Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?

taaketussa

Recommended Posts

Har lest veldig få av innleggene her, men vil bare kommentere dette. En risen vel ikke nappes, så lenge den ikke skal på utstilling?

Naboen her har en nydelig riesenschnauzer tispe, som de ikke napper. Hun barberes vel 2 ganger i året (tror jeg), og har flott pels. Så for hunden har det vel strengt tatt ingen betydning, for det er vel bare utseende på pelsen/hvor stri den er det går utover? :P Dessuten kan det vel være svært smertefullt for hunden? i følge naboen så hylte i hvertfall deres hund en gang de skulle prøve å nappe henne.

Den må ikke, men den bør. Men nappingen tilside så er det likevel mye pelsstell på en riesen, med raking av ull og gjennomkamming av skjegg, mage og beinhår. Det er akkurat samme peslstellet som på en dverg, bare mer, og jeg bruker fort 1-2 timer i uka på en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med litt str. virker uansett betryggene og ha i hus :P så skjønner tanken..

Min mor har noen små hunder og de gjorde meg iallefall mørkeredde, Jeg var alene i huset oppi finnmarka, helt bekmørkt ute der det står helt øde! det var skikkelig forblåst ute masse rare lyder fordi vinden tok så tak i huset og der begynner 4 små hunder og bjeffe og boffe hele kvelden jeg var alene i huset.. DET gjorde meg iallefall enda mer mørkeredd ja hihi.. Da savnet jeg veeeldig en hund med litt str på akkurat da, for Var av en merkelig grunn ikke så betryggene med disse småtassene da :P

Enig i den der..hadde følt meg mye mer trygg med en boffende cane corso, enn med den lille boffende papillonen min :rolleyes: Nå er jo ikke akkurat cane corso en rase som hadde passet til meg, men bare sånn for å sette det litt i perspektiv :P

Hmm..drar Eurasieren med seg mye greier inn (i pelsen)?

Den høres jo mer og mer passende ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar ofte på turer i skog å mark, og det bruker ikke å komme med noe ekstra fra den turen med oss hjem :ahappy: Eurasierens pels er utrolig lettvint, når det er vått ute så la den bare ligge på plassen sin til den er tørr så er skitten borte.

Vi har et forum som ligger på den linken som jeg la ut noen poster ovenfor, gå dit å les litt mer om våre fine Eurasiere :rolleyes: Som sagt dette er en super rase å ha med å gjøre, spesielt når du skal bare bruke den til turkompis å slikt, slipper unna gjeting/jaktinnstinkt å mye vimsing.

Dem er veldig lettlært å intelligent, å bjeffer veldig lite da de er vanskelige å provosere så du slipper å ha en gneldrebikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Pinscheren når det gjelder vokting?

Pinscheren er opprinnelig en vakthund, dette står om den på Pinscherklubbens sider: "Pinscheren ble opprinnelig brukt som stallvakt, og har fremdeles en del vaktinstinkter uten å være verken gneldrete eller aggressiv."

Her kan du lese alt Pinscherklubben skriver om rasen: http://pinscher.no/pages/vare-raser/pinscher.php

En pinscher vil antagelig varsle når det ringer på døren og slike ting, men ingen jeg kjenner som har Pinscher sliter med en hund som gneldrer i alle fall. Det er mye en treningssak også, om du lar hunden din få vokte på den minste ting, så sier det seg selv at en hund som er opprinnelig vakthund, kan begynne å vokte masse forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Takk for masse bra svar!:)

Sliter veldig med å få bestemt meg..har hvertfall funnet ut at jeg ikke vil ha en rase med mye pels.

Har lest litt mer rundt på nettet, tatt rasetesten på a.p og canis enda flere ganger og har snakket med flere jeg kjenner som har hund.

Dette har endt med at jeg nå sitter fast mellom labrador og dobermann..

Vil ha en rase som har god nese, som kan vokte (til en viss grad), være med meg og hestene på tur uten å plutselig ta en annen vei.

Det viktigste er at den kan gå godt sammen med Ozzie..han kan være litt pinglete og usikker på større hunder..særlig når de blir voldsomme i lek.

Tror det er bra jeg beregnet masse tid på å bestemme meg..dette er vanskelig!

(Ps. Beklager hvis jeg forvirrer med to brukernavn. Jeg klarte å glemme passordet til dette brukernavnet og hadde masse trøbbel med å få logget inn med nytt osv. Har endelig fått det til så fra nå av bruker jeg selvfølgelig bare "kit". :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..de fleste hunder kan vel begynne å vokte, hvis man oppmuntrer til det?

Om den er noe særlig til beskyttelse derimot er en annen sak :lol:

Finnes det ingen hund som har god nese, godt temprament og som er litt 'skarp' mot fremmede?

Er redd en dobermann kan bli litt i meste laget for lille Ozzie..og en labrador er ikke akkurat så skeptisk til fremmede.

Hm..Schäfer? Da blir det krangel med mamma ang hundehår overalt, men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, hvis du absolutt vil føle at du blir passet på ville jeg heller sett på raser som kanskje ser litt avskrekkende ut for fremmede; store og kraftige hunder, men med lite "vokting". Du bør definitivt ikke kjøpe en hunderase og oppmuntre den til å vokte, eller å være skarp, det er en oppskrift på trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to (Labrador + Labrador/Golden) boffer på rare lyder og varsler når det kommer folk igjennom porten. De går absolutt ikke bananas, men de sier ifra.

Labradoren er ikke akkurat "skarp" mor fremmede. Men er det ikke bedre med en rase som kanskje er mer avmålt enn skarp? Labradoren er forøvrig heller ikke avmålt og de røyter MYE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..de fleste hunder kan vel begynne å vokte, hvis man oppmuntrer til det?

Om den er noe særlig til beskyttelse derimot er en annen sak :lol:

Finnes det ingen hund som har god nese, godt temprament og som er litt 'skarp' mot fremmede?

Er redd en dobermann kan bli litt i meste laget for lille Ozzie..og en labrador er ikke akkurat så skeptisk til fremmede.

Hm..Schäfer? Da blir det krangel med mamma ang hundehår overalt, men :)

Jo, det gjør det. Min rase kan være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: Tror ikke en stor og kraftig hund hadde gått så bra sammen med Ozzie. Ikke hadde jeg orket en heller..passet en napolitansk mastiff for noen mnd siden og det ble litt i meste laget.

Med vokting mener jeg at de sier ifra når de hører ukjente lyder..slik som Vilde og Aysha forteller om. Hadde absolutt ikke oppmuntret en labrador til å bli skarp og skeptisk til fremmede. Heller ikke en annen rase.

Ønsker vel egentlig ikke en hund som er ille skarp..heller bare litt reservert ovenfor fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: Tror ikke en stor og kraftig hund hadde gått så bra sammen med Ozzie. Ikke hadde jeg orket en heller..passet en napolitansk mastiff for noen mnd siden og det ble litt i meste laget.

Med vokting mener jeg at de sier ifra når de hører ukjente lyder..slik som Vilde og Aysha forteller om. Hadde absolutt ikke oppmuntret en labrador til å bli skarp og skeptisk til fremmede. Heller ikke en annen rase.

Ønsker vel egentlig ikke en hund som er ille skarp..heller bare litt reservert ovenfor fremmede.

Hehe. Oppmuntre en labbis til å være skeptisk må være en umulig oppgave :lol: Men du kan jo lære hunden å overse fremmede? Aysha (Labbis/Golden) bryr seg ikke noe særlig om fremmede mennesker (med mindre de tar kontakt eller spiser pølse :)) , men andre hunder er hun veldig interessert i. Hvis du har målrettet trening får du helt sikkert en labbis til å ikke bry seg om fremmede.

Lykke til med valpekjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..kjekt:) Syns det er litt greit med en hund som ikke er altfor glad i fremmede mennesker.

Men tror jeg satser på å lære meg kampsport eller noe selv :P

Heller legge litt mer vekt på å finne en rase som passer godt med Ozzie..og som har god nese! :lol: Innbiller meg at det kunne blitt vrient med en dobermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...