Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør du hvis hunden din flyr på en annen?


Aya

Recommended Posts

Når to hunder sloss, er somregel forde de føler seg trygge. Hvis en hund går i bånd føler den seg tøffere forde eieren går ve siden av og "bækker den opp" Hvis man går sin vei føler hundene seg usikre og har da ingen grunn til å slåss. Dette gjelder jo ikke alle hunder men de fleste. Bare gå fra dem hvis du har en ikke alt for dominerende hund.

Hilsen Heidi og Elwira

En selvsikker hund ville ha snudd seg og gått sin vei. En usikker hund som møter en annen usikker hund ender ofte i slosskamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis går det helt ok så lenge hundene er løs (men fortsatt en god del unntak).

Enig!

Hvis omstendighetene tillater det (at vi ikke er i nærheten av bilvei osv) så slipper jeg alltid Pito når det kommer en hund løpende..For hun skal ikke føle seg fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Nemi blitt angrepet en gang, og da lå hun seg rett ned.... Gjorde alt rett for å vise at hun godtok den andre som "sterkere". :D Likevel fortsatte denne tispen å fly i henne. Nemi var også litt usikker siden vi ikke hadde hatt henne så lenge at hun stolte på oss.. :P Min reaksjon der og da var å røske fatt i baklåret på den andre tispen (som jeg kjenner) og si strengt NEI. Hun snudde seg fort, men etter et kjapt blikk på meg så hun ned i bakken... Tror nok ikke jeg ville gått imellom med litt knuffing, men når den ene jager den andre som er tydelig redd da er det nok. Til vanlig pleier jeg la Nemi ordne opp selv, og hun pleier som oftest bare gå vekk eller Begynne å erte dem enda mer for så å løpe.. (hun vet hun løper fortere enn de fleste.. hehe) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er STOR forskjell på hannhunder og tisper.. De to hannhundene jeg brukte som eksempel er like gamle, like sterke, og veldig dominante begge to. De blir aldri ferdig med det, for ingen underkaster seg uten at det blir noen skader.. Men, som hannhunder flest, så TRENGER ikke de å slåss. Hvis de blir skilt kan de godt trene side om side uten noen problemer. Jeg mener da at når disse hundene skal møtes uke etter uke, og aldri finner ut av det, så er det å skille de en måte å si at okei, dere er like sterke, kutt ut det tullet. Og da fungerer det utmerket- ikke noe mer knurring.. Det er noe helt annet hvis man tilfeldig møter en hund og de begynner å slåss- da ville jeg sannsynligvis gått min vei..

Men som sagt- det er milevid forskjell på tisper og hannhunder som slåss!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat noe man kanskje pleier ha tilgjengelig, men å gjøre sånn at hundene stopper opp i forbauselse f.eks. og kaste vann på dem, hundene vil da stoppe opp og lure på hva som skjedde, da får man tid til å skille dem fra hverandre... Hehe, bare et forslag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer vell egentlig veldig ann på hundene og hvor tøffe de er i trynet, hvis jeg vet at ingen av dem gir seg så skiller jeg dem, hvis jeg vet at en av demgir seg så får de heller bare være også går vi som regel fra dem så de gir seg(ikke at dette har skjedd med de hundene vi har nå, men faren til småen fikk jo ofte bank for han kunne ikke lese andre hunder ordentlig) men astrix vet jeg er tøff i trynet så han kommer jeg til å skille av fra andre hunder hvis de begynner å sloss siden jeg vet han biter hull og ikke bare napper i pelsen. det er ikke verre enn å ta et godt tak i en bakfot eller noe slikt å holde så gir de seg fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...