Gå til innhold
Hundesonen.no

Royal Canin vs Purina Pro plan

Monika!

Recommended Posts

Skrevet

Forer Lucas med Labb nå, har snart spist opp sekken, men skal bytte for først tenkte jeg på pro plan, men har mest lyst til å fore med Royal. hvilket for anbefaler dere? av de to.

proplan koster 399 for en 15kg sekk, royal var det vel noe med 500, ca 100 kr mer da. det er jo ikke så ille.

Fikk med prøveposer hjem idag da, det lukta faktiskt litt godt, bedre enn Labb iallefall. :D

og et spm til.: Mener dere det er riktig å gi en 3mnd gammel valp, baby grøt, brødskive med leverpostei, litt tørrfor + litt matrester? får man ikke en kresen hund da? eller får man en kresen hund når den bare får tørrfor? :?

Skrevet
Forer Lucas med Labb nå, har snart spist opp sekken, men skal bytte for først tenkte jeg på pro plan, men har mest lyst til å fore med Royal. hvilket for anbefaler dere? av de to.

proplan koster 399 for en 15kg sekk, royal var det vel noe med 500, ca 100 kr mer da. det er jo ikke så ille.

Fikk med prøveposer hjem idag da, det lukta faktiskt litt godt, bedre enn Labb iallefall. :D

og et spm til.: Mener dere det er riktig å gi en 3mnd gammel valp, baby grøt, brødskive med leverpostei, litt tørrfor + litt matrester? får man ikke en kresen hund da? eller får man en kresen hund når den bare får tørrfor? :?

jeg brukte pro plan i ca 2 år, og hadde en hund som røytet hele tiden... Nå bruker jeg Royal og er fornøgd med det foret.

Det andre spørsmålet ditt... tror at om du vil ha en valp som blir sær i matveien så gir du den det du skreiv der... Har aldri gitt valp babygrøt og matrester... Ikke så mye leverpostei heller (for da fiser de sånn!!) Har gitt tørrfor og av og til tørr skalk jeg. :D

Skrevet

det jeg og mente da får de jo menneskemat å da vil de jo ikke ha annet, hunder skal jo spise hundemat de. det er jo derfor det finnes, eller er jeg helt ute? :D

Skrevet

Zico får pro plan og det fungerer fint. :D

Han får forøvrig også brødskive med leverpostei, sauser og diverse i maten. Men det er fordi han ikke legger på seg nok av bare hundemat da. :wink:

• 1 month later...
Skrevet

Jeg syns royal canin foret er best. De fleste hunder som er vant med tørr for liker det.

Min mening er at hunden burde ha tørr for som hovedfor. Med evt suplemang av våtfor. Dette også for tannhygienen. Så de får brukt tennene sine. Det er ikke no problem å gi litt leverpostei og slikt ved siden av, men som vane er det som regel ingen god ide. De blir fort kresene av sånt!

Min får det innimellom, men spiser alikevel tørrforet sitt når han får det. Så det varrierer nok litt fra hund til hund.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er de ganske like i gemytt og væremåte?
    • Kan en hund fødes uten hint til hvordan den oppfører seg til andre hunder? Spør for en jeg kjenner.
    • Skye terrier skiller seg jo en del ut fra de andre her, både i utseende og type. Jeg kjenner de ikke veldig godt, så anbefaler å sjekke raseklubben i hjemlandet. De andre har jeg møtt en del av. De er jevnt over ganske egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Hvis du er vant til gjeterhund så tror jeg det kan bli en ganske brutal overgang. Det er ikke bare å "jobbe mer og hardere", det er rett og slett en helt annen type hund og mye som ikke vil kunne fungere på samme måte. En utfordring er for eksempel å ha de løse. Pinscher er vagt mildere enn terrierene. Dansk-svensk gårdshund er også en pinscherhund, som er veldig lik brasiliansk terrier og parson russel, men mildere i gemyttet. Jeg har kjent folk som har kunnet kalle inn sine pinschere og dsg fra jakt på vilt. Pinscherene er også større enn manchesterterrier. Det er nok i stor grad trenbarhet, jaktinstinktet og selvstendigheten som skiller terrierene fra gjeterhundene, og i litt ulik grad. De er ikke interessert i å gjøre deg til lags eller høre på hva du sier, de er avlet for å jobbe selvstendig og jakte på og drepe smådyr. Du kan ikke regne med å kunne ha dem løs utenfor inngjerdede områder eller under tett kontroll. Jeg har f.eks. sett mange i konkurranse- og treningssammenheng, men veldig sjelden løse i skogen.
    • Har vurdert Manchester terrier, Person russel terrier, brasiliansk terrier, og skye terrier. Tenker også på Pincher men hva er forskjellen mellom en pincher og Manchester terrier? De er ganske like utseende og størrelse. Vi vet at terriere har mere jaktinstinkt og er mere sta enn gjeterhund. Ønsker helst en av de største terrierne.
    • Hva er likheten mellom alle terrierene sånn generelt? Ønsker en terrier uten napping og vanskelig klipping. Børsting går greit. Hvordan er dem i forhold til gjeterhunder? Er oppvokst med det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...