Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?

taaketussa

Recommended Posts

Skrevet
Har lest veldig få av innleggene her, men vil bare kommentere dette. En risen vel ikke nappes, så lenge den ikke skal på utstilling?

Naboen her har en nydelig riesenschnauzer tispe, som de ikke napper. Hun barberes vel 2 ganger i året (tror jeg), og har flott pels. Så for hunden har det vel strengt tatt ingen betydning, for det er vel bare utseende på pelsen/hvor stri den er det går utover? :P Dessuten kan det vel være svært smertefullt for hunden? i følge naboen så hylte i hvertfall deres hund en gang de skulle prøve å nappe henne.

Den må ikke, men den bør. Men nappingen tilside så er det likevel mye pelsstell på en riesen, med raking av ull og gjennomkamming av skjegg, mage og beinhår. Det er akkurat samme peslstellet som på en dverg, bare mer, og jeg bruker fort 1-2 timer i uka på en hund.

Skrevet
En hund med litt str. virker uansett betryggene og ha i hus :P så skjønner tanken..

Min mor har noen små hunder og de gjorde meg iallefall mørkeredde, Jeg var alene i huset oppi finnmarka, helt bekmørkt ute der det står helt øde! det var skikkelig forblåst ute masse rare lyder fordi vinden tok så tak i huset og der begynner 4 små hunder og bjeffe og boffe hele kvelden jeg var alene i huset.. DET gjorde meg iallefall enda mer mørkeredd ja hihi.. Da savnet jeg veeeldig en hund med litt str på akkurat da, for Var av en merkelig grunn ikke så betryggene med disse småtassene da :P

Enig i den der..hadde følt meg mye mer trygg med en boffende cane corso, enn med den lille boffende papillonen min :rolleyes: Nå er jo ikke akkurat cane corso en rase som hadde passet til meg, men bare sånn for å sette det litt i perspektiv :P

Hmm..drar Eurasieren med seg mye greier inn (i pelsen)?

Den høres jo mer og mer passende ut! :P

Skrevet

Vi drar ofte på turer i skog å mark, og det bruker ikke å komme med noe ekstra fra den turen med oss hjem :ahappy: Eurasierens pels er utrolig lettvint, når det er vått ute så la den bare ligge på plassen sin til den er tørr så er skitten borte.

Vi har et forum som ligger på den linken som jeg la ut noen poster ovenfor, gå dit å les litt mer om våre fine Eurasiere :rolleyes: Som sagt dette er en super rase å ha med å gjøre, spesielt når du skal bare bruke den til turkompis å slikt, slipper unna gjeting/jaktinnstinkt å mye vimsing.

Dem er veldig lettlært å intelligent, å bjeffer veldig lite da de er vanskelige å provosere så du slipper å ha en gneldrebikkje.

Skrevet
Hvordan er Pinscheren når det gjelder vokting?

Pinscheren er opprinnelig en vakthund, dette står om den på Pinscherklubbens sider: "Pinscheren ble opprinnelig brukt som stallvakt, og har fremdeles en del vaktinstinkter uten å være verken gneldrete eller aggressiv."

Her kan du lese alt Pinscherklubben skriver om rasen: http://pinscher.no/pages/vare-raser/pinscher.php

En pinscher vil antagelig varsle når det ringer på døren og slike ting, men ingen jeg kjenner som har Pinscher sliter med en hund som gneldrer i alle fall. Det er mye en treningssak også, om du lar hunden din få vokte på den minste ting, så sier det seg selv at en hund som er opprinnelig vakthund, kan begynne å vokte masse forskjellig.

• 1 month later...
Skrevet

Takk for masse bra svar!:)

Sliter veldig med å få bestemt meg..har hvertfall funnet ut at jeg ikke vil ha en rase med mye pels.

Har lest litt mer rundt på nettet, tatt rasetesten på a.p og canis enda flere ganger og har snakket med flere jeg kjenner som har hund.

Dette har endt med at jeg nå sitter fast mellom labrador og dobermann..

Vil ha en rase som har god nese, som kan vokte (til en viss grad), være med meg og hestene på tur uten å plutselig ta en annen vei.

Det viktigste er at den kan gå godt sammen med Ozzie..han kan være litt pinglete og usikker på større hunder..særlig når de blir voldsomme i lek.

Tror det er bra jeg beregnet masse tid på å bestemme meg..dette er vanskelig!

(Ps. Beklager hvis jeg forvirrer med to brukernavn. Jeg klarte å glemme passordet til dette brukernavnet og hadde masse trøbbel med å få logget inn med nytt osv. Har endelig fått det til så fra nå av bruker jeg selvfølgelig bare "kit". :) )

Skrevet

Hvis du vil ha noe vokt har jo ikke labradoren det så veldig, eller hva? Og liker ikke hunden din store hunder er jo dobermannen stor og kan være veldig så labbete og voldsom i lek.

Skrevet

Hm..de fleste hunder kan vel begynne å vokte, hvis man oppmuntrer til det?

Om den er noe særlig til beskyttelse derimot er en annen sak :lol:

Finnes det ingen hund som har god nese, godt temprament og som er litt 'skarp' mot fremmede?

Er redd en dobermann kan bli litt i meste laget for lille Ozzie..og en labrador er ikke akkurat så skeptisk til fremmede.

Hm..Schäfer? Da blir det krangel med mamma ang hundehår overalt, men :)

Skrevet

Vet du, hvis du absolutt vil føle at du blir passet på ville jeg heller sett på raser som kanskje ser litt avskrekkende ut for fremmede; store og kraftige hunder, men med lite "vokting". Du bør definitivt ikke kjøpe en hunderase og oppmuntre den til å vokte, eller å være skarp, det er en oppskrift på trøbbel.

Skrevet

Mine to (Labrador + Labrador/Golden) boffer på rare lyder og varsler når det kommer folk igjennom porten. De går absolutt ikke bananas, men de sier ifra.

Labradoren er ikke akkurat "skarp" mor fremmede. Men er det ikke bedre med en rase som kanskje er mer avmålt enn skarp? Labradoren er forøvrig heller ikke avmålt og de røyter MYE.

Skrevet
Hm..de fleste hunder kan vel begynne å vokte, hvis man oppmuntrer til det?

Om den er noe særlig til beskyttelse derimot er en annen sak :lol:

Finnes det ingen hund som har god nese, godt temprament og som er litt 'skarp' mot fremmede?

Er redd en dobermann kan bli litt i meste laget for lille Ozzie..og en labrador er ikke akkurat så skeptisk til fremmede.

Hm..Schäfer? Da blir det krangel med mamma ang hundehår overalt, men :)

Jo, det gjør det. Min rase kan være slik.

Skrevet

Aya: Tror ikke en stor og kraftig hund hadde gått så bra sammen med Ozzie. Ikke hadde jeg orket en heller..passet en napolitansk mastiff for noen mnd siden og det ble litt i meste laget.

Med vokting mener jeg at de sier ifra når de hører ukjente lyder..slik som Vilde og Aysha forteller om. Hadde absolutt ikke oppmuntret en labrador til å bli skarp og skeptisk til fremmede. Heller ikke en annen rase.

Ønsker vel egentlig ikke en hund som er ille skarp..heller bare litt reservert ovenfor fremmede.

Skrevet
Aya: Tror ikke en stor og kraftig hund hadde gått så bra sammen med Ozzie. Ikke hadde jeg orket en heller..passet en napolitansk mastiff for noen mnd siden og det ble litt i meste laget.

Med vokting mener jeg at de sier ifra når de hører ukjente lyder..slik som Vilde og Aysha forteller om. Hadde absolutt ikke oppmuntret en labrador til å bli skarp og skeptisk til fremmede. Heller ikke en annen rase.

Ønsker vel egentlig ikke en hund som er ille skarp..heller bare litt reservert ovenfor fremmede.

Hehe. Oppmuntre en labbis til å være skeptisk må være en umulig oppgave :lol: Men du kan jo lære hunden å overse fremmede? Aysha (Labbis/Golden) bryr seg ikke noe særlig om fremmede mennesker (med mindre de tar kontakt eller spiser pølse :)) , men andre hunder er hun veldig interessert i. Hvis du har målrettet trening får du helt sikkert en labbis til å ikke bry seg om fremmede.

Lykke til med valpekjøp :)

Skrevet

Hm..kjekt:) Syns det er litt greit med en hund som ikke er altfor glad i fremmede mennesker.

Men tror jeg satser på å lære meg kampsport eller noe selv :P

Heller legge litt mer vekt på å finne en rase som passer godt med Ozzie..og som har god nese! :lol: Innbiller meg at det kunne blitt vrient med en dobermann.

Skrevet

Gorden Setter, eller :lol:

De er jo veldig fine, men vet ikke helt hvordan rasen er.

Naboen vår har en hund som er 5 mnd mindre enn Kaisa

det er en Gorden setter, veldig fin !

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...