Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


taaketussa

Recommended Posts

Har begynt å tenke på å gå til anskaffelse av et nytt familiemedlem.:)

Problemet er bare at jeg aldri helt får bestemt meg for hvilken rase jeg skal velge.

Har en liten papillon gutt(kastrert) fra før av, viktig at de kan gå godt sammen.:)

Bruk: Stall/jobb kompis, vakt, bruks og lydighet (ikke konkuranse).

Str: Mellomstor/stor.

Pels: Helst noe som er litt lettstelt og som ikke drar med 'hele skogen' inn etter tur :rolleyes:

Raser jeg har vurdert:

Bearded collie

Eurasier

Pinscher

Noen som har noen andre hunderaser å anbefale? Eller hvorfor jeg ikke burde/burde velge noen av de nevnt ovenfor?

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å tenke på å gå til anskaffelse av et nytt familiemedlem.:)

Problemet er bare at jeg aldri helt får bestemt meg for hvilken rase jeg skal velge.

Har en liten papillon gutt(kastrert) fra før av, viktig at de kan gå godt sammen.:)

Bruk: Stall/jobb kompis, vakt, bruks og lydighet (ikke konkuranse).

Str: Mellomstor/stor.

Pels: Helst noe som er litt lettstelt og som ikke drar med 'hele skogen' inn etter tur :rolleyes:

Raser jeg har vurdert:

Boerboel

Bearded collie

Canaanhund

Dobermann

Eurasier

Pinscher

Riesenschnauzer

Noen som har noen andre hunderaser å anbefale? Eller hvorfor jeg ikke burde/burde velge noen av de nevnt ovenfor?

På forhånd takk!:)

Hva skal du med en vakthund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må "bestemme" deg litt - vil du ha med en hund i stallen og på jobben, så lønner det seg kanskje ikke med en hund med mye vaktinstinkt, ei heller en hund du må "overvåke" for at den ikke skal stikke av eller streife avgårde. Det kommer jo andre folk - og dyr - til en stall kanskje, og jeg vet om et par tilfeller hvor det ikke har gått så bra. Kjedelig med en hund man må "passe på", og styre med, lenke fast, passe på alle dører for - kontra en som gjerne vil være der, og blir der :)

Rasene? Tja, mye spennvidde da. Canaanhund er en litt skeptisk "urhund", som i rasebeskrivelser blant annet kalles vaktsom og reservert og kan være dominant overfor andre hunder. Jeg har bare møtt et par, men de var nokså skeptiske, og ikke det jeg hadde forventet etter å ha lest om en av rasens forkjempere i Israel. Boerboelen har vel også solid med vokting, og du skal kanskje vite hva du går til - er en annen bruker her inne som sliter med sin boerboel og papillon, men de er av samme kjønn. Pinscher og dobermann er også hunder som ikke akkurat er noen "godfjotter", eurasieren har chowchow i seg, og så videre.

Derimot er det interessant at du har med en hund med mye pels - men som også later til å være trivelige, muntre, vennlige hunder, nemlig bearded collie. Pels er ikke noe for meg, men det gemyttet virker jo veldig tiltalende. Du får avgjøre - hvor mye "rundt" du skal ha med hunden, hvor mye trening du vil legge ned i den, og hva slags "personlighet" du vil ha på hunden - utover utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med en vakthund?

Liker ikke å bo alene (være alene hjemme). Bor på landet og det er ganske øde her ute, egentlig. Vil gjerne ha en som kan passe på litt, sånn at jeg kan føle meg mer trygg:) (altså vokte, men uten noe stort vaktinnstinkt).

Tror du må "bestemme" deg litt - vil du ha med en hund i stallen og på jobben, så lønner det seg kanskje ikke med en hund med mye vaktinstinkt, ei heller en hund du må "overvåke" for at den ikke skal stikke av eller streife avgårde. Det kommer jo andre folk - og dyr - til en stall kanskje, og jeg vet om et par tilfeller hvor det ikke har gått så bra. Kjedelig med en hund man må "passe på", og styre med, lenke fast, passe på alle dører for - kontra en som gjerne vil være der, og blir der :)

Rasene? Tja, mye spennvidde da. Canaanhund er en litt skeptisk "urhund", som i rasebeskrivelser blant annet kalles vaktsom og reservert og kan være dominant overfor andre hunder. Jeg har bare møtt et par, men de var nokså skeptiske, og ikke det jeg hadde forventet etter å ha lest om en av rasens forkjempere i Israel. Boerboelen har vel også solid med vokting, og du skal kanskje vite hva du går til - er en annen bruker her inne som sliter med sin boerboel og papillon, men de er av samme kjønn. Pinscher og dobermann er også hunder som ikke akkurat er noen "godfjotter", eurasieren har chowchow i seg, og så videre.

Derimot er det interessant at du har med en hund med mye pels - men som også later til å være trivelige, muntre, vennlige hunder, nemlig bearded collie. Pels er ikke noe for meg, men det gemyttet virker jo veldig tiltalende. Du får avgjøre - hvor mye "rundt" du skal ha med hunden, hvor mye trening du vil legge ned i den, og hva slags "personlighet" du vil ha på hunden - utover utseende.

Hm..Vil jo ha en som jeg slipper å lenke fast og som jeg ikke må passe på hele tiden. Som f.eks kan følge hesten og meg på tur uten at den plutselig tusler en annen vei.

Nå har jeg stall hjemme, men har jo lyst til å ha med vovven rundt om kring..på jobb/stevner/fotooppdrag osv. Og er jo da avhengig av at den er litt utadvendt og blid:)

Er klar over at Canaanhunden kan være skeptisk og reservert, så det er den jeg har tvilt mest på.

Har også tvilt litt på boerboel, riesen og dobermann, på grunn av størrelsen. Er redd for at lille Ozzie skal bli most hvis den store blir litt for ivrig i lek el. :)

Passet en Napolitansk Mastiff noen mnd i høst/vinter og falt egentlig litt for den rasen. Men fant ut at en sånn hund blir altfor stor og tung. (Og den sikkler noe helt grusomt :) ) Ønsker heller ikke en rase med så mye vaktinnstinkt, det ble litt for mye av det gode til tider.

Møtte en Bearded Collie for noen uker siden og ble vel egentlig litt forelsket. Eneste problemet da er jo pelsen. Den jeg møtte hadde blitt klippet, så det er jo en mulighet..

Konklusjon: Canaanhund, boerboel, riesen og dobermann blir strøket av listen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmantiner da? Passer kravet om lite pelsstell og stallhund, mer enn det vet jeg ikke om dem egentlig... :) Oppfatter dem som hunder som kaskje av til sliter litt, veldig induviduelt, men som er allrighte og allsidige hunder om man ikke har LP champion som mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bearded collie som stallhund. Og hun er helt super - både sammen med hestene og å ha med seg ut på tur. Stikker aldri avgårde og går fint å ri med både løs og i langline. Og så har de litt fart til å holde følge med hesten også - tror ikke berneren ville orket det samme!

Men de drar med seg skogen inn altså. Selv når de er klippet...

Men det er jo ikke verre enn å ta skogen ut av pelsen igjen før man går inn ? Trixie hjelper til med det selv også :)

På avataren min løper hun etter hesten forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig ikke å foreslå min egen rase, men her skal jeg gjøre det allikevel.

Labradoren

- er svært lettstelt pels som tåler forbausende mye av kaldt vann, vær og vind. Men det er også mye røyting (det er vanskelig å få ingen av delene - altså både røytefri OG lettstelt pels).

- er førerorientert. Labradoren har naturlig en ganske kort "løperadius" fra eieren, og med litt trening vil det heller ikke bli uproblematisk å holde hunden unna f.eks. folk som går forbi.

- varsler, men vokter ikke. Det er min erfaring, i alle fall - de bjeffer gjerne på merkelige lyder og bevegelser, særlig når de selv er inne og det er mørkt ute. Men de beskytter ikke eiendom og egendeler.

- er tilpasningsdyktige. De blir med på det du vil ha dem med på. :)

- er vennlige og åpne mot mennesker og dyr, og det vil således ikke bli noe stort problem å venne en labrador til å bli med på rideturer, samtidig som den ikke vil ha noe i mot å bli med rundt omkring og møte mennesker.

- er en allround-hund som egner seg godt til trening av lydighet og bruks uten at de krever for mye og for målrettet trening - det kan gjerne virke som om de er fornøyd med det de får.

- skiller naturlig godt på passivitet og aktivitet, så selv om de forbinder hestene med morsomme rideturer vil de kunne slappe av med hestene rundt seg når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns pinscheren høres ut som en hund for deg.

Er veldig glad i flokken sin, de færreste stikker av (selvsagt, som andre hunder kan de gjerne ta seg en runde om de kjeder seg), men de er ikke noen streifere. De fleste pinschere holder seg i nærheten av sin eier.

Den har et trivelig gemytt, er lettlært og går ikke på veggen om den ikke får langtur på noen dager :) Men det er en aktiv hund, som liker å få brukt seg.

Pelsen er serdeles lettstelt og røyter lite, og rasen er relativt sykdomsfri. De fleste pinschere er sosiale og vennlige mot folk og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye pelsstell på riesen. Den skal nappes jevnlig, og i tillegg må det rakes ull og kammes floker enda oftere.

Har lest veldig få av innleggene her, men vil bare kommentere dette. En risen vel ikke nappes, så lenge den ikke skal på utstilling?

Naboen her har en nydelig riesenschnauzer tispe, som de ikke napper. Hun barberes vel 2 ganger i året (tror jeg), og har flott pels. Så for hunden har det vel strengt tatt ingen betydning, for det er vel bare utseende på pelsen/hvor stri den er det går utover? :) Dessuten kan det vel være svært smertefullt for hunden? i følge naboen så hylte i hvertfall deres hund en gang de skulle prøve å nappe henne.

Ønsker deg lykke til med valg av rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi..mange forslag! :)

Hm..Dalmantiner er jeg litt usikker på. Hvordan er de i forhold til mindre hunder? Og hvordan er de å oppdra og slik?

Boxer og Border Collie er ikke aktuelle. Av en eller annen merkelig grunn liker jeg ikke boxere og border collien er jo en gjeterhund (med sinnsykt mye energi :) ).

Labradorer er fine hunder, men tror ikke jeg kunne tenkt meg en selv.

Hvordan er Pinscheren når det gjelder vokting?

PhoNuLi: Takktakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke å bo alene, og er max mørkredd :)

Det er værre å ha en hund som bjeffer enn en som bare boffer litt. Når hunden øser seg opp fordi den tror den ser/hører noe gjør at du blir redd.

Syns det er godt at min sier ifra, men du verden.. så irriterende det er til tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke å bo alene, og er max mørkredd :)

Det er værre å ha en hund som bjeffer enn en som bare boffer litt. Når hunden øser seg opp fordi den tror den ser/hører noe gjør at du blir redd.

Syns det er godt at min sier ifra, men du verden.. så irriterende det er til tider!

det er jo ikke bare bjeffinga til vaktraser som kan være vanskelig.

De kan jo være ganske stri også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med litt str. virker uansett betryggene og ha i hus :) så skjønner tanken..

Min mor har noen små hunder og de gjorde meg iallefall mørkeredde, Jeg var alene i huset oppi finnmarka, helt bekmørkt ute der det står helt øde! det var skikkelig forblåst ute masse rare lyder fordi vinden tok så tak i huset og der begynner 4 små hunder og bjeffe og boffe hele kvelden jeg var alene i huset.. DET gjorde meg iallefall enda mer mørkeredd ja hihi.. Da savnet jeg veeeldig en hund med litt str på akkurat da, for Var av en merkelig grunn ikke så betryggene med disse småtassene da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Eurasier å venter på nr 2 nå for tiden. Dette er kjempe gode hunder som jeg vil absolutt anbefale. Er selv husredd så vet hva du snakker om, så er så evig glad for snuppa min som sier ifra om det er noen utenfor huset, de vasler uten å være ekstrem bjeffete, hun slutter når jeg ber hun om det. Eurasieren er reservert å vil derfor trenge en god del sosialisering, MEN det finnes også unntak der hunder er veldig sosiale. Clue er å velge gode foreldre å en god oppdretter.

Eurasieren går veldig fin med andre, selv med små tasser. Vi hadde en liten pus i fjor som vår hund tok til seg å ble super kompiser. Når vi går forbi hester så piper hun fordi hun vil hilse på dem. Vår tulla er supergla når hun får være med der det skjer, men samtidig der det ikke skjer noe som helst. De vil aller helst være rundt deg hele tiden, får de er veldig knyttet til sin familie. Og når de er inne i hus så er de veldig rolig, maser ikke etter action. Er det en dag eller 2 du ikke får gått tur så blir de ikke mer energifull av den grunn. De krever ikke daglige turer, vi bruker bare å være ut med henne når vi ikke har hatt anledning å gå på tur å dette går kjempefint.

Noe som man skal være klar over med disse spisshundrasene er at de kan være bestemt i form av eks. vil heller snuse på den her stubben iframfor å komme til deg. Vår snuppa er rett over 2 år gammel, elsker å snuse rundt omkring så når hun ikke vil komme på innkalling så går vi bare fra henne, da kommer hun alltid til oss. Hun har enda tilgode å stikke av fra oss eller hjemmefra. Vi trener selv på lydighet på hobbybasis å dette synes hun er kjempe morro, men hun kan å bli lei å da gidder hun bare ikke å yte. Ang pelsstell så ser dette vanvittig ut pga mye pels, børster henne par ganger i månden å det holder. Pelsen tover ikke å røyter 2 ganger i året, alt underull. Å det beste av alt, dem lukter ikke hund :P

Legger med link til Norsk Eurasier klubben http://www.eurasierweb.com/

Dette er en rase som jeg kan på det varmeste anbefale, jeg selv er så super fornøyd at det vil nok alltid være en Eurasier her hos oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...