Gå til innhold
Hundesonen.no

Døende bærbar trenger hjelp!


Vala

Recommended Posts

Altså, jeg aner ikke hva som er symptom på hva- men tar og nevner det meste!

System:

Microsoft Windows XP

Home Edition

Versjon 2002

Service Pack 2

Dell Inspiron I6000

Intel® Pentium ® M

Processor 1.60 Hz

1.60 Hz, 2.00 GB RAM

Fysisk adresseutvider (om det spiller noen rolle da...)

1. Pc'en dør av seg selv, som regel mens jeg har endel vinduer åpne og sutrer deretter på oppstart om at viften ble for varm(?)

2. Det tidligere batteriet ble tilbakekalt fordi den visstnok kunne selvantenne uten varsel. Men det nye batteriet har funket noenlunde (helt frem til for noen mnd siden når maskinen begynte å slå seg av).

3. I det siste har jeg fått beskjed om at det er for lite plass på C: og at jeg ta diskopprydning. Noe jeg har gjort.... MEN, dette holder ikke. Har også flyttet over flere GB fra harddiske og til den eksterne. MEN, det faktiske GB'en som jeg flytter over vises ikke som "ledig" under C etterpå?

3 a. OG igår, slettet jeg endel og fikk "ledig" opp i 780 mb (wow.. not). Og idag var det nede i 150 mb eller noe... Og nå, kræsjet pc'en igjen og da var den plutselig oppe i 13, noe GB!! Hva er det som skjer? (pluss at den fremdeles ville at jeg skulle frigi plass...).

Underveis i sletting og flytting så har jeg også behørlig tømt søppelkassen OG sørget for å flytte filene, ikke kopiere dem (jeg er blond, men ikke blÅnd...)

Hva er det som skjer med pc'en min? Jeg har tenkt å sende den fra meg- men bør jeg sende den tilbake til Dell (den er over noen garantitid) eller finne noen andre som kan gjøre noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du et svar fra min datanerd kjæreste :D

Hupps nerden her!

Sånn til å begynne med: Tror nok du trenger litt hjelp fra en datakyndig person, men hvis du alikevel har lyst til å prøve deg, kan jeg komme med noen tips. Hopp over det du ikke forstår. :icon_redface:

Det høres ut som en klassisk overoppheting, men for sikkerhets skyld ville jeg sjekket systemloggen for å se om det var noen hint der. (Systemloggen finner du ved å høyreklikke på "min datamaskin" og klikke behandle.)

Overopphetning skyldes ofte støv som sperrer for luftsirkulasjon inne i maskinen. Det kan også skyldes at kjølevfta inne i maskinen ikke går. (Ødelagt, eller igjen pga. støv.)

Jeg ville rett og slett kjøpt luft på boks, skrudd opp maskina og blåst bort alt som var av støv inni. Så ville jeg skrudd sammen maskina igjen og håpet på at det ville løse problemet med at maskina slår seg av av seg selv.

Når det gjelder det du forteller om at det er lite plass på disken selv når du rydder, kan det hende at du faktisk må rydde bort en del filer selv. Uansett: Du kan prøve å kjøre en virus-scanner, reklamevarefjerner og et generelt oppryddingsprogram for å rydde opp i ting på maskina automatisk og for å fjerne eventuelle uhumskheter som måtte være på maskina.

Til virus bruker jeg ofte Avast siden jeg da kan kjøre en scan under oppstart av Windows. For å fjerne spionprogrammer bruker jeg Spybot Search and Destroy og til opprydding av ting i systemet bruker jeg CCleaner.

Som sagt: Jeg tror kanskje du vil trenge *noe* hjelp, men det skal ikke være fryktelig vanskelig! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du et svar fra min datanerd kjæreste :icon_redface:

Hupps nerden her!

Sånn til å begynne med: Tror nok du trenger litt hjelp fra en datakyndig person, men hvis du alikevel har lyst til å prøve deg, kan jeg komme med noen tips. Hopp over det du ikke forstår. :P

Det høres ut som en klassisk overoppheting, men for sikkerhets skyld ville jeg sjekket systemloggen for å se om det var noen hint der. (Systemloggen finner du ved å høyreklikke på "min datamaskin" og klikke behandle.)

*ler* Det er SÅÅÅ deilig med datanerder! Eksen min er en, han mente at hele pc'en kom til å gå til ** ja, så bortsett fra å låne meg sin egen bærbare mens min er på behandling- men mer hjelp enn det, kunne han ikke komme med.

Men uansett, ja- jeg har gått inn på "behandle", men jeg finner ingenting som heter "systemlogg". Den eneste loggen jeg finner er den som kaller seg "ytelseslogger og -varsler". Men jeg finner ingenting som forklarer hva som skjer her. Dvs, det er ingenting der (bortsett fra et eksempel i den ene type logg, men det er jo bare et eksempel fra fabrikant antar jeg?)

Overopphetning skyldes ofte støv som sperrer for luftsirkulasjon inne i maskinen. Det kan også skyldes at kjølevfta inne i maskinen ikke går. (Ødelagt, eller igjen pga. støv.)

Jeg ville rett og slett kjøpt luft på boks, skrudd opp maskina og blåst bort alt som var av støv inni. Så ville jeg skrudd sammen maskina igjen og håpet på at det ville løse problemet med at maskina slår seg av av seg selv.

Ok, dette fikk jeg tips om også via msn tidligere (takk til tuppe). Så jeg skal få tak i dette imorgen siden jeg ikke rakk det idag. MEN, siden du er en datanerd, så kan du kanskje fortelle meg hvorfor det ikke er "likegodt" å bruke støvsuger til å fjerne dette støvet? Jeg har ikke forsøkt det på den bærbare, men den stasjonære får ofte en liten sugings (og seff er ALL strøm slått av og plugger trukket ut).

Når det gjelder det du forteller om at det er lite plass på disken selv når du rydder, kan det hende at du faktisk må rydde bort en del filer selv. Uansett: Du kan prøve å kjøre en virus-scanner, reklamevarefjerner og et generelt oppryddingsprogram for å rydde opp i ting på maskina automatisk og for å fjerne eventuelle uhumskheter som måtte være på maskina.

Til virus bruker jeg ofte Avast siden jeg da kan kjøre en scan under oppstart av Windows. For å fjerne spionprogrammer bruker jeg Spybot Search and Destroy og til opprydding av ting i systemet bruker jeg CCleaner.

Som sagt: Jeg tror kanskje du vil trenge *noe* hjelp, men det skal ikke være fryktelig vanskelig! :lol:

Ja, men jeg har ryddet bort noen filer selv. Det merkelige er jo at det virker som om noe "spiser" av det ledige jeg har fikset med sletting/flytting, slik at verdien blir mindre om du skjønner? På pc'en har jeg selv CCleaner, Spyboot, Adaware og Norton som anti-virus. De tre første blir kjørt når jeg husker på det (som har vært sinnsykt ofte i det siste siden alt har gått agurk). Norton går jo kontinuerlig i bakgrunnen :D Deilig for slike late som meg :P

Når jeg omsider skrudde av dekslet under på min bærbare som slet med overoppheting, fant jeg sånn ca en halv Border Collie i kjøleviftene... :P Så hvis du har en røyter...

Eh, ja.. jeg har jo ikke bare en røyter heller... Men prøv to katter og en hund.. *titte beskjemmet i taket*

Men ja.. Jeg får skru opp dekselet og blåse med luft som Blondiemammas nerd sier.

Tusen takk for alle råd folkens!

Er det noe mer, så bare kom med det!

*klappe, kose bærbaren min*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...