Gå til innhold
Hundesonen.no

Det klør på halen!


Recommended Posts

Spot er en Border Collie på snart 5 år. Han er og har alltid vært frisk og rask, en rolig avbalansert hund. Han har gått på vom og hundemat, og i perioder på Skyttens. Så for snart1 1/2 uke siden fikk vi en del prøver på et nytt tørrfor (belcando og bewi dog). Spot har gått på dette siden da. For noen dager siden så vi at han klødde på halen, og spiste av seg pelsen ytterst på haletuppen. Har spraya ham med Optima PH og satt på en lett bandasje så han ikke skulle slikke/bite, denne lar han være i fred. Nå nettopp satt samboeren min i sofaen med Spot i fanget og oppdager plutselig at han har begynt å bite på halen lenger ned mot halerota også. Der han har gnagd er det litt rødt og fuktig. Følger med ham nå så han ikke slikker slik at vi ser om det væsker noe fra det. Har sett over resten av hunden og han er helt normal i huden ellers, ingen unormal kløe ellers heller. Han er rett og slett helt om han bruker, bortsett fra denne gnaginga på halen.

Tenkte først at han kunne fått et sår/stikk ytterst på halen, men det kan det jo ikke være nå som vi ser han har det lenger inn på halen også.

Skifter tilbake til V&H umiddelbart.

Venter vi noen dager og ser om v&h + optima ph gjør susen?

Andre gode råd?

Løper vi til dyrlege med en gang?

Regner med at om vi drar rett til veterinær blir det tatt masse forskjellige prøver, satt på svindyrt spesialfor og blir bedt om å se det an noen dager …. Eller? jeg er ikke hønemor som løper til vetten i tide og utide, men denne type plager har jeg ikke vært borti før.

Noen som har meninger om saken?

Legger ved bilder:

shale.jpg

shale2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at han gnager lenger ned mot haleroten så tenker jeg umiddelbart på analkjertlene. Selv om han ikke har hatt problemer med det tidligere, så kan dette allikevel komme som julen på kjerringen. Jeg ville ha undersøkt dette ganske kjapt. Og skulle det være betennelse i analkjertlene, så kan det være rimelig ubehagelig for dem (kan gå hull på selve kjertlene også, hvis det går for langt). Når det går så langt at han gnager av pels, så kan det umulig være allright for ham. Selvfølgelig kan man undersøke dette selv, men hvis du aldri har gjort det- så tror jeg at jeg ville overlate dette til en veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

analkjertlene er som de skal være:)

det er heller ikke så langt ned han gnager, mer "rett ned for midten" av halen, altså ikke langt unna der hvor de har denne kjertelen på halen (men mer på siden av halen, så det er ikke kjertelen som plager ham heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...