Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen har problemer med magen


Recommended Posts

Vi har en valp på ca 20 kg, som er 3 mnd gammel.

Jeg sliter enormt med at han får rennende bæsj, diare, på nettene. Eller at han bæsjer 3 ganger per natt omtrent. Det kan da ikke være normalt?! Dyrlegen mente bare at vi skulle skaffe et spesialfor, og gi markekur.

Jeg har ikke sovet ordentlig på en uke, og merker jeg nærmer meg randen av sammenbrudd!

Han har hittil fått normalt valpefor, 3 ganger i døgnet, kl 7 på morgenen, kl 2 på dagen og rundt 7 på kvelden. Da har han fått rundt 2-3 dl per gang, men jeg lurer på om han nok har fått litt mye mat, selv om jeg har prøvd å kutte ned litt. Han er en stor kraftig valp, så jeg er litt redd for å fore for lite, men prøver å følge anvisningene på pakken så godt jeg kan. Alikevel! Dyrlegen mente også at det kunne være en tarminfeksjon, siden han har hatt diare så lenge, og at vi derfor trengte sånn spesielt spagetti for greier for hunder med mageproblemer. Vi skal prøve det så klart, men jeg lurer på om folk her har råd og vink til hvordan og når å fore ham slik at han ikke må gjøre fra seg flere ganger midt på natten. Jeg trenger søvn snart...

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff så slitsomt! Her i huset har Blondie gått ned til mat to ganger om dagen, men hun er jo en mye mindre rase og er 5 mnd. Ikke har hun så voldsom apetitt at hun vil ha mat 3 ganger om dagen heller. .Jeg gir henne siste måltiden etter at vi har spist middag i 5 tiden, og da rekker hun å tømme tarmene før natta... Hva slags valpefor går han på forresten? Du som har en så stor hund burde kanskje fore på et spesialfor for store raser så han ikke vokser for fort. .Schæferen til ei venninne av meg gikk for lenge på vanlig valpefor (dette var før det kom spesialfor for valper av store raser) og han vokste så fort at han røk korsbåndet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal gå ned i formengde i værtfall. Har du prøvd å faste han en dag så tarmen får sjans til å roe seg ned? Eg hadde samme problem sjøl med en valp, fastet den ett døgn,( gav den kun kokt gulrot som eg moste.) Dette fikk han tre ganger i løpet av det døgnet. Gulrot bitter mage/tarm.

Du kan og koke ris og ha i foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han bare løs i magen om natten? Ville prøve å la det siste måltidet være f.eks 1 dl tørrfôr, 1 dl kokt ris, 1ss yoghurt naturell, 2 fiskeboller. Til å begynne med ville jeg kuttet ut tørrfôret. Hvis han er løs i magen hele døgnet, ville jeg ha fastet et døgn. (Bare vann selvfølgelig). Så introdusert litt kokt ris, fiskeboller og litt yoghurt, så spedd dette gradvis ut med mer og mer tørrfôr, for så tilslutt gå over til bare tørrfôr igjen.

Her fôrer vi på en blanding av tørrfôr og V&H, med en dæsj yoghurt oppi. Begge hundene får mat to ganger om dagen (innført med unghunden som jo skal ha mat to ganger.) Tilsammen pr. dag får hver hund 2,5 dl tørrfôr, ca150 g V&H, tre ss yoghurt. Fibi har slanket seg masse enda hun får mer mat enn noen gang, Scilos har lagt på seg passe masse og jeg må passe på å ikke gi ham mer mat enn han trenger, men begge er helt fine i magen og det er aldri noe tull med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Vi har en valp på ca 20 kg, som er 3 mnd gammel.

Jeg sliter enormt med at han får rennende bæsj, diare, på nettene. Eller at han bæsjer 3 ganger per natt omtrent. Det kan da ikke være normalt?! Dyrlegen mente bare at vi skulle skaffe et spesialfor, og gi markekur.

Jeg har ikke sovet ordentlig på en uke, og merker jeg nærmer meg randen av sammenbrudd!

Han har hittil fått normalt valpefor, 3 ganger i døgnet, kl 7 på morgenen, kl 2 på dagen og rundt 7 på kvelden. Da har han fått rundt 2-3 dl per gang, men jeg lurer på om han nok har fått litt mye mat, selv om jeg har prøvd å kutte ned litt. Han er en stor kraftig valp, så jeg er litt redd for å fore for lite, men prøver å følge anvisningene på pakken så godt jeg kan. Alikevel! Dyrlegen mente også at det kunne være en tarminfeksjon, siden han har hatt diare så lenge, og at vi derfor trengte sånn spesielt spagetti for greier for hunder med mageproblemer. Vi skal prøve det så klart, men jeg lurer på om folk her har råd og vink til hvordan og når å fore ham slik at han ikke må gjøre fra seg flere ganger midt på natten. Jeg trenger søvn snart...

På forhånd takk for all hjelp!

Først av alt 20 kilo på en 3 måneder gammel valp høres enormt ut, greit at han er av stor rase - men han skal allikevel ikke veie mer enn mellom 40-50 kilo som voksen - og det er 21 måneder til han kan defineres som voksen ... Hva sier veterinæren om vekten hans?

Nummer 2 - hva slags fôr bruker du? Er det størrelsestilpasset? (der er VIKTIG at store raser ikke vokser for fort det er derfor det er laget spesialfôr til de) Inneholder det fisk? (mange hunder er allergisk mot fisk).

Har han hatt diare hele tiden, eller bare siste uken - og har du hatt han fra han var 8 uker og har magen da vært normal?

Jeg ville byttet for til ett størrelsesbasert for, så ville jeg gitt biola i maten. Eventuelt ville jeg kjøpt Zoolac og forsøkt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...