Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære hunden å trekke?

Zoey

Recommended Posts

Jeg har en whippet (ikke akkurat den utimate trekkhund, men dog :rolleyes: ) Som jeg har lyst til å lære å trekke litt.. Meg på rollerblades foreksempel!

Men hun er totalt uinteresert i å dra noe som helst, og loffer bare ved sia mi.. (skal ikke klage på at hun kan gå pent i bånd da..)

så da lurte jeg på om det er noen som har noe bra tips om hvordan jeg kan lære henne det?

Nå har jeg brukt "donald" metoden, og holdt en godbit forran henne mens jeg har oppmuntret til trekking.. Da drar hun som bare det, men virker liksom ikke helt som om skjønner greia alikevel :)

Så:Kom med gode forslag=)

Ps: bruker selvsagt sele på henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da ikke kimse av whippeter. :) Jeg har fått en liten elsk på disse hundene merker jeg. Og jeg som trodde jeg ikke likte mynder. Så feil kan man ta.

Hvis hun ikke liker å trekke i hele tatt kan det bli litt vanskelig å få henne kjempeiverig, kanskje..

Men prøv å gjøre det veldig morsomt at du tar fra rollerblades. Oppfør deg litt tullete i håp om at det skal gire henne skikkelig opp, og ros som en gal når hun viser det minste tegn til å trekke.

OG, gi deg med en gang hun synes det er gøy! Ikke gi henne mulighet til å bli lei, selv om det er når hun synes det er gøy det er så liderlig fristende å fortsette. Avslutt alltid treningen før hun rekker å bli lei. Ikke fall for fristelsen til å prøve bittelitt til. Her snakker jeg av erfaring. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en identisk tråd for en stund siden (ta gjerne et søk), og fikk endel tips der. Det som gjorde at det løsnet for oss, var at vi gikk sammen med andre hunder; da er hun mer giret, og drar mer. Jeg brukte samme sele på henne hver gang, og samme utstyret på meg (magebelte med strikk). Etterhvert skjønte hun cluet når vi gikk med andre, og da kunne jeg prøve meg alene med henne. Det skjønte hun ikke helt til å begynne med, men kom inn i det etter noen ganger. I begynnelsen, hvis jeg byttet sele, sluttet hun å dra, men det gjør hun ikke nå mer; nå drar hun uansett hvilken sele hun har, og hun starter nesten med en gang.

Jeg roste henne når hun trakk, og fant "min" måte å gjøre det på - som ildnet henne mest opp, noe som merkelig nok (?) var intens hvisking - jahjahjahjah.. Begynte jeg å kauke og hoie falt hun av, men hviskingen synes hun var spennende og interessant, og fikk henne til å fokusere mer fremover. Du må nesten bare se hva din hund reagerer mest på der.

Jeg vekslet mellom at hun skulle dra mens jeg gikk, eller jeg sparket (litt vanskelig på dette føret, men..). Jeg har ikke tillatt noen snusing osv mens hun drar; det blir en slags jobb hun skal gjøre. Og så skiller jeg mellom at "nå skal hun dra" og "nå skal du gå fint fordi .....(fx møter noen på smal vei)", ved hjelp av hvordan jeg holder båndet.

"Donald-metoden" (morsomt navn) går jo ut på lokking, og kritikken mot lokking er jo at hundene blir veldig opptatte av lokkemidlet (godisen), og ikke atferden de gjør (trekker). I stedet ville jeg kanskje brukt noe som ikke var så tydelig lokking for hunden, fx gå noen meter (finn avstanden selv) bak hundekompiser eller venn/kjæreste. Kanskje har du noen hunden liker godt, som kan jogge litt foran dere? Bare pass på at hunden drar på en hensiktsmessig måte, og ikke blir overivrig og lærer seg dårlig dra-teknikk. Hunden skal ikke gallopere med mindre du har stor fart (og da skal den ikke dra tungt, men kun "holde det gående", typisk for ski/spark), den skal ha hodet mer nedover enn oppover (ikke gå og kikke på deg), og den skal skyve ifra med bakbeina, ikke krafse seg fremover med frambeina. Jeg liker å se for meg en hest som bokstavelig talt "legger seg i selen", og prøve å få hunden min til å gjøre det samme.

Husk at start er tyngre for hunden, enn å holde det gående. Drar hun noe tungt, som et dekk, er det tyngre å starte og stoppe hele tiden, enn å bare holde dekket i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å gjøre det på er å bruke en leke eller noe som hun liker å løpe etter. Hold henne fast i halsbåndet eller selen. Før du slipper henne bruker du en kommando som JA eller GÅ, deretter slipper du.

Gjør det så pass mange ganger at hunden vet hva det betyr og blir skikkelig gira. Etterhvert så kaster du ike leken, men sier gå og løper med henne. Hvis hun da springer så kan du rose henne og belønne med en leke. Det viktigste er at hun blir skikkelig gira på å løpe.

Hvis du ser at hun løper når du sier kommandoen kan du ta på henne sele og bånd. Si samme kommandoen og løp med henne, deretter belønn og ros. Når hun mestrer det, kan du prøve å gjøre det samme mens hun trekker deg.

Det er på en måte slik jeg har gjort med Kali, bare at egentlig lagte jeg ikke den kommandoen fordi hun skulle trekke, men den var fin å bruke når vi først skulle bruke henne til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå er det ikke sånn at alle hunder nødvendigvis vil bli gode trekkhunder som legger seg i sela med liv og lyst. Det kommer mye an på hundens personlighet, gener eller hva jeg skal kalle det også. Men alle hunder kan selvfølgelig lære seg å dra. Jo eldre hunden er og jo mer innrutinert den er på å ikke trekke i halsbåndet, jo vanskeligere blir det. En god voksen hund som aldri har fått trekke vil kanskje aldri bli en god trekkhund, men er den en aktiv og energisk hund kan det godt hende den vil synes det er moro. Det beste tror jeg er å finne en trygg, god snørekjøringshund (som ikke finner på masse tull) og sette wippeten sammen med. Hunder blir ofte gira av hverandre og lærer av hverandre i denne sammenhengen. Men har du ikke mulighet til det kan du jo prøve dette:

Bruk for det første en god sele allerede fra starten som du bare tar på hunden når du skal trene trekk med den. Tren trekk i korte økter og ta av selen mellom øktene. Selen blir et arbeidsredskap og tegn for hunden på hva som skal skje. Fest et strikktau i selen og heng noe med litt tyngde etter hunden. F.eks. noen kjettinger (er hunden redd for lyden bør du lære den at lyden av kjetting eller hva du skal henge etter er greit før du tar frem sela i det hele tatt). Det skal ikke være tungt, men hunden skal kjenne at det er litt motstand den må trekke. Velg deg ut en strekkning på kanskje 100 meter og la hunden trekke kjettingstumpen mens du løper ved siden av den (jeg personelig syns ikke noe om at man skal måtte huie på og gire hunden hele veien. Lær den heller hva den skal gjøre og vær stille). Jogg strekningen ros og ta så av hunden sela og la den løpe tulling løs, lek med den, kanskje til og med gi den en godbit iblandt (men du får ingen god trekkhund som jobber for godbiten i seg selv). Løp så tilbake til der du starta (hunden trekker ikke tilbake) og gjenta det hele. Jogg de samme 100 meterne mens hunden trekker, slipp løs, lek osv og si deg godt fornøyd med økta. Ikke overdriv. Kort og moro hver dag. Ikke mange repetisjoner (hunden skal ikke bli fysisk sliten i innlæringa), men gjenta gjerne et par ganger om dagen.

Når hunden fikser dette med glede kan du begynne å bevege deg gradvis lenger bakover mens hunden trekker sine 100 meter. Fortsett på akkurat samme måte med kortkorte økter og moro til du kan løpe helt bak ved kjettingen mens hunden trekker fremover. Går det bra at du løper helt bak kan du koble strikktauet om fra kjettingen til magebeltet ditt og løpe samme strekka med løs, lek og herjing etter de 100 meterne.

Når hunden fikser dette kan du utvide til andre steder. Kanskje må du gå litt tilbake når du går på nye steder i starten. Etterhvert utvider du selvfølgelig også lengden. Husk å variere terreng og underlag. Når hunden har forstått poenget kan du begynne å la den trekke foran syklen (ikke type springer) på sommerføre, eller mens du jogger og snørekjøre på vintern. Husk i starten å alltid slutte mens hunden vil mer. En wippet vil sikkert synes det er moro med stor fart innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...