Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


taaketussa

Recommended Posts

Har lest veldig få av innleggene her, men vil bare kommentere dette. En risen vel ikke nappes, så lenge den ikke skal på utstilling?

Naboen her har en nydelig riesenschnauzer tispe, som de ikke napper. Hun barberes vel 2 ganger i året (tror jeg), og har flott pels. Så for hunden har det vel strengt tatt ingen betydning, for det er vel bare utseende på pelsen/hvor stri den er det går utover? :P Dessuten kan det vel være svært smertefullt for hunden? i følge naboen så hylte i hvertfall deres hund en gang de skulle prøve å nappe henne.

Den må ikke, men den bør. Men nappingen tilside så er det likevel mye pelsstell på en riesen, med raking av ull og gjennomkamming av skjegg, mage og beinhår. Det er akkurat samme peslstellet som på en dverg, bare mer, og jeg bruker fort 1-2 timer i uka på en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med litt str. virker uansett betryggene og ha i hus :P så skjønner tanken..

Min mor har noen små hunder og de gjorde meg iallefall mørkeredde, Jeg var alene i huset oppi finnmarka, helt bekmørkt ute der det står helt øde! det var skikkelig forblåst ute masse rare lyder fordi vinden tok så tak i huset og der begynner 4 små hunder og bjeffe og boffe hele kvelden jeg var alene i huset.. DET gjorde meg iallefall enda mer mørkeredd ja hihi.. Da savnet jeg veeeldig en hund med litt str på akkurat da, for Var av en merkelig grunn ikke så betryggene med disse småtassene da :P

Enig i den der..hadde følt meg mye mer trygg med en boffende cane corso, enn med den lille boffende papillonen min :rolleyes: Nå er jo ikke akkurat cane corso en rase som hadde passet til meg, men bare sånn for å sette det litt i perspektiv :P

Hmm..drar Eurasieren med seg mye greier inn (i pelsen)?

Den høres jo mer og mer passende ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar ofte på turer i skog å mark, og det bruker ikke å komme med noe ekstra fra den turen med oss hjem :ahappy: Eurasierens pels er utrolig lettvint, når det er vått ute så la den bare ligge på plassen sin til den er tørr så er skitten borte.

Vi har et forum som ligger på den linken som jeg la ut noen poster ovenfor, gå dit å les litt mer om våre fine Eurasiere :rolleyes: Som sagt dette er en super rase å ha med å gjøre, spesielt når du skal bare bruke den til turkompis å slikt, slipper unna gjeting/jaktinnstinkt å mye vimsing.

Dem er veldig lettlært å intelligent, å bjeffer veldig lite da de er vanskelige å provosere så du slipper å ha en gneldrebikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Pinscheren når det gjelder vokting?

Pinscheren er opprinnelig en vakthund, dette står om den på Pinscherklubbens sider: "Pinscheren ble opprinnelig brukt som stallvakt, og har fremdeles en del vaktinstinkter uten å være verken gneldrete eller aggressiv."

Her kan du lese alt Pinscherklubben skriver om rasen: http://pinscher.no/pages/vare-raser/pinscher.php

En pinscher vil antagelig varsle når det ringer på døren og slike ting, men ingen jeg kjenner som har Pinscher sliter med en hund som gneldrer i alle fall. Det er mye en treningssak også, om du lar hunden din få vokte på den minste ting, så sier det seg selv at en hund som er opprinnelig vakthund, kan begynne å vokte masse forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for masse bra svar!:)

Sliter veldig med å få bestemt meg..har hvertfall funnet ut at jeg ikke vil ha en rase med mye pels.

Har lest litt mer rundt på nettet, tatt rasetesten på a.p og canis enda flere ganger og har snakket med flere jeg kjenner som har hund.

Dette har endt med at jeg nå sitter fast mellom labrador og dobermann..

Vil ha en rase som har god nese, som kan vokte (til en viss grad), være med meg og hestene på tur uten å plutselig ta en annen vei.

Det viktigste er at den kan gå godt sammen med Ozzie..han kan være litt pinglete og usikker på større hunder..særlig når de blir voldsomme i lek.

Tror det er bra jeg beregnet masse tid på å bestemme meg..dette er vanskelig!

(Ps. Beklager hvis jeg forvirrer med to brukernavn. Jeg klarte å glemme passordet til dette brukernavnet og hadde masse trøbbel med å få logget inn med nytt osv. Har endelig fått det til så fra nå av bruker jeg selvfølgelig bare "kit". :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..de fleste hunder kan vel begynne å vokte, hvis man oppmuntrer til det?

Om den er noe særlig til beskyttelse derimot er en annen sak :lol:

Finnes det ingen hund som har god nese, godt temprament og som er litt 'skarp' mot fremmede?

Er redd en dobermann kan bli litt i meste laget for lille Ozzie..og en labrador er ikke akkurat så skeptisk til fremmede.

Hm..Schäfer? Da blir det krangel med mamma ang hundehår overalt, men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, hvis du absolutt vil føle at du blir passet på ville jeg heller sett på raser som kanskje ser litt avskrekkende ut for fremmede; store og kraftige hunder, men med lite "vokting". Du bør definitivt ikke kjøpe en hunderase og oppmuntre den til å vokte, eller å være skarp, det er en oppskrift på trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to (Labrador + Labrador/Golden) boffer på rare lyder og varsler når det kommer folk igjennom porten. De går absolutt ikke bananas, men de sier ifra.

Labradoren er ikke akkurat "skarp" mor fremmede. Men er det ikke bedre med en rase som kanskje er mer avmålt enn skarp? Labradoren er forøvrig heller ikke avmålt og de røyter MYE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..de fleste hunder kan vel begynne å vokte, hvis man oppmuntrer til det?

Om den er noe særlig til beskyttelse derimot er en annen sak :lol:

Finnes det ingen hund som har god nese, godt temprament og som er litt 'skarp' mot fremmede?

Er redd en dobermann kan bli litt i meste laget for lille Ozzie..og en labrador er ikke akkurat så skeptisk til fremmede.

Hm..Schäfer? Da blir det krangel med mamma ang hundehår overalt, men :)

Jo, det gjør det. Min rase kan være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: Tror ikke en stor og kraftig hund hadde gått så bra sammen med Ozzie. Ikke hadde jeg orket en heller..passet en napolitansk mastiff for noen mnd siden og det ble litt i meste laget.

Med vokting mener jeg at de sier ifra når de hører ukjente lyder..slik som Vilde og Aysha forteller om. Hadde absolutt ikke oppmuntret en labrador til å bli skarp og skeptisk til fremmede. Heller ikke en annen rase.

Ønsker vel egentlig ikke en hund som er ille skarp..heller bare litt reservert ovenfor fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: Tror ikke en stor og kraftig hund hadde gått så bra sammen med Ozzie. Ikke hadde jeg orket en heller..passet en napolitansk mastiff for noen mnd siden og det ble litt i meste laget.

Med vokting mener jeg at de sier ifra når de hører ukjente lyder..slik som Vilde og Aysha forteller om. Hadde absolutt ikke oppmuntret en labrador til å bli skarp og skeptisk til fremmede. Heller ikke en annen rase.

Ønsker vel egentlig ikke en hund som er ille skarp..heller bare litt reservert ovenfor fremmede.

Hehe. Oppmuntre en labbis til å være skeptisk må være en umulig oppgave :lol: Men du kan jo lære hunden å overse fremmede? Aysha (Labbis/Golden) bryr seg ikke noe særlig om fremmede mennesker (med mindre de tar kontakt eller spiser pølse :)) , men andre hunder er hun veldig interessert i. Hvis du har målrettet trening får du helt sikkert en labbis til å ikke bry seg om fremmede.

Lykke til med valpekjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..kjekt:) Syns det er litt greit med en hund som ikke er altfor glad i fremmede mennesker.

Men tror jeg satser på å lære meg kampsport eller noe selv :P

Heller legge litt mer vekt på å finne en rase som passer godt med Ozzie..og som har god nese! :lol: Innbiller meg at det kunne blitt vrient med en dobermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...