Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket fôr?


Bonitapia

Recommended Posts

Sitter her og tenker på fôring av frøkna mi.

Sitter her og lurer på hvilket fôr som kan fungere helt optimalt til henne. For tiden går hun på Lone Star siden jeg har hørt mye positivt om fôret. Hun har nå gått på det i to mnd, men er ikke helt overbevist om at det er det riktige for henne.

Vurderer fôrtypene Hills, Eukanuba, Royal Canine eller Pro Plan. Men dere kan gjerne komme med forslag om andre fôrmerker.

Hun er en border collie på fem år. Har lett for å bli for tynn med fôr som inneholder lite energi.

Hun kommer til å være veldig aktiv fremover med sykling, trening av ulike sporter, mye turgåing i fjellet og være i hundegård sammen med andre hunder. Alt dette krever at hun må ha et fôr med en del energi.

Jeg lurer på om det er noen her som kan anbefale et fôr hun kan gå på.

Og helst et med god smakelighet på, i og med at hun raskt kan ha perioder med matvegring. Akkurat dette er viktig siden jeg er på leting etter et fôr (merke) hun kan gå på resten av sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en superkresen hund som fort kan bli for tynn om han ikke får rett for. Han spiser faktisk proplan veldig bra. Nydelig skinnende pels, lite avføring og lite lukt. RC fungerer han også på. Hills og Eukanuba har vi hatt dårlige erfaringer med. Utrolig mye avføring og sånn 5 ganger til dagen som lukter gruusomt. Når vi byttet til PP, luktet avføringen ingenting og han gjør fra seg kun 1 gang per dag. Så annbefaler både RC og PP :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og tenker på fôring av frøkna mi.

Hun er en border collie på fem år. Har lett for å bli for tynn med fôr som inneholder lite energi.

Hun kommer til å være veldig aktiv fremover med sykling, trening av ulike sporter, mye turgåing i fjellet og være i hundegård sammen med andre hunder. Alt dette krever at hun må ha et fôr med en del energi.

Jeg lurer på om det er noen her som kan anbefale et fôr hun kan gå på.

Og helst et med god smakelighet på, i og med at hun raskt kan ha perioder med matvegring. Akkurat dette er viktig siden jeg er på leting etter et fôr (merke) hun kan gå på resten av sitt liv.

Jeg vil anbefale deg å prøve Brit Hundefôr. Jeg bruker Brit hundefôr på hunden min og har gjort det i over ett og et halvt år nå og hunden er fortsatt minst like begeistret for fôret! Jeg har forøvrig en aktiv hund selv og har hatt en veldig enkel jobb hva å holde vekten oppe på hunden angår! :icon_redface: Fôrimport, de som forhandler Brit i Trondheim, har forresten flyttet til Sluppen. Nå er det mye enklere å stikke innom på vei hjem fra jobb! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte Brit hundefôr samtidig som jeg vurderte LoneStar. Har vært innom å undersøkt litt om fôret også siden dem holder til like i nærheten av der jeg bor. Eneste problemet mitt med å begynne med det fôret er at jeg er usikker på hvordan det blir til høsten. Siden jeg ikke veit om jeg komme til å bo i Trondheim da, og da er det greit med et fôr jeg kan få kjøpt der jeg eventuelt kommer til å flytte.

Men det ser ut som et bra fôr det, og har hørt at mange er kjempefornøyde med det fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Plan får du kjøpt på Akvasia på Tiller-torget. Men hvorfor ikke V&H eller NP (usikker på tilgjengelighet av NP i trd.)? V&H får du jo kjøpt "overalt" nå for tiden; nye Tam på Lade har pølser som er enkle å oppbevare i begrenset frysekapasitet, og enkle å håndtere. Man trenger liksom ikke å fylle opp med 20kg heller, men da må man selvsagt kjøpe litt oftere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt litt med ene hunden min.

Har prøvd flere for, men han har ikke likt smaken, og nektet å spise.

Etter å ha prøvd flere for endte vi opp med Proplan, og det bruker jeg nå.

Dette foret liker han godt, spiser greit.

Forer halvt om halvt på Vom og hundemat og Proplan til begge hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Brit og er veldig godt fornøyd med det. Hundene er veldig glade i det, både pels og mage er helt fine og prisen er vel heller ikke noe og si på. Betaler rundt 300kr for en sekk men høyenergifor og det er jo en grei pris.

Foret selges vel forøvrig ikke bare i Trondheim da.

Proplan får du vel bla kjøpt på XXL, de solgte iallefall det før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo som alltid spørre oppdretteren din eller dyrelegen : )

Jeg tror vel de fleste mener det foret de bruker er det beste for DERES hunder. Jeg er vel redd for at jo flere du spør jo flere ulike erfaringer, svar og anbefallinger får du. Dyrlegene hadde jeg IKKE spurt om foranbefallinger. De selger jo selv for og selvfølgelig er det foret de selv selger det beste. Spør du dem som selger Specifik så er det verdens beste for, spør du dem som selger Hill's så er det verdedens beste.

Stort sett alle for fungerer bra på de fleste hunder. Det som kan være problemet er og finne et for som fungerer best til nettopp DIN hund. Det er ingen fasit på dette og du må nok bare bestemme deg for et for som du og din hund vil prøve.

Selv ser jeg ikke noe poeng i og prøve de dyreste formerkene først. Det finnes mange veldig bra for som ikke koster 600kr sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel de fleste mener det foret de bruker er det beste for DERES hunder. Jeg er vel redd for at jo flere du spør jo flere ulike erfaringer, svar og anbefallinger får du. Dyrlegene hadde jeg IKKE spurt om foranbefallinger. De selger jo selv for og selvfølgelig er det foret de selv selger det beste. Spør du dem som selger Specifik så er det verdens beste for, spør du dem som selger Hill's så er det verdedens beste.

Stort sett alle for fungerer bra på de fleste hunder. Det som kan være problemet er og finne et for som fungerer best til nettopp DIN hund. Det er ingen fasit på dette og du må nok bare bestemme deg for et for som du og din hund vil prøve.

Selv ser jeg ikke noe poeng i og prøve de dyreste formerkene først. Det finnes mange veldig bra for som ikke koster 600kr sekken.

Som om jeg skulle skrevet det selv altså.

Klart oppdretter anbefaler det foret de selv er fornøyd med og både veterinærer og dyrebutikker anbefaler det de selger.

Jeg har måttet prøve meg fram, noe som har tatt tid og kostet en del penger.

Men så løste det seg til slutt da, og jeg har sunne, glade og mette hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å prøve seg fram og se hva hunden liker og hvordan hunden fungerer med foret.

Jeg har prøvd Hills, byttet til RC som han likte veldig i starten men gikk lei, bruker nå Eukanuba som han både liker og fungerer bra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. Takk for mange fine tips. Skal ta meg en runde i morgen for å se på ulike fôrtyper. Er jo kjekt å kunne kjøpe mindre sekker enn 15 kgs sekker. Da er det i grunn rimeliger å prøve ut hva hunden kan like.

Heller veldig mot proplan, hills eller agilityfôret til Eukanuba. Noen som har prøvd det? Skal undersøke om Brit hundefôr selges flere plasser.

V&H gir jeg henne ca en gang i uken siden hun liker det veldig godt. Men siden jeg bor i kollektiv med 5 andre blir det så buklete å ordne V&H i passende porsjoner og frysekapasiteten er heller ikke så stor. (Til daglig fôring). Norvegian polar ser også ut til å være kjempebra fôr, men lagringsplassen er ikke så stor her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...