Gå til innhold
Hundesonen.no

Gnafsing/tygging


Huldra

Recommended Posts

Når Tulla og Aynï leker, hender det ofte at Tulla tygger på valpen. Det har også hendt med andre hunder. Hun tygger på samme måte som hun gjør når hun klør seg selv med tennene, som f eks på ryggen hvor hun ikke kommer til med labben. Hvorfor gjør hun dette? Er det en måte å vise dominans på? De hundene hun har gjort dette på har aldri protestert, men ligger rolig og venter på at hun skal bli ferdig. Når hun er det, får hundene ofte litt "kick"; de blir mer ville og leker mer heftig etterpå, men det er kanskje bare en reaksjon på å måtte ligge i ro og bli tygd på, enn noe annet? Eller? Hun tygger ikke på noe spesielt sted, det kan være hvor som helst på den andre hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Tulla og Aynï leker, hender det ofte at Tulla tygger på valpen. Det har også hendt med andre hunder. Hun tygger på samme måte som hun gjør når hun klør seg selv med tennene, som f eks på ryggen hvor hun ikke kommer til med labben. Hvorfor gjør hun dette? Er det en måte å vise dominans på? De hundene hun har gjort dette på har aldri protestert, men ligger rolig og venter på at hun skal bli ferdig. Når hun er det, får hundene ofte litt "kick"; de blir mer ville og leker mer heftig etterpå, men det er kanskje bare en reaksjon på å måtte ligge i ro og bli tygd på, enn noe annet? Eller? Hun tygger ikke på noe spesielt sted, det kan være hvor som helst på den andre hunden.

Dette gjør Emma på My også. Hun bruker på en måte de fremste tennene, og det ser ut som en slags vaskenafsing - sånn som hun gjør på seg selv. Men hvorfor vet jeg ikke. Kanskje hun syns My er søt av og til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Dominans? Tviler, jeg tror mer det er en sånn pelsstell-greie. Mine hunder kan finne på å gjøre det på meg (heldigvis på klærne mine) om jeg klør de på et skikkelig godt sted. Sånn gjør lille ulldott og, og han er 10 uker bare, så jeg tviler på at han mener å dominere meg. Nei, jeg tror som nevnt at det er en stelle-greie. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Dominans? Tviler, jeg tror mer det er en sånn pelsstell-greie. Mine hunder kan finne på å gjøre det på meg (heldigvis på klærne mine) om jeg klør de på et skikkelig godt sted. Sånn gjør lille ulldott og, og han er 10 uker bare, så jeg tviler på at han mener å dominere meg. Nei, jeg tror som nevnt at det er en stelle-greie. :lol:

Merkelig. Jeg har nemlig hørt at det kan være noe sånt som dominans, eller, det blir kanskje feil ord, men "lyst til å kontrollere situasjonen" eller noe i den dur.

Men hvis din teori er rett, hvorfor steller min hund pelsen så å si kun på små hunder? Hun har gjort det på meg også noen få ganger, men det er veldig, veldig lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg har nemlig hørt at det kan være noe sånt som dominans, eller, det blir kanskje feil ord, men "lyst til å kontrollere situasjonen" eller noe i den dur.

For det første, så syns jeg det er en viss forskjell på å ha "lyst til å kontrollere situasjonen" og å dominere. Å dominere er en mer "aktiv" greie, med et "høyere formål" (jeg veit ikke helt hvordan jeg skal forklare det), mens det å ha lyst til å kontrollere en situasjon like gjerne kan gjøres av en ranglavere hund - kan det ikke?

For det andre, og nå generaliserer jeg (beklager) - er ikke du klikkertrener? Trodde ikke "dere" var så opptatt av rang og dominans jeg?

Men hvis din teori er rett, hvorfor steller min hund pelsen så å si kun på små hunder? Hun har gjort det på meg også noen få ganger, men det er veldig, veldig lenge siden.

Hvis din teori er rett, hvorfor ønsker hunden din kun å kontrollere/dominere små hunder?

Men for å svare på spørsmålet ditt, så vet jeg ikke hvorfor Tulla bare steller pelsen på små hunder. Kanskje de vekker et morsinstinkt i henne, eller noe? Eldstefrøkna her nafser sånn i pelsen på lodotten, men ikke så mye på yngstemann min, kanskje det er hundenes variant av "tvangsroing"? Men da i såfall er det litt rart at de får løpekick etterpå (lodotten gjør ikke når moren hans er ferdig med han).

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over hvorfor og hvordan, men det har heller aldri slått meg at det er et forsøk på å dominere. Yngstetispa her har en spesiell plass på brystet hvor hun syns det er veldig deilig å bli klødd, og når jeg klør den, så begynner hun å klype meg der hun kommer til. Det hender også at hun gjør sånt i håret mitt før vi står opp om morran, samtidig som hun slikker og snuser (vi er ikke SÅ glad i sånt pelsstell, egentlig), og hun er værre på å gjøre sånt med av&på-saken som overnatter her en sjelden gang i blant. Jeg har bare tatt henne for å være av den "omsorgsfulle" typen, og at hun forsikrer seg eller oss om at hun bare mener vel og er søt og snill - en mer sånn "styrke båndene i flokken"-greie som hos apene. Men jeg vet ikke :lol:

Eldstefrøkna gjør forøvrig ikke sånt, men så er hun en litt mykere sak som kanskje ikke tør å være så "frekk". Hun foretrekker å bli klappet rolig mens hun ligger stille, og kan gjengjelde med en ørliten "nuss" (hun "maser" dog med å slenge en labb i kroppen på deg, en sånn tigge-gi labb-greie.. Med alle klørne ute.. Vi er ikke SÅ glade for det heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da så. Får begynne å tenke på Tulla som omsorgsfull i stedet for en "klatrer"/"en som vil kontrollere", i alle fall inntil det motsatte er "bevist". :lol: (Dominans vs "kontrollerende" får være en annen diskusjon, jeg skrev vel at dominans ikke var helt det rette ordet, men pytt sann..)

Og 2ne; klikkertrener eller ei, jeg er interessert i etologi også, og det er mange ting jeg lurer på hvorfor hunder gjør eller ikke gjør. Dette med klikkertrenere og dominans er vel uansett snakk om mellom hund og menneske, ikke mellom hunder.

Edit: Mulig jeg blander sammen to atferder som ligner litt: dette med gnafsing (som dere mener er pelsstell e.l.) og dette med å for eksempel holde rundt håndleddet/armen til folk; sistnevnte har jeg i alle fall hørt at er en sånn "kontrollgreie", og jeg ser det hos min egen hund når ting blir litt voldsomt; hun kan finne på å hoppe opp og "nafse"/prøve å ta tak i armen og holde i armen/håndleddet (dog ikke så lenge om gangen, men andre hunder har jeg opplevd har holdt lengre). Hun gjorde dette oftere før, nå er det sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Du og du så flott han er😍😍
    • Tusen takk! Dette var veldig oppklarende!😊😊
    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...