Gå til innhold
Hundesonen.no

Ivrig hannhund og tisper


MariaN

Recommended Posts

Diesel har virkelig kommet i rette alderen hvor tisper er såå herlige :ahappy:

Skal jeg la han få seg en karamell eller skal jeg stoppe han før det kommer så langt at han i det hele tatt prøver å jokke??

Han har småjokket litt på to av sine 'kjærester' men det slår jeg ned på, fordi de er yngre/like gamle som han og sier ikke fra. Bare løper og vrir seg unna. Han slutter når vi tar av de båndet, da er det pinnelek som er tingen :lol:

Han har fått seg en ny venn nå. Labradortispe på fire år. Han er ekstrem i begynnelsen på turen(de er løse). Men hun sier ifra at dette får han ikke lov til! Men han tar liksom ikke helt hintet, og blir leken. Hun må kjefte mye før han slutter.

Det er delte meninger om denne biten har jeg erfart, derfor så spør jeg dere:

Skal jeg ta han i bånd eller skal jeg la han holde på slik at han lærer av den voksne hunden at slikt gjør man ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens litt sær der, men jeg syns hanhundeier har ansvaret selv for å lære bikkja at sånt ikke er greit. For meg er det overhodet ikke greit at tispa må kjefte mye før hanhunden tar hintet. Er det ei tispe som setter han kort og konsist på plass slik at han respekterer det med en gang, så ja greit. Men i alle andre situasjoner hadde jeg gått inn og lært han at sånr ikke er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såklart ansvaret, og hadde ikke likt at en hannhund plaga tispa mi på den måten.. Så jeg skjønner godt hva du mener :ahappy:

Når han er i bånd får han IKKE lov til slikt griseri. Det skjer når de er løse, mest i begynnelsen på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at veldig mange hannhundeiere baserer seg på at andres tisper skal ta seg av hundeoppdragelsen for dem <_< Noe jeg anser som en uting på vegne av de stakkars tispene..

Ta kontroll over hunden din hvis han ikke tar et første hint fra tispen.

Når han er i bånd får han IKKE lov til slikt griseri. Det skjer når de er løse, mest i begynnelsen på turen.

Ja, men da fører du han i bånd inntil gemyttene har roet seg litt ikke sant? :ahappy:

*Dobbelpost, bruk redigerings-/siteringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at veldig mange hannhundeiere baserer seg på at andres tisper skal ta seg av hundeoppdragelsen for dem <_< Noe jeg anser som en uting på vegne av de stakkars tispene..

Ta kontroll over hunden din hvis han ikke tar et første hint fra tispen.

Enig. Hatt både tisper og hanhund jeg. Ingen av tispene mine har vært typen som har sagt ifra selv, så har ikke hanhundeier gått inn da, så har jeg jaggu gjort det selv. Hanhunden min gikk rett i bånd om han prøvde seg på sånt og ikke tok hintet på første beskjed fra meg. Riing er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da fører du han i bånd inntil gemyttene har roet seg litt ikke sant? :lol:

Jepp! Når jeg slipper han etter en stund er det pinne for alle penga :ahappy:

Riing er en UTING ja ! Jeg blir irritert dersom han ikke slutter, og da er det rett i båndet. Men det er som sagt i begynnelsen av en tur, og jeg vil ikke kalle han en "ekstremjokker".

Jeg var vitne til at en gjeng Chihuahua parret på hverandre mens eierene stod å lo og diskuterte hvem som var mest dominant. :rolleyes: -aldri i verden om min hadde fått lov til noe sånt. Da er den jo dømt til å bli en dominant hanngris. Syns jeg ser det for meg.. fem belgere ri på hverandre. hah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er det hannhundeier sitt ansvar å lære hormonbomben hva som er lov og ikke. Tispene er jo så forskjellig, så hva den ene liker eller ei vet man jo aldri (og hvis en tispe tillater riing, mens en annen ikke, så blir jo ikke det så lett å forholde seg til for hunden heller :ahappy:). Og når man selv da ønsker at hunden IKKE skal ri på tispene, så kan man kun forsøke å oppdra den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg la han få seg en karamell eller skal jeg stoppe han før det kommer så langt at han i det hele tatt prøver å jokke??

Det heter for det første ikke "ivrig hannhund", det heter uhøflig. Det hjelper for det andre ikke at han får seg en "karamell", annet enn at han lærer seg at han ikke skal drive på med sånt med akkurat den tispa der.

Jeg kan ikke fordra hannhund-eiere som venter på at MINE tisper skal si fra, jeg syns ikke mine tisper behøver å bli mer "tispete" enn de er, de trenger ikke å lære at det eneste som hjelper er å gå hardt ut, og det er ikke deres ansvar å oppdra alle hannhunder i verden.

Ingen av mine hanner har fått lov å være gris med andres tisper heller, de har ikke fått lov å lære seg at det er bare å holde på til tispa er dritsur. Har de ikke hørt etter når jeg har snakket til dem, har jeg putta de i bånd, enkelt og greit. Man får oppføre seg ordentlig, eller så er det faktisk ikke noe moro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hadde ikke en hannhund respektert min tispe når hun sa fra, ville jeg satt pris på om de fjernet hannhunden når det viste seg han ikke tok hintet. Altså at han var rett på igjen et halvt sekund etterpå. Hvis ikke ville jeg nok ikke giddet å henge mer med dere. Tispa mi skal ikke bli maltraktert av en overkåt, uhøflig hannhund som eier ikke har kontroll og kustus på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...