Gå til innhold
Hundesonen.no

HJELP !Blir vi lurt?


Tina&Ella

Recommended Posts

Min samboer har reservert en hannkatt av rasen Maine Coone som vi skal hente om 9 dager (da er han 12 uker gammel). I annonsen stod det at oppdretter skulle ha 7000kr for katten dersom den skulle brukes til avl/utstilling, og 6000 kroner dersom den skulle være kosekatt og ikke brukes i avl. Vi skal ikke bruke katten til avl/utstilling, og skal dermed betale oppdretter 6000 kr for puseungen. Vi har allerede betalt et depositum på 1500 kroner for katten.

Men så i dag fikk vi plutselig en mail av oppdretter der det stod at vi kunne få katten for 3000, siden vi skulle ha den som "huskatt"men vi får da ikke med stamtavlen til katten.

Dette fikk meg til å lure litt - og både jeg og min samboer ble i tvil på om det virkelig var en Maine Coon vi har reservert. Vi skjønner ikke hvorfor oppdretter plutselig skal "gi" oss katteungen for 3000 kroner, når v i allerede har blitt enige om å betale 6000 for katten, og vi stiller oss ennå mer spørrende til hvorfor vi ikke kan få med stamtavlen...... Vi har hørt at stamtavle skal følge med -eller så kan man ikke være sikker på at katten er av rasen Maine Coon.

Er det flere som synes dette er rart ? Eller er det bare vi som er "mistenksomme" og en smule "paranoide"? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All grunn til å være mistenksomme. Det koster vel ikke tre tusen å registrere en kattunge, så hvorfor skulle dere få et sånt prisavslag? Nei, hold fast ved den opprinnelige prisen og at dere vil ha papirene, eller finn en annen oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Dette stiller jeg meg meget skeptisk til. Når dere hadde enklar avtale med oppdretter på dette og oppdretteren pluttselig endrer på avtalen på denne måten,hadde jeg nok ikke kjøpt den katten fordi dette viser bare at det er noe veldig spesiellt tilfelle. Du vil ikke kunne vite om det er en ekte main coon så lenge du ikke får stamtavlen med når du kjøper katten. Hadde nok stått på ditt,om opdretteren ikke vil gi stamtavle,så krev depositums pengene tilbake og finn en annen oppdretter som er til å stole på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå sendt svar til oppdretter at vi vil ha stamtavlen på katten, og at vi da velger å holde oss til den opprinnelige avtalen og betale 6000 for katten. Blir spennende å se hva oppdretter svarer.

Er det noen som vet hvor kattene blir registrert, og finnes det et"register" der man kan sjekke foreldrene til katten, slik at vi kan være sikre på at dette er en katteunge av rasen Maine Coon. Jeg er veldig skeptisk til dette her nå, noe som er utrolig synd da jeg gledet meg veldig til å hente hjem den lille pusegutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det har ødelagt mye av gleden. Er spent på å høre hva oppdretter svarer dere. Jeg er ikke sikker på hvor man kan sjekke opp register med stamtavle jeg,har aldri hatt rasekatt før. Men det er sikkert noen her inne som vet det garantert! Kanskje du kunne sett om det er et eget forum eller raseklubb for main coon,de har sikkert svar på dette evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rasekatter i Norge blir vel registrert hos NRR: http://nrr.no - men det finnes såkalte Independent-klubber også. Om oppdretteren har en hjemmeside, vil det som regel stå der hvilken klubb/forbund de er tilsluttet.

Jeg skjønner ikke helt prislista, men det ser ut til at det koster fra 180-480 kroner å registrere et kull (usikker på om det er for hele kullet, eller for den enkelte kattunge) i NRR - uansett ikke så mye at det skulle tilsi en slik prisreduksjon, så vidt jeg kan bedømme.

Den norske Main coon-ringen skriver selv på sin hjemmeside: "Er katten registrert(microchippet)?, har den stamtavle? Har den ikke stamtavle kan du ikke være sikker på att det er en maine coon."

MC er jo også en rase der kattungene (litt avhengig av kvalitet, selvsagt), kan være til forveksling like langhårete huskattunger. En sphynx eller en siameser kunne jeg kanskje til nød kjøpt uten papirer, men om man ønsker seg en katt som ser ut som en MC som voksen, gjør man nok best i å kjøpe en unge med papirer fra en oppdretter man føler seg 100 % sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en smule lettet, og ikke minst veldig glad her jeg sitter, fant "pappa"katten på pawpeds, tusen takk for linken Riz :icon_confused: "mamma"katten har jeg ikke funnet registrert noe sted ennå, men det ser ut til at ting løser seg nå. Oppdretter skulle sende inn papirene i dag, og vi betaler 3000 for katten når vi henter den, og de resterende 3000 når vi får papirene i posten. Så nå er det bare å glede seg til pus kommer i hus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med å ta gleden på forskudd da...... Fikk mail igjen av "oppdretter" i dag om at h*n ikke kom til å registrere noen av katteungene i kullet allikevel, alle kom til å bli solg uten stamtavle. :) Rett etter jeg hadde fått denne mailen får jeg telefon av en annen oppdretter av Maine Coon som jeg har tatt kontakt med, og vedkommende kunne fortelle meg at pappapusen hadde blitt kastrert for 1år siden, så han kunne umulig være faren til dette kullet! Føler meg en smule lurt her jeg sitter :) !!

Så nå sitter vi her da, med kattedo og kattebur, STORT klatrestativ, kattemat og diverse annet utstyr, men uten katt ! Er utrolig surt, og jeg kjenner jeg blir skikkelig skuffet over at det finnes mennesker der ute som synes det er greit å "lure" andre mennesker på denne måten. Vedkommende må jo kose seg glugg ihjel med å tjene 3000 kr pr kattunge som høyst sannsynlig vis er vanlig huskatt, eller blanding!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff dette er forferdelig at noen i det hele tatt kan gjøre dette. Kan du ikke be om å få depositumspengene tilbake. Du har blitt lurt så du får true med å anmelde dem for lureri siden dette er svindel om du ikke får pengene tilbake. Se om du får kjøpt deg en annen katt et annet sted i stedenfor. Om du kjøper katt fra dem nå så hadde jeg satt meg svært så tvilende til at dette stemmer om katten er rasekatt i det hele tatt. Når du nå har funnet ut at katten som oppdretter sier at faren til katten er kastrert for 1 år tilbake. Kjedelig at det er så mange uærlige folk i dyremiljøet og utnytter seg av folk på den måten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er bedre å ha alt klart før pusen kommer enn at du må springe i butikkene når katten er i hus :)

ja ja.. men nå er jo tingene allerede kjøpt fordi dem ventet på kattungen. Var jo ikke demmes feil av oppdretteren var upålitelig. Ikke såmye dem får gjordt med det nå da akkuratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg vet. Jeg ringte på hannkatten så fort jeg så linken din, men den var solgt. Utrolig synd, for han var utroligb nydelig. Så nå må vi bare fortsette letingen etter ny katt, noe som viser seg å ikke være så lett. Ser forresten at "oppdretter" har lagt ut HELE kullet på 5 til salgs på nettet igjen - så da betyr jo det at alle som hadde bestilt har avbestilt når de fikk vite at de ikke fikk med stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...