Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring av eldre hund

sonie

Recommended Posts

Jeg har en rottweilertispe på snart 10,5 år. Jeg har foret med vom og hundemat og har vært veldig fornøyd med det. Men nå orker hun ikke å gå så lange turer, og er ikke like flink til å aktivisere seg selv når vi er ute, og har derfor begynt å legge på seg. Vom og hundemat er et energirikt for, og passer nok ikke så godt til henne lenger. Jeg synes ikke jeg kan kutte mer ned på mengden, da jeg er redd hun vil få for lite næringsstoffer. Hvilke erfaringer har dere med foring av eldre hunder, og hva slags for bør jeg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å kutte ned posjonen hennes, fordi jeg har gjort det etterhvert som hennes aktivitetsnivå gradevis har sunket. Nå vil jeg ikke gi henne mindre porsjon, det er jo hyggelig at maten er synlig i skålen (neida det er ikke så ille). Selvfølgelig kan jeg blande v&h med tørrfor, men jeg vil gjerne ha noen tips til hvilket tørrfor jeg bør velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argon er 9år og går på vom. Han tåler ikke tørrfòr så av den grunn at jeg ikke har så mange alternativer og at han er en matgal retriever så gir jeg en god del kokte grønnsaker til. Da blir det litt mere mat og han får en bedre metthetsfølelse, også legger han ikke sånn på seg av det.

Hadde det ikke vært for at han ikke kan få noe som helst tørrfòr så hadde jeg nok valgt å gitt han litt seniorfòr/diettfòr til vomen også. Men han elsker gønnsaker så jeg har ikke noe stort problem egentlig:) Du må nesten bare prøve deg frem hva som fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men syns også det høres tvilsomt ut å kutte ned på mengden i og med at mengden av vitaminer og mineraler også da blir mindre da disse trenger også en godt voksen hund. Selv har jeg alltid foret med tørrfor og gikk over til seniorfor da hunden ble 7. Seniorfor inneholder mindre proteiner og kalorier, og er gjene lettere forsøyelig en vanlig voksenfor. Hva anbefaler produsenten av V&H at man gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt grønnsaker i tillegg til v&h, både kokte og rå, som jeg har kjørt i hurtigmixer. Jeg gir også rå storfebein og rå kyllingvinger og det har jeg tenkt å fortsette med. Når jeg ser hvor lite v&h som skal til for at hun legger på seg så er det ikke fristende å fortsette med det foret. Hun er i tillegg sterilisert, og har lettere for å legge på seg pga det, og hun er alltid sulten. Hvis hun legger på seg for mye, blir aktivitet tyngre for henne, og jeg er redd for å komme i en ond sirkel. Tror jeg skal snakke med han som jeg kjøper v&h av, kanskje han har noen tips. Jeg kan jo også snakke med v&h produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...