Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg steriliserte tispa mi


Recommended Posts

Jeg steriliserte min tispe, Nemi før påske, og tenkte å skrive inn litt om hvordan ting har blitt i ettertid...

Fordeler:

Jeg har nå en hund med et jevnt gemytt. Slutt på svingninger der hun har 2 rolige mnd og så 2 helt jævlige mnd. Jeg kan trene når som helst, og melde meg på stevner uten å tenke på hvilken dag det blir i hennes syklus :icon_redface: Hun går ikke rundt med konsant bollemus (unnskyld uttrykket....), og hun har ikke perioder med paranoia og perioder der jeg er luft for henne.

Ulemper:

Jeg har nå en ekstremt energisk hund. Hun er nesten som en tidsinnstilt bombe, så mye energi har hun, og hun vil plutselig leke konstant. Hun lager også mer lyd enn vanlig (visste ikke at det var mulig), og jeg føler nesten jeg har fått en unghund i hus...

Konklusjon:

Angrer jeg? Jeg vet ikke... Nemi var rimelig krevende som unghund, mens hun endelig ble rolig og fin som voksen. Nå føler jeg vi har fått tilbake mange av unghund-issuesene som jeg trodde jeg hadde sett det siste til for flere år siden. En hund som er under takhøyde, høres ut som en sirene og er umulig å slite ut. Også meg som skal ha barn i august... :whistle:

Jeg fikk forespeila av dyrlegen at jeg kunne komme til å få en mye roligere hund etter operasjonen, men her sitter jeg med speedy gonzales som plutselig har blitt unghund igjen. eneste er at hun er hakket mer fokusert nå da, jeg får kontakt og klarer å formidle ting :ahappy: og dessuten gir hun jo jernet i trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hei. Du må huske på det at det tar litt tid før hunden stabiliserer seg helt, det kan ta inntil 3 mnd før hun "lander" så bare trene og jobb på du, så skal du se at hun finner gulvet etterhvert hun også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du må huske på det at det tar litt tid før hunden stabiliserer seg helt, det kan ta inntil 3 mnd før hun "lander" så bare trene og jobb på du, så skal du se at hun finner gulvet etterhvert hun også.

Lykke til!

Det høres veldig bra ut :whistle: må innrømme jeg har tenkt litt "hjelp, hva har jeg gjort?" Jeg tror hun har det bedre selv nå, og som sagt, jeg får jo til å trene med henne. Aldri fått til fri ved foten så bra! juhu! Men håper hun roer seg litt ned, for sånn som det er nå så krever hun dobbelt så mye som før sterilisering for å bli overkommelig å ha i hus... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut :whistle: må innrømme jeg har tenkt litt "hjelp, hva har jeg gjort?" Jeg tror hun har det bedre selv nå, og som sagt, jeg får jo til å trene med henne. Aldri fått til fri ved foten så bra! juhu! Men håper hun roer seg litt ned, for sånn som det er nå så krever hun dobbelt så mye som før sterilisering for å bli overkommelig å ha i hus... :icon_redface:

Hjelpes min! :ahappy: Jeg har jo en baktanke i hodet som går og surrer om å vurdere å sterilisere Tulla, men hvis hun krever dobbelt så mye som i de periodene hun virkelig krever masse, kommer nok det ikke til å skje med det aller første..! :closedeyes: Noen ganger er har hun et uutømmelig lager av energi, antageligvis oppspart fra den innbilte perioden. :rolleyes: Men det høres jo, heldigvis, ut som om det kan gå litt begge veier da, skulle bare visst hva resultatet ville bli på forhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes min! :whistle: Jeg har jo en baktanke i hodet som går og surrer om å vurdere å sterilisere Tulla, men hvis hun krever dobbelt så mye som i de periodene hun virkelig krever masse, kommer nok det ikke til å skje med det aller første..! :closedeyes: Noen ganger er har hun et uutømmelig lager av energi, antageligvis oppspart fra den innbilte perioden. :rolleyes: Men det høres jo, heldigvis, ut som om det kan gå litt begge veier da, skulle bare visst hva resultatet ville bli på forhånd..

Ja det kan du si... kjenner flere som har sterilisert, og de har ikke opplevd det samme som meg. så får se om det går seg til... ellers får jeg nok kjørt meg fremover :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva vet du egentlig om virkningen bare en måned etter steriliseringen?

Skjønner ikke at du kan trekke konklusjoner så raskt, og hvordan vet du at du slipper to måneder med trøbbel osv. Det er jo knapt en måned siden operasjonen.

At hunden har blitt kvikkere kan komme av at du tror den har endret seg drastisk og dermed er mer engasjerende osv.

Nå er ikke dette kritikk for at du har sterilisert, men jeg synes kanskje du trekker konklusjoner ørlittegrann tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du egentlig om virkningen bare en måned etter steriliseringen?

Skjønner ikke at du kan trekke konklusjoner så raskt, og hvordan vet du at du slipper to måneder med trøbbel osv. Det er jo knapt en måned siden operasjonen.

At hunden har blitt kvikkere kan komme av at du tror den har endret seg drastisk og dermed er mer engasjerende osv.

Nå er ikke dette kritikk for at du har sterilisert, men jeg synes kanskje du trekker konklusjoner ørlittegrann tidlig...

nei nei, jeg vet ikke! men jeg regner jo med jeg slipper hormonsvingningene som kom av overproduksjon av østrogen nå som hun er sterilisert?

"At hunden har blitt kvikkere kan komme av at du tror den har endret seg drastisk og dermed er mer engasjerende osv." nei, det stemmer ikke.

jeg bare informerte om hvordan ting var akkurat nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt her, så vil du nok heller merke hvordan hun "blir" noen måneder etterpå..

Vet det kanskje ikke kan sammenliknes, men når jeg kastererte min hund, så tok det 6-7 måneder før vi merker mye resultater...

Tror du vil merke forandringer måneden fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt her, så vil du nok heller merke hvordan hun "blir" noen måneder etterpå..

Vet det kanskje ikke kan sammenliknes, men når jeg kastererte min hund, så tok det 6-7 måneder før vi merker mye resultater...

Tror du vil merke forandringer måneden fremover..

ja, det har jeg skjønt. Blir spennende å se da :icon_redface: Som sagt så er hun veldig fokusert og gira på trening om dagen, hun er også veldig leken og helt i hundre. og hun har begynt å skrike som en sirene når vi møter hunder på tur (herregud, det problemet klarte vi å trene vekk da hun var 1 år så håper det bare er en overgang.... :ahappy:)

også har hun blitt sykt kosen da. Kommer med labben og vil ligge inntil :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du skal vente til det har gått 6-12mnd, det er da de fleste ser forskjell på hunden sin.

Ofte merker man ikke så markante forskjeller heller siden det kommer veldig "snikende" og man blir vant med hvordan hunden er etterhvert som den forandrer seg.

Jeg har ikke merket så mye forandringer annet enn at hun er mer rolig og litt mer kosete, men dett kom som sagt veldig snikende ikke sånn plutselig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du skal vente til det har gått 6-12mnd, det er da de fleste ser forskjell på hunden sin.

Ofte merker man ikke så markante forskjeller heller siden det kommer veldig "snikende" og man blir vant med hvordan hunden er etterhvert som den forandrer seg.

Jeg har ikke merket så mye forandringer annet enn at hun er mer rolig og litt mer kosete, men dett kom som sagt veldig snikende ikke sånn plutselig :icon_redface:

Forandringer har jeg jo merket uansett! Til de grader også... men det er jo ikke sikkert det er sånn det ender opp til slutt :whistle: det er jo en viss mulighet for at det er individuelt fra hund til hund også? kanskje har det litt med hva som "var problemet" i utgangspunktet. men dere har nok rett i at det tar mange mnd før jeg får et inntrykk av hvordan hun vil bli etter sterilisering. det er jeg enig i. men at hun har forandret seg MYE, det merker jeg jo. Hun har jo blitt helt vill! rooolige voksne hunden min :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Nå har jeg jo en kastrert pels i hus da, men jeg kan ikke skjønne at endringer på hormonnivå skal være så radikalt forskjellig mellom tispe og hannhund. Altså, Soffen endret sakt men sikkert adferd de påfølgende månendene etter kastrering. Ikke noe drastisk over natten, men saaakte og sikkert til det mer rolige og kontrollerte. SÅ, plutselig litt over et år etter kastrering, tippet det inn nye endringer. Gutten begynte å reagere på løpetid, på bakke, hund og i luft. Virringen er tilbake, pipingen er tilbake, problemet med å ta seg tid til å bæsje er tilbake. MEN (og det er et stort MEN her..)- jeg velger å tro at alt dette hadde vært i mye større grad hvis han ikke hadde blitt kastrert.

Han er fremdeles myyyye bedre enn før han ble kastrert, til tross for at tingene kommer sigende etterhvert. OG jeg har klart ikke "gitt meg", når det gjelder regler. Har vel kanskje begynt å stille enda mer krav siden gutten er tre og endel oppførsel kan ikke unnskyldes på samme måte som når han var i pubbis alder (noe jeg egentlig lurer på om han har kommet inn igjen i... er det mulig liksom? *ler litt oppgitt*). Det var krav da også, men nå forventer jeg mer samtidig.

Dette går seg nok til over tid. Kan hende at hun har mer overskudd siden hun ikke bruker så mye energi på pms tendenser? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridie ble GAL de to første månedene etter sterilisering.. hu tok helt av, hadde glemt alt vi hadde lært henne osv, men så landet hu... Og nå er hu gode Bridie igjen. Og har tilogmed mer eller mindre sluttet å bjeffe på folk når vi går tur!! :lol:

Så gi dyret ditt litt tid, så tenker jeg hu lander igjen jeg :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hmmm kanskje det bare er jeg som har en eksemplarisk hund.. Hun ble kastrert i en alder av 2 1/2 år og det er nå snart 4 år siden. Jeg har ikke hatt noen adferdsendringer what so ever på hunden i løpet av denne tiden. Matvrak var hun fra før, så det ble ikke anderledes. Pelsen er som den alltid har vært. Hun har aldri likt hunder utenfor flokken, det gjør hun fortsatt ikke. Hun bryr seg bare ikke om dem. Jeg kan ikke si at jeg har merket en eneste forandring på hunden min til det negative eller positive. Hun er akkurat like treningssugen og aktiv som alltid.

Det eneste som har forandret seg, det var jo årsaken til kastreringen; 4 løpetider i året med påfølgende hormon-baluba. Nå er hun seg selv 365 dager i året og det er deilig for eier og for resten av flokken..

Det er vel kanskje et poeng å si at inngrepet var også bare ett lite plukk for henne. Smertestillende en dag og hun var i full vigør igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridie ble GAL de to første månedene etter sterilisering.. hu tok helt av, hadde glemt alt vi hadde lært henne osv, men så landet hu... Og nå er hu gode Bridie igjen. Og har tilogmed mer eller mindre sluttet å bjeffe på folk når vi går tur! :lol:

Så gi dyret ditt litt tid, så tenker jeg hu lander igjen jeg :yes:

haha det høres litt ut som min ja :-D Men godt å høre det er mulig hun lander igjen om en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...