Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære å komme inn i utgangsstilling (på plass)?


Aya

Recommended Posts

Puma er veldig flink til å komme på inkalling, den er nesten hundre prosent. kommer han med en apport klasker han rett ned i dekk og slipper den.. Jeg vil gjerne at han skal komme rundt og sette seg på min venstre side før han slipper apporten.. hvordan lære inn dette? Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært det på mange måter, med Oscar lærte jeg han rett og slett å gå fot så nå roper jeg fot og han kommer og snur rompa inn på venstre side, ellers så kan man ta godbiten og dra den bak deg og rundt sånn at hunden kommer på din venstre side og vente til hunden sitter og gi godbit, om du skjønte det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jaktprøve for retrievere så skal hunden avlevere, og skal den i utgangsstilling. Det viktigste er at hunden kommer helt inn og leverer i hånda di, og ikke slipper apporten foran deg. Tenk om det var fugl han skulle hente, og fuglen var skadeskutt og flakset - den skal avleveres i hånda.

Jeg trener (som du sikkert skjønner) jaktretriever, og hunden skal da alltid i utgangsstilling etter avlevering: Jeg tar imot apporten og fører apporten rundt (bak) meg, og så løfter jeg den opp når hunden har gått rundt meg kommer ved venstre side, for da setter den seg automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...