Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser bæsj


Kjellis

Recommended Posts

- Har begynt å slippe hunden løs på et fint gressområde når vi går tur. Problemet er at det ligger mye bæsj der, ganske sikker på at det er fra katter. Disse klattene snuser han opp tvert jeg løsner ham, og han spiser det :whistle: .

I dag ga jeg ham mat før turen, men han bare lukta på den, men 2min etter når vi kom til friområdet så var han sulten og spiste en stor bæsj (blir kvalm av å skrive dette). Tviler på at dette er bra for hunden, og det frister ikke å slippe ham løs mer...

- Jeg forer hunden med V&H, noe han liker veldig godt, men han får så innmari treg mage av disse pølsene.

Er det på noe vis ugunstig for hunden/mage/tarm med untak av at det selvfølgelig er ubehagelig for hunden?

- Hvor store porsjoner av pølsene bør hunden få?

Hunden er en whippet, veier ca.10kg nå, og er 5mnd gammel.

(Nå får han en pølse pr.dag a 500g fordelt på 3 måltider frokost/middag/kvelds).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at disse pølsene ikke er noe særlig. Er ikke helt sikker på hvorfor. Men av og til er greit. Det er bedre med tørrfor. Det er billigere + at det er også bedre for tennene.. Noe jeg har hørt.

angående drittspising så er det noe alle hunder gjør. Grunnen er som regel at dem ikke får i seg nok næringsstoffer eller noe sånt. Det er ganske ekkelt ja. Men visst du nekter ham, så slutter han nok.... Eller han spiser kanskje ikke så mye i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at disse pølsene ikke er noe særlig. Er ikke helt sikker på hvorfor. Men av og til er greit. Det er bedre med tørrfor. Det er billigere + at det er også bedre for tennene.. Noe jeg har hørt.

angående drittspising så er det noe alle hunder gjør. Grunnen er som regel at dem ikke får i seg nok næringsstoffer eller noe sånt. Det er ganske ekkelt ja. Men visst du nekter ham, så slutter han nok.... Eller han spiser kanskje ikke så mye i alle fall.

Tørrforet han liker best er Eukanuba, men selv det blir han lei av og spiser uansett ikke mye tørrfor.

V&H pølser blir han derimot aldri lei av, de spiser han gjerne, og ettersom en whippet er tynn i utgangspunktet så vil jeg han skal spise mest mulig og derfor får han disse pølsene. Prøver å gi en porsjon tørrfor innimellom men det er ikke populært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at disse pølsene ikke er noe særlig. Er ikke helt sikker på hvorfor. Men av og til er greit. Det er bedre med tørrfor. Det er billigere + at det er også bedre for tennene.. Noe jeg har hørt.

Hm, merkelig. Her er nemlig VH billigere enn tørrfôr, med mindre man kjøper butikkfôr da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at disse pølsene ikke er noe særlig. Er ikke helt sikker på hvorfor. Men av og til er greit. Det er bedre med tørrfor. Det er billigere + at det er også bedre for tennene.. Noe jeg har hørt.

...

Tuller du? Hvilket tørrfôr er det du tenker på at er billigere da? Her koster V&H 12 kr kiloen, og jeg har hørt om billigere også. Pølser er litt dyrere pr kg, men det blir også solgt på dyrebutikk, og ikke hos samme forhandler jeg kjøper blokker av.

At "pølsene ikke er noe særlig"; hva skal det bety? Det er det samme i pølsene som i all annen V&H, avhengig av type selvsagt. Jeg har hørt nesten utelukkende positive ting, så nå er jeg selvsagt veldig nysgjerrig på hva negativt du har hørt?

- Har begynt å slippe hunden løs på et fint gressområde når vi går tur. Problemet er at det ligger mye bæsj der, ganske sikker på at det er fra katter. Disse klattene snuser han opp tvert jeg løsner ham, og han spiser det :icon_redface: .

I dag ga jeg ham mat før turen, men han bare lukta på den, men 2min etter når vi kom til friområdet så var han sulten og spiste en stor bæsj (blir kvalm av å skrive dette). Tviler på at dette er bra for hunden, og det frister ikke å slippe ham løs mer...

- Jeg forer hunden med V&H, noe han liker veldig godt, men han får så innmari treg mage av disse pølsene.

Er det på noe vis ugunstig for hunden/mage/tarm med untak av at det selvfølgelig er ubehagelig for hunden?

- Hvor store porsjoner av pølsene bør hunden få?

Hunden er en whippet, veier ca.10kg nå, og er 5mnd gammel.

(Nå får han en pølse pr.dag a 500g fordelt på 3 måltider frokost/middag/kvelds).

Ang bæsje-spising, så kan dette være mer eller mindre vanlig hos valper. Uten at det er noen åpenbar grunn til det. Nå har jo du en hund som knapt er valp lengre da, men jeg har inntrykk av at kattebæsj er festlig for mange hunder, også voksne. Min teori er at siden hunder har en så ekstrem luktesans, og derfor lukter ikke kun bæsj som vi gjør, men faktisk lukter hva bæsjen består av og hva den kommer av (altså type mat), så er det nettopp dette som frister hunden. Kattemat er godt, og derfor er kattebæsj også godt. Noen hunder har mindre spærrer på bæsj enn andre også; her i huset har det gått fra å være en seriøst forstyrret hund bare han tråkket i bæsj (han hylte), til en hund som går litt rundt bæsj, til en hund som spiser bæsj.. sin egen faktisk.. Mitt beste råd er å ikke slippe hunden din der, men finne deg et annet sted. Det er jo ikke spesielt koselig å få en hund som stinker bæsj i ånden, eller å stadig stå der å mase eller prøve å jage vekk hunden fra slike dunger.

Om V&H er ugunstig? Tja, det er ikke særlig gunstig slankefôr..! Men ellers har jeg hørt nesten utelukkende skryt. Mange hunder som plages med allergier og sensitivitet har det flott på V&H. De få tingene jeg har hørt, er hard mage (løses ved å tilsette litt kruskakli blandet i fôret/oppløst i vann, eller generelt mer fiber og karbohydrater, kanskje gi litt tørrfôr). Ellers er det noen som har klaget på at pelsen til hundene ikke har vært helt topp på det, og jeg har også hørt om noen som har påstått at hunden har fått kløe av alle proteinene i det (skeptisk til sistnevnte, for det var moren min.. :P ).

Ang hvor mye du bør gi, så synes jeg det er vanskelig å si når de er på den alderen. Valper skal jo ha ca 4-6% av kroppsvekten sin, mens voksne skal ha ca 1-2% av vekten sin. Mer hvis de skal opp i vekt og mindre hvis de skal ned i vekt. Du ser det best på din egen hund; er den for tynn eller er den for tykk eller akkurat passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det lureste er å prøve seg frem. Det kommer jo an på hvilken str hunden er også/hvor mye mat den får, og hvor hard bæsjen er. Du kan kanskje starte med en teskje for en middels stor hund, og justere mengden opp og ned alt ettersom hva som trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hvor mye du bør gi, så synes jeg det er vanskelig å si når de er på den alderen. Valper skal jo ha ca 4-6% av kroppsvekten sin, mens voksne skal ha ca 1-2% av vekten sin. Mer hvis de skal opp i vekt og mindre hvis de skal ned i vekt. Du ser det best på din egen hund; er den for tynn eller er den for tykk eller akkurat passe?

Hvis vi sier at han skal ha 5% av kroppsvekten sin så vil det si at han skal ha;

10kgx5 / 100 = 0,5kg (Altså 500g).

Er dette det daglige behovet eller pr. måltid??????

Angående bæsjespisinga så virker det som han syns det er morsommere desto mer jeg kjefter på ham pga av bæsjspisinga, han bare springer i ring rundt meg med dritten i munnen eller evt legger seg 50m unna og koser seg med måltidet. Det er så hæslig å se på og jeg nlir bare så mektig irritert at han gjør dette, så nå har forspillt sine sjanser til å løpe fritt der, skal finne en annen plass å slippe ham på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plagdes med at hunden hadde har avføring etter å ha godt over til v&h men fant en bra løsning. Kokker div grønsakker som jeg etter på knuser med stavmiker og blande det inn i v&h når det er blit kalt. Etter det er ikke jeg plaget med hard avføring i alle fal. Og ikke er jeg plaget med mere tanstein etter å byttet til v&h faktisk mye mindre en på tørfor foringa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi sier at han skal ha 5% av kroppsvekten sin så vil det si at han skal ha;

10kgx5 / 100 = 0,5kg (Altså 500g).

Er dette det daglige behovet eller pr. måltid??????

Angående bæsjespisinga så virker det som han syns det er morsommere desto mer jeg kjefter på ham pga av bæsjspisinga, han bare springer i ring rundt meg med dritten i munnen eller evt legger seg 50m unna og koser seg med måltidet. Det er så hæslig å se på og jeg nlir bare så mektig irritert at han gjør dette, så nå har forspillt sine sjanser til å løpe fritt der, skal finne en annen plass å slippe ham på.

Vel, da får du slutte å jage hunden. Mange hunder tror man leker når man gjør det; bare se på hunder når de leker - det er ofte slik at de løper etter hverandre og jager hverandre. I tillegg har du mynde, så det ligger kanskje naturlig til deres måte å leke på?

Mengden mat er pr dag, ja. Jeg ville kanskje gått over til å fôre på voksenprosenten jeg, kanskje max av den, og sett hvordan det hadde gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med spising av gress, er det vanlig. De siste dagene har liknet mer på ei geit enn en hund!

Var ute og kjørte her i helga, han blir alltid bilsyk og kastet selvfølgelig opp. Oppkastet bestod bare av gress..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med spising av gress, er det vanlig. De siste dagene har liknet mer på ei geit enn en hund!

Var ute og kjørte her i helga, han blir alltid bilsyk og kastet selvfølgelig opp. Oppkastet bestod bare av gress..

Ja, det er ganske vanlig. Det er forskjellige teorier på hvorfor hunder spiser gress; alt fra at de er kvalme, skal regulere magen og til at det skal regne dagen etterpå.. Eller kanskje de rett og slett syns det er godt? Ikke vet jeg. Hvis de spiser plagsomt mye; dvs spiser i store mengder og til stadighet kaster opp (ikke kun under bilkjøring), så ville jeg nok forsøkt å begrense gressingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har selv 2 whippeter og de spiser også bæsj :lol: .Jeg forer også på VH,men bruker trørrfor i tillegg.Om jeg bruker bare VH spiser de store mengder bæsj,men får de halt om halt med VH og Royal Canine så spiser de ikke like mye.Har prøvd alle mulige ting for å få de til å slutte,men ingenting har funket til nå.Kjenner en hel haug med andre whippeter også som spiser bæsj og andre ting som vi eiere synes er ekkelt.Håper jeg finner løsningen snart for hvor ekkelt er det ikke når god gutten kommer bort å skal susse på matmor 3 minutter etter han har spist ei ruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Med fare for å virke sur og satt: det er ikke noe område på Selsbakk somm er unntatt fra båndtvangen. Det er også rådyr i området, samt mye fugl...

Ja, du virker sur og satt!!

Prøver du å si at du aldri bryter regelen om båndtvang? I tilfelle er du enestående i denne byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du virker sur og satt!

Prøver du å si at du aldri bryter regelen om båndtvang? I tilfelle er du enestående i denne byen :)

Jeg lar ikke hundene løpe løs på Selsbakk i alle fall med dalen full av dyreliv.

Og nei, jeg er nok ikke enestående. Det er heller ikke du som bryter båndtvangen desverre, men tenk i alle fall over hvor du bryter den da i det minste, og oppsøk et sted hvor sjansen for å forstyrre dyremammaer er litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ene hunden vår spiser alt av bæsj, men ikke de to andre.

Jeg har begynt på Købers tørkede rødbeter nå, som skal gjøre at hunder slutter å spise bæsj. Og jammen, det ser ut til å funke! :ahappy: Har hørt om flere hunder som har sluttet å spise bæsj etter å ha stått på dette over en lengre periode.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teddy spiste sin egen bæsj den første uka vi hadde ham hjemme. Han snudde seg rundt med det samme han hadde gjort fra seg. Vi var påpasselig med å stoppe ham hver gang, og så gikk det over. Fordelen der var jo at vi visste når det kom. :rolleyes:

Nå sliter vi litt med at han er MEGET glad i elg-bæsj. Det ligger ganske mye slik i skogen rundt der vi bor, og hver gang vi er ute og går tur plukker han opp noe og løper rundt. Elg-bæsjen er jo ganske harde kuler, og det ser ikke ut som om han spiser det. Han bare leker med dem. Jeg prøver å lokke med godbiter for å få kontakt, for får jeg det, så er bæsjen glemt. Men når han løper rundt med den er det ikke alltid så lett å få kontakt. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...