Gå til innhold
Hundesonen.no

Vasking av laminat

Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har fulgt reklamens råd, og kjøpt med Jif mopp, både tørr og våt. Og så har jeg kjøpt Jif gulvspray. Men når jeg vasker gulvet med det, som er av den fineste laminat, så blir det skjoldete, det blir matt og jeg eller hundene kan ikke trø der jeg har vasket før det er helt 100% tørt, hvis ikke blir det fotmerker på gulvet, noe som ser veldig skittent ut. Det ser ut som om det ligger en hinne, eller et slags lag, oppå gulvet etter at jeg har vasket det..

Jeg har prøvd samme utstyret, men brukte grønnsåpevann i stedet for sprayen, med samme resultat. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Skrevet
Jeg har fulgt reklamens råd, og kjøpt med Jif mopp, både tørr og våt. Og så har jeg kjøpt Jif gulvspray. Men når jeg vasker gulvet med det, som er av den fineste laminat, så blir det skjoldete, det blir matt og jeg eller hundene kan ikke trø der jeg har vasket før det er helt 100% tørt, hvis ikke blir det fotmerker på gulvet, noe som ser veldig skittent ut. Det ser ut som om det ligger en hinne, eller et slags lag, oppå gulvet etter at jeg har vasket det..

Jeg har prøvd samme utstyret, men brukte grønnsåpevann i stedet for sprayen, med samme resultat. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Jeg har sluttet å vaske med såpe jeg.

Kun en sjelden gang av hygieniske årsaker at jeg bruker det.

De første gangene man vasker uten såpe blir gulvet skjoldete men etter man har vasket av såpelaget som har vært der før så blir det skinnende blankt.

Skrevet

på mit laminat gulv, har typen prøvet næsten alt før jeg flyttede ind, jeg bruger enten opvaskemiddel med citon duft, bare et lille skvæt i en 10 liters spand, eller hvis jeg synes her er ekstra beskidt så tager jeg et lille skvæt(ca. 2spk) brun/grøn sæbe og et skvæt opvaskemiddel, jeg synes ikke jeg får en "hinde" på med det mix.

Skrevet
Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Zalo er tingen!

Jeg har mørkt laminatgulv, så jeg forstår godt hva du mener. Går ikke ann å ha mørkt gulv om man har hunder.

Selv om jeg bruker Zalo i vannet må jeg jo la det tørke før jeg slipper dyra over. Men sånn er det jo med samme hva man vasker med.

Enkle er ofte det beste :-)

Guest Belgerpia
Skrevet

Om jeg tar den helt ut så vasker jeg med grønnsåpe/salmiakk blanding (bare pittelitt salmiakk), så tørker jeg med tørr klut etterpå - og da blir det skinnende blankt

Skrevet
Jeg har sluttet å vaske med såpe jeg.

Kun en sjelden gang av hygieniske årsaker at jeg bruker det.

De første gangene man vasker uten såpe blir gulvet skjoldete men etter man har vasket av såpelaget som har vært der før så blir det skinnende blankt.

Vel, nå har jeg en liten valp her, og det er tiss og bæsj over alt..! :wub: Så jeg vil gjerne bruke såpe noen ganger til.. :P Hun er stort sett flink å tisse på aviser, men det hjelper lite når eldstehunden uten noen form for moral og etikk, kommer og strekker seg så lang hun er i tisset, og labber videre som om ingenting har hendt.. <_<

på mit laminat gulv, har typen prøvet næsten alt før jeg flyttede ind, jeg bruger enten opvaskemiddel med citon duft, bare et lille skvæt i en 10 liters spand, eller hvis jeg synes her er ekstra beskidt så tager jeg et lille skvæt(ca. 2spk) brun/grøn sæbe og et skvæt opvaskemiddel, jeg synes ikke jeg får en "hinde" på med det mix.

Hva heter det? Er det i pulverform eller flytende? Til håndoppvask eller maskin?

Zalo er tingen!

Jeg har mørkt laminatgulv, så jeg forstår godt hva du mener. Går ikke ann å ha mørkt gulv om man har hunder.

Selv om jeg bruker Zalo i vannet må jeg jo la det tørke før jeg slipper dyra over. Men sånn er det jo med samme hva man vasker med.

Enkle er ofte det beste :-)

Zalo.. hmm.. men det høres jo ut som om du får en slik "hinne" da..? Siden du ikke kan slippe bikjedyra inn, tenker jeg? Men blir gulvet ditt skinnende blankt av det? Skummer det ikke veldig mye?

Skrevet
Vel, nå har jeg en liten valp her, og det er tiss og bæsj over alt..! :wub: Så jeg vil gjerne bruke såpe noen ganger til.. :P Hun er stort sett flink å tisse på aviser, men det hjelper lite når eldstehunden uten noen form for moral og etikk, kommer og strekker seg så lang hun er i tisset, og labber videre som om ingenting har hendt.. <_<

Ja da forstår jeg at du vil bruke såpe.

Jeg bruker som andre her også Zalo hvis jeg skal ha i såpe. Zalo antibakteriell er kanskje fint når man har valp :P

Må nok bruke såpe selv nå jeg.

Det skummer ikke mye hvis du tar i bare litt etter du har fylt vann i bøtta.

Skrevet
Zalo.. hmm.. men det høres jo ut som om du får en slik "hinne" da..? Siden du ikke kan slippe bikjedyra inn, tenker jeg? Men blir gulvet ditt skinnende blankt av det? Skummer det ikke veldig mye?

Man fyller en bøtte med varmt vann, deretter tilsetter man en liten dæsj med Zalo. Alle fl

ater må jo tørke før man kan gå der. Om man tørker støv og det er funktig kan man jo ikke ta på benken før det har tørket. Jeg tar vekk bikkjene når jeg vasker, inntil jeg ser at gulvet har tørket. Da er det ikke noe stress med våte poteavtrykk etterpå.

Skrevet

I flg produsenten av mitt laminatgulv, skal grønnsåpe IKKE benyttes på laminat... Dette gir den matte hinnen du snakker om...

Bruk enten Zalo eller annet syntetisk vaskemiddel.

Jeg fikk tips om å gå over hele gulvet med rødsprit en gang i mellom, for å få skinnende blanke gulv, og bruke kun vann å vaske med til vanlig, og heller ta en runde nå og da med syntetisk såpevann.

Skrevet
I flg produsenten av mitt laminatgulv, skal grønnsåpe IKKE benyttes på laminat... Dette gir den matte hinnen du snakker om...

Bruk enten Zalo eller annet syntetisk vaskemiddel.

Jeg fikk tips om å gå over hele gulvet med rødsprit en gang i mellom, for å få skinnende blanke gulv, og bruke kun vann å vaske med til vanlig, og heller ta en runde nå og da med syntetisk såpevann.

Rødsprit? Er ikke det litt skummelt med tanke på bikkjer? Og skyller du over med vann etterpå? Hvilken produsent har du?

Okei, summa summarium: zalo av noe slag, en liten dæsj i bøtte med varmt vann. Da får jeg prøve det! Takk for tipsene! :P Håper det blir skinnende rent her nå, hvis ikke altså..! :wub::P

Skrevet
Rødsprit? Er ikke det litt skummelt med tanke på bikkjer? Og skyller du over med vann etterpå? Hvilken produsent har du?

Jeg sørget for å holde bikkja ute når jeg skrubbet med rødspriten. Rødsprit "fordamper" så gulvene blir helt "tørre" med engang, men ja, jeg gikk over med zalovann etterpå (og ja det hjalp, men det var en helvetes jobb).

Produsenten av mitt gulv er Alloc.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...