Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

12345

Recommended Posts

Absolutt ikke. Heller tvert imot egentlig. En god sele skal fordele trykket jevnt over frampartiet på hunden.

Hvorfor skulle du vente til hunden ble ett år? (litt nysgjerrig)

Å veksle mellom halsbånd og sele, som nevnt, er fint for å få hunden til å forstå når det den skal gå pent, og når det er ok å gi litt gass (for oss som også synes at det bra hundene trekker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi øver på og gå pent i bånd og når andre skal på tur så kan vi ikke ha vanelig bånd for da strammer det seg sikkert. Men uansett. Må hunden være over 1 år før den kan bruke sann sele under armene, eller ?

Tenker du på vanlig tursele, sånn som f.eks. denne:

http://www.lionfish.dk/HUND/03199_Hurtta_sele.jpg

Eller på såkalt "gå-pent-i-bånd-sele" som strammer til når hunden trekker? Tenker du på den første er det bare å kjøre på - finn ei sele som sitter godt, så skulle ikke det være noe problem i det hele tatt. Gå-pent-sele derimot, ville jeg vært skeptisk til å bruke uansett hvor gammel hunden er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt dette med å ikke begynne med sele FØR 1 år, dette pga at valpen er ikke ferdig vokst og man kan gjøre noe med skuldrene til valpen ( om jeg husker riktig... ) så vi bruker ikke dette på valpen vi har nå.. på hann hunden begynte vi med sele da han var ca 7-8 mnd pga luftrørs kollaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Vi øver på og gå pent i bånd og når andre skal på tur så kan vi ikke ha vanelig bånd for da strammer det seg sikkert. Men uansett. Må hunden være over 1 år før den kan bruke sann sele under armene, eller ?

Hvordan sele er det du tenker på? Tenker du på sånn anti-drasele som går under "armene" på skulderne og skal hindre den i å dra? Sånn sele som skaper ubehag når hunden strammer båndet for å hindre den i å dra syns jeg ikke du bør bruke på en ung hund. Egentlig syns jeg ikke du bør bruke sånn i det hele tatt. Men hvis du tenker på en helt vanelig tursele av et eller annet slag kan du selvfølgelig bruke det helt fra den er liten. Ingen grunn til å vente til den er ett år med det. Det er lurt å bruke en sele på hunden når man ikke har tid eller ork til å få gjennomført skikkelig konsekvent trening på å gå pent i halsbånd. Da kan du lære den at det er lov å trekke når kobbelet er fresta i selen og at den skal gå pent uten å trekke i halsbåndet (er fint hvis du senere skal lære den å trekke ved f.eks. snørekjøring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Vi har kjøpt sele. Men første gangen vi gikk på tur med henne i selen ble hun på en måte kvalt, men nå de sisste gangene har hun ikke blitt kvalt. Det var oppdretter som sa at vi ikke kunne kjøpe hvilken som helst sele men en som visst nok var bra for en valp. Men nå måtte vi bare kjøpe sele med en gang så vi ikke ødelegger alt nå som hund

har løpe tid.

Hvordan sele er det du tenker på? Tenker du på sånn anti-drasele som går under "armene" på skulderne og skal hindre den i å dra? Sånn sele som skaper ubehag når hunden strammer båndet for å hindre den i å dra syns jeg ikke du bør bruke på en ung hund. Egentlig syns jeg ikke du bør bruke sånn i det hele tatt. Men hvis du tenker på en helt vanelig tursele av et eller annet slag kan du selvfølgelig bruke det helt fra den er liten. Ingen grunn til å vente til den er ett år med det. Det er lurt å bruke en sele på hunden når man ikke har tid eller ork til å få gjennomført skikkelig konsekvent trening på å gå pent i halsbånd. Da kan du lære den at det er lov å trekke når kobbelet er fresta i selen og at den skal gå pent uten å trekke i halsbåndet (er fint hvis du senere skal lære den å trekke ved f.eks. snørekjøring)

Det er et sant bånd der hunden ikke merker at den går i stramt bånd.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...