlig mindre enn de mellom- / dvergpudlene jeg har møtt. I tillegg er den ikke så vanlig, det er jeg opptatt av. Som Mari nevnte i sitt rasevalg-innlegg trenger jeg en rase som på meg har litt POW-effekt, noe en puddel ikke har på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville valgt mellom i stedet for dverg - først og fremst fordi dvergene etter min erfaring er litt mer "løsmunnete", og gjerne har noen sopranstemmer som ikke klinger særlig godt i mine ører...

:lol: Jeg har vel ikke så mye til overs for skravlete individer..

Mellompuddel høres ut som et godt alternativ og portugisisk vannhund eller lagotto kan sikkert også gode kandidater.

Når det gjelder bichonrasene tror jeg at bichon havanais er et bedre valg enn coton utifra de kriteriene du har satt opp. Havanaisen burde egentlig passe deg ganske bra! En havanais er nok mer lærevillig og "eager to please", og det er betraktelig mindre lyd i en havanais enn i en coton. Dessuten kommer jo havanaisen i så mange fine farger :D (men det er jo en smakssak :( Ellers er havanaisen mer utadvendt (litt mer "labrador") enn puddel og portis. Mellompuddel og havanais er nok ganske like når det gjelder morsjonsbehov og utholdenhet. De kan mye, men ikke mye hele tiden. Portisen er nok mer krevende i så måte.

Når det gjelder lydighetstrening, så er mitt inntrykk at havanais og puddel er ganske like på det området. Havanaisene lærer superkjapt og de er lette å motivere, men de liker å få litt variasjon i øvelsene. Etter min erfaring er det bedre å veksle litt mellom øvelser enn å terpe for lenge på én ting (og nei, de går ikke i surr da ;))

Her kan du se havanais i aksjon:

Flyball:

Freestyle:

Agility:

Ulempen med havanaisen (og puddel og portis) er at pelsen krever ganske mye og de tar med seg "hele skogen" inn etter en tur. Man kan klippe dem for å redusere pelsstellet, men da kan man ikke stille ut.

Bare spør hvis du vil vite mer om havanaisen :(

Ojoj, slik har jeg ikke sett havanaisen før :shocked: En serdeles lærevillig sak på linkene i allefall, jeg har sett havanaisen i et nytt lys, takket være deg :P Du må gjerne fortelle mer om rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått gode forslag av de andre her.

Tror også du bør sjekke ut Puddel, Havanais og Portugisisk Vannhund.

Når det gjelder Havanaisen så må jeg bare si meg helt enig med Havanas forklaring av rasen.

Det er virkelig en "potethund" som kan brukes til det meste. Størrelsen gir jo noen begrensninger selvfølgelig, og IPO/RIK er ikke noe du går til topps med hvis du har en Havanais. :lol:

Jeg må også legge til at Havanaisen foreløpig er en veldig frisk rase, og at de jevnt over har et veldig godt gemytt.

De er veldig sosiale og omgjengelige hunder som er med på alt!

Selv har jeg prøvd lydighet og spor med min, og han gir masse uansett hva vi holder på med.

Til høsten skal vi gå en Funksjonsanalyse, og det blir spennende å se hva slags resultater vi får! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nysgjerrig når du sa du ville valgt dverg forran mellompuddel, hvilke erfaringer har du gjort deg som tilsier det?

Sheltie har jeg også vurdert men har desverre bare møtt individer som er litt for usikre.. :lol:

Dvergene jeg har møtt har vært lite gneldrete, omvendt for de mellom. I tillegg har mellom'ene jeg har vært på kurs med osv, vært oversosiale og litt for ukonsentrert for min smak. Men dette varierer jo så klart fra individ til individ.

Og jeg ville valgt mellom i stedet for dverg - først og fremst fordi dvergene etter min erfaring er litt mer "løsmunnete", og gjerne har noen sopranstemmer som ikke klinger særlig godt i mine ører...

Se over :lol: Dessuten så sa jeg at det var min personlige mening. Det er nok mye forskjeller ute å går blant individene :yes:

Og de røyter liksom ikke? Min erfaring med disse hundene er at de røyter, MYE.

Takk for hyggelig kommentar om jenta mi, Linx :)

Det jeg synes skiller vannhunden fra puddelen er først og fremst at jeg ser på vannhunden som noe mer robust og tøff, samt at den bjeffer vesentlig mindre enn de mellom- / dvergpudlene jeg har møtt. I tillegg er den ikke så vanlig, det er jeg opptatt av. Som Mari nevnte i sitt rasevalg-innlegg trenger jeg en rase som på meg har litt POW-effekt, noe en puddel ikke har på meg.

Toller vet jeg ikke noe om røytenivå på, men ser for meg at det kan være en del ja. Sheltien røyter ikke mye. Den røyter i røyteperioden, resten av året er det omtrent ingenting fra min. Er jo en del klipping osv med puddel igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddelen har jeg sett MYE på da den er den som er mest aktuell, men det at den er sta..hmm.. her må det vel gå an med et par repetisjoner av en øvelse, for så å leke litt, og deretter ta en helt ny, ukjent øvelse og så tilbake til den første igjen..? eller blir det bare surr, kanskje? :lol:

..

Jeg burde kanskje presisere litt. :lol: Slik jeg kjenner puddelen og slik den er beskrevet i de fleste rasebøker er det er en klok, egenrådig hund som lett kan kjede seg ved terping. Puddelen kan derfor virke sta fordi den ikke vil/gidder å gjøre samme øvelse utallige ganger, det betyr ikke at den ikke vil trene f.eks lydighet, den vil bare trene variert. Dvs en flatcoat kan gjøre samme øvelsen 20 ganger etter hverandre og synes det er knallgøy, det gjør ikke en puddel. En puddel ville kjedet seg, - Hallo, jeg kan øvelsen liksom, kan vi gjøre noe annet nå..? Den kan heller gjøre flere typer øvelser etter hverandre og kose seg. Og det gjør f.eks lydighetstrening mer variert og gøy synes jeg. Alle pudlene jeg kjenner elsker hodetrim og trening, enten det er lydighet, agility, søk osv, puddelen er virkelig som poteten, kan brukes til alt. :) Jeg vet om flere pudler som gjør det bra i agility og det har blant annet vært mellompudler med på landslaget i lydighet.

Forskjellen på mellompuddel og dverg er etter min erfaring støy nivået.. jo mindre hund, jo løsere munn, generelt sett. Men selvfølgelig finnes det unntak. Min dverg gneldrer lite, men så har jeg hatt et sterkt fokus på lyd i oppdragelsen, jeg kjøpte valpen med minst lyd og har vært streng når det gjelder gneldring i tide og utide. Helsemessig vil jeg påstå at dvergen er den friskeste av disse to, puddel er uansett er frisk rase, men det er en del HD på mellompuddel og det kan det være greit å sjekke nøye ut.

For min del har puddelen førsteplass i hjertet mitt. :yes: Bare tenk, den kommer i 4 størrelser, 6 farger (rød, aprikos, sølv, hvit, brun, sort) og er leken, klok, livlig og morsom som bare en puddel kan være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått gode forslag av de andre her.

Tror også du bør sjekke ut Puddel, Havanais og Portugisisk Vannhund.

Jeg må også legge til at Havanaisen foreløpig er en veldig frisk rase, og at de jevnt over har et veldig godt gemytt.

De er veldig sosiale og omgjengelige hunder som er med på alt!

Det inntrykket jeg har fått av rasen er at de er morsomme, glade og engasjerte vesener, og utrolig sjarmerende *smelt* Som du også sier er med på alt. Tror jeg hadde ledd hele tiden hadde jeg hatt en Havanais ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje presisere litt. ;) Slik jeg kjenner puddelen og slik den er beskrevet i de fleste rasebøker er det er en klok, egenrådig hund som lett kan kjede seg ved terping. Puddelen kan derfor virke sta fordi den ikke vil/gidder å gjøre samme øvelse utallige ganger, det betyr ikke at den ikke vil trene f.eks lydighet, den vil bare trene variert. Dvs en flatcoat kan gjøre samme øvelsen 20 ganger etter hverandre og synes det er knallgøy, det gjør ikke en puddel. En puddel ville kjedet seg, - Hallo, jeg kan øvelsen liksom, kan vi gjøre noe annet nå..? Den kan heller gjøre flere typer øvelser etter hverandre og kose seg. Og det gjør f.eks lydighetstrening mer variert og gøy synes jeg. Alle pudlene jeg kjenner elsker hodetrim og trening, enten det er lydighet, agility, søk osv, puddelen er virkelig som poteten, kan brukes til alt. :P Jeg vet om flere pudler som gjør det bra i agility og det har blant annet vært mellompudler med på landslaget i lydighet.

Forskjellen på mellompuddel og dverg er etter min erfaring støy nivået.. jo mindre hund, jo løsere munn, generelt sett. Men selvfølgelig finnes det unntak. Min dverg gneldrer lite, men så har jeg hatt et sterkt fokus på lyd i oppdragelsen, jeg kjøpte valpen med minst lyd og har vært streng når det gjelder gneldring i tide og utide. Helsemessig vil jeg påstå at dvergen er den friskeste av disse to, puddel er uansett er frisk rase, men det er en del HD på mellompuddel og det kan det være greit å sjekke nøye ut.

For min del har puddelen førsteplass i hjertet mitt. :P Bare tenk, den kommer i 4 størrelser, 6 farger (rød, aprikos, sølv, hvit, brun, sort) og er leken, klok, livlig og morsom som bare en puddel kan være. :P

Det høres ut som man kan komme så langt man bare vil med en puddel, uansett hva det skulle være, agility eller søk. Og at det er en selv som eventuelt setter en stopper for hvor langt man vil nå. Og at man trener riktig, uten terping:)

Mellompuddelen er vel den størrelsen som er aktuell blandt pudlene, men da må jeg granske nøye for å luke ut HD, får vel titte litt på opdrettere i Sverige også.

Den kommer i for mange farger, alle er like nydelige :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj, slik har jeg ikke sett havanaisen før :shocked: En serdeles lærevillig sak på linkene i allefall, jeg har sett havanaisen i et nytt lys, takket være deg ;) Du må gjerne fortelle mer om rasen!

Ja, det er mange som blir overrasket når de ser en havanais jobbe :P Kathryn Braund - erfaren lydighetsinstruktør og oppdretter av havanais og portugisisk vannhund - sier følgende om rasen:

The Havanese is very bright and WILLING when it comes to obedience. Well, there are a few with independent attitudes re repetition, but they are the exceptions. The Havanese is a natural heeler, always looking up at you, so heeling is fun for them. They can excel in competitive obedience, in agility and in any active dog sport. It comes naturally to them. They are as you know very active and their ancestry proves it, coming down from the Barbet (cousin to Portuguese Water Dog and Poodle). ... In herding, some herd very well, others simply chase. In long ago times, they were excellent ratters as well as being the clowns of circuses. They are quite capable dogs. ... They are quite perceptive of moods of owners. Love the outdoors regardless of weather and are exceptionally easy to train.

Jeg er riktignok ikke 100% enig i dette med været. De blir fort kalde hvis de blir våte. Regndekken/varmedekken kan komme godt med i nordisk høst- og vintervær. Men som man sier: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær :P

Her kan du lese mer om havanaisen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Havanese

På dette nettstedet er det masse informasjon:

http://www.mts.net/~mckay55/main.html

Du kan også melde deg inn i det norske havanaisforumet:

http://www.bichonhavanais.no/forum/

Det inntrykket jeg har fått av rasen er at de er morsomme, glade og engasjerte vesener, og utrolig sjarmerende *smelt* Som du også sier er med på alt. Tror jeg hadde ledd hele tiden hadde jeg hatt en Havanese :P

Ja, de er morsomme. Jeg har hatt mye god underholdning i de 8-9 årene jeg har hatt rasen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Lettlært

- Ikke sta

- "Eager to please"

er vel ikke akkurat ofte brukte beskrivelser på Tibetanske Spanieler.. :ahappy:

De jeg har møtt har ihvertfall vært mer "hva kan du gjøre for meg?" enn "hva kan jeg gjøre for deg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...