Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe med hannhund-oppførsel


Recommended Posts

Finnes det flere enn meg som har tispe som oppfører seg som en hannhund? :icon_redface:

Type oppførsel som jeg ser en del av for tiden:

Intens snusing, av type drømme seg vekk i en lukteflekk, og snuse lenge og vel slik at det begynner å dryppe av nesa. Noen ganger slikker hun med sakte bevegelser på tisseflekker for å få analysert lukta skikkelig. Når så er gjort går hun litt frem og løfter bakfoten høyt til værs for å markere over. En turkompis kommenterte litt humoristisk at hun antagelig har vært for mye i selskap med hannhunder :ahappy:

Litt seriøst: Det er nesten så jeg mistenker ny løpetid, for denne typen adferd ser jeg en del av i opptakten til løpetid. Siste løpetid var i februar så synes det er minst en måned eller to for tidlig å begynne med slik adferd enda.

Hvordan er det med deres tisper, oppfører de seg som beskrevet mellom to løpetider?

Min er snart fem, og har ikke oppført seg sånn mellom løpetidene før. Er dette adferd som øker på med alder og erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Nesten som om du beskriver frøkna mi det der.

Stopper og undersøker nøye hver eneste flekk, og ved enkelte flekker tygger hun slik at det kommer mye sikkel. Og markerer over flekken etterpå.

Dette begynte hun med noen dager før hun fikk løpetid. Denne gangen var løpetiden forsinket i forhold til rytmen hennes. Hun har alltid hatt løpetid i juli og desember.

Den atferden hun har nå har hun ikke hatt før. Og hun er også 5 år. Og hun er ekstremt renslig ved denne løpetiden. Og jeg må innrømme at jeg ikke skjønner så innmari mye. I tillegg er hun helt gal når det går hannhunder forbi oss på tur. Nærmest desperat :icon_redface: Sånn har hun heller aldri vært før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt det samme her, og det har definitivt blitt verre med åra (hun ble nettopp 4).

Hun løfter riktignok ikke på beinet, men før og under den siste løpetida var hun helt vekke i en duft- og markeringsverden. Tror jeg talte at hun markerte 10 ganger på en 100 meter lang veistump som tydeligvis var ekstra interessant...

Hun er også blitt hekta på hanner, noe hun ikke brydde seg om før. Totalt fjern og helt håpløs å trene.

Merker lite av det mellom løpetider, men det kan begynne å bygge seg opp allerede 2-4 uker før blødningene begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT kanskje, som hannhundeier så begrenser jeg (dvs forsøker) markeringene til Sofus. Hvis han gis frie tøyler så ville han nok BARE markert. Gjør dere tispe eiere også dette? Altså, begrenser adgangen til markering? Eller er det frie tøyler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...