Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå under trening?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Sette den opp? Altså på en måte dytte den opp?

Har tenkt å prøve meg litt på klikker jeg da, så jeg vet ikke om jeg heller skulle prøvd på en annen måte... (ikke noe frekt ment Vicky, men jeg tror ikke jeg vil lære det inn sånn...)

Hvordan ville dere kilkkerfolk gjordt det?

Skrevet
Sette den opp? Altså på en måte dytte den opp?

Har tenkt å prøve meg litt på klikker jeg da, så jeg vet ikke om jeg heller skulle prøvd på en annen måte... (ikke noe frekt ment Vicky, men jeg tror ikke jeg vil lære det inn sånn...)

Hvordan ville dere kilkkerfolk gjordt det?

det går bra :D

en klikker ville vel ventet til hunden setter seg opp også klikket. det er ekte klikkertrening da :P Å sette opp hunden er fyfy når det gjelder den trenings metoden.

Skrevet

Ja, Nordenstam er vel det helt motsatte klikkertrening...hehe, respekterer Nordenstam og folk som driver med det så lenge hunden har det bra, og det er det sikkert mange som har, men jeg vil ikke bruke den metoden :D

Tror ikke jeg kommer til å konvertere helt til klikker heller da :roll: :P:P

Skrevet

ja, ekte Nordenstam hunder er glade og lykkelige hunder :D

du får stå å vente på ønsket adferd også klikke... sånn blir det :P funker sikkert, men jeg orker ikke å vente i all evighet :P

Skrevet

min hund tilbyr adferd for ros og kos :D hun har lært seg spinn og gå på siden foran meg helt selv :P

Skrevet
Ja, og det fungerer fint med klikker også, ikke bare nordenstam...

Greid og trent en fisk med Nordenstam f.eks.? :D Eller en elefant?

ble visst litt usaklig det siste der....

nei, men det er stor forskjell på fisker, og flokkdyr :)

Skrevet

nei, jeg er ikke spesialisert på et slikt dyr :) aldri jobba med elefanter, høner eller fisker... en ting er sikkert, på hund og andre flokkdyr er det noe helt annet :D

Skrevet

Øyh, jeg kom på en ting: Vil du bruke stå eller sitt som utgansstilling? Jeg syns det er praktisk at Mona setter seg når jeg står rundt omkring, for jeg vil bruke sitt som utgangsstilling :)

Men nå veit ikke jeg hva du er ute etter og sånn da, veldig upraktisk hvis det er utstilling som er målet :D

Skrevet

elefanter blir jo trent vedig negativt da! de binder dem fast i alle beina når de er små for å kneke psyken dems og få den til å gi opp. sånn holder de på i flere dager til elefanten gir opp å kempe i mot og legger seg ned.. da begynner de å bygge den opp igjen...

Skrevet

selvfølgelig... men det var ikke det jeg snakket om,.. hehe blei litt sjokka over åssen dem "trente" elefantene der nede i afrika/india. så en dokumentar om det engng.

men selvfølgelig kan man trene elefanter med klikker... alle dyr kan bli trent med klikker.

Skrevet

Huff, ja, og på sirkus viser sirkusmannen elefanten pisken slik at den ikke skal finne på nokke "tull" :roll: :)

Men i hvilken situasjon sitter Tjorven seg? Når dere ikke gjør noe i det hele tatt? Hva er da gale med at han sitter seg? eller midt i en øvelse? Jeg ville ikke ha ventet til hunden reiste seg igjen, men avbrutt og senket kravene, og så økt de sakte.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...