Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpskontrakten


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg var på temakveld med forbruker rådet igår, om kjøpskontrakt til hund. Et interessant tema.

Jeg lurer på dere som har hatt noen kull, og hvordan dere legger opp deres kontrakter? Kjører dere den bare ut fra NKK, eller lager dere selv?

Har dere avtaler om å betale tilbake penger ved påvisning av sykdom (hd og tekstikkelproblem feks)? Og har dere isåfall en fast sum for dette?

Hva syns dere er viktig å ha med i kontrakten? (foruten om den generelle opplysningsdelen)

Andre tanker rundt dette med kjøpskontrakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har min egen kontrakt, men i den har jeg innbakt en del fra NKK kontrakten, blant annet info om kjøp av hund og den biten.

Ja, jeg gir garantier - og våre garantier er iht. raseklubbens anbefalinger.

25% ved HD/AA svak grad

50% ved HD/AA middels eller sterk

Og da 25% av VALPEPRISEN, så stiger den så stiger refusjonen

Vi har også refusjon ved tann/bittfeil, katarakt osv.

Jeg synes det er viktig å ha med punkter som f.eks at hunden bør forsikres osv. - men selve kontrakten vår er garantiene samt en kvitteringsdel og en reklamasjonsslipp som valpekjøper kan fylle ut å returnere dersom hunden utvikler defekter av genetisk art så som HD/AA osv.

Jeg har forstått på en del at det slett ikke er særlig vanlig med garantier når man selger hund, og at belgeroppdrettere operer med langt bedre villkår enn de fleste andre raser, og mitt inntrykk er vel at skrekkelig mange belager seg på at folk ikke gidder å klage på sine hunder. Istedet for å gi garantier - fremhever de at de ikke kan holdes ansvarlig osv.

Litt interessant å høre hva fobrukerrådet mener om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forbrukerrådet har ganske mange saker om tvister mellom kjøper og selger. Og som oftes er det kjøperen som får mehold i sakene. Mye dreier seg netopp om at folk får syke hunder, ønsker erstatning men får det ikke, og det er brudd i kjøpskontrakten og kjøpsloven. Tror at mange ikke vet at de faktisk kan klage, og hvor mange rettigheter de har, samtidig hvor viktig det er med skikkelige kjøpskontrakter. Man må vite hva man skriver under på og undersøke nøye selv. Man har faktisk inntil 5 års reklamasjonsrett når man kjøper hos en seriøs oppdretter. For arvelige feil og sykdommer.

Her kan man lese mer om hundesaker som har vært i forbrukertvistutvalget (søk på dyr) :

LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde å miste hunden min etter mindre 4 uker,men fikk ikke ny valp eller noe,det ble bare veldig ubehagelig stemning,og jeg følte meg dum som spurte om ny valp ikke var vanlig...

Selv vil jeg sverge til garantier som fremtidig oppdretter,som gjelder prisreduskjon ved bittfeil,penger igjen ved HD,eller andre sånne arvelige greier/medfødte ting som dukker opp.

Var veldig trist å miste hunden/pluss tape penger.Eller få hund med defekter osv.

Har ikke lysst å krangle jeg hvertfall.

Mange oppdrettere kan være veldig kyniske..

Jeg hadde ALDRI hatt hjerte til å være sånn.

Synes flere bør lære av Belger oppdrettere isåfall...om et er som det blir sagt..

Jeg for min del vil legge stolthet og selvfølgelig hjerte i oppdrett,og at folk ikke skal ha grunn til å gi dårlig omtale for at jeg er urimelig eller noe sånn..

Selv sitter jeg og sambo med inntrykket at det er svært vanskelig og finne en oppdretter som har "alt"

Noen er utrolige med å se på helse,og utseende..men sosialierer ikke valpene..Andre er flinke med valpene,men bryr seg ikke om helse eller utseende/standard..Osv osv..

Men takk for dem som finnes! De er dyrebare og jeg håper flere kan lære av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hannvalp som var krypt og eier kastrerte etter å ha prøvd alti i fra å masere til homeopat på hunden, hun fikk refundert det det kostet henne å kastrere hunden. Ser ikke noe problem med det da dette er en arvelig feil(har ikke brukt den aktuelle faren på mine tisper siden). Ellers så har det ikke vært klaget på noe slikt. her bruker vi NKK standard kontrakten.

Har også fått tilbake hunder vi har solgt og funnet nye hjem til dem med tidligere eier velsignelse og da har de fått igjen den summen vi har fått for hunden ved omplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg har hatt en hannvalp som var krypt og eier kastrerte etter å ha prøvd alti i fra å masere til homeopat på hunden, hun fikk refundert det det kostet henne å kastrere hunden. Ser ikke noe problem med det da dette er en arvelig feil(har ikke brukt den aktuelle faren på mine tisper siden).

Hvis ikke en hannvalp har fått begge testikler på plass når den er 8 uker, er det halvpris valp hos meg med orientering om hva dette kan innebære i hundens videre liv.

Så litt OT - vær klar over at problemet ikke bare kan ligge hos hannen, alltid lett å skylde på den ;O) - tispa kan også være bærer faktisk.

post-2420-1210369360_thumb.jpg

"If your dog doesn't like someone you probably shouldn't either."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter med OT, men både hannen OG tispa må være bærere for å gi krypte valper.. Mye god info på denne siden: http://home.no.net/sveineg2/Testikkelmangel.htm

Ih - jeg Græmmes!

Selvfølgelig - vet ikke hvor jeg var da jeg skrev det - men det var nok en av de dagene hodet og fingre ikke var helt enig så det kom litt galt ut - og fordi alle pleier å skylde på hannen - det er liksom det letteste. :wub:

post-2420-1210514465_thumb.jpg

"If your dog doesn't like someone you probably shouldn't either."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...