Gå til innhold
Hundesonen.no

Diesel trener til utstilling


MariaN

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Hva kan dere Belgerfolk si om Diesel?? Ris og Ros :lol:

14 mnd. Første Junior nå til helga. Vi er kjempe spent! :)

Akkurat lært han å STÅ. Tidligere har han satt seg ned når godbiten blir synlig.

Flink å stå da men.........

Belgere bør ikke stå å se opp på handler, de bør stå å speide UT av ringen FORAN handleren.

Så ideelt sett så bør du ha med deg noen på utstillingen som enten kan stille han for deg og du står på utsiden og han er oppmerksom på deg, eller så bør du ha med deg noen han kan se på.

Når han står foran deg som han gjør på bildene her så står han litt i "gyngehestpositur" - dvs. det ser ut som om skuldrene hans er plassert foran brystkassen. Når så Diesel ikke er noen spesielt kort utgave av rasen så forsterker dette inntrykk av en veldig lang rygg og en veldig kort nakke (kort nakke er resultatet når skuldrene kommer for lang frem).

Ved å stille han opp slik at han ser utover og vekk fra deg og ut på noe på utsiden av ringen så vil han komme mer OVER frembena sine og nakken vil virke lenger. Og når nakken virker litt lenger så vil automatisk ryggen virke kortere.

Hvilket vil være en langt bedre positur når vi vet at belgeren skal være kvadratisk og ikke rektangulær.

Håper du skjønner hva jeg mener *ler*

Kort redigering: Den beste posituren for Diesel er etter min mening det nest siste bildet - der står han over frembena sine og ser ikke opp på deg med nakkeknekk, der virker han bare halvparten så lang som på de andre bildene.

Lykke til på utstillingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at han ikke skal stilles ved å se på mg. Dette er bare for å få han til å stå :lol:

Jeg sier feks 'hysj, hvor er pissikatta?' da speider han ut fra ringen og konser ikke på meg. Altså, ser rett fram og ikke opp på meg.

Skal trene litt mere i morgen og lørdag på dette du skriver. takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at han ikke skal stilles ved å se på mg. Dette er bare for å få han til å stå :lol:

Jeg sier feks 'hysj, hvor er pissikatta?' da speider han ut fra ringen og konser ikke på meg.

Skal trene litt mere i morgen og lørdag på dette du skriver. takk :)

HAHAHHAHHAHA! Det var dagens!

Syns han var kjempeflott jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet er her, og jeg er IKKE fornøyd.

Diesel har vært til dyrelegen og fått sprøyte i baken et par ganger, så han liker ikke at fremmede kommer luskende bakfra. Fikk sjekket stellet etterhvert..

Så kom vi til tennene. Panikk! Ikke aktuelt om dommeren fikk se på de. Jeg fikk åpnet munnen såvidt det var, men han skulle se selve bittet, og det var vanskelig når dommeren var i nærheten,

Dette endte altså med KIP = Kan ikke premieres :)

Utrolig synd. Kritikken var utrolig bra og de rundt mente det var en garantert rød sløyfe. En stk matmor som var på gråten :) men men.. Nå har jeg lært meg noen triks for å 'låse' han dersom han slår seg vrang igjen. Bedre lykke neste gang. Dumt at enkelte dommere ikke tar seg tid til å bli kjent med hunden når de ser at den vegrer. Det er liksom rett på sak.

I ålesund er det ei dame som dommer, og det går nok bedre ;)

Stor. MG type(hva nå enn det betyr?). Godt skåret hode. Mørke øyne. Kan dessverre ikke kontrollere bittet. Korrelt hals. Bra benstamme. God kropp. Normalt vinklet bakpart. Beveger seg bra fra siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet er her, og jeg er IKKE fornøyd.

Diesel har vært til dyrelegen og fått sprøyte i baken et par ganger, så han liker ikke at fremmede kommer luskende bakfra. Fikk sjekket stellet etterhvert..

Så kom vi til tennene. Panikk! Ikke aktuelt om dommeren fikk se på de. Jeg fikk åpnet munnen såvidt det var, men han skulle se selve bittet, og det var vanskelig når dommeren var i nærheten,

Dette endte altså med KIP = Kan ikke premieres :)

Utrolig synd. Kritikken var utrolig bra og de rundt mente det var en garantert rød sløyfe. En stk matmor som var på gråten :P men men.. Nå har jeg lært meg noen triks for å 'låse' han dersom han slår seg vrang igjen. Bedre lykke neste gang. Dumt at enkelte dommere ikke tar seg tid til å bli kjent med hunden når de ser at den vegrer. Det er liksom rett på sak.

I ålesund er det ei dame som dommer, og det går nok bedre ;)

Stor. MG type(hva nå enn det betyr?). Godt skåret hode. Mørke øyne. Kan dessverre ikke kontrollere bittet. Korrelt hals. Bra benstamme. God kropp. Normalt vinklet bakpart. Beveger seg bra fra siden.

Uff da det var dumt. Jaja bedre lykke neste gang :)

MG = Meget God :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, nå skal jeg være kjip med deg, MEN.. Det er DU som burde lært han å la seg bli håndtert, det er det minste en hund burde tåle, at det går an å sjekker tenner og gå over kroppen deres. Dommeren skulle tatt seg tid? Mulig, men det er ikke hans eller hennes feil at hunden din ikke tåler å bli tatt i.

Tren på at han skal tåle å bli håndtert, både av deg og av andre. Det er ikke lov å bestemme sånt sjøl, og du skal være bestemt, trygg og sikker - selv når han skaper seg. Belønn han for å stå rolig, hold han fast når han vegrer.. Sjekk tenner og testikler hver dag, la folk han ikke kjenner så godt sjekke tenner og testikler når dere kan, og igjen - belønn og ros han når han er rolig, og hold han fast om han vegrer, så skal du se at han blir premiert neste gang fordi at dommeren får se på tenner og gå over kroppen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trent masse på den biten, men tydeligvis ikke nok. Fordi det er noen folk han vegrer for. Hvem de noen er aner jeg ikke, de velger han ut selv..

Vi får fortsette med trening torsdag og søndager. Få alle mannfolk på hundetreffet til å ta på han :)

Jeg viste heller ikke noen smarte tenkikker for å holde han fast, før det var for sent. Vi ville ikke tvinge han mere. Men pokker, han va så flink hele dagen, så jeg er uansett fornøyd med han :)

edit:

trodde kanskje jeg kom til å få litt kritikk fordi han er så stor og lang. Men det ble jo bare skryt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Unnskyld, nå skal jeg være kjip med deg, MEN.. Det er DU som burde lært han å la seg bli håndtert, det er det minste en hund burde tåle, at det går an å sjekker tenner og gå over kroppen deres. Dommeren skulle tatt seg tid? Mulig, men det er ikke hans eller hennes feil at hunden din ikke tåler å bli tatt i.

Enig - det er ikke dommerens feil at hunden ikke tåler håndtering. De har ikke tid til å bruke ett kvarter pr. hund for å bli kjent med dem først. De har tre minutter pr. hund - punktum.

Tren på at han skal tåle å bli håndtert, både av deg og av andre. Det er ikke lov å bestemme sånt sjøl, og du skal være bestemt, trygg og sikker - selv når han skaper seg. Belønn han for å stå rolig, hold han fast når han vegrer.. Sjekk tenner og testikler hver dag, la folk han ikke kjenner så godt sjekke tenner og testikler når dere kan, og igjen - belønn og ros han når han er rolig, og hold han fast om han vegrer, så skal du se at han blir premiert neste gang fordi at dommeren får se på tenner og gå over kroppen hans.

Jeg viste heller ikke noen smarte tenkikker for å holde han fast, før det var for sent. Vi ville ikke tvinge han mere. Men pokker, han va så flink hele dagen, så jeg er uansett fornøyd med han :)

Ukei - her skal man faktisk vite hva man gjør og kjenne hunden sin veldig godt og vite HVORFOR den "skaper" seg FØR man begynner å holde den fast.

1. Er han redd eller bare vil han ikke bli håndtert?

2. Kan han under noen omstendighet komme til å bite om han freaker ut?

For det første, skal du holde fast hunden så er det dødsviktig at du gjør det UTEN at du er opprørt, irritert eller stressa - du må være helt avbalansert og rolig. Det gjelder uansett.

Så må du gjøre en vurdering - vil det å holde han fast lære han å slappe av i settingen eller vil du for resten av livet hans måtte niholde på bikkja hver gang en dommer skal se på han? Dvs. - bruker han å tø opp i forhold til folk om de bare får tatt på han en gang? Eller er han redd enkelte mennesker uansett hva de gjør?

Skaper Diesel seg fordi han er redd eller fordi det bare ikke passer å bli klådd på?

Om han skaper seg fordi han er redd så skal du på forhånd vite med sikkerhet at han roer seg ned når han skjønner at ting ikke er farlig. Dvs. han skal akseptere kontakt med samme mennesket 10 sekunder etterpå UTEN at du må holde han.

Dersom du ikke er 100% sikker på at han vil roe seg så skal du under ingen omstendigheter holde han fast for at menn skal ta på han. Da må du ta frem tålmodigheten og heller jobbe med positiv omgang med fremmede mennesker og da spesielt menn. Om du feiltolker dette så kan det at du holder han fast gjøre ting enda værre og du kan kanskje få reaksjoner du ikke vil ha (biting for å komme ut av situasjonen)

Om Diesel skaper seg fordi det ikke passer å bli håndtert, dvs. er i "vilikke" modus - så skal du vite med 100% sikkerhet at han bøyer av for din vilje og ikke begynner å finne sine egne løsninger - eks. ved hjelp av tennene.

Så - før du begynner å tvinge han så skal du vite mye om hunden din og hvordan han reagerer under press - for OM Diesel i noen av disse settingene får erfaring med at han kan komme unna ved å bruke tennene så har du faktisk ett langt større problem enn det du hadde før du begynte å trene.

Jeg sier ikke dette for å være negativ, for jeg håper du klarer å løse dette med hunden din - men du skal som sagt vite hva du gjør og kjenne hunden din svært godt før du tyr til tvang.

Alternativet er å gjøre menn til noe positivt på alle plan, utstyr mennene på treffene dere har med det beste Diesel vet og få de til å bare gå forbi han og miste pølser osv. Still dem gjerne opp og du går mot dem og så mister de pølse når du passerer osv. Jobbe sakte frem til noe som kanskje kan funke.

Nå antar jeg at de som ga deg holde fast rådet der oppe har sett han og kanskje har vurdert at han ikke kommer til å bite noen, men det er greit å ta det med i vurderingen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå antar jeg at de som ga deg holde fast rådet der oppe har sett han og kanskje har vurdert at han ikke kommer til å bite noen, men det er greit å ta det med i vurderingen. Lykke til.

Nope, det gjør jeg ikke, men det er sånn jeg ville gjort det uansett hadde det vært min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nope, det gjør jeg ikke, men det er sånn jeg ville gjort det uansett hadde det vært min hund.

Deg om det - jeg ville aldri brukt den metoden på en hund som jeg visste ikke ville fått noen læring av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det - jeg ville aldri brukt den metoden på en hund som jeg visste ikke ville fått noen læring av det.

Jepp, meg om det. Jeg har vel bare hatt flaks i de 20 årene jeg har håndtert ymse hunder, jeg har ikke blitt bitt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med KIP, men da vet du hva du må trene på til neste gang. Kritikken var jo fin!

Jeg har selv en hund som ikke er spesielt begeistret for håndtering av fremmede, men det er MITT problem, ikke dommerens. Selvfølgelig er det fristende å "skylde på" dommeren, men det er eiers ansvar å få hunden til å oppføre seg i ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har nok noe med rasen å gjøre, men alle som har sett Aris vet han ikke akkurat har alle 4 beina på jorda når dommeren tar på han. Men han har da i den store konkurransen vi har fått med seg 2 cert :rolleyes:

Lykke til neste gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ikke skylda på dommeren :) Men jeg skulle ønske enkelte var litt meg 'hei, kom hia da vovvan. hils på meg!' enn rett på sak!

Igjen, tusen takk for tips Belgerpia :) Det er så fint å få tips fra folk som KAN rasen når det kommer til denne biten, og ikke forståsegpåere som egentlig ikke vet hva en belger er.. Har hatt mange av de.

Vi får ta med oss dette videre og gjør noe positivt ut av det! Neste gang skal det gå supert! Med denne kritikken kan han jo nå langt.. Tror dommeren likte han godt, fordi han så veldig mye på han når vi stod på sidelinjen.

Diesel og Goliath tar det kuli etter å ha vært i ringen.

Utrolig stilig bikkje! Og jeg lo godt da de hadde på han palestinaskjerf. Han kledde det pinga meg og. hehe.

n750515373_2739336_3337.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble overrasket over den gode kritikken faktisk. De andre belgerene som var der var mye mer kompakte og noe mindre. Ble litt skeptisk når jeg sammenlignet min og de. hehe.

Diesel er jo lang og stor, lite stopp og hvite poter. Jeg så ikke for meg en SÅ positiv tilbakemelding! Men pina meg.. Han er jo vakker den lille rampen min :)

I mine øyne er han uansett fin, men det var jo ikke mye feil å få høre. Han nevnte potene hørte jeg, men det kom ikke på papiret.

(edit, rettet alvorlig skrivefeil: "i mine øyne er han uansett feil").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg ble overrasket over den gode kritikken faktisk. De andre belgerene som var der var mye mer kompakte og noe mindre. Ble litt skeptisk når jeg sammenlignet min og de. hehe.

Diesel er jo lang og stor, lite stopp og hvite poter. Jeg så ikke for meg en SÅ positiv tilbakemelding! Men pina meg.. Han er jo vakker den lille rampen min :)

I mine øyne er han uansett fin, men det var jo ikke mye feil å få høre. Han nevnte potene hørte jeg, men det kom ikke på papiret.

(edit, rettet alvorlig skrivefeil: "i mine øyne er han uansett feil").

Ok.... ikke for å legge noen demper på gleden - men den kritikken er helt gjennomsnittlig........ Jeg har kritikker hvor resultatet har vært en blåsløyfe som er 10 ganger bedre liksom...........

Kritikken er hverken eller - og svært lik alle kritikker man får *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.... ikke for å legge noen demper på gleden - men den kritikken er helt gjennomsnittlig........ Jeg har kritikker hvor resultatet har vært en blåsløyfe som er 10 ganger bedre liksom...........

Kritikken er hverken eller - og svært lik alle kritikker man får *ler*

Gledesdreper! ;) Nå måtte jeg jo selvsagt sjekke kritikken (jeg var såå fornøyd med) som jeg fikk på valpeshowet med Cane baaare fordi du måååtte skrive det der. :)

Menne det kan jo ikke være alvorlig galt med en sånn kritikk? Ble plutselig engstelig for å ikke få blåsløyfa på Cane som jeg trenger til brukchampionatet (som vi seeelvsagt klarer.. :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er mye enig i det Spaniels sier, men og med Debbie. Det er vanskelig å si, og enhver må jo se an sin valp. Men man kan absolutt starte å trene på det tidlig ☺️ At man har andre hunder tror jeg og gjør at det går raskere, for da er de ikke helt alene, og de lærer av den andre hunden. Forrige valp kunne veldig raskt være hjemme alene en hel arbeidsdag. Da hadde jeg en annen voksen hund i tillegg. Nåværende valp er ikke der enda, han er 5 måneder. Men han kan være alene 5 timer til nå, har tenkt å prøve opp på 6 timer denne uken, og satser på at etter sommerferien klarer han en full arbeidsdag. Godt mulig det kunne gått noe raskere hvis jeg virkelig måtte, men jeg har hatt en veldig fin og fleksibel ordning med jobb i forhold til hjemmekontor, så jeg har ikke pushet det mer enn jeg må og er komfortabel med selv.  Valpen min har ult litt innimellom når han har vært alene, men ikke mer enn 5-10 minutter. Ikke noe veldig system i når han gjør det i alene hjemme perioden. Noen ganger rett etter jeg har dratt, andre ganger først etter 1 time. Nå tror jeg han har sluttet med det. Jeg har kamera på han med lyd, men følger ikke med på det hele tiden. Hver gang jeg har sjekket i det siste har det vært stille.  Jeg hadde min i grind først da han var alene hjemme, men jeg var ikke flink til å lære han å være i den ellers, slik Spaniels skriver. Han var i motsetning til veldig mange andre hunder, overhode ikke redd for disse grindene, så han bare dyttet de rundt der han ville, og veltet de/brøt seg ut noen få ganger. Så jeg endte raskt med å prøve å ha han løs på et begrenset område (gang og kjøkken). Det gikk veldig fint ☺️ Men skulle gjerne hatt en hund som var komfortabel med å være i grind nå, da vi hos kjæresten ser fordeler med det mens vi monterer opp kjøkken 😂 Han tar gjerne skrueposen og stikker av med den, eller legger seg rett oppå møbler vi monterer.
    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...