Gå til innhold
Hundesonen.no

Vasking av laminat

Huldra

Recommended Posts

Jeg har fulgt reklamens råd, og kjøpt med Jif mopp, både tørr og våt. Og så har jeg kjøpt Jif gulvspray. Men når jeg vasker gulvet med det, som er av den fineste laminat, så blir det skjoldete, det blir matt og jeg eller hundene kan ikke trø der jeg har vasket før det er helt 100% tørt, hvis ikke blir det fotmerker på gulvet, noe som ser veldig skittent ut. Det ser ut som om det ligger en hinne, eller et slags lag, oppå gulvet etter at jeg har vasket det..

Jeg har prøvd samme utstyret, men brukte grønnsåpevann i stedet for sprayen, med samme resultat. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt reklamens råd, og kjøpt med Jif mopp, både tørr og våt. Og så har jeg kjøpt Jif gulvspray. Men når jeg vasker gulvet med det, som er av den fineste laminat, så blir det skjoldete, det blir matt og jeg eller hundene kan ikke trø der jeg har vasket før det er helt 100% tørt, hvis ikke blir det fotmerker på gulvet, noe som ser veldig skittent ut. Det ser ut som om det ligger en hinne, eller et slags lag, oppå gulvet etter at jeg har vasket det..

Jeg har prøvd samme utstyret, men brukte grønnsåpevann i stedet for sprayen, med samme resultat. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Jeg har sluttet å vaske med såpe jeg.

Kun en sjelden gang av hygieniske årsaker at jeg bruker det.

De første gangene man vasker uten såpe blir gulvet skjoldete men etter man har vasket av såpelaget som har vært der før så blir det skinnende blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på mit laminat gulv, har typen prøvet næsten alt før jeg flyttede ind, jeg bruger enten opvaskemiddel med citon duft, bare et lille skvæt i en 10 liters spand, eller hvis jeg synes her er ekstra beskidt så tager jeg et lille skvæt(ca. 2spk) brun/grøn sæbe og et skvæt opvaskemiddel, jeg synes ikke jeg får en "hinde" på med det mix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Zalo er tingen!

Jeg har mørkt laminatgulv, så jeg forstår godt hva du mener. Går ikke ann å ha mørkt gulv om man har hunder.

Selv om jeg bruker Zalo i vannet må jeg jo la det tørke før jeg slipper dyra over. Men sånn er det jo med samme hva man vasker med.

Enkle er ofte det beste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Om jeg tar den helt ut så vasker jeg med grønnsåpe/salmiakk blanding (bare pittelitt salmiakk), så tørker jeg med tørr klut etterpå - og da blir det skinnende blankt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å vaske med såpe jeg.

Kun en sjelden gang av hygieniske årsaker at jeg bruker det.

De første gangene man vasker uten såpe blir gulvet skjoldete men etter man har vasket av såpelaget som har vært der før så blir det skinnende blankt.

Vel, nå har jeg en liten valp her, og det er tiss og bæsj over alt..! :wub: Så jeg vil gjerne bruke såpe noen ganger til.. :P Hun er stort sett flink å tisse på aviser, men det hjelper lite når eldstehunden uten noen form for moral og etikk, kommer og strekker seg så lang hun er i tisset, og labber videre som om ingenting har hendt.. <_<

på mit laminat gulv, har typen prøvet næsten alt før jeg flyttede ind, jeg bruger enten opvaskemiddel med citon duft, bare et lille skvæt i en 10 liters spand, eller hvis jeg synes her er ekstra beskidt så tager jeg et lille skvæt(ca. 2spk) brun/grøn sæbe og et skvæt opvaskemiddel, jeg synes ikke jeg får en "hinde" på med det mix.

Hva heter det? Er det i pulverform eller flytende? Til håndoppvask eller maskin?

Zalo er tingen!

Jeg har mørkt laminatgulv, så jeg forstår godt hva du mener. Går ikke ann å ha mørkt gulv om man har hunder.

Selv om jeg bruker Zalo i vannet må jeg jo la det tørke før jeg slipper dyra over. Men sånn er det jo med samme hva man vasker med.

Enkle er ofte det beste :-)

Zalo.. hmm.. men det høres jo ut som om du får en slik "hinne" da..? Siden du ikke kan slippe bikjedyra inn, tenker jeg? Men blir gulvet ditt skinnende blankt av det? Skummer det ikke veldig mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg en liten valp her, og det er tiss og bæsj over alt..! :wub: Så jeg vil gjerne bruke såpe noen ganger til.. :P Hun er stort sett flink å tisse på aviser, men det hjelper lite når eldstehunden uten noen form for moral og etikk, kommer og strekker seg så lang hun er i tisset, og labber videre som om ingenting har hendt.. <_<

Ja da forstår jeg at du vil bruke såpe.

Jeg bruker som andre her også Zalo hvis jeg skal ha i såpe. Zalo antibakteriell er kanskje fint når man har valp :P

Må nok bruke såpe selv nå jeg.

Det skummer ikke mye hvis du tar i bare litt etter du har fylt vann i bøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo.. hmm.. men det høres jo ut som om du får en slik "hinne" da..? Siden du ikke kan slippe bikjedyra inn, tenker jeg? Men blir gulvet ditt skinnende blankt av det? Skummer det ikke veldig mye?

Man fyller en bøtte med varmt vann, deretter tilsetter man en liten dæsj med Zalo. Alle fl

ater må jo tørke før man kan gå der. Om man tørker støv og det er funktig kan man jo ikke ta på benken før det har tørket. Jeg tar vekk bikkjene når jeg vasker, inntil jeg ser at gulvet har tørket. Da er det ikke noe stress med våte poteavtrykk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg produsenten av mitt laminatgulv, skal grønnsåpe IKKE benyttes på laminat... Dette gir den matte hinnen du snakker om...

Bruk enten Zalo eller annet syntetisk vaskemiddel.

Jeg fikk tips om å gå over hele gulvet med rødsprit en gang i mellom, for å få skinnende blanke gulv, og bruke kun vann å vaske med til vanlig, og heller ta en runde nå og da med syntetisk såpevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg produsenten av mitt laminatgulv, skal grønnsåpe IKKE benyttes på laminat... Dette gir den matte hinnen du snakker om...

Bruk enten Zalo eller annet syntetisk vaskemiddel.

Jeg fikk tips om å gå over hele gulvet med rødsprit en gang i mellom, for å få skinnende blanke gulv, og bruke kun vann å vaske med til vanlig, og heller ta en runde nå og da med syntetisk såpevann.

Rødsprit? Er ikke det litt skummelt med tanke på bikkjer? Og skyller du over med vann etterpå? Hvilken produsent har du?

Okei, summa summarium: zalo av noe slag, en liten dæsj i bøtte med varmt vann. Da får jeg prøve det! Takk for tipsene! :P Håper det blir skinnende rent her nå, hvis ikke altså..! :wub::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit? Er ikke det litt skummelt med tanke på bikkjer? Og skyller du over med vann etterpå? Hvilken produsent har du?

Jeg sørget for å holde bikkja ute når jeg skrubbet med rødspriten. Rødsprit "fordamper" så gulvene blir helt "tørre" med engang, men ja, jeg gikk over med zalovann etterpå (og ja det hjalp, men det var en helvetes jobb).

Produsenten av mitt gulv er Alloc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...