Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

12345

Recommended Posts

Skrevet

Vi øver på og gå pent i bånd og når andre skal på tur så kan vi ikke ha vanelig bånd for da strammer det seg sikkert. Men uansett. Må hunden være over 1 år før den kan bruke sann sele under armene, eller ?

Skrevet

Absolutt ikke. Heller tvert imot egentlig. En god sele skal fordele trykket jevnt over frampartiet på hunden.

Hvorfor skulle du vente til hunden ble ett år? (litt nysgjerrig)

Å veksle mellom halsbånd og sele, som nevnt, er fint for å få hunden til å forstå når det den skal gå pent, og når det er ok å gi litt gass (for oss som også synes at det bra hundene trekker).

Skrevet
Vi øver på og gå pent i bånd og når andre skal på tur så kan vi ikke ha vanelig bånd for da strammer det seg sikkert. Men uansett. Må hunden være over 1 år før den kan bruke sann sele under armene, eller ?

Tenker du på vanlig tursele, sånn som f.eks. denne:

http://www.lionfish.dk/HUND/03199_Hurtta_sele.jpg

Eller på såkalt "gå-pent-i-bånd-sele" som strammer til når hunden trekker? Tenker du på den første er det bare å kjøre på - finn ei sele som sitter godt, så skulle ikke det være noe problem i det hele tatt. Gå-pent-sele derimot, ville jeg vært skeptisk til å bruke uansett hvor gammel hunden er...

Skrevet

Poenget er vel at hunden ikke skal belastes noe særlig med å dra før tidligst ett år. Ellers er sele toppers for valper (og andre hunder).

Skrevet

Jeg brukte sele på min ganske tidlig. Selv om han aldri drar i båndet virket det som om han trives bedre med sele enn med halsbånd. Kun sele blir brukt hos oss. :P

Skrevet

jeg har hørt dette med å ikke begynne med sele FØR 1 år, dette pga at valpen er ikke ferdig vokst og man kan gjøre noe med skuldrene til valpen ( om jeg husker riktig... ) så vi bruker ikke dette på valpen vi har nå.. på hann hunden begynte vi med sele da han var ca 7-8 mnd pga luftrørs kollaps.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Hvordan sele er det du tenker på? Tenker du på sånn anti-drasele som går under "armene" på skulderne og skal hindre den i å dra? Sånn sele som skaper ubehag når hunden strammer båndet for å hindre den i å dra syns jeg ikke du bør bruke på en ung hund. Egentlig syns jeg ikke du bør bruke sånn i det hele tatt. Men hvis du tenker på en helt vanelig tursele av et eller annet slag kan du selvfølgelig bruke det helt fra den er liten. Ingen grunn til å vente til den er ett år med det. Det er lurt å bruke en sele på hunden når man ikke har tid eller ork til å få gjennomført skikkelig konsekvent trening på å gå pent i halsbånd. Da kan du lære den at det er lov å trekke når kobbelet er fresta i selen og at den skal gå pent uten å trekke i halsbåndet (er fint hvis du senere skal lære den å trekke ved f.eks. snørekjøring)

Skrevet

Ok. Vi har kjøpt sele. Men første gangen vi gikk på tur med henne i selen ble hun på en måte kvalt, men nå de sisste gangene har hun ikke blitt kvalt. Det var oppdretter som sa at vi ikke kunne kjøpe hvilken som helst sele men en som visst nok var bra for en valp. Men nå måtte vi bare kjøpe sele med en gang så vi ikke ødelegger alt nå som hund

har løpe tid.

Hvordan sele er det du tenker på? Tenker du på sånn anti-drasele som går under "armene" på skulderne og skal hindre den i å dra? Sånn sele som skaper ubehag når hunden strammer båndet for å hindre den i å dra syns jeg ikke du bør bruke på en ung hund. Egentlig syns jeg ikke du bør bruke sånn i det hele tatt. Men hvis du tenker på en helt vanelig tursele av et eller annet slag kan du selvfølgelig bruke det helt fra den er liten. Ingen grunn til å vente til den er ett år med det. Det er lurt å bruke en sele på hunden når man ikke har tid eller ork til å få gjennomført skikkelig konsekvent trening på å gå pent i halsbånd. Da kan du lære den at det er lov å trekke når kobbelet er fresta i selen og at den skal gå pent uten å trekke i halsbåndet (er fint hvis du senere skal lære den å trekke ved f.eks. snørekjøring)

Det er et sant bånd der hunden ikke merker at den går i stramt bånd.

*Dobbelpost, mod Nina*

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...