Gå til innhold
Hundesonen.no

Bunad ?

Lollipopp

Recommended Posts

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Bestemoren min holder på å sy bunad til meg til konfirmasjonen min. Er fra Geiranger, så da blir vel bunaden en Sunnmørsbunad.

Begge foreldrene mine kommer fra Geiranger.

Googlet, og dette bildet stemmer ganske bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Nordfjordsbunad :P Eg kjem frå Nordfjord, og det gjer også mine besteforeldre. Min mor har akkurat same bunad som Wheatentass, eller ho helde på å skal få seg :flowers:

Eg også Googla, og dette bildet stemmer bra, bortsett frå at eg har ikkje same veske og eg har keep og sølvbelte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke bunad, og kommer neppe til å få meg det heller :flowers:

Slenger meg på den :P Fikk 15 000 eller bunad, så det var vel ingen tvil hva jeg skulle velge. Synes ikke bunad er så fint, så hadde nok aldri brukt den utenom den ene dagen jeg konfirmerte meg på uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fanabunad, som jeg fikk til 18-årsdagen min :flowers:

Fant ikke noe godkjent bilde på nett, så skal vurdere å legge ut bilde av bunaden min senere. Har nemlig hverken skrekkblå bånd eller oransjerød stoff, slik som alle bunadsbildene jeg finner, har.

Min far er fra Fana, men min mor er utenlandsk, og har dermed ingen bunadstradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå nordlandsbunad. Hadde det ikke vært for at jeg arvet den hos min gudmor, så hadde det nok blitt en annen type, har ikke noe tilknytning til nordland. Bunaden min er noe av det fineste jeg kan kle på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke egen bunad, men kommer til å arve både bestemor sin, moren min sin og tanten min sin (jeg er altså eneste jente i den delen av familien). En er fra bergens området, en er fra vestfold og den siste er jeg usikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bunad, men har veldig veldig lyst på...

Dessverre har hele familien tilhørighet i Oslo, og Oslo-bunaden synes jeg ikke noe om... Jeg synes man bør ha en eller annen form for tilhørighet til stedet bunaden er fra, så da gjenstår festdraktene, og jeg har i grunn funnet flere som kunne vært aktuelle, men det sitter litt langt inne...(DYRT!)

Min svigerinne har en kjempefin beltestakk fra Telemark som jeg har lånt ved en anledning, og jeg stortrivdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i vestfold og har vestfoldbunad. Den sorte gammle om det sier noen noe. Ville enkli ikke ha den, men når mormor kunne sy den og jeg fikk alt av dem, kunne jeg jo ikke si nei, og det er jeg glad for. Blitt veldig glad i den. Fant ingen bra bilder på google. men har to hvor den synes delvis:p

http://i70.photobucket.com/albums/i102/bio.../17mai06008.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i102/bio.../17mai06001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bunad, men har veldig veldig lyst på...

Dessverre har hele familien tilhørighet i Oslo, og Oslo-bunaden synes jeg ikke noe om... Jeg synes man bør ha en eller annen form for tilhørighet til stedet bunaden er fra, så da gjenstår festdraktene, og jeg har i grunn funnet flere som kunne vært aktuelle, men det sitter litt langt inne...(DYRT!)

Min svigerinne har en kjempefin beltestakk fra Telemark som jeg har lånt ved en anledning, og jeg stortrivdes.

Helt enig. Du har ikke noen besteforeldre fra utenfor da? Begge mine foreldre er fra Oslo, men jeg har besteforeldre fra både Bergen og Vestfold. Vestfolddrakten er kjempefin, den har mamma. Jeg ble født i Trondheim og bodde der til jeg var syv år, så selv om jeg synes både Bergensdrakten og Vestfolddrakten er utrolig flotte var det bare Trønderbunaden jeg følte var "meg".

EDIT: oh my god, skrev Østfold- mente Vestfold:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...