Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeannonse: "Selges kun til hjem i Sør-Norge"


bardmand

Recommended Posts

Selvsagt har ingen rett til å kjøpe valp noe sted, Jeanette. Det må da likevel være lov å stille spørsmålstegn ved grunnlaget for en slik diskriminering (diskriminering betyr fremdeles bare forskjellsbehandling, uansett om den er rettmessig eller ikke) basert på geografi. Flere her har jo gitt uttrykk for at de synes en inndeling i landet i nord- sør- og midt- er fornuftig i slike tilfeller, og det får meg til å mistenke at det kan være noe manglende kunnskap om norsk geografi, infrastruktur (og meteorologi?) ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det ville blitt den samme diskusjonen jeg, om det hadde vært en oppdretter i Nord-Norge som bare ville selge til folk i nord? Eller en oppdretter på vestlandet som bare ville selge til folk der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det ville blitt den samme diskusjonen jeg, om det hadde vært en oppdretter i Nord-Norge som bare ville selge til folk i nord? Eller en oppdretter på vestlandet som bare ville selge til folk der?

Selvfølgelig ikke. Da hadde vært pga geografiske forhold. Men om folk i nedre halvdel av landet ikke vil sende valpene sine langt nord, er det jo selvfølgelig pga rasissme ovenfor nordlendinger.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. Da hadde vært pga geografiske forhold. Men om folk i nedre halvdel av landet ikke vil sende valpene sine langt nord, er det jo selvfølgelig pga rasissme ovenfor nordlendinger.... :)

Det er det vel ingen som har sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som JeanetteH, oppdretter er i sin fulle rett til å selge til AKKURAT hvem de vil - og jeg synes det er mer fair å skrive det i annonsen, enn det er å ikke si noe om det, og bare sile vekk de som ikke passer uten å gi noen grunn.

Jeg mener... da vi holdt på, så hadde vi ørten kriterier for hvem som skulle få kjøpe valp, og om ikke geografi nødvendigvis var del av det, så hadde vi mange andre kriterier som noen sikkert ville fått for seg var "diskriminerende". Det var nettopp FOR å finne hvalpekjøpere vi mente var de rette, at vi hadde så mange krav... noen ytret vi, andre sa vi lite om men bare sa "nei" til dem det gjaldt.

Jeg får bare assosiasjoner til en tråd som raste her inne en gang, den store hvalpekjøpertråden der geografi var ekstremt viktig, fordi vedkommende ikke kunne reise slik eller så akkurat da. Og det var jo "lov", så hvorfor er det ikke "lov" andre veien? Fly her og fly der - det er kanskje ikke alle som vil sende hunder med fly når de blir store nok til at de ikke kan være håndbagasje, og da BLIR avstandene lange pr. bil. Vi solgte valp til Nord-Norge en gang, og bortsett fra at jeg besøkte den, så så vi den aldri "live" igjen - bare pr. bilde, de "stakk aldri innom" liksom. Det var greit for oss, vi visste den hadde det bra, men kanskje er det en oppdretter som vil ha tettere kontakt - og da må de da "få lov" til det?

Jeg ville kanskje ikke hatt en oppdretter som stilte "besøkskrav", men det er jo helt fritt å kjøpe fra hvem man vil - akkurat som det andre veien kan selges til akkurat den man vil.

Det er vel nokså mange år siden nordlendinger behøvde å være hårsåre fordi de ble "diskriminert"? Så jeg funderer litt i 2nes baner ja.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det vel ingen som har sagt?

Bare at du selv mener at det er forestillinger om Nord-Norge eller nordlendingene som gjør at de ikke vil sende valper nordover... Dvs diskriminering ut fra geografisk tilhørighet, og det er jo en form for rassisme om det hadde vært tilfelle.

Litt i samme duren som da det stod i en annonnse et eller annet sted om en hund som ble omplassert til bare menn, og det var en haug med kvinner som tydeligvis fikk en del ømme tær.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at du selv mener at det er forestillinger om Nord-Norge eller nordlendingene som gjør at de ikke vil sende valper nordover...

Jeg har bare stilt spørsmålet, ikke konkludert med noe som helst. Og en eller annen forestilling om Midt- og Nord-Norge må jo ligge til grunn (f.eks. at det er langt borte) uansett om det er en forestilling med bunn i virkeligheten eller ikke.

Dvs diskriminering ut fra geografisk tilhørighet, og det er jo en form for rassisme om det hadde vært tilfelle.

Ja, hvis du definerer nordlendinger som en egen "rase" - det visste jeg faktisk ikke at vi var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D må jo flire litt av denne diskusjonen også...

mhm og det er helt klart nordlendinger er en egen rase , er tross alt gift med en( og bodd mange år i nordnorge) så ser jo det i det daglige :rolleyes: for ikke snakke om min mor som er en ekte finnmarking da :)

Men tror mange har en forestilling at nord ligger i oppoverbakke, så det er helt klart mye tyngre og reise nordover i landet enn feks vestover :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi selger ikke klarer å kommunisere godt nok med nordlenninger, så for å forstå hva som blir sagt, er det best å holde seg sør for trondheim. :) Nei, jeg kan skjønne at oppdretter vil ha valpene i "nærheten", men det viktigste bør jo uansett være å gi valpene et godt hjem, ikke plasseringen. Kan skjønne at folk ikke ønsker å sende en valp til Kina, eller Usa, men Norge er ikke så stort. Selv om mange har det intrykket.. Jeg selv ville skrevet: selges helst til sørnorge. Synd å utelukke gode hjem kun fordi de er et par fylker for langt "vekk". De fleste som er veldig aktive i hundesporter her, reiser land og strand uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare stilt spørsmålet, ikke konkludert med noe som helst. Og en eller annen forestilling om Midt- og Nord-Norge må jo ligge til grunn (f.eks. at det er langt borte) uansett om det er en forestilling med bunn i virkeligheten eller ikke.

Ja, hvis du definerer nordlendinger som en egen "rase" - det visste jeg faktisk ikke at vi var.

Slik som enkelte nordlendinger sutrer over fjollete ting, så kan man lure på om det er en egen rase faktisk. :rolleyes:

Men det er snakk om geografisk tilhørighet da, og diskriminering pga det. Kanskje feil i bruke "rassisme" om det, men for meg er rassisme diskriminering pga litt med enn bare om huden din er svart liksom. Men din første tanke var jo faktisk at det var fordommer som var årsaken, og ikke geografi... Og jeg trur faktisk du er den eneste her som har klart til å vri det til å være det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår denne oppdretteren veldig godt,

hadde jeg drevet med oppdrett hadde jeg hatt strenge regler på hvem som fikk kjøpe valp av meg og en av tingene jeg hadde satt høyt er at de bodde i nærheten ( i mitt tilfelle på østlandet )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi selger ikke klarer å kommunisere godt nok med nordlenninger, så for å forstå hva som blir sagt, er det best å holde seg sør for trondheim. :) Nei, jeg kan skjønne at oppdretter vil ha valpene i "nærheten", men det viktigste bør jo uansett være å gi valpene et godt hjem, ikke plasseringen. Kan skjønne at folk ikke ønsker å sende en valp til Kina, eller Usa, men Norge er ikke så stort. Selv om mange har det intrykket.. Jeg selv ville skrevet: selges helst til sørnorge. Synd å utelukke gode hjem kun fordi de er et par fylker for langt "vekk". De fleste som er veldig aktive i hundesporter her, reiser land og strand uansett.

Hmm. Norge er kanskje ikke verdens største land rent arealmessig, men det har en himla lang vei fra ene enden til den andre. Hvordan var den "regelen" om hva som skjedde hvis man snudde Norge på hodet? Hvor havnet man da? Var det Roma eller Afrika? I alle fall; det er utrolig langt, og sånn sett forståelig at en oppdretter vil ha litt mer nærhet til valpene sine. De fleste tenker på å selge valp til Frankrike som langt, men det kan være enda lengre å selge til Kautokeino..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men poenget mitt var at jeg kan skjønne det godt hvis folk ikke ville selge til Kina, Australia, Usa feks, mens I Norge blir det mer "sentralt". Mange av de her nord jeg vet om har ingen problem med å hive seg rundt å reise over hele landet. Om de så må kjøre et døgn. (dette inkluderer ikke meg), som noen nevte her istad, er det lettere for nordboere til å reise sørover enn sørboere til å reise nordover. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har.

Dessuten når kjøper sier kun Sørnorge, så utelukker h*n ikke bare ytterst i Finnmark (som man tenker på er langt unna) , men også Troms, Nordland og Trønderlag. Som kanskje ikke blir fullt like langt unna. Det trenger ikke å være lengst unna man kommer. Men det fremstilles jo som at det er utrolig stor lengde forskjell mellom sør og nord.

Men dere som sier det er så viktig med at kjøperne bor i nærheten, besøker oppdretteren valpekjøperne så ofte egentlig? Har inntrykk av at det er vanlig med kenneltreff en gang i året, ellers er det ikke så mye kontakt sånn sett, bortsett fra når man møtes på utstillinger etc.

Jeg mener fortsatt at kvalitet på hjemmet er viktigere enn hvor i landet det er. Og man blir vel somoftes ganske kjent med kjøperne før man selger slik at man kan ha kontakt med dem i ettertid. Face to face eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... hvis en OPPDRETTER føler det er viktig at hvalpekjøperne bor i rimelig nærhet, så er denne oppdretteren i sin fulle rett til å velge hvalpekjøpere som bor i rimelig nærhet - kanskje til og med ta det med i annonseteksten.

På samme måte er det opp til HVALPEKJØPER å velge en oppdretter som stiller krav som hvalpekjøper kan leve med, enten det er til oppfølging, besøk etc. Jeg ville neppe ønsket en oppdretter som "hang over skulderen" på meg, og da velger jeg deretter.

Det viktigste er i grunnen at oppdretter OG hvalpekjøper er på linje når det gjelder kontaktnivå, gjensidige forventninger etc., så det ikke slår "feil" ut noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... hvis en OPPDRETTER føler det er viktig at hvalpekjøperne bor i rimelig nærhet, så er denne oppdretteren i sin fulle rett til å velge hvalpekjøpere som bor i rimelig nærhet - kanskje til og med ta det med i annonseteksten.

På samme måte er det opp til HVALPEKJØPER å velge en oppdretter som stiller krav som hvalpekjøper kan leve med, enten det er til oppfølging, besøk etc. Jeg ville neppe ønsket en oppdretter som "hang over skulderen" på meg, og da velger jeg deretter.

Det viktigste er i grunnen at oppdretter OG hvalpekjøper er på linje når det gjelder kontaktnivå, gjensidige forventninger etc., så det ikke slår "feil" ut noen vei.

Helt riktig, valpekjøpere bør være kresne på hvem de velger av oppdrettere og selvsagt vice verca!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:) Artig diskusjon :)

jeg skjønner godt at oppdrettere vil holde hundene i nærheten om de har mulighet til det. Her oppe i nord (feks Tromsø) er det derimot til tider lettere å se igjen en hund som bor i Oslo/sør enn en som bor i Båtsfjord feks. Samme vet jeg at noen oppdrettere i Kirkenes heller selger til Sør-Norge enn i nord da det er lettere, tar mindre tid og er til tider billigere enn å bare reise på tvers av fylket...

Nå skal det vel også sies at vi kanskje har ett litt annet syn på distanser også. For meg er det bare en liten svipptur til Narvik/Harstad/Alta/Kiruna. Litt større til Bodø og Kirkenes, men dit er det ikke uoverkommelig på noen måter å kjøre hvis jeg får overnatte ei natt før jeg drar hjem igjen! Her oppe kjører folk 5timer for å komme på ett ettermiddagsstevne :rolleyes:

Det særeste jeg har sett derimot var en oppdretter som kun ville selge til folk i nærheten (i sør ja), men som godt kunne eksportere hunder til utlandet uten problem! :o Eller de oppdretterene på sambo sin rase som ikke ville selge korrekte hunder hit opp, kunn de med utstillingsfeil (grove sådanne)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hehe utrolig hva man kan lage en diskusjon av. Jeg ser ikke helt problemet jeg. Jeg syns ikke geografi er spesielt viktig når det gjelder å kjøpe valp, og jeg hadde nok heller ikke syntes det hvis jeg skulle selge valp og følte meg trygg på at valpen kom til et godt hjem. Selvfølgelig er det jo praktisk med kort avstand, en når det er så mye annet som skal stemme kommer geografi ganske langt ned på min liste ihvertfall.

Men, det er jo selvfølgelig helt opp til oppdretter å velge hvilke krav han eller hun stiller, og det var da ihvertfall greit at de skrev det i annonsen så man slipper å undersøke masse rundt familien til kullet osv og så ringe for å få blankt avslag (jeg gjør det ihvertfall i den rekkefølgen) og da sparer man jo litt tid på at man vet man er uaktuell som valpekjøper på forhånd. Nei, hvilke krav oppdretter stiller til valpekjøper er helt opp til h*n, men jeg syns det er fint at oppdretter er ærlig og skriver sånne litt spesielle krav med en gang.

Ellers er jeg enig med Mailin. Folk i nord har et ganske annet forhold til hva som er lang reise eller kjøretur enn folk i sør. Da jeg bodde i Alta var det ikke noen sak å kjøre til Kirkenes for å besøke folk der. Men det er ikke ofte folk i Oslo kjører en tur og besøker folk i Trondheim. Ikke at det har så mye med saken å gjøre, men synet på avstander er litt annerledes.

Men tror mange har en forestilling at nord ligger i oppoverbakke, så det er helt klart mye tyngre og reise nordover i landet enn feks vestover :rolleyes:

Selvfølgelig er det oppoverbakke nordover. Det var veldig slitsom å kjøre opp hit til Tromsø, men jeg regner da med at det blir mye lettere å kjøre ned til Oslo igjen :)

Hmm. Norge er kanskje ikke verdens største land rent arealmessig, men det har en himla lang vei fra ene enden til den andre. Hvordan var den "regelen" om hva som skjedde hvis man snudde Norge på hodet? Hvor havnet man da? Var det Roma eller Afrika? I alle fall; det er utrolig langt, og sånn sett forståelig at en oppdretter vil ha litt mer nærhet til valpene sine. De fleste tenker på å selge valp til Frankrike som langt, men det kan være enda lengre å selge til Kautokeino..

Det tar like lang tid å fly fra Kirkenes til Oslo som fra Oslo til Roma. Så hvis du snurrer Norge rundt så kommer du omtrent til Roma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... hvis en OPPDRETTER føler det er viktig at hvalpekjøperne bor i rimelig nærhet, så er denne oppdretteren i sin fulle rett til å velge hvalpekjøpere som bor i rimelig nærhet - kanskje til og med ta det med i annonseteksten.

På samme måte er det opp til HVALPEKJØPER å velge en oppdretter som stiller krav som hvalpekjøper kan leve med, enten det er til oppfølging, besøk etc. Jeg ville neppe ønsket en oppdretter som "hang over skulderen" på meg, og da velger jeg deretter.

Det viktigste er i grunnen at oppdretter OG hvalpekjøper er på linje når det gjelder kontaktnivå, gjensidige forventninger etc., så det ikke slår "feil" ut noen vei.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

Ble litt feil(beklager dårlig forklart), men tenkte sånn som noen nevte at det er lik vei fra østlandet til opp i nord. MEN alikevel så skjønner jeg det. Det jeg ikke skjønner er spekulasjonen rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det vel også sies at vi kanskje har ett litt annet syn på distanser også. For meg er det bare en liten svipptur til Narvik/Harstad/Alta/Kiruna. Litt større til Bodø og Kirkenes, men dit er det ikke uoverkommelig på noen måter å kjøre hvis jeg får overnatte ei natt før jeg drar hjem igjen! Her oppe kjører folk 5timer for å komme på ett ettermiddagsstevne :rolleyes:

Hvis man er glad i å reise/kjøre bil så blir jo alt svippturer :) Kjørte Sandefjord-Alta i fjor høst, det var ikke så langt synes jeg. Kanskje fordi jeg "akkurat" kjørte Firenze-Sandefjord gjennom øst-Europa, synes alle turer under 10 timer er pingleturer.

Synes annonsen var litt rar, merkelig måte å sile ut valpekjøpere på. Jeg kunne tenkt på 10 andre ting å ramse opp som jeg synes er viktigere enn hvor vedkommede bor hen i "lille" Norge. Det er ikke større land enn at man kan kjøre igjennom det fra sør til nord på rett under 3 dager. Hadde det vært statene hadde jeg skjønt det, der er det litt større avstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere gidder å bry dere..

Tja, du bryr deg tydeligvis nok selv til å både lese og svare på denne tråden... ;-)

Finnes mange rare folk her i verden, å vil de ha kjøpere fra Sør-Norge så får det være deres problem..

Viss du som startet tråden lurer på hvorfor de vil det, så spør da vel! :)

Er ikke verre..

Har spurt, men ikke fått svar. Var vel egentlig like nysgjerrig på hvilke tanker folk her inne hadde om en slik utsiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg måtte jo se hva det var :wub:

De fleste her på sonen vet jo at oppdrettere bør være ops på hvem de velger som valpekjøpere og motsatt og alt det der. Så om det er noen underlige skruer en plass som liker sørlendinger best så kan ikke vi gjøre noe med det.

Er egentlig ikke så mange tanker å ha om det :)

ja, underlig og ulogisk..men ikke så sjokkerende. Enten har de en grunn eller så er de rare^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...