Gå til innhold
Hundesonen.no

Så gikk det galt likevel...


Linda Marie

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Jeg ba spesielt om å få slippe å høre at jeg burde ha gjort sånn og sånn. Ja, jeg har både bein i nesa og er tykkhuddet. Men enkelte ting er vanskelig. Og dette er en av tingene. Hadde en av mine unger blitt bitt, så hadde også jeg villet snakket med eieren av hunden.

Jeg forsøkte faktisk å finne foreldrene til gutten som ble bitt! Men når alt hadde roet seg, så hadde ungene tatt med seg lekebilene sine og gått avgårde for å leke. Når jeg så fant min sønn, var han alene og han sa at gutten hadde dratt. Som jeg sa tidligere, skulle jeg ha stoppet alle bilene som kjørte fra plassen? I den situasjonen jeg var i, så er det sikkert mye jeg skulle ha gjort. Men jeg hadde to jenter på 12 år, (ene datteren min, den andre ei venninne av ho) og de begge hadde dårlig samvittighet for at de ikke satt mellom hunden og ungene som lekte. Alle som har jentunger i førpuberteten vet hvordan følelsene er da. I tillegg hadde jeg en sjokkert liten gutt på 3 år som var vitne til det hele. Tro meg, resten av dagen ble ikke akkurat den beste. Og ikke neste dag heller. Idag har verken familien min eller jeg det noe bra heller. Å ta seg selv i å skulle til å rope inn både Troya og Mist, er ille...

Vi begravde Mister Kaizer ved syrinbusken i hagen. Ungene plukket blomster og la oppå graven. Idag skal vi lage kors og gravere inn navnet.

Takk for støtten fra de aller fleste av dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist historie, men jeg stusser fremdeles litt over at det er "bedre" å tro at dette var noe som skjedde "brått og plutselig" - mens du i den andre tråden funderte over om ikke det var best å bruke munnkurv på ham når han var blant folk. Og det gjorde du ikke alvor av, og da lurer jeg på hvorfor - "ønsker" man å tro at det går bedre?

Det er trist, og ja, alle kan gjøre feil, men kanskje man bør tenke seg godt om før man skal redde hunder som har et så problematisk gemytt at man vet at de KAN bite?

Det ER en spesialistjobb, og da må man enten oppsøke spesialist og få hunden vurdert - kanskje med det ubehagelige budskap at den må avlives - eller så må man ikke ha slike hunder blant barn som leker. Det virket som om eier gikk på "hundekurs", og du fikk i første tråd råd om å dra rett til en atferdsekspert. Det gjorde du tydeligvis ikke?

Hvis mitt barn hadde vært det som ble bitt, og jeg hadde funnet ut at denne hunden hadde en så tydelig forhistorie - ja, da tror jeg at jeg hadde anlagt søksmål. Rett og slett, fordi dette er slike hunder og eiere som ødelegger for hele "hunde-Norge". Du var egentlig "heldig" som ikke havnet på VGs førsteside - denne hunden var ikke inne i din hage, du lot den ligge bundet (noe som ofte gjør hunder enda mer usikre) blant barn.

Å skulle bli "sur" over at enkelte har reagert på hvordan du håndterte biteepisoden, gjør at jeg undres litt. Jeg hadde mer sympati i utgangspunktet, for å si det slik. Nå har jeg egentlig sympati for den døde hunden og barna, that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at det gikk som det gikk, men avgjørelsen om avlivning er rett, uansett hvor trist det er. Man kan diskutere i det uendelige om man har ventet for lenge med avlivning, om du har gjort noe feil i denne aktuelle situasjon osv, men det er vel egentlig ikke det viktigste her.

Kondolerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela, har du hørt om noe som kalles empati for situasjonen??

Dere mener visst at deres meninger er like viktige at kommer frem uansett hva som har skjedd, og dere synser om hva og hvis i en situasjon hvor dere burde holde helt kjeft.

Det er for sent og si i fra nå, og hvorfor dere i post etter post trekker dette inn, tyder på mangel til å se hva dere diskuterer og en ganske skremmende egoisme og mangel på empati..

Selvsagt er det mye man her burde og kunne gjort, men nå søkte hun i denne tråden litt støtte, og da bør selv dere ha gangsyn nok til å se når maset deres passer inn eller ikke.

Blir faktisk ganske dårlig av folk som dere, selv om det dere sier hadde vært helt velbegrunnet i en annerledes lagt opp tråd.

Når bestefar dør av kreft etter 40 å¨r som røyker.

Kjefter du huden full på bestemor for at hun ikke gjorde mer for at han sluttet, eller støtter du bestemor i den vanskelige situasjonen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere til topic og det trådstarter ønsker, denne tråden ligger ikke i debattkjelleren.

Mod. Raksha.

NOEN fikk tydeligvis ikke med seg hva moderatorene sier om saken heller, og da syns jeg egentlig bare moderatorene kan slette den UØNSKEDE kritikken her også kan de som bare MÅ skrive meningene sine finne en annen plass å gjøre det. Feks i en egen blogg eller noe. Dette er ikke debattkjelleren, Akela...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir kanskje noen litt sinte på meg også.

Eg synes såklart at det er veldig synd at det gikk som det gikk med unghunden. Og også rose deg for at du virkelig har PRØVD. Hadde nok ikke våget så lagt selv, tror eg. Men er en glad i hunden "ønsker" en jo hard og se forbedringene som kanskje egentlig ikke er der.

Har ingen planer om å skrive noe om hva eg synes hun burde gjordt eller ikke gjøre.

Men vil likevel si at eg syns igrunn det er litt greit at andre tar opp dette med hva de ville prøvd og gjøre i en sånn situasjon. Når ting er kaotiske og skjer uforberedt så syns eg igrunn det er litt greit og lese litt om ting hun kanskje burde tenkt på. Eg personligt er en SVIME og ting forsvinner fort i en kaotisk situasjon. Og ( eg håper det ikke ) skulle eg havne i en sånn situasjon tror eg nok eg hadde hatt litt i bak hodet "rådene" om hva som kunne/burde blitt gjordt.

Og dette er jo et diskusjonsforum, og det er mye av grunnen til at eg er her inne og titter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir kanskje noen litt sinte på meg også.

Eg synes såklart at det er veldig synd at det gikk som det gikk med unghunden. Og også rose deg for at du virkelig har PRØVD. Hadde nok ikke våget så lagt selv, tror eg. Men er en glad i hunden "ønsker" en jo hard og se forbedringene som kanskje egentlig ikke er der.

Har ingen planer om å skrive noe om hva eg synes hun burde gjordt eller ikke gjøre.

Men vil likevel si at eg syns igrunn det er litt greit at andre tar opp dette med hva de ville prøvd og gjøre i en sånn situasjon. Når ting er kaotiske og skjer uforberedt så syns eg igrunn det er litt greit og lese litt om ting hun kanskje burde tenkt på. Eg personligt er en SVIME og ting forsvinner fort i en kaotisk situasjon. Og ( eg håper det ikke ) skulle eg havne i en sånn situasjon tror eg nok eg hadde hatt litt i bak hodet "rådene" om hva som kunne/burde blitt gjordt.

Og dette er jo et diskusjonsforum, og det er mye av grunnen til at eg er her inne og titter.

Hva med å lage en tråd om dette da, så slipper kanskje hun som har sorg over å¨ha mistet en kjær å få høre alt hun burde ha gjort i stedet for at de som ønsker kan vise sin sympati.

Trådstarter har på ingen måte bedt om den diskusjonen, og selv et forum er det lov å bruke hodet sitt på:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en tråd om dette da, så slipper kanskje hun som har sorg over å¨ha mistet en kjær å få høre alt hun burde ha gjort i stedet for at de som ønsker kan vise sin sympati.

Trådstarter har på ingen måte bedt om den diskusjonen, og selv et forum er det lov å bruke hodet sitt på:icon_redface:

Det er jo tross alt et diskusjonsforum dette er, og sympati og empati har hun fått, men det må da og være lov å utrykke hva andre tenker og mener. (det er flere som tross alt har erfaring på ting og tang) Og hun kunne jo ha laget en topic i minnelunden i stedet da når folk ikke bør kommentere her uten at det kun skal vere sympatiske svar. I minnelunden er det ikke lov å kommentere i det hele tatt, da må man sende PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tross alt et diskusjonsforum dette er, og sympati og empati har hun fått, men det må da og være lov å utrykke hva andre tenker og mener. (det er flere som tross alt har erfaring på ting og tang) Og hun kunne jo ha laget en topic i minnelunden i stedet da når folk ikke bør kommentere her uten at det kun skal vere sympatiske svar. I minnelunden er det ikke lov å kommentere i det hele tatt, da må man sende PM.

Jada dere er så erfarne og flinke alle sammen. så fyr løs dere :icon_redface:

Nei, jeg har sagt mitt og klarer du ikke se dette bare fordi det er et forum så står jeg på mitt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det trist når hunder ikke fungerer i samfunnet, selvfølgelig er det trist at de må avlives. MEN - her snakker vi om en hund som allerede hos oppdretter var på vei til avliving, men ble "reddet". Så vet vi jo at det ikke fungerte spesielt bra, hvor hunden skulle "reddes" enda en gang hos noen som mente de hadde bedre evner enn tidligere hjem.

Debattkjeller eller ei, jeg kjenner jeg blir rimelig provosert av at det enda en gang måtte gå så langt at et barn blir bitt før hunden avlives. Det kunne like godt vært mitt barn som ble bitt, bokstavelig talt, siden vi ofte befinner oss på nevnte arrangementer, vi også.

Jeg håper at denne tråden i hvertfall kan være en vekker for de som eventuelt funderer på å redde en slik type hund, eller de som måtte ha en, så ser de hvor fort ting kan skje og hvilken ansvar man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det mye man her burde og kunne gjort, men nå søkte hun i denne tråden litt støtte, og da bør selv dere ha gangsyn nok til å se når maset deres passer inn eller ikke.

Blir faktisk ganske dårlig av folk som dere, selv om det dere sier hadde vært helt velbegrunnet i en annerledes lagt opp tråd.

Jeg skjønner ikke helt dette med at voksne folk må søke STØTTE hos vilt fremmede mennesker på et nettforum for å kunne stå for den avgjørelsen man har tatt ? Om man ikke ønsker diskusjon, så legger man vel heller ikke ut noe på et DISKUSJONSFORUM ? Så enkelt er det faktisk...

Men vil likevel si at eg syns igrunn det er litt greit at andre tar opp dette med hva de ville prøvd og gjøre i en sånn situasjon. Når ting er kaotiske og skjer uforberedt så syns eg igrunn det er litt greit og lese litt om ting hun kanskje burde tenkt på. Eg personligt er en SVIME og ting forsvinner fort i en kaotisk situasjon. Og ( eg håper det ikke ) skulle eg havne i en sånn situasjon tror eg nok eg hadde hatt litt i bak hodet "rådene" om hva som kunne/burde blitt gjordt. Og dette er jo et diskusjonsforum, og det er mye av grunnen til at eg er her inne og titter.

Jepp, det er nettopp det. Kanskje kan beskrivelsen og diskusjonen i etterkant gi ANDRE en vekker, andre som kanskje er i nogen lunde samme situasjon ? Kanskje kan de, dersom de leser her, hindre at andre unger blir utsatt for det samme som ungen i denne tråden ? Kanskje andre handler litt FØR noe galt skjer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke kunne diskutere noe som legges ut på et DISKUSJONSforum? Etter min mening er det bare bra at i alle fall NOEN stiller seg litt spørrende, ikke bare "stakkars deg og stakkars hund :icon_redface::ahappy:". Hva med ungen som ble angrepet? Tenk på hvordan H*N har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne, ehm.

Jeg kjente en som hadde en hund, som bet et barn i nærområdet. Den personen tok ikke engang å avlivde hunden, men fortsatte å gå rundt her med den, selv om alle var redde for den. DET var en person som ikke tok ansvar for seg og hundens oppførsel. Da er det grunnlag for kritikk!

Men denne personen her har jo sjekket ungen, gitt beskjed om hvor hun oppholdt seg, så foreldrene kunne ha oppsøkt henne, bestemt seg for å avlive hunden. Da er det ikke stort mer hun kan gjøre. Jeg synes da hun tar det snvaret hun burde!

Når en av de gamle hundene våre stakk av, en gang for lenge siden, så havnet den i slosskamp med en annen hund. Mannen som eide den andre hunden gikk i mellom, og ved et uhell ble han bitt. Naboen som var vitne til hendelsen mente at det var hans egen hund som bet ham. Alikevel krevde denne mannen at vi avlivde hunden vår, hvis ikke kom han til å gå til søksmål. Jeg var mindre, men husker at mamma avlivde hunden fordi hun var redd for eventuelt å saksøkt. I vårt tilfelle var det ikke noe galt med hunden. Han var snill som et lam mot mennesker! Så noen mennesker er faktisk ganske urimelige også! Denne hundeeieren er ansvarlig nok til å se at hunden er syk, og foreldrene til ungen er tydeligvis ikke så veldig opptatt av hva som skjedde, så lenge ungen er i orden.

Edit: Jeg synes forsåvidt ikke det er helt greit å bli så krass i hvordan man sier ting til en person som vil miste hunden sin, fordi den er syk. Det er jo tross alt trist, og hele hendelsen tragiskt unødvendig. Det er greit det med ytringsfrihet, men som nevnt tidligere empati er ganske viktig i slike situasjoner, og det er tross alt forsent for henne å endre noe som skjedde da. Det hjelper ikke å slenge ut, du burde ha gjort ditt, og datt, når hendelsen alt er over. Det blir som å sparke på en som allerede ligger langflat, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne, ehm.

Jeg kjente en som hadde en hund, som bet et barn i nærområdet. Den personen tok ikke engang å avlivde hunden, men fortsatte å gå rundt her med den, selv om alle var redde for den. DET var en person som ikke tok ansvar for seg og hundens oppførsel. Da er det grunnlag for kritikk!

Men denne personen her har jo sjekket ungen, gitt beskjed om hvor hun oppholdt seg, så foreldrene kunne ha oppsøkt henne, bestemt seg for å avlive hunden. Da er det ikke stort mer hun kan gjøre. Jeg synes da hun tar det snvaret hun burde!

Nå har jeg lest alle innlegg, og lurer på en ting... Du skriver at hun gav beskjed om hvor hun oppholdt seg, hvem gav hun den beskjeden til? Og en ting til, mener du virkelig at det er foreldrene til denne gutten som skulle ha oppsøkt henne?

Ho skriver og at dei var to voksne der, da er det vel ikkje verdens største problem at en av dei kunne blitt med gutten til foreldrene hans så dei faktisk fikk snakke med dei og forklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver da vell ikke etterforskning av denne saken vell???

La det no være med dette da!

Vi er alle enige om at det var en dårlig avgjørelse å overta denne hunden fra første stund og mulig hun håndterte denne biteepisoden uheldig.

Men vi har vell alle gjort ting som ikke var så smart ?? eller??

La no damen være.

Håper alle tenker seg om før de tar over hunder med adferdsproblemer,det er faktisk et jæ**la arbeid med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan si HVA POKKER DERE VIL om saken! Det er lett å gjemme seg bak dataen og dømme andre...

Ikke alle fakta er kommet fram. Det er ikke alltid lett å formulere seg riktig. Mange leser det de ønsker ut fra teksten likevel.

Tragedien er skjedd. Jeg gjorde det jeg kunne. I ettertid har jeg hatt noen lange dager og våkne netter med mye tenking.Tror dere virkelig ikke at jeg tar lærdom av hva som har skjedd? At jeg ikke føler med guttungen som ble bitt? Dere kan mene at jeg skulle ha gjort sånn og sånn. Og spørsmål om hvorfor jeg ikke gjore ditt og datt. Hvor mange av dere har vært i den situasjonen og håndtert situasjonen perfekt? Eller er dere perfekte hundeeiere som aldri gjør feil? Det tviler jeg sterkt på. Jeg er ikke sur eller fornærmet på noen. Mer skuffet over enkeltes reaksjoner. Men jeg slapper av med tanken om at de som dømmer hardest, er nok de som kommer i en værre situasjon.

Jeg er hvertfall åpen og ærlig. Og jeg håper andre tenker seg godt om før de forsøker å redde en hund. Ikke alle klarer å tenke med hodet. Mange av oss tenker først og fremst med hjertet.

What doesen`t kill you, makes you stronger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan si HVA POKKER DERE VIL om saken! Det er lett å gjemme seg bak dataen og dømme andre...

Ikke alle fakta er kommet fram. Det er ikke alltid lett å formulere seg riktig. Mange leser det de ønsker ut fra teksten likevel.

Tragedien er skjedd. Jeg gjorde det jeg kunne. I ettertid har jeg hatt noen lange dager og våkne netter med mye tenking.Tror dere virkelig ikke at jeg tar lærdom av hva som har skjedd? At jeg ikke føler med guttungen som ble bitt? Dere kan mene at jeg skulle ha gjort sånn og sånn. Og spørsmål om hvorfor jeg ikke gjore ditt og datt. Hvor mange av dere har vært i den situasjonen og håndtert situasjonen perfekt? Eller er dere perfekte hundeeiere som aldri gjør feil? Det tviler jeg sterkt på. Jeg er ikke sur eller fornærmet på noen. Mer skuffet over enkeltes reaksjoner. Men jeg slapper av med tanken om at de som dømmer hardest, er nok de som kommer i en værre situasjon.

Jeg er hvertfall åpen og ærlig. Og jeg håper andre tenker seg godt om før de forsøker å redde en hund. Ikke alle klarer å tenke med hodet. Mange av oss tenker først og fremst med hjertet.

What doesen`t kill you, makes you stronger!

ingen har rett til dømme noen her på nettet.

enig med deg. du har helt sikkert angret din del .

sender en klem jeg.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan si HVA POKKER DERE VIL om saken! Det er lett å gjemme seg bak dataen og dømme andre...

Ikke alle fakta er kommet fram. Det er ikke alltid lett å formulere seg riktig. Mange leser det de ønsker ut fra teksten likevel.

Tragedien er skjedd. Jeg gjorde det jeg kunne. I ettertid har jeg hatt noen lange dager og våkne netter med mye tenking.Tror dere virkelig ikke at jeg tar lærdom av hva som har skjedd? At jeg ikke føler med guttungen som ble bitt? Dere kan mene at jeg skulle ha gjort sånn og sånn. Og spørsmål om hvorfor jeg ikke gjore ditt og datt. Hvor mange av dere har vært i den situasjonen og håndtert situasjonen perfekt? Eller er dere perfekte hundeeiere som aldri gjør feil? Det tviler jeg sterkt på. Jeg er ikke sur eller fornærmet på noen. Mer skuffet over enkeltes reaksjoner. Men jeg slapper av med tanken om at de som dømmer hardest, er nok de som kommer i en værre situasjon.

Jeg er hvertfall åpen og ærlig. Og jeg håper andre tenker seg godt om før de forsøker å redde en hund. Ikke alle klarer å tenke med hodet. Mange av oss tenker først og fremst med hjertet.

What doesen`t kill you, makes you stronger!

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan si HVA POKKER DERE VIL om saken! Det er lett å gjemme seg bak dataen og dømme andre...

Ikke alle fakta er kommet fram. Det er ikke alltid lett å formulere seg riktig. Mange leser det de ønsker ut fra teksten likevel.

Man bør kanskje i utgangspunktet være inneforstått med at når man legger ut et tema i et forum så må man selvsagt forvente alle slags svar.. ingen vits i å sutre i ettertid når kommentarerene i negativ rettning kommer.

Å det er en stor vesens forskjell på å dømme å kommentere og stille spørsmål ved dine avgjøreøser.

Selv hadde jeg ikke i min villeste fantasi sluppet ivei et barn som hadde blitt bitt av min eller andres hund u

ten å følge det til foreldrene... ansvarsløst.. enkelt å greit.

Men et godt tips i fremtiden er .... om du bare ønsker positive kommentarer å sympati ang dine innlegg ... så la være å skrive dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå ikke ha sittende på meg at jeg ikke skulle være blant dem som tenker "med hjertet" når det kommer til hund - men det går faktisk an å bruke hodet i tillegg. Kunne sikkert, med en hund vi hadde hos oss, kommet i en tilsvarende situasjon hadde det ikke vært for at vi brukte hjernen i tillegg.

Vil man "redde verden", så må man være villig til å bruke penger og fagfolks innsikt på det - når det er snakk om såkalt farlige hunder, som den nye Hundeloven regulerer strengt. Man tar ikke sjanser, da kan man som hundeeier nærmest personlig være med på å føre til innskjerpinger av lover og regler. De tre fedrene som stod bak hundebitt.no og lobbyvirksomheten overfor departementet som tildels førte frem, de hadde alle erfaring med enkeltepisoder - tre enkeltepisoder.

Derfor er jeg blant de "slemme", fordi det ikke kan advares NOK mot å påta seg ansvar for hunder som biter, dersom man bare tenker med hjerte og ikke med hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver da vell ikke etterforskning av denne saken vell??? La det no være med dette da!

Er det du som plutselig bestemmer hva andre skal skrive i et diskusjonsforum nå ?

Hvor mange av dere har vært i den situasjonen og håndtert situasjonen perfekt?

Jeg var en gang i samme situasjon som deg, jeg, bare med den forskjellen at valpen den gangen jeg overtok den 6 mnd gammel, ikke hadde vist noen "ugne" tendenser på forhånd, men virket som en tilsynelatende grei valp. Valpen utviklet seg til voksen hund etterhvert, og den begynte å utvikle adferder som jeg ganske tidlig ble noe skeptisk til (om det var min feil eller om hunden var et dårlig eksemplar av rasen skal jeg ikke uttale meg om).

Jeg var ingen dreven hundeeier i denne perioden, men selv uten spesielt mye kunnskap kunne jeg jo se at dette var en utvikling som KUNNE bli skummel i forhold til folk. Jeg var til og med hos "adferdsspesialist" med ham, men fikk vel ingen løsning derfra heller... Siden jeg er relativt ansvarsbevisst av meg, følte jeg ikke at jeg kunne ta ansvaret for at denne hunden en gang kanskje ville bite noen, så jeg handlet FØR den fikk sjansen. Jeg vet selvsagt ikke om denne hunden VILLE bitt noen, men DET var jeg ikke villig til å ta sjansen på å finne ut heller.

... det handler altså om å forebygge, ikke handle for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...